PDA

View Full Version : كلّية الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

husamart
07-17-2012, 20:17
أما اّن الأوان بعد الانتشار الواسع لسوق الفوركس وكمية ضخ الأموال الرهيبة فيه أن يتم إنشاء كليّة متخصصة لتعليم الفوركس في الجامعات؟
فقد تشعبت علومه وأصبح يحتاج لمادة علمية دراسية
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

ahmed
07-17-2012, 20:19
ممتاز والله يا اخى فكرة رائعه اتمنى فعلا يعملو كليه للفوركس
يدرس فيها جميع انواع التحليل تخصصات واعتبرنى اول طالب فى الكليه

ARAB_PIGEON
07-17-2012, 20:20
أما اّن الأوان بعد الانتشار الواسع لسوق الفوركس وكمية ضخ الأموال الرهيبة فيه أن يتم إنشاء كليّة متخصصة لتعليم الفوركس في الجامعات؟
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

اوافقك الراى اخى الكريم
للاسف فى عالمنا العربى لا يوجد كليه ولا قسم حتى لتعليم الفوركس
ولكن عالميا على حد علمى يدرس الفوركس وله شهادات دوليه

ma90do
07-17-2012, 20:21
بص انا اوافقك بس ممكن وضعها او ضمها ضمن كليه التجاره تعتبر ماده دراسيه موجوده في مراحل الكليه الاربع سنين وهذه هتبقي شيء جيد لمن يرغب فيه التكمله في المجال الفوريكس او تكملته بكليه التجاره والمحاسبه

husamart
07-17-2012, 20:22
اوافقك الراى اخى الكريم
ممتاز والله لم أعلم من قبل بوجود كلية متخصصة
وان كانت موجودة ف
اين هي ؟؟

derfcase
07-17-2012, 20:25
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

اوافقك الراي اخي الكريم
husamart
و لكن ليس لتعليم الفوركس بشكل خاص - و انما لتعليم التداول في البورصات العالمية و المحلية بشكل عام

husamart
07-17-2012, 20:26
بص انا اوافقك بس ممكن وضعها او ضمها ضمن كليه التجاره تعتبر ماده دراسيه موجوده في مراحل الكليه الاربع سنين وهذه هتبقي شيء جيد لمن يرغب فيه التكمله في المجال الفوريكس او تكملته بكليه التجاره والمحاسبه

أوافقك الرأي ممكن أن تكون قسم تخصصي في كلية التجارة
وأتمنى ان يتم تفعيل الأمر من الأكاديميين المتخصصين

zahran
07-17-2012, 20:31
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

انا اوافقك الراى طبعا يا باشا 7
بس اهم حاجه هنا هى الماده العمليه اللى احنا محتاجينها . لازم تكون ماده علميه كبيره جدا واهم حاجه تكون شامله جميع خفايا الفوركس والاقتصاد
اى ان المتداول يدرس جميع الاشياء بالاضافه الى علم النفس لان هذه الماده العلميه ترتقتى من حياه المتاجر

forex4ever
07-17-2012, 20:34
بكالوريوس فوركس تخصص يورو دولار واسعى جاهدا للحصول على ماجستير في الاسترليني !! ههههههههههه
بالفعل نتمنى ان نرى مثل هذا اليوم ياتي قريبا وتكون هناك كليات متخصصة او حتى معاهد معتمده في هذا السوق الكبير

MrSniper
07-17-2012, 20:34
فكره ممكن تتطبق في المستقبل ،
و إن شاء الله نشوفها في الدول العربيه عن قريب

ma90do
07-17-2012, 20:42
بكالوريوس فوركس تخصص يورو دولار واسعى جاهدا للحصول على ماجستير في الاسترليني !! ههههههههههه
بالفعل نتمنى ان نرى مثل هذا اليوم ياتي قريبا وتكون هناك كليات متخصصة او حتى معاهد معتمده في هذا السوق الكبير

ههههههههههههه
بس لو انطبقت هتبقي جميله جدا بس معتقدش الواحد ممكن يتعلمها مع الدراسه في خلال مراحل الدراسه ال4 وسيصبح متميز جدا لانه سعي وبحث عن المعلومات بنفسه وبالتالي هتبقي افضل

sky44
07-17-2012, 20:43
للاسف اخواني نحن في العالم العربي يدرسوننا مواد لا فائدة منها مطلقا و اكثر من هذا اننا ندرسها 10 سنوات و لا نستفيد منها شيئا فلماذا لا يدرسوننا الفوركس الدي من الممكن ان نربح فيه الملايين لو درسناه كل هذه المدة

a5rzamn
07-17-2012, 20:49
انا ما بشجع على هيك موضوع

لانه الموضوع اكتير بجذب الي بدرسه فممكن يؤثر على دراسة الطالب ككل

aminos
07-17-2012, 21:25
السلام عليكم
نعم يا أخي أوافقك الرأي مئة في المئة
و نتمنو في حصول هذا مستقبلا إن شاء الله

zahran
07-17-2012, 21:27

بص يا باشا هى الفكره هنا ممكن تكون الكليه دى بعد ما الواحد يخلص دراسته او مثلا للطلبه فى الاجازات الصيفيه تكون قرص مكثف مدته اربعه اشهر
انما هي فكره جيده جدا وخصوصا لو اتعملت صح وضمت كل شيئ متعلق بالفوركس ليس فقط بالفوركس وانما بالحاله النفسيه والاقتصاد

safiforex
07-17-2012, 21:30
اول ما يجب التفكير في هذا الامر اخي الكريم فيجب على الدول العربية ان تعترف بهذا المجال على اساس انه مجال كباقي المجالات
و بهذا فانه يمكن ان يدخل ضمن الدراسات في الجامعات و اكيد ان هذا سيفيد الكثيرين

ma90do
07-17-2012, 21:34
بص يا باشا هى الفكره هنا ممكن تكون الكليه دى بعد ما الواحد يخلص دراسته او مثلا للطلبه فى الاجازات الصيفيه تكون قرص مكثف مدته اربعه اشهر
انما هي فكره جيده جدا وخصوصا لو اتعملت صح وضمت كل شيئ متعلق بالفوركس ليس فقط بالفوركس وانما بالحاله النفسيه والاقتصاد

هذه فكره جيده برضو بس كا كورس مكثف 4 شهور هذا قليل ولكن يجب التعلم المستمر الفوريكس يتحاج من سنه ونص الي سنتين متابعه مستمره حتي تكون محترف

kero
07-17-2012, 21:36
اوافقك الراى وبشدة
فعلا الفوركس دلوقتى محتاج لكلية او مدرسة يتم فيها دراسةكل شىء عن الفوركس لانه بقى علم كبير جدا ملوش نهاية

mohamed adel
07-17-2012, 21:44
انا اوافقك الراى ولكن مش كل حاجة لازم يبقى ليها كلية هو من الافضل عد تقيدها بمكان محدد
بل يجب ان نعمل على نشرها وتكوين المزيد من الدعاية لها

Forex Eyes
07-17-2012, 22:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لا اضن انه ستكون قد تكون مداارسة خصوصية تعطي دروس في علم الفوركس
نعم لكن تدريسها كشعبة في الجامعات لا اضن هدا

Rami
07-17-2012, 22:26
هناك بعض الكورسات لتعليم الفوركس واظن انها تكفى
خصوصا الكورسات المكثفة
تحياتى لشخصكم الكريم

zahran
07-17-2012, 22:29
هناك بعض الكورسات لتعليم الفوركس واظن انها تكفى
خصوصا الكورسات المكثفة
تحياتى لشخصكم الكريم

انا معارض لك هذا الرى يا اخى فانا فى بدايه الامر ذهبت الى مكان مشهور جدا واخذت فيه قرص ولكن كانت بدائيات فقط ولم استفد منه شيئا بصراحه كان كله معروف بالنسبه لى
بالعكس كان عندى معلومات اكتر من اللى اخدتها فى القرص.

kingman
07-17-2012, 22:59
بالفعل فمن المناسب ان يكون هناك كليات اواقسام مهتمة بأسواق المال بانواعها حتى تكون قادرة على اعداد وتخريج خريجين قادرين على التعامل مع هذه الأسواق وان يكون هناك مجال جديد يعملون به بناءا على دراسة وشهادات معتمدة

rabie10
07-17-2012, 23:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طبعا الفوركس تشعب و أصبح علم مستقل
وقد آن الأوان لتدريسه في المعاهد العليا

realyone
07-18-2012, 00:01
هل توافقونني الرأي ؟؟؟
باعتقادي لاحاجه لأنشاء كلية الفوركس لكن رأي ان يتم دمج الفوركس في المواد التعليميه في كليات اقتصاديه,ماده يتم فيها تعليم الفوركس من مقدمتها الى الأحتراف

nada
07-18-2012, 00:02
هنا بلفعل اشخاص لديه خبرات فى السوق كبير ينظمون دورات تعليمية بل يستعون بى خبراء اخانب
لا كن كلية اعتقد الموضوع عاوز وقت حتى تعطى ترخيص اصل لشركات الفوركس

sunlight
07-18-2012, 00:05
اذا اردت ان تتعلم الفوركس فشبكه النت بها العديد من المواقع والمدارس التى تعلم الفوركس ولكن بالانجليزى
وتوجد ايضا بعض الكتب باللغه العربيه اذا كنت حابب تقرا عنها

sabre
07-18-2012, 00:07
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا اوافقك الرأى بس يكون على البورصه عموما وممكن يكون كمادة
اساسيه مثلا فى كليه التجارة او شىء كذلك

fx-man
07-18-2012, 00:18
والله انا شايف ان الفوركس فعلا يستحق ان يتعملله كليات وبتخرج منه ناس فاهمة الفوركس فعلا لان فى ناس بتتعلم شهرين بس فى الفوركس وبيفتكرو نفسهم عباقرة فوركس .

husamart
07-18-2012, 00:26

اخي اللي بدو يدخل مجال كلية تجارة تخصص فوركس وبس
يعني رح يكون هو مهنة المستقبل لا محال

waleed adel
07-18-2012, 00:26
بالفعل لو تطلعت الحكومه للفوركس وصار محل انتباه فاعتقد ان مواده تضاف
لكليات التجارة بجميع علومه وتشعباته

husamart
07-18-2012, 00:29
انا معارض لك هذا الرى يا اخى فانا فى بدايه الامر ذهبت الى مكان مشهور جدا واخذت فيه قرص ولكن كانت بدائيات فقط ولم استفد منه شيئا بصراحه كان كله معروف بالنسبه لى
بالعكس كان عندى معلومات اكتر من اللى اخدتها فى القرص.

الكورس ما هو الا مبادئ لا تسمن ولا تغني من جوع
ويمكن لاي شخص تعلمه من ظاي منتدى
لكن الكلية ستشمل كل محاور الفوركس

salah.bmw
07-18-2012, 02:15
انا اعتقد ان هذه فكرة رائعة
او على الاقل يجب ان يكون الموضوع قانونيا ويتم افتتاح معاهد لتعليم المتاجرين بدل من تكبد الخسارات الفادحة

mido
07-18-2012, 02:18
اخي الكريم
ممتاز والله يا اخى العزيز فكرة رائعه اتمنى فعلا يعملو كليه للفوركس ولكي يتعلم لمبتدئين ويكون لديهم الخبرة الكافية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

زيزو
07-18-2012, 14:31
تمام بس محتاج لتنظيم اكتر وقيود
يعني مين هما الطلبه المستهدفين ؟ خريجي الثانوية ولا خريجي الجامعات؟
فيه اكتر من استفسار بس من حيث المبدا فكرة جميلة

Looser
07-18-2012, 14:57
فكرة رائعه اتمنى فعلا يعملو كليه للفوركس

إن شاء الله نشوفها في الدول العربيه عن قريب

magic777
07-18-2012, 20:52
هو فكره برده بس من وجهه نظري مش محتاج كليه والكلام ده لانك هنا ممكن تعتمد على تحصيل المعلومات
من اي دوره او تدرس بنفسك من الدروس المنتشره على النت
لانه في النهايه عملك في المجال بيكون من خبرتك في التداول اكتر من المعلومات النظريه

BRUFEN
07-18-2012, 21:07
أتمنى ذلك وبكل قوة
راح نكون قمة في الإبداع إذا فعلن سيدرس الفوركس وبأي مكان كان

ولكن أرجو ان لا يقارن بطريقة الأسهم كلها أسبوع او أسبوعين ويسمى الأستاذ فلان او الدكتور
وفي الاخير خسارته اكثر من أرباحه
فالو تم عن طريق كليات كبيرة او جامعات سيكون وضع التدريس أكثر تعمق وشموليه
وخاصه إذا كان التعلم حتى الإحتراف ويكون مستويات راح يكون شيئ جميل جداً بكل المقاييس

Noah
07-18-2012, 21:40
هههههههه والله هذا حلم نتمنى ان يتم تحقيقه ولكن كان من باب اولى ان يتم عمل كلية للبورصة اعتقد ان هذا الشئ مستحيل بالرغم ان البورصة اقدم من الفوركس بكتير ولكن الى الان فى مصر لا يوجد شئ معتمد لهذه البورصة

twaslpro
07-18-2012, 22:36
هذا المطلوب ان تكون كلية خاصة بالفوركس لمن يحب الفوركس يدرس فيها خبراء هذا المجال لكن نحن في الدول العربية ما فيش اهتمام بالتعليم بصورة صحيحة بامور مهمة ومهمة جدا نهملها ارجو ان يصلح الله احوال البلاد والعباد ....قولوا آآآآآآآآآآآآمين

sara123
07-18-2012, 22:41
فكرة كويسة جدا ,, لكن بتهيألي مش لازم تبقى كلية خاصة للفوركس بس .. ممكن كما قال احد الاخوة انهم يضموها لكلية التجارة او على الاقل تبقى ليها قسم في كلية التجارة.وأنا بأيد الفكرة دي

os-x
07-18-2012, 22:50
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

نعم اخي اظن انا فكرة رائعة ان تكون معاهد لتعليم الفوركس لاكن اخي ستكون فقط الخطوة الاولى لتعلم الاساسيات وطرق علمية اكثر
لاكن الخبرة تكتسب فقط في الدخول الى السوق والوقوع في الاخطاء ثم الاستفادة منها

ana1990
07-18-2012, 22:52
كلام جميل اخي بالنسبه لنا عندنا في مصر لو حبيت تتعلم الفوركس قدامك حاجه من الاتنين يا تتعلم من الكتب اللي على النت ذي ما تقريبا كل الناس بتعمل يا تروح مركز متخصص و هم اعدادهم قليله و تدفعه مبلغ محترم (مش اقل من 5000 جنيه) بس علشان تتعلم و هيدرسلك مجموعه من المتخلفين بعض المواد العامه عن البورصه (تجربه شخصيه) علشان كده افضل حاجه انه يتنه على النت فضل

elkorashe
07-18-2012, 23:20
هو انتشت فى الفتره الخير بعذ المعاهد او الاكاديميات الى بتدرس الفوركس فى شكل كورسات تدريبة للافراد بس بعض هذه المؤسسات تهدف اولا واخيرا الى ضم المتدبين الى الشركات التى يتعاملون معها

fxjoseph
07-18-2012, 23:23
عندك حق وياريت تكون انتساب او تعليم عن بعد اون لاين علشان الجماعة اللي زيي اللي ميقدروش يسيبوا شغلهم يقدروا يتعلموا العلم ده وبجد فعلا فكرة رائعة وهتلاقي اقبال رهيب واعتقد في حاليا مراكز للتعليم لكن كلية فكرة الجديدة وحلوة الصراحة

Aker001
07-18-2012, 23:28
ممتاز والله يا اخى العزيز فكرة رائعه اتمنى فعلا يعملو كليه للفوركس ولكي يتعلم لمبتدئين ويكون لديهم الخبرة الكافية

amrmorasamir
07-18-2012, 23:30
هل توافقونني الرأي ؟؟؟
لما الفوركس يترخص فى مصر الاول يبقى نفكر نفتح كليه لتعليم الفوركس فى مصر
لانه حتى الان غير مصرح بيه فى مصر

Rami
07-18-2012, 23:30
فكرة رائعه اتمنى فعلا يعملو كليه للفوركس
يدرس فيها جميع انواع التحليل تخصصات

ستكون فكرة طارئة على المجتمع
يحتاج لةقت لاستيعابها
بارك الله فى جهودكم الكريمة

mohamed yossef
07-18-2012, 23:39
نعم اخى الكريم اوافقك الراى فنحن بجاجة الى ظهور علوم واماكن متخصصة
تزيد من خبرتنا لكى تصبح خبرتنا مقننة ومعترف بها بشهادة رسمية

kimoboy
07-19-2012, 00:01
بالرغم نحن في الجزائر لانعترف بالقتصاد ولكـن في كليات الإقتصاد وعلم التسير فرع محاسبـة وضرائب تدرس الفوركس بشكـل عـام ومقتطفـات صغيرة فقـط لـن تمكنك مـن إحتراف الفوركـس

Rami
07-19-2012, 00:03
بالرغم نحن في الجزائر لانعترف بالقتصاد ولكـن في كليات الإقتصاد وعلم التسير فرع محاسبـة وضرائب تدرس الفوركس بشكـل عـام ومقتطفـات صغيرة فقـط لـن تمكنك مـن إحتراف الفوركـس

الكلية ليست المهمة بل المهم هى الممارسة
على السوق الحقيقى والشارتات
بارك الله فى جهودكم الكريمة

zahran
07-19-2012, 00:03
فكرة كويسة جدا ,, لكن بتهيