PDA

View Full Version : أخي المبتدئ خليك ورا الحوت و امشي وراه و واعي تقف قدامه

mido elmasry
06-28-2015, 22:23
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انا عارف انه عنوان غريب شويه
و ممكن يكون كلامي اغرب ليكم من وجهه نظري اغرب
بس انا هبدأ بالسؤال ده الي محيرني و بحاول افهم معناه قوووي
لماذا دائما تبحث شركات الماركت ميكر عن العملاء الجدد المبتدئيين ؟
انا من وجهه نظري انه دي بيكون عشان خاطر انهم يخسرو فلوسهم و تستفيد بيها الشركه
لان الشركه لو همها الوحيد المكسب من خلال الاسبريد فقط لا غير
كان يبقي كل همها انها تبحث عن متداوليين محترفيين يحققو ارباح و نتائج خياليه
لكن المحترفين دول بيفتحو صفقه او صفقتين في الاسبوع او ممكن في الشهر كله
لانه بيكون عارف هيكسب منهم اذاي و قد ايه و بيكسب مبالغ محترمه
لكن الشركه مش بتاخد بس غير الاسبريد بتاع الصفقه او الصفقتين دول في الاسبوع او برده طول الشهر
لكن بالنسبه للمتاجر المبتدئ في الشركه
هو ده بقي الفرخه الي بتبيض دهب كل شويه
لانه كل شويه صفقه صفقتين ثلاثه ربما اربعه ان لم تكن خمسه لعلها سته
كسبان بقي و لا خسران مش مهم
المهم انه يفتح الصفقه
و طبعا كل لما بيخسر بيروح يحط فلوس تاني و يشتغل تاني و يقعد يعد في صفقات من غير وعي
فأرجو من الاخوه المبتدئيين ان يدرسو جيدا كيف يتاجرون علي الفريمات الكبيره و لا يأخذو في الاسبوع أكتر من صفقتين
و لو ملقاش فرصه كويسه يقدر يقتنس منها مكسب و ربح محترم يبقي ميدخلشي السوق افضل
انا عن نفسي ناوي اعمل ده المتاجره علي الفريمات زات الاطار الزمني الكبير
ابتداء من اليومي و الاسبوعي و الشهر
حتي اتمكن من انتهاز فرصه جيده لدخول صفقه
و ان شاء الله هحاول اعمل موضوع هشرح فيه ده بالتفصيل
حتي يتعلم المبتدئيين امثالي من اخطائي السابقه
انا لا ادعي اني متمكن و فاهم لكن انا غلط كتير و اتعلمت كتير
و فعلا اكبر خطأ للمبتدئ انه يشتغل علي الفريمات الصغيره
لانه بيفكر في كله شمعه انها فرصه عمره
و بينسي انه لازم و لابد يعرف انه حوت كبير في البحر بيستني لما السمك الصغير يتلم في حته وحده
عشان يفتح فمه مره واحده و يخدهم كلهم
اصله مش هيجري وراهم سمكه سمكه
اخي المبتدئ خليك ورا الحوت واوعي تقف قدامه
و طبعا كلنا عارفين ان الحوت ده هو شركات الماركت ماكر
تقبلو مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله
أخوكم في الله
mido elmasry

eragon
06-29-2015, 16:08
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته , شكرا علي حرصك لافادة المتداولين المبتدائين
انا شايف ان معظم (وليس جميع) شركات الماركت ميكر بتستخدم كل الوسائل علشان تحقق ارباح وتجذب المتداولين المبتدائين
وخصوصا بالبنارات والاعلانات المغريه .

lokatoni316
06-29-2015, 16:51
شكرا علي حرصك لافادة المتداولين المبتدائين اتمنى منك المزيد من المواضيع التى تفيد المبتدئين مثلي شكرا وبالتوفيق للجميع

عاشق الفوركس
07-10-2015, 22:44
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ...كل شراكات المركت ميكر نصابة بامتياز لكن لا تنصب في السحب انما طرق اخرى معروفه لدي الخبراء ...

mechanical
07-11-2015, 07:15
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع بالفعل في شركات كتيرة من مصلحتها ان انت تخسر لانهم هما اللي بيكسبو ... وخليك ورا الحوت زي انت ما بتقول
نسال الله التوفيق للجميع في التداول والادارة

ahmedibrahim258259
07-11-2015, 18:01
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري اخي الغالي

osama147
07-11-2015, 18:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي موضوع قيم وانشالله الكل يستفيد منه وانا شخصيا اعتبر شركة انستا من الشركات القويه فى الفوركس
واصدق الشركات ولا انصح بتداول مع غيرهااا
تقبل مروري وكل عام وانتم بالف خير

pepobm
07-11-2015, 18:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا ايها العضو الكريم على ما قدمته من معلومات وشرح تفيد بها وتزيد بها معرفتنا بما قدمته
التوفيق من عند الله

Wassa04
07-11-2015, 19:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم فعلا كلامك صحيح
يجب عدم التسرع و دراسة كامل الفريمات

ahmed bakry
07-12-2015, 02:03
لا والله كلام جامد جدا وفيه كلام كتير بيتقال بس بجملة بسيطة واحدة وجملة مفيدة جدا وشكرا وتقبل مرورى

AH3
07-19-2015, 14:11
انا انصحك اخي الكريم بان تتعلم التحليل و تتعلم اساسيات المتاجرة
و تستثمر بنفسك لكي نذتكسب الخبرة في التداول و المتاجرة

OSAMA AMER
07-19-2015, 15:50
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحبا بك اخى الكريم وكل الاخوة الكرام اعضاء المنتدى
علينا جميعا ان ندرك حقيقة مهمة جدا وهى ان هناك قة خفية تدفع السوق الى اتجاه ما وتدفع بالمتاجرين الى المضى قدما فى هذا الاتجاه ولكن علينا ان نعرف متى نخرج من هذا الاتجاه ان اردنا ان نستمر

heroo252
07-19-2015, 16:10
كلامك صح اى واحد جديد فى المجال يعتبر مكسب للشركه وتستفيد منه كتير
بس ده لو كان الوسيط بيبيعلك ويشترى منك مش بيقوم بدوره الحقيقى انه يكون وسيط بينك وبين البنك

fadiarab
07-19-2015, 16:51
و تستثمر بنفسك لكي نذتكسب الخبرة في التداول
اى واحد جديد فى المجال يعتبر مكسب للشركه وتستفيد منه كتير
بس ده لو كان الوسيط بيبيعلك ويشترى منك مش بيقوم بدوره الحقيقى

حسنى صادق
07-19-2015, 17:07
لابد و ان يكون هناك هدف للتداول فى الكثير من الاوقات و للعم على تعلم المزيد ن اهم ما يمكن التعلم بة فى خلال الفهم الدقيق للسوق

nooro33
07-19-2015, 17:11
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته مشكور أخي على موضوعك لتنبيه المبتدئين أمثالنا و ما أحوجنا إلى مثل هذه المواضيع
لأن المبتدأ في أول الطريق محتاج من ينير له الطريق من أمثالك. وشكرا مرة أخرى.

dhmo
07-19-2015, 17:54
و تستثمر بنفسك لكي نذتكسب الخبرة في التداول و المتاجرة

هو ده المطلوب فعلا واهم حاجه للمبتدأ هنا انه يحاول يتعلم كتير على قد ما يقدر وده هيساعده طبعا على تكوين خبره جيده له هيحتاج ليها بعد كده كتير
ويعمل منها الارباح الخاصه به في المستقبل من المجال

witty
07-19-2015, 18:07
واللهي يااخي رائع كلامك مهم جدا
انا اول مرة عندما قرات عنوانك لم احبذه لانه يمكن يمس من المبتدئين
لن عندما قرات موضوع ذكرت الكثير من النصائح التي سمعتها عن الشركات التي تعتبر عندي نصابة
بتذجب العملاء الجدد باشهاراتها المخيفة حتى لوكانت صادقة
ثم بما انهم مبتدئين بيخسروا كل اموالهم للاسف الشديد..

احمد محسن
07-19-2015, 18:07
السلام عليك ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخى الكريم على المجهود الوافر وعلى المعلومات الجديدة التى تدل على خبرتك الكبيرة فى سوق الفوركس
اتنمنى لك الربح الوفير ودوام الصحة
تقبل مرورى

nes_trader
07-22-2015, 13:56
هذا صحيح لان المتاجر المبتدئ لا يمكنه تحقيق الكثير و مجاراة
السوق بشكل جيد مثل المحترفين و هنا اِكد على اهمية تعلم التحليل

andro2016
09-29-2015, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اكيد طبعا اخى لازم ادخل فى الصفقة القوية التى تعتمد على تحليلات كتير
وبتكون كمان مع الترند العام مش ضدة لو مشيت عكس ما السوق عايز هتخسر ولو مشيت زى ما السوق عايز هتكسب

yassineleo
09-30-2015, 01:21
بسم الله*
الكل يضن ان الفوركس هو سوق للعملات و السلع والمعادن ههههههه يعنى لو في بليونير مجنون يمكنه القضاء على عملة دولة هدا بمنطق العرض و الطلب ههههه
الفوركس هو سياسات و مصاالح دول عضمى رسمت الطريق لكل عملة مسبقا
و وضغت لها قاعدة رياضية تمشي عليها بالملي
المهم فك شيفرة هده القاعدة الرياضية
و لكل عملة قاعدة خاصة بها

dfghfgh
10-05-2015, 20:12
أنه من الأفضل أن تنتظر حتى تغلق الشمعة وتبدأ تجارة جديدة مع شمعة جديدة ، لأنه ربما تدخل في وسط الشمعة وكل مؤشراتك تعطيك إشارحساب هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار يختارون مستويات الدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال حدد أهدافك بتركيز ولا تخرج مبكرا مهما حدث وتمسك بنظام استراتيجيتك الذي ة جيدة وفجأة

---------- Post added at 06:12 PM ---------- Previous post was at 06:10 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب متى ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين دولار أو اقل فبهذا سوف تتخلص من بعض مخاوفك. إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على الديمو استخدمها نفسها على الحساب .ا لم تبني

yassineleo
10-08-2015, 18:30
السلام عليكم
اخواني احتاج الى مؤشر تحديد الدعوم والمقاومات
وشكرا لكم

ashraf mamdouh
10-08-2015, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالفعل التداول مع الاتجاه هو اهم اسباب النجاح كما ان تحديد الفريم الاكبر له دور كبير فى حقيقة الاسعار
اتمنى التوفيق للجميع ومشكور صاحب المقال جزاه الله كل خير

ahmedhathout
10-08-2015, 20:20
ممكن يكون كلامك صح علشان كدا انا لغايه دلوقتي بتاجر
ببونص بدون ايداع علشان مقعش فالورطه دي ربنا يستر

Profess7
10-09-2015, 14:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اتمنى منك المزيد من المواضيع شكرا لحرصك على إفادة المتداولين
تقبلوا مروري شكرا لك على المشاركة والسلام

aboubakr el ayach
10-09-2015, 14:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته طبعا اخي الحبيب فالوقوف امام السوق بطريقة التحدي قد تسبب لك الخسائر المتتالية والمطردة، ولهذا يفضل طريقة التتبع والمراقبة عن بعد حتى ايجاد فرص الانقضاض تحياتي

hichamoo
10-09-2015, 14:39
يعتبر الكثير أن ميتا تريدر4 مرادف لقدرة التحليل العالية. في الحقيقة, لا تفشل أفضل منصة فوركس في إرضاء أكثر التجار إلحاحا. فلديها تسعة أطر زمنية مهمة لأولئك المهتمين في المشاركة في نشاطات المضاربة في البورصة. تظهر منصة التبادل المذكورة خمسين نوعا من المؤشرات التي يمكن استخدامها بنفس الوقت و بشكل متبادل مما يمكن التجار من الحصول على أدق النتائج خلال التحليل. وسيشير العديد إلى الأنواع الثلاثة لجداول الميتا تريدر والتي تمكن التجار من التنبؤ.

star4ssa
10-09-2015, 14:46
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم
اخىى موضوعك وطرحك الراقى اكيد هسيتفيد منه لعديد من الاخوه المبتدئين فعلا
ونتتمنى نراك بمواضيع اخرى قادمه اكثر تميز شكرا لك ونتمنالك كل الخير على الدوام

محمد السيد
10-09-2015, 15:55
نصيحة غالية من اخ عزيز و غالي ، كنا بالفعل في امس الحاجة اليها سواء كنا
مبتدئين أو حتى خبراء ،، لذا فارجو منك ان تقبل منا جزيل الشكر والامتنان , والله الموفق

akram mohamed obaid
10-16-2015, 22:34
مشكور اخي الغالي على هذا الموضوع وهذه المعلومات الثريه والرائعه والعنوان الغريب الذي شدني للدخول لقراءه موضوعك الجميل تقبل مروري والموفقيه للجميع

sharshabil
10-16-2015, 23:21
ططبعا هناك شركات وساطة كثيرة تتلاعب و مصلحتها خسارة العميل
و لهذا تستخدم متاجري همهم هو مراقبة صفقات الاغالبية ة عمل سيولة ضدهم

---------- Post added at 08:21 PM ---------- Previous post was at 08:16 PM ----------

ططبعا هناك شركات وساطة كثيرة تتلاعب و مصلحتها خسارة العميل
و لهذا تستخدم متاجرين همهم هو مراقبة صفقات الاغالبية ة عمل سيولة ضدهم .

yassineleo
10-17-2015, 01:56
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

samieh
10-19-2015, 15:00
تشبيه صحيح لما نحن فيه يا اخى بالنسبة لشركات الوساطة وانا اقصد شركات الوساطة النصابة وليست النزيهة المحترمة
فكل هم هذه الشركات هى النصب واكل اموال المبتدئين لانهم يجهلوا السوق ومفاجئاته فنصائحك يا اخى فى محلها

ayoub321
10-19-2015, 16:38
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي العزيز موضوع رأي مشكور لك على هذي النصائح المفيدة أخي الكريم سوف أكون على حضر وأمشي ورأى الحوت
تقبل مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

asxqwzdc2
10-21-2015, 16:14
المكشوف: في هذه الحالة يوفر سماسرة فوركس القدرة للمتداولين على التداول بقيمة اكبر من قيمة حساباتهم. و بينما تعد هذه الاسترالوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن اتيجية نوعاً من المغامرة، فإنها تحتوي يجعل من المهم إنفاق الوقت في عملية استراتجيات التداول في أسواق فوركس، و تعلم من أين تبدأ في عملية التداول في فوركس، هو ان من بين العديد من المتداولين الذين يسعون من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون بتخصيص الوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن عملية تعلم استراتيجية تداول مناسبة في أسواق
على درجة أعلى من المخاطرة. و لهذا يجب أن تتوفر لدى المتداولين تفهماً واضحاً للوقت المناسب للدخول و الخروج من نمط معين،

---------- Post added at 02:14 PM ---------- Previous post was at 02:12 PM ----------

المكشوف: في هذه الحالة يوفر سماسرة فوركس القدرة للمتداولين على التداول بقيمة اكبر من قيمة حساباتهم. و بينما تعد هذه الاسترالوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن اتيجية نوعاً من المغامرة، فإنها تحتوي على درجة أعلى من المخاطرة. و لهذا يجب أن تتوفر لدى المتداولين تفهماً واضحاً للوقت المناسب للدخول و الخروج من نمط معين،

med1985
10-24-2015, 22:56
انا شايف ان معظم (وليس جميع) شركات الماركت ميكر بتستخدم كل الوسائل علشان تحقق ارباح وتجذب المتداولين المبتدائين
وخصوصا بالبنارات والاعلانات المغريه

snnaky
11-12-2015, 20:24
هو لية حضرتك ربط البحث عن عملاء جدد او متداولين جدد بأنة لابد يكون عشان الشركة تضحك عليهم مع ان فى اكتر من سبب منطقى وتجارى اكتر وهو البحث عن النموووالانتشار اكثر وبعدين الطبيعى جدا ان اى شركة لازم تبحث عن عملاء جدد والا لو استكفت على العملاء القدامى غيرها حيسبقها

dhmo
11-12-2015, 21:38
وخصوصا بالبنارات والاعلانات المغريه

فعلا اخي هو التعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

one god
01-08-2016, 19:54
فعلا يا طيب فالفوركس كما نعلم كلا هو كالواد الي ساير مرة هادي ومرة هايج بالتالي لابذ من السباحة معه لا ضده
بالتالي كلما كانت الصفقات في الاتجاه العام اي التيار الغالب كلما كان التيار هو الي يدفعنا بلا اي سباحة منا

dhmo
01-08-2016, 20:33
فعلا يا طيب فالفوركس كما نعلم كلا هو كالواد الي ساير مرة هادي ومرة هايج بالتالي لابذ من السباحة معه لا ضده
بالتالي كلما كانت الصفقات في الاتجاه العام اي التيار الغالب كلما كان التيار هو الي يدفعنا بلا اي سباحة منا

للنجاح لازم يكون فيه اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام

douerapark
01-08-2016, 20:44
بالتالي كلما كانت الصفقات في الاتجاه العام اي التيار الغالب كلما كان التيار هو الي يدفعنا بلا اي سباحة منا............................

latraaa
01-08-2016, 20:45
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة و الرائعة التي تقدمها و التي أتمنى الإستفادة منها إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

neverlityougo3
01-10-2016, 23:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

take-profit
01-11-2016, 19:38
الحوت ده اللي هما صناع السوق اللي بيعملوا الموجة سواء صاعدة او هابطة و الدخول و الخروج في اتجاه الموجة
يكون افضل من الدخول عكس الموجة وبالتالي هذا يجعل التداول امن

Bassem Hassani
01-12-2016, 15:41
الحوت فى الفوركس معناه كبار التجار او بمعنى اصح تجمع التجار ودا لان فعلا اى حد عايز يكسب فى السوق دا لازم يمشى مع الاتجاه المسيطر اكتر من البائعين او المشترين لان السوق اصلا بيمشى فى الاتجاه المسيطر اكتر بناء على الحركة الماضية لها وهى ما تعرف باسم الاتجاه العام للفوركس او الترند العام عن بعض الناس

Sami1985
01-12-2016, 19:53
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي ،، وأشكرك على هذا الطرح الجميل
تقبلوا شكري...

yahiahd
01-12-2016, 20:27

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

ebn masr
01-20-2016, 13:43
انت كلامك دة صحيح جدا ومظبوط جدا لانه بالفعل السوق عبارة عن حوت كبير وكله مخاطر وتقلبات الصح انك تمشي وراه ومعاه ومع اللى عايزه ماتمشيش عكسه وتخاطر علشان ماتندمش

Zezobebo3
02-01-2016, 00:49
الســـــــلام علـــــيـــــكم و رحمــة الله تعـالى و بـركـاته
انا معاك فى وجهه نظرك دى تمام وى على مااعتقد تتفق تماما مع نظريه العرض والطلب التى نسمع عنها اذ لم اكن مخطئ وانا نفسى اتعلم هذه الاستراتيجيه بإذن الله

mahmoud massry
02-01-2016, 04:25
موضوع مميز ورائع جدا فعلا الطمع وعدم التعلم هو الى بيخليك تفضل تخسر وتدخل تانى تنتقم من السوق وبرده هتخسر

never10
02-11-2016, 16:01
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله

never11
02-13-2016, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

SOSAN
02-13-2016, 19:25
السلام عليكم
أنا قررت امشي مع الحوت وليس و رائه لانه لن يترك لي سوى الفتات لهدا اما عليك أن تساير ايقاعه و اما ان ترضى بالفتات أو تنسحب

MahmoudNofal
02-13-2016, 19:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى الفاضل طبعا الشركات دى همها الاول و الاخير الربح بس مافيش مفر منها بس حاول انك تلاقى شركة محترمة

dhmo
02-14-2016, 23:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى الفاضل طبعا الشركات دى همها الاول و الاخير الربح بس مافيش مفر منها بس حاول انك تلاقى شركة محترمة

فيه شركات كتير جيده وانت بتعرف حاليا الشركات الجاده عن الشركات النصابه بالسؤال عنها في المنتديات وغيرها من ممن تعامل معها يعني بقى سهل اوي معرفه ده عن زمان
ودايما خد الشركه الي بقالها فتره في السوق

Zezobebo3
02-17-2016, 17:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا ايها الاخ الفاضل على ما قدمته من معلومات وشرح تفيد بها وتزيد بها معرفتنا بما قدمته واعتقد انك تتحدث عن استراتيجيه العرض والطلب ان لم اكن مخطئ واتمنى لك التوفيق من عند الله

Civil Engineer
02-17-2016, 18:11
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
صدقت اخي ولذلك يجب علي اي مبتدئ اختيار شركة موثوق منها وتعمل علي مصلحة عملائها

alizert2015
02-17-2016, 20:06
اخي كلمك صح و انا متفق معاك في كل الدي قلته خاصة في كون المبتداين يخسرون اموالهم بفتح صفقات بدون
وعي مما يجعلهم يخسرون دوما و بسهوله و لتمنى ان يستفيد الاخوه الاخرون من هده النصائح الكبيره

dhmo
02-18-2016, 21:23
اخي كلمك صح و انا متفق معاك في كل الدي قلته خاصة في كون المبتداين يخسرون اموالهم بفتح صفقات بدون
وعي مما يجعلهم يخسرون دوما و بسهوله و لتمنى ان يستفيد الاخوه الاخرون من هده النصائح الكبيره

بيخسروا علشان التسرع اخي والاعانات الي بتكون مفهمه الناس عكس الواقع وانه بسهوله ممكن اي حد يدخل المجال ده هيقدر يحقق منه ارباح رائعه وكده
وطبعا ده خيال مش اكتر

neverlit1
02-20-2016, 03:03
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

latraaa
02-20-2016, 12:19
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله

abodyfit
02-20-2016, 12:24
شكرا لك على هذه النصيحة اخي الكريم
انا شخصيا صارلي شهرين بدرس المجال هذا ولحد الان لم اودع فلس واحد حتى اكون متمكن منه ولو بنسبة 50 %
من وجهة نظري اي صاحب موقع وساطه حيدور على اي حد يسجل معاه لكن المشكلة باللي بسجلو لازم يعرفو اولا واخير دي تجاااااااااااارة فيها خسارة وربح

dhmo
02-20-2016, 17:29
شكرا لك على هذه النصيحة اخي الكريم
انا شخصيا صارلي شهرين بدرس المجال هذا ولحد الان لم اودع فلس واحد حتى اكون متمكن منه ولو بنسبة 50 %
من وجهة نظري اي صاحب موقع وساطه حيدور على اي حد يسجل معاه لكن المشكلة باللي بسجلو لازم يعرفو اولا واخير دي تجاااااااااااارة فيها خسارة وربح

في الاول ده عادي واكيد علشان اصلا طبيعه التحرك في السوق الي احنا فيه ده طبيعه متقلبه فصعب هنا ان استراتيجيه جيده تعطي نتائج نجاح متواصله لازم هيجي وقت وتعطي
خسائر لما السوق يتغير او الحركه

soad labib sadek
02-20-2016, 23:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل موضوعك في رايي هو مطروح للنقاش و كل واحد له رايه في مدي مصداقية شركات الوساطة واعتمادها علي المبتدئين في التربح من مالهم و لكن في رايي المبتديء الواعي هو الذي يحافظ علي راي ماله و يتاجر بحذر و هو اللي يربح من السوق مش العكس

بالتوفيق

محمد صلاح
02-20-2016, 23:47
اكيد اخى العزيز عندك حق لان فعلا شركات الماركت ميكر وهى كثيرة كل اللى يهمها ان المتداول يخسر لانه خسارته هو مكسب لها عشان كدة الافضل اننا نفتح حساب اى اسن ان

shimma
02-20-2016, 23:56
السلام عليكم ورحمه الله
كلام اكثر من رائع وشكرا لك على هذه المعلومات القيمه
واتمنى ان لا اقع فى اى اخطاء
شكراااااااااااااااااااااا ااااا

HamadaRonaldo
02-21-2016, 01:58
بسم الله الرحمن الرحكيم
السلام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اخى الكريم اشكرك على هذا الموضوع
وارجو ان يكون الجميع الاستفاد

mahmoudmazen501
02-21-2016, 02:00
السلام عليكم
شكرا اخي ميدو المصري علي هذة المعلومه
القيمه التي تشرح لنا تهور المبتدئين وكيفيه
جعلهم فريسة لعدم درايتهم لعالم الفوركس
اتمني لك التوفيق وللاخوة الاعضاء

monira salah
02-21-2016, 03:05
شكرا لك اخي الكريم علي هذه
المواضيع التي قد تفيد العديد من المبتدئين
ويوجود العديد من الشركات التي تسعي اللي خسارت
العماله لتحقيق الربح الذاتي لها

asmaa mahmod
02-21-2016, 03:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوعك فتح مجال للنقاش هايل مشكور على تعبك يا اخى جزاك الله خير تقبل مرورى وتقبل تحياتى وبالتوفيييق يارب

take-profit
02-21-2016, 19:35
اجد ان الموضوع يستحق الاهتمام لان صانع السوق او البنوك المركزية المحركة للسوق لا يوجد
من يستطيع ان يقف امام سيولتها فالتجارة مع السوق افضل من التجارة عكسهم
و هذا يتلخص في ان نسير مع اتجاه صانعي السوق (الترند)

simo1
02-24-2016, 17:58
شكرا من القلب يفوح
إلى أحلى وردة تزين الروح
بارك الله فيك بحبك كثير

أسعدني مروركم

أرسل لكم محبتي وامتناني لكم ولردكم المفعم بالحب
دمتم بحفظ الله ورعايته

لكن الشركه مش بتاخد بس غير الاسبريد بتاع الصفقه او الصفقتين دول في الاسبوع او برده طول الشهر
المهم انه يفتح الصفقه
و طبعا كل لما بيخسر بيروح يحط فلوس تاني و يشتغل تاني و يقعد يعد في صفقات من غير وعي
فأرجو من الاخوه المبتدئيين ان يدرسو جيدا كيف يتاجرون علي الفريمات الكبيره و لا يأخذو في الاسبوع أكتر من صفقتين
و بينسي انه لازم و لابد يعرف انه حوت كبير في البحر بيستني لما السمك الصغير يتلم في حته وحده
أخوكم في الله
mido elmasry

hamza215rix
02-24-2016, 18:05
في الحقيقة هذا مايفعله اغلب المتداولين المبتدئين
يفتح عشرات الصفقات يوميا
ولكن اغلبها خاسرة
اظن ان هذا من اسباب بحث الشركات عن المبتدئين

talel babchia
02-24-2016, 18:20
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته شكرا علي حرصك لافادة المتداولين المبتدائين
وخصوصا بالبنارات والاعلانات المغريه .................................................. .........بالتوفيق للجميع

best1
02-24-2016, 19:18
قال مسؤولون بالقطاع والحكومة في الهند مطلعون على المحادثات إن المنتجين لا يبدون ما يوحي حتى الآن باستعدادهم لمنح تخفيضات على أسعار البيع الرسمية

mido elshabrawy
02-24-2016, 20:00
بالفعل اخي الفاضل ان التجاهر مع اتجاه السوق هي اسلم وضع للربح و المضي قدما للامام
فيجب علي كل ماتداول ان لا يدخل عكس السوق الي في حالات تغير الترند و قليبل جدا من الاشخاص الذين يقدرون علي تحديد هذه النقاط الفارقه
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

simo1
02-25-2016, 17:23
============= =====

كم إستمتعت بردك الجميل

بين سحر حروفك التى

ليس لها مثيل

وأمسك قلمى وأكتب لك

أنت مبدع

===========

المهم انه يفتح الصفقه
أخوكم في الله
mido elmasry

big.pharaoh
02-25-2016, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... مشكور يا غالي على النصيحه الغاليه دى ومحاولتك افادة اخوانك المبتدئين في المنتدى. تحياتي ليك

Rabah2
02-25-2016, 17:58
موضوع يستحق كل كلمات الشكر والثناء لانه يعطي نظره اكبر لما يحدث قد اافدتني كثيرا اخي وغيرت نظرتي للامر
لك كل التوفيق والاحترام

ملاك الروح
02-25-2016, 21:57
اشكرك اخي الكريم على الموضوع والتشبيه القيم بانتضار مزيد من المواضيع القيمة
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري...

clickserv
02-25-2016, 22:27
شكرا علي حرصك لافادتنا نحن المبتدائين اتمنى منك المزيد من المواضيع التى تفيدنا كمبتدئين
شكرا وبالتوفيق للجميع
وتقبل مرورى

mohamed fawzi muftah
02-26-2016, 02:32
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى هذا الموضوع فى غاية الاهمية ولك جزيل الشكر على المعلومات القيمة
ونامل المزيد والمزيد ودائما فى تقدم ان شاء الله......
تحياتى................

nader110
02-26-2016, 03:27
مقولة حلوة جدا بس مين الي يقدر يعمل كدة ويكسب من ورا الحوت ويقش زية ان عايز اعرف طريقتك الي انت بتعمل بيها

aboomar1412
02-26-2016, 04:02
لو فرضنا أن الأجابة لا تربح من خسائر المتداولين بل بالعكس من مصلحتها ربح المتداولين كي تستمر هي بالعمل.
إذن لماذا لا تخفض الأسبريد إلى 0.2 نقطة بدلا من رفعه ؟ اليس تخفيض الأسبريد له أهمية كبيرة جدا على ربح المتداولين وهذا سيؤدي الى زيادة صفقاتهم وبالتالي ربح الشركة من مجموع الاسبريد 0.2 والذي سيفوق اضعاف مضاعفة لاسبريد نقطة او اثنين.

zizo199
03-21-2016, 16:54

ahmed abdelatif
03-21-2016, 17:13
ليه بتقول كده انا شغال من خلال مؤشر الاتشموكو الياباتنى
وغيره كتير بس هو ده الاساسى عندى المهم بقه انى بنجح بيه
وبحثث صفقات كويسه جد

harimeche
03-21-2016, 17:19
الســــــــــــــــلام عليكم ورحمة الله

بـــــــارك الله فيك اخـــي وتسلم على

الطرح المفيد في مــــا يتعلق بهدا

الموضوع المفيد نعم خليك ورا الحوت

إن كنت تريد أن تكسب

مع التحية والتوفيق

حسام العدل
03-21-2016, 17:43
مشكور أخي
على هذا الموضوع الرائع ونتمنى أن نرى المزيد من
مواضيعك المميزة عسى ان نستفيد منها ويستفيد

mohamed naga
03-25-2016, 07:23
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء

---------- Post added at 06:23 AM ---------- Previous post was at 06:23 AM ----------

السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء{

neversi3
03-25-2016, 21:27
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

neversi4
03-26-2016, 16:15

hussein.nu
03-26-2016, 16:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أصدقائي الأعزاء
شكرا على ذا الشرح الوافي
بالرغم فيه تخويف للمبتدئين و المبتدئ بدأت أخاف جدا و أتردد بإيداع اي مبلغ
و تمنياتي بالتوفيق للجميع الاعضاء منتدى فوركس العرب

عبد الرحيم رافا
03-26-2016, 16:33
مرحبا باخواننا الكرام اصبحنا واصبح الملك لله والحمد لله لا شريك له واليه النشور
اي شيئ مشي وراه ولو وقفت قدامه لدعسك ههههه

احمد عبد الباسط
04-19-2016, 17:41
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
احسنلك اسال اولا عن اى شركة قبل ان تتعامل معها وابعج تماما عن شركات الماركت ميكرا تماما والا ستخسر راس مالك وعن تجربة

dhmo
04-19-2016, 19:07
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
احسنلك اسال اولا عن اى شركة قبل ان تتعامل معها وابعج تماما عن شركات الماركت ميكرا تماما والا ستخسر راس مالك وعن تجربة

اغلب الشركات زي بعض المهم فهم البرايس اكشن اخي بالفعل بيكون من اقوى التحاليل وخاصه ان كل متاجر بيكون ليه التحليل والنظره الخاصه بالسوق يعني ده بيكون ناتج من خبره المتاجر
اصلا وفهمه لطبيعه حركه الزوج الي بيعمل عليه

younes-dz
04-20-2016, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي مثال وجيه فعلا لا يصح الدخول عكس التيار والتجار المحترفين يتداولون بهذا القاعدة لذا تراهم
اكثر الناس نجاحا احترام الترند ان تحترم الاتجاه العام يعني انك محترف وكلما كان الفريم طويلا كان الترند اصدق

princebio
04-25-2016, 15:36
أخي العزيز شركات الوساطة تبحث دائما عن الربح بكل الوسائل ، و المتداولون الجدد هم وجبة دسمة بالنسبة لهم ، فهم يحاولون جرك إلى هذا السوق بكل الوسائل و الله المستعان

Mahmoud2063050
04-25-2016, 16:57
أنا افهم المقصود من كلامك مع انى لا افهم الطريقه
فأنا فى انتظار شرحك لكى اتعلم انا ايضا

yahia1
04-25-2016, 19:34

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

عبد الرحيم رافا
04-25-2016, 23:05
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
حي الله من لفانا ويا هلا به عدد ما غردت الطيور وعدد نجوم مساء الخير احبتي الكرام
لا تمشي وراه ولا قدامه اصطاده و كله

AhmedSami2016
04-26-2016, 18:22
اهلا وسهلا بك اخي الكريم بالمنتدى الكريم هههه والله امر غريب فعلا وانا شخصيا لم تطرا هذة الفكرة ابدا على بالي ومهما يكن فان الشركة لديها العدد الكثير من المتداولين واكيد انهم فيهم من يخسر ومن يربح ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق

ahmed5
04-26-2016, 19:42
اخي موضوع قيم وانشالله الكل يستفيد منه وانا شخصيا اعتبر شركة انستا من الشركات القويه فى الفوركس

Abughali
04-26-2016, 20:15
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبالتوفيق للجميع إنشاء الله

aminetns
04-27-2016, 00:29
كلام جميل وموزون وحقيقي شكرا لك اخي الكريم على الموضوع اتمنى لك التوفيق ولكل الاعضاء لن شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي

Zezobebo3
04-28-2016, 03:57
اخي موضوع قيم وان شالله الكل يستفيد منه وانا شخصيا اعتبر شركة انستا من الشركات القويه فى الفوركس
تقبل مروري وكل عام وانتم بالف خير بالتوفيق

hosam1982
04-28-2016, 04:05
السلام عليكم
اخي الكريم اعتقد ان كل متداول له اسلوب يناسب اوقاته وشخصيته . حتى المتداوليين المحترفين والخبراء ليس جميعا يعملون على الفريمات اليومي او الاسبوعي كما تفضلت بعضهم يكتفي بربح يومي 20 الى 50 نقطة ويخرج من السوق

abogoda
04-28-2016, 04:13
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الحبيب قد يكون كلامك صح علشان كدا انا لغايه دلوقتي بحب اتاجر
ببونص بدون ايداع علشان مقعش فالورطه دي ربنا يستر

FOREX7
04-28-2016, 14:05
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

ayoubfc
04-28-2016, 14:06

emma91
04-28-2016, 14:08
مشكور على النصيحة
اتمنى المزيد من المواضيع التي تفيد المبتدئين ونستفيد منها جميعا
وتقبل مروري المتواضع اخي الكلريم

amineelouardi
04-28-2016, 14:10
شكرا لك اخي علئ هدا الموضوع المهم للميتدئنين في مجال الفوركس و امنتئ التوفيق لهم و لا تحرمنا من جديد معلوماتك

eslamduidar
04-28-2016, 14:24

مشكور اخي الكريم علي الموضوع الذي طرحته تحياتي وتمنياتي لك ولجميع اعضاء المنتدي بالنجاح والتقدم والتوفيق

وننتظر المزيد من موضوعاتك الشيقه

ابوفؤاد
04-28-2016, 14:30
تعالو نحسبها مع بعض االشركه تاخذ القليل من الاسبريد مع انك م الممكن ان تربح الكثير من هذا مقارنه بما تربحه الشركه تمام يبقى لازم يكون هناك بديل لاؤلئك الذين لديهم القدره على العمل و الربح و هؤلاء هم المبتدئين

ayoubfc
04-28-2016, 14:33
و ممكن يكون كلامي اغرب

nonam
07-09-2016, 05:36
السلام عليكم ... من المهم بالفعل ان تتعرف علي الاتجاة العام للسوق ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الاحجام بتاعه التداول تكون ثابته لان التعامل مع الادوات بتاعه التحليل الاساسي والفني من اهم الادوات اللي من الممكن ان تتعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

masr16
07-12-2016, 13:51

borhan
07-23-2016, 17:05
السلام عليكم اخي مشكور وطبعا يجب على كل المبتداين ان يقومو بتحضيرات اللزمة قبل ان
يشرعو في التداول على الفوركس يجب ان يتعلمو جيدا قبل ان يندمو جيدا مشكور اخي موضوع جميل

النقراشى
07-23-2016, 17:16
كفيت و وفيت بكلمات مختصرة و بلغة بسيطة سهلى الفهم فى شرح موضوع من وجهة نظرى
هو من أهم المواضيع خاصة للمبتدئبن و أنا منهم
و أصحاب رؤس الأموال الصغيرة و أيضا أنا منهم
المتاجرة على الفريمات الصغيرة لها محترفوها و لذلك كما أخبرت معظم كبار المتداولين يستخدمون الفريمات الكبيرة
تقبل تحياتى

masry928
07-23-2016, 17:19
فأرجو من الاخوه المبتدئيين ان يدرسو جيدا كيف يتاجرون

golden19920
07-23-2016, 17:31
معلومات قيمة لكل مبتدء يمكنه الاستفادة منها اذا قام بتطبيقها تطبيق سليم ارجو ان تستمر بمدنا بتلك المعلومات القيمة لك مني اطيب الامنيات بالتوفيق

bakup28
07-23-2016, 17:43
السلام عليكم ورحمه الله
يا ريت الكل يستفيد منه وانا شخصيا اعتبر
شركة انستا من الشركات القويه فى الفوركس
ومن افضل واصدق الشركات

mhmo2005
07-23-2016, 17:45
سهلة وانا لسه عاملها بالأمس
الرابط http://profitspecialist.blogspot.com.eg/2013/12/blog-post.html
هيشرحلك كل اللى انت عاوزه

DR.MJH.JO
07-23-2016, 17:45
السلاام علييكم
تحياتي للجميع
انا اعتقد ان البورصة قد تمثل مصدر دخل للبعض
اشكركم على طرح الموضوع
اامبتدي بحتجة درما للتوجيه من الخبراء

mhmo2005
07-23-2016, 17:49
ليس عمل الفوركس كالبورصة تماما بل هناك اختلافات جوهرية على سبيل المثال فى البورصة لابد أن تشترى أولا قبل البيع
ولكن فى الفوركس يمكن ان تبيع بدون شراء

demo1
07-23-2016, 18:14

نشكرك على المعلومة وعلى شرحها بهذه الطريقة البسيطة جدا ياريت ناخذ بهذه النصيحة الجميلة

" اللهم مالك الملك تؤتى الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير إنك على كل شىء قدير
تولج الليل في النهار وتولج النهار في الليل وتخرج الحي من الميت وتخرج الميت من الحي وترزق من تشاء بغير حساب
رحمن الدنيا والآخره تعطيهم من تشاء وتمنع منهما من تشاء إرحمنى رحمه تغنينى بها عن رحمة من سواك

brahim123
07-23-2016, 19:15
شركات كتيرة من مصلحتها ان انت تخسر لانهم هما اللي بيكسبو,ا اعتبر شركة انستا من الشركات القويه فى الفوركس
واصدق الشركات

doaa sary
07-23-2016, 19:45
فعلا كل الشركات كداا
بتعمل عروض او اعلانات
وبتحب ان العملاء تكتر
لانهم بيستافادو من خسارة العملاء
طبعا دى الشركات الماركت ميكر

titotroy
07-23-2016, 20:39
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري اخي الغالي

lsaefadi
07-23-2016, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
بارك الرحمن بكم أخي الكريم واصل لا تفاصل بانتظار جديدك القادم بحول الله تعالى..
وأسأل الله تعالى أن يرزقنا الإخلاص ويختم لنا على الايمان..

metnaoui
07-23-2016, 21:02
السلام عليكم
اخي الكريم بارك الله فيك علي حرصك الكبير باتلفعل هذا ما استفدته من تداولتي عندما كنت مبتدئ
لكن الان الحمد لله بدا حسابي ينموا بتغير سياسة التداول بنفس الكلام الذي طرحته
بالتوفيق لك تحياتي

magid01
07-23-2016, 21:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شكرا لك على الموضوع لكن لا اعتقد ان الشركات تعتمد و لا تبحث فقط على المبتدئين الشركات تبحث عى المحترفين ايضا انت قلت ان الشركات تبحث على المبتدئين عشان يفتحون صفقات كثيرة بعكس المحترفين يفتحون ممكن صفقة او صفقتين في الشهر انا اتفق معاك لكن فاتك انه المحترفين اللي يفتحون صفقات قليلة ان صفقاتهم كبيرة و تركهم للصفقة شهر كامل معناته ربح الشركة يزداد انا لو بدال الشركة ابحث عن المحترفين عشان انهم يفتحون صفقات كبيرة و طويلة المدى تقبل مروري

titotroy
07-23-2016, 21:47
السلام عليكم ورحمه
وجهة نظر تحترم لكن اعتقد ان افضل شي
هو خليك مع الحوت اللي هو الترند
والمقولة المشهورة ترند از فرند

nour83
07-23-2016, 22:53
السلام عليكم و رحمة الله هناك شرح فى المنتدى على كيفية الربط و هناك فيديوهات كتير على اليوتيوب للشرح اخى

بروفسير العرب
07-23-2016, 23:45
موضوع جيد ويجب ان يقراءة ويفهمه المتدولين الجدد لن شركات الماركت ميكر يوجد
بها تلاعب كبير خصوصا كلما اذداد اعداد الاعضاء الذين يسجلون فيها تبدا فى زيادة طرق التلاعب على هولاء الاعضاء

aminovinsky
07-24-2016, 01:22
بالتأكيد كل الشركات سوف تركز على المتداولين المبتدئين بتقديم الاغراءات لهم، لكن عادة مايصطدم هؤلاء بالواقع المرّ لذا يجب توخي كل الحذر في التداول خاصة اذا كان الواحد جديد في الميدان.

ahmed mohamed mansour
07-24-2016, 01:39
:accute::accute::bravo::bravo::bravo:
ومع هذا التصفيق حاد جدا من قبل مساعدى هذا المحلل وهو يملك عشرات المساعدين وكل عضو يدخل بعشرات المعرفات والحصيلة موضوع كبير بالاف الصفحات وكلة اطراء ومدح والحصيلة خسائر فوق ال 80 فى الميئة من اى محفظة ولو اتبعتها اسبوع واحد فقط !!!!!!!!!1

Kandouci
07-24-2016, 01:52

ahmedabdelmoneim
07-24-2016, 01:53
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا...لااله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ...اللهم اعني على ذكرك وشكرك وحسن عباتك ...اللهم مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك ...اللهم قنا عذابك يوم تبعث عبادك ...ربنا لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك...سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ...استغفر الله العظيم واتوب اليه ...لا حول ولا قوة الا بالله
اللهم صلى وسلم وبارك على محمد تسليما كثيرا

mhmoud60
07-24-2016, 01:56
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع مهم واظن انها فكره قريبه من الحقيقه الى حد بعيد وخاصه ان احلام وامال المبتدئين فى تحقيق ارباح كبيره جدا
وشكرا لصاحب المشاركه

Kandouci
07-24-2016, 01:58

algoddam
07-24-2016, 07:27
اولا نشكرك على الموضوع الجيد والذي جاء مدعما بكثير من الحكم وكثير من الامثلة الجيدة كما هو في عنوان الموضوع
لكن فيما يخص الشركات انه لايمكن ان يكون ربح الشركة من خسارةا لمتداولين بل الشركة ربحها من السبريد فقط

yasmins
07-24-2016, 10:50
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين على المعلومات المفيدة
اتمنى لجميع اعضاء المنتدي و ادارته التوفيق و النجاح
و تقبلوا مروري .......

himaya
07-24-2016, 10:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بما اناك مبتدء
لا تستعجل على الربح و الخسارة في بداية المشوار
امر عادي و كلنا ممرنا بها خذ وقتك في التعلم و حاول ان تستفيد من اخطائك و لا تكررها مرة اخرى و ان شاء الله خير

رومانى
07-24-2016, 11:17
بالضبط هذا ما يحدث معنا جميعنا فنحن صيد سهل جدا بالنسبة لتلك الشركات لاننا نندفع وراء اى صفقة دون
تعقل ولكن لابد ان نتعلم من اخطاء الماضى ونشتغل على الفريمات الكبيرة فقط ونتصيد الفرص .

SON
07-24-2016, 11:50
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والتسليم
موضوع جميل اخى انتا علمتنا الكتير ارجو لك التوفيق

محمد جابر
07-24-2016, 11:57
اتفق مع حضرتك جدا كلام سليم ومحترم فعلا كل المتداولين المبتدئين كل همهم انهم يفتحوا صفقات كتير علي المدي القصير ظنا منهم انهم يكسبوا بسرعة وطبعا الحوت بياكلهم يبقي الشركة استفادت من كتر الصفقات اللي بيفتحوا ومن خسارتهم للصفقات مكسب مزدوج يعني

9ou9ou
07-29-2016, 16:25

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

WASEM DALLOUL
08-30-2016, 21:17
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المشاركة الجيده والمفيدة حول العمل مع الشركات الكبيرة والأبتعاد عن شركات الماركت ميكر وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

كامل
08-30-2016, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كما قلت اخي الكريم يجب عليك الحذر واخذ كل الاحتياطات وايضا تجنب التهور والطمع لانها تودي الى الافلاس ويجب عليك التحلي بالصبر والحلم

medokarem
02-27-2017, 01:09
السلام عليكم اخويا الكريم شكرا لك علي طرحك موضوعك الهادف
مواضيعك سهل على القلوب هضمها
و على الأرواح تشربها
كل الشكر والامتنان على روعه مواضيعك ياغالي

hamadasalama
02-27-2017, 01:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك علي الموضوع وبالفعل الماركت ميكرز من يفهمه فهم اليات السوق

ELTalYaniii
02-27-2017, 01:42
بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا بك اخي الكريم وبكل اعضاء منتدانا الكرام
شكرا اخي علي موضوعك الممتاز لقد استفدت الكثير

tazi larbi
02-27-2017, 01:50
السلام عليكم اخي الاغراءت التي تجدب بها الشركاتهي مضرة للتجار الصغار وهي مثل السمك الصغير الدي يتغدى عليه الحوت الكبير لهدا الافضلا ان نتحلى بالفطنه في اختيار الشركه التي نضع بها مالنا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

salichou
02-27-2017, 01:57
باسم الله الرحمان الرحيم و الصلات و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد مرحبا بجميع الاعضاء الجدد في المنتدي نحن هنا لنساعد الجميع للعمل الحماعي و الله يكون في العون
بارك الله فيك علي هذا الموضوع الممتاز و الله مستعان و شكرا علي هذا المجهود الرائع و السلام عليكم

hamadasalama
02-27-2017, 02:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا اخي المحترم علي الموضوع الجيد وانشاء الله مزيد من مواضيعم القويه في الفتره القادمه والله يوفقنا جميعا

Mony Ezzat
02-27-2017, 02:13
بسم الله الرحمن الرحيم
ميرسي اوي لحضرتك على التوضيح وفعلا كلام مهم جدا ولازم كلنا مش نعمل اي مخالفات من دي عشان مش نندم

nour3iny
02-27-2017, 12:49
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
فعلا كلامك مظبوط وبيكون الطعم لاى مبتدء هو تحقيق الارباح باسرع وقت ولكن بيكون ده سبب الوقوع فى الفخ

magic777
02-27-2017, 15:23
دي القاعده الي دايما بتقول خليك مع الترند وحتى لو دخلت عكسه والسعر لاقيته بيعكس هدج واخرج بعد السعر يرجع تاني وهكذا ده
اساس المرونه في العمل

Mr Fathy
02-27-2017, 15:26
بسم الله الرحمن الرحيم الله ينور عليك يا زعيم كلام كبير اوى الكلام ده طب انت تنصحنا بايه لو حبينا نكتشف طريقة الحوت ده ؟

antr
02-27-2017, 15:34
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
صحيح ركوب الترند هو الحل الافضل فى هذا السوق حتى تستطيع الخروج بربح محترم مع الوقت بكل تاكيد

بدر اشطيبي
02-27-2017, 16:04
طبعا اخي ذوو الحسابات الميني او الميكرو لا يملكون سوى
تتبع الحوت وحتي اصحاب الستاندرد يجب ان يلتزموا بمصاحبته

skylol
02-27-2017, 16:14

اخي الغالي صحيح كلامك لازم المبتدئين يتعلموا الفوركس بشكل ممتاز لكي ما يخسروا كتير اتمنى التوفيق للجميع

stethoscope
02-27-2017, 16:55
نصائح غالية وانا اتفق معك فالشركات العملاقة لو مكنتش ناجحة ممنتش فضلت تكبر وتستمر فالسوق ومحدش يقدر يقف ادامها لذلك فانا اتفق معك فى تأييد الشركات الكبيرة

mirinda
02-27-2017, 17:51
اكيد كل شركة لها تحايلاتها على المبتدئين لتجلعهم يقعوا في فخ الخسارة انا رائي أنى سهل اربح وسهل جدا اخسر ولكن لو اتعلمت ودرست واستخدمت عقلي وتانيت في اختيار الصفقات المفيدة فعلا يكون افضل
ومشكووور اخى على هذا الموضوع والتشبيه قوي فعلا

zakariacr07
02-27-2017, 18:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

شكرا لك أخي الكريم على النصائح القيمة و إن شاء الله الجميع يستفيد بالتوفيق

tamermosa
02-27-2017, 18:08
عجبني جدا مقولتك ( خليك ورا الحوت واوعي تقف قدامه ) . بالفعل السوق عامل زي الحوت بياكل كل اللي في سكته. و لازم بالفعل نصبر و نتريث في فتح الصفقات و منقعدش نتنطط بين الصفقات بدون وعي

adel012
02-27-2017, 21:33
شكرا علي حرصك لافادة المتداولين المبتدائين اتمنى منك المزيد من المواضيع التى تفيد المبتدئين مثلي شكرا وبالتوفيق للجميع

Abu_Yassin
02-27-2017, 21:55
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة أخى الكريم شركات الوساطة بالفوركس واضح من أسمها أنها وسيط وطبيعى تاخد عمولة أنما المتداول يدخل صفقة أتنين عشرة دى مسؤليته وهو يتحملها وطبعا أى مبتدئ علية ألا يدخل السوق ألا وهو مجمع الكثير من المعلوات وعنده أستراتيجية وخطة يشتغل عليها وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكرام

salichou
02-27-2017, 23:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين مرحبا شباب بكم في هذا المنتدي العزيز اتمني من الله ان تعجبكم مختلف تعليقاتي علي مواضيعكم و الله مستعان و شكرا لكم علي المشاركة ههه قولة جميلة لكن للاسف لم افهمها جيدا و الله مستعان

alonsoo
03-07-2017, 06:50
بارك الله فيك على طرح المميز اخى الفاضل حتى يتعلم منك المبتدئ والمحترف على حد سواء ونستفيد من خبراتك فى سوق الفوركس

waelmma
03-07-2017, 08:48
:(:(:( تمام اخى الفاضل ويجب ان تمشى مع الاتجاه العام للترند
ولا يجب ان تمشى عكس الترند اخى الفاضل وربنا يوفقك ان شاء الله

محمدفؤاد
03-07-2017, 09:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى موضوع قيم وانشالله الكل يستفيد منه وانا شخصيا
اعتبر شركة انستا من الشركات القويه فى الفوركس واصدق الشركات

samir123
03-07-2017, 10:21
نشكر جميع المنتدبين الذى اعضونا الموضيع الشيقه والمفيده التى ابتعدنا واستفدنا منها الكثير
ولكم جزيل الشكر وبالتوفيق انشاء الله

احمد فرحان منصور
03-07-2017, 10:31
جعله الله في ميزان حسناتك

Zinou0008
03-07-2017, 10:43
تقبل مروري وكل عام وانتم بالف خير

احمد فرحان منصور
03-07-2017, 10:46
معلومة قيمة للجميع

hoodhood700
03-07-2017, 11:02
اهلا وسهلا بك اخي والله انا احترم جيدا وجهة نظرك وفي البداية صحيح استغربت شوية من العنوان لكن لما قرات الموضوع فهمت والكلام صحيح يعني لان شركة التداول يهما ايداع المبلغ الكبير والتداول المستمر بالصفقات الكثيرة واللوتات العالية.

smartawi
03-07-2017, 11:12
اهم شيء طبعا يا اخي العلم لابذ من الاحاطة بكل العلوم الفوركسية الاساسية على الاقل وبعدها التعمق
لابذ من بذل الجهد والاجتهاد في المراحل الاولى وهي التعلم لانها مراحل تصنع من الواحد متاجر ناجح او متاجر بالعشوائية ان لم يحط بها

mr.khalled
03-07-2017, 12:00
بصراحه كلام واضح ومميز
يستحق القراءه والفهم
اشكر مجهودك جدا على هذا الموضوع الذى افادنى
وتعليقات الاخوه الاعضاء اوضح انهم استفادو ايضا

midobols
03-07-2017, 12:20
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه ,
بالفعل يوجد شركات تستغل المبتدئين للربح من خلالهم
لكن السبب هو تسرع الشخص و الركض وراء الربح السريع

drahmedmagdy
03-07-2017, 13:11
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى ان طبعا كل لما بيخسر بيروح يحط فلوس تاني و يشتغل تاني و يقعد يعد في صفقات من غير وعي
فأرجو من الاخوه المبتدئيين ان يدرسو جيدا كيف يتاجرون علي الفريمات الكبيره و لا يأخذو في الاسبوع أكتر من صفقتين و لو ملقاش فرصه كويسه يقدر يقتنس منها مكسب و ربح محترم يبقي ميدخلشي السوق افضل انا عن نفسي ناوي اعمل ده المتاجره علي الفريمات زات الاطار الزمني الكبير ابتداء من اليومي و الاسبوعي و الشهر حتي اتمكن من انتهاز فرصه جيده لدخول صفقه

bakup28
03-07-2017, 13:47
كلام جامد جدا وفيه كلام كتير بيتقال بس بجملة
بسيطة واحدة وجملة مفيدة جدا وشكرا
وتقبل مرورى

remon2010
03-07-2017, 14:26
السلام عليكم جميعا
شكرا ياخى على هذا الموضوع القيم
وفى انتظار المزيد من الموضوعات التى تفيدنا فى الفوركس
تقبل مرورى

matrixm5
03-07-2017, 14:44
بسم الله الرحمن الرحيم ********* انا لسه جديد فى المنتدى واحتاج الكثير من التعلم والله ولى التوفيق تقبل مروورى

hakim kimo
03-07-2017, 15:10
السلام عليكم
الحتان او ما يسماو صناع السوق هم من يتحكمون في السوق بشكل كامل
لكن صدقني اخي ليس بشكل عشوائي اؤكد لك
هم يحترمون بعض المناطق
تمنياتي لكم بنجاح
بالتوفيق

مروه عصر
03-07-2017, 15:49
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المعلومات المفيده التى يجب ان يتعلم منها المبتدئين فى الفوركس ويستفيدو منها خلال التداول به ويتعلموا منها حتى يحققوا المكاسب التى يسعوا اليها....

imaddine1986
03-07-2017, 16:18
بالفعل اخي الغالي فاغلب من يخسر في هذا السوق هم اشخاص يعاندون السوق
ويدخلون عكس الاتجاه العام وهنا تكون النهاية القاسية للاسف خسارة كامل الحساب

nerimen
03-07-2017, 16:36
السلام عليكم
بشكرك أخي على الموضوع المميز و النصائح القيمة لنستفاد منها
باراك الله فيك وفي أمثالك و أتمنى لك التوفيق وللجميع
تحياتي لكم والسلام

عباس19
03-07-2017, 16:39
شكرا اخي الكريم لكن نصحيتي اولا التعلم بشكل جيد وكسب الخبرة خاصة في الحساب التجريبي والابتعاد عن المتاجرة بالعاطفة والتسره الخبيرة ملكبة بشكل كبير.

aki
03-07-2017, 16:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
شكرا لك على شرح هذا الموضوع المتميز اتمنى ان تشاركنا مواضيع جديدة في المستقبل حتى تعم الفائدة على االجميع.
حظ موفق

magic777
03-07-2017, 16:54
بس احيانا كتير اوي الايام دي لما بتكون ورا الحوت بيقف ومش بيتحرك ليه ياريت نعرف يعني فعلا لما بدخل مع الاتجاه الصح
السعر بيقف مش بيتحرك ولو دخلت عكس الاتجاه يجري

grow
03-07-2017, 17:44
كلام جمنيل مقدرش اقول حاجه عنه
الخسااره اكيد ف صاالح الشركات دي دي حاجه معروفه
تقبلمروري انتظر منك المزيد بارك الله فيك تحيااتي لك بالتوووفيق للجميع

M0hsenalawady
03-07-2017, 23:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز مشكور على هذا التحليل الفني الرائع وجزاكم الله خيرا

---------- Post added at 10:15 PM ---------- Previous post was at 10:14 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز الكلام ده مظبوط جدا جدا ودعائي لك بالتوفيق

Ayman Abdellatif
03-07-2017, 23:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع عسى ان يستفاد بما جاء به من محتوى باقى الاعضاء و فى انتظار المزيد من هذه الموضوعات المفيدة

muhammad ismail
03-08-2017, 01:33
ميهمنيش اخى الكريم الشركه بتستفيد ايه المهم انا هستفيد ايه لو المتداول ذاكر الفوركس كويس
جدا واتعلمه باتقان اكيد راح يكسب كويس جدا فى الاول

magic777
03-16-2017, 16:09
المهم علشان نجري وراه الاول نعرف اتجاه الجري يعني هو فين ورايح لفين بالضبط وطبعا ده يلزمك الصبر وانك تدخل
صفقاتك دايما مع الكبار

abdallah.2017
03-22-2017, 17:02
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع ملفت للنظر وطرحة لنا معنى جميل ان تنشر لنا خبرات جميلة لنا ولجميع المتداولين وتقبل مرورى ...

hany1978
04-02-2017, 22:24
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم اود شكرك على موضوع أخي المبتدئ خليك ورا الحوت و امشي وراه و واعي تقف قدامه النصائح المهمه والغاليه التى تساعد المبتدئين
وانا واحد منهم واود شكرك على المجهود فى كتابة المقال وف انتظار المزيد
اتمنى لك المزيد من التقدم

medeldon
04-02-2017, 23:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ايضا أوفق الرائي الشركات تفضل المبتدئين على المحترفين رغم أنهم يتكبدون خسراتهم

Nori1717
04-02-2017, 23:26
شكرا اخي العزيز على هذه المعلومات التي شاركتها في هذا الموضوع وكذلك ردود الاعضاء المفيدة التي تزيد الموضوع افادة واتمنى للجميع الربح من هذا المجال والنجاح فيه باستمرار

hawaryatef
04-02-2017, 23:50
أخي فعلا كلامك صحيح ومضبوط وممتاز انك وضحت هذا حتي كل مبتدأ يفهم ويعرف شركات الماركت ميكر

فهمى لاشين
04-04-2017, 08:54
حياك الله
اذا كان الامر كما تقول فكيف انت متواجد حتى الان فى السوق
لا اعتقد ان الحيتان الكبيرة كل همها ان تصطاد الاسماك الصغيرة
امثالنا الا اذا كان الفوركس كله عملية نصب عالمية

fouadd19
04-13-2017, 17:53

kalimiro0
04-13-2017, 21:26
للنجاح لازم يكون فيه اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام

ebn masr
04-13-2017, 21:35
من الصح انه اى متاجر يسير خلف السوق والعمل بجانبه او خلفه لان السوق هو المحدد الاو ل والاخير للتحركات وبيه يستطيع المتاجر التنفيذ

mabrouk
04-13-2017, 22:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل التداول مع الاتجاه هو اهم اسباب النجاح كما ان تحديد الفريم الاكبر له دور كبير فى حقيقة الاسعار ننتظر منك المزيد من التألق و الابداع

mahmoudtaha33
04-13-2017, 23:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
نظريتك جميله ودمها خفيف اخي
و تستوعب بسرعه بجد مبسوط اني قريتلك
وان يوجد من مواضيع مثل مواضيعك لفهمها
بالتوفيق اخي

fouadd19
04-19-2017, 21:05
انت كلامك دة صحيح جدا ومظبوط جدا لانه بالفعل السوق عبارة عن حوت كبير
وكله مخاطر وتقلبات الصح انك تمشي وراه ومعاه ومع اللى عايزه ماتمشيش عكسه وتخاطر علشان ماتندمش

---------- Post added at 09:05 PM ---------- Previous post was at 09:02 PM ----------

mostafa ilsawi
04-19-2017, 23:49
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم مشكور علي هذا الجهد وهذه النصائح ولكن نضيف اليها كن حريص علي ان تدرب جيدا علي الحساب التجريبي و تتعلم علوم الفوركس من الفيديوهات التعليميه الموجوده بالمنتدي
تقبل نحياتي

mohamed shams
04-20-2017, 00:16
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع لا اعلم من هو الحوت ولكن انصح كل مبتدىء كيف تعامل السوق
ولا يمكنك تحديه فهو غير قابل للتحدى يجب ان تكون خبير اولا
بالتوفيق

m7med
04-20-2017, 00:19
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
لكن ايضا اخي الكريم يجب التعلم و الاعتماد علي النفس و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

بدر اشطيبي
04-20-2017, 00:51
فعلا اخي بالنسبة للمتداول ذي الحساب الصغير قيمكن ان
يعمل على تتبع الموجة و العمل على التداول من خلال الاتجاه

zunebha
06-18-2017, 13:52
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته صدقت اخي الفاضل الغوركس احيانا يحتاج الى العمل الجماعي والاستشارة الدائمة حيث لا يمكننا اتخاذ بعض القرارات لوحدنا هذا ما يمكنني قوله

mohamed ashmawey
06-18-2017, 18:41
اكيد طبعا اخى لازم ادخل فى الصفقة القوية التى تعتمد على تحليلات كتير
وبتكون كمان مع الترند العام مش ضدة لو مشيت عكس ما السوق عايز هتخسر ولو مشيت زى ما السوق عايز هتكسب

forexman11
06-18-2017, 19:13
الان يجب ان تمشي مع الاتجاه العام للسوق ويمكن ان تبقى مع الشركات القويه ولا تكون عكس الاتجاه الخاص بك حتى لا تخسر خسائر كبيره جدا في حساباتك هذا شيء مهم على الاطلاق ان تفعله

one12
06-19-2017, 10:21
اخي الكريم تحياتي لك شركة انستا من الشركات القويه فى الفوركس وهي التي اتعامل معها انا وبعض اصدقائي وانصح ان تسمتر مع وهناك ايضا بعض الشركات الاخره ولكن لا اتعامل معها مع تقبل مروري

zoka1101
06-19-2017, 10:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركات والصلاة والسلام على اشرف الخلق سيدنا محمد عليه افضل الصلوات واتم التسليم اما بعد لقد استفدت كثيرا من موضوعك الذى يتحدث عن اننا نكون دائما خلف البحوث المستمر الدائم وفعلا كنت احتاج معرفة هذه المعلومه وانصحك بالمزيد من المعلومات التى ستطرحها فى المنتدى حتى يستفيد كافة الاعضاء منها وشكرا كثيرا لك

cairodevil
06-19-2017, 13:46
في حين أن الحظ يلعب دوراً كبيراً في تحقيق الأرباح عند تجارة العملات، فإن هناك بالتأكيد تركيبة أكثر تحديداً لكيفية التداول بشكل ناجح. الأمر الأول الذي عليك معرفته هو معرفة حقيقة نفسك. أي نوع من المتداولين أنت؟ هل انتقلت إلى العملات بعد سنوات من بيع وشراء الأسهم لأن الإثارة في أسواق الأسهم كانت كبيرة بالنسبة لك؟ هل دخلت الى تجارة العملات كطريقة لتحقيق دخل إضافي أم تهدف لجعل الأمر عملك الأساسي؟

الالتزام بالأهداف

تحديد الهدف والبقاء على الطريق نحوه هو المفتاح للنجاح. لذلك عليك أن تحلل حاجاتك وأن تقرر كم من المال سوف تبدأ به وما هو مستوى المخاطرة الذي أنت على استعداد له. على المبتدئين بالطبع البدأ بمبلع صغير والتقدم بشكل تدريجي. المتداولين الأكبر خبرة يمكنهم الدخول والبدء في تجارة العملات بشكل أقوى.

كجزء من استراتيجيتك عليك أن تحدد مالذي تعتبره نجاحاً والذي تعتبره فشلاً وكم من الوقت ترغب في تخصيصه من أجل الوصول إلى هدفك. الإلتزام الصارم بهذه المستويات سوف يقلل بدرجة كبيرة من التوتر الذي يصاحب الغموض الناتج عن عدم معرفة متى تنسحب من التداول ومتى تبقى مكانك.

اختيار الوسيط الملائم

أحد أهم القرارات التي سوف تتخذها يجب أن يكون من هو الوسيط الذي سوف تفتح معه الحساب التداولي. هناك العديد من الوسطاء في السوق ويقدم البعض مجموعة كبيرة من المزايا التي قد تكون مفيدة لك، في حين أن البعض الآخر يتلزم بالأساسيات ويجعل حياتك أسهل. ولكن الوسيط يمكن أن يؤدي إلى خسارة مالك أيضاً من خلال انتشارات أعلى أو عمولات أو غيرها من الرسوم المخفية.

fouadar
06-19-2017, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
شكرا اخي على الموضوع الرائع والمتميز و اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري جزاك الله خير

one12
06-27-2017, 08:07
السلام عليكم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لك ولي كل أعضاء منتدى فوركس العرب كل شراكات المركت ميكر نصابة بامتياز لكن لا تنصب في السحب انما طرق اخرى معروفه لدي الخبراء مع تقبل مروري

ilyess
06-30-2017, 01:40
شكرا علي حرصك لافادة المتداولين المبتدائين

emadomda
04-13-2018, 14:23
مهما حدث لا تلقي باللوم على نظام تداولك.
مهما حدث لا تلقي باللوم على نظام تداولك.

فكثير من المتداولين يصابون بالاحباط بسبب عدم القدرة على كسب المال خلال فترات تقلب الأسعار المنخفضة، فيحاولون "تعديل" النظام الخاص بهم من أجل "إصلاح" المشكلة.

وربما لا يوجد عيب في نظام تداولكم، بل عليكم تقبل ما يقدمه لكم السوق في ذلك الوقت. إلا إذا كان نظام تداولكم يستطع أن يجعل السوق تتحرك، وحينها فأنكم لا تفكرون بشكل عقلاني ومنطقي.

إن الشيء الوحيد الذي يجب أن تفكر فيه هو تغيير وتعديل نظام إدارتك لأموالك، وتعدله ليتناسب مع ظروف السوق. ولكن في معظم الحالات من الأفضل أن تترك النظام وشأنه وتنتظر تحسن ظروف التداول

ehabbob
04-16-2018, 00:12
اشكرك اخى العضو الكريم على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا وشكرا على التحليل والشرح القيم للفكره
والله المستعان

Gehad Anwar
04-16-2018, 00:16
الحوت في سوق الفوركس هو الماركت ميكر والبنوك الكبيرة والمحافظ الاستثمارية الضخمة
القوى الفعلية اللي بتحرك السوق وبتحرك ميزان العرض والطلب على العملة او على اي سهم في اي سوق مالي

افضل طريقة انك تبقا مع الحوت انك تذاكر فوليوم وتخليه قصاد عنيك في حالة جد جديد

MohamedAhmed1973
04-16-2018, 00:20
المشكله هو معرفه اتجاه الحوت و ده الي بيبحث عنه كل المتداولين
اعتقد شخصيا ان الالتزام بنقاط دخول و خروج قويه تساعد علي الوصول للهدف
كما الالتزام باداره راس المال و عدم الطمع يساعد كثيرا
بالتوفيق للجميع

amir2018
04-16-2018, 00:28
الحوت في سوق الفوركس تعني صناع السوق وصناع السوق هما لهم النصيب الاكبر في الفوركس
لان المتداولين مقسمين الي فئات في سوق الفوركس واسواق المال اكثر الاشخاص المستفيدون هما صناع السوق

A.mustafa
04-21-2018, 14:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
معلومات قيمة لكل مبتدء يمكنه الاستفادة منها اذا قام بتطبيقها تطبيق سليم ارجو ان تستمر بمدنا بتلك المعلومات القيمة تقبل مروري..

manotripleewry
04-22-2018, 18:24
شكرا جدا على موضوعك وعلى حرصك على افادة
المبتدئين ولكن انت اطالت فى الموضوع وهو لا يستحق
كل هذا برجاء الاختصار فى المواضيع المشابه القادمه

hady sayed
05-04-2018, 09:26
بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخي على هذا الموضوع المهم بالفعل اخي ايوجد تجار متخيلين أن الفوركس
دة ََكن لابد من انة يلم قد ما يقدر ولاكن أخبرتهم معروفة بسبب الطمع والجشغ والبعد عن إدارة رأس المال
لابد الدخول مع الاتجاه والالتزام بقوانين الفوركس اتمنى التوفيق للجميع باذن الله تعالى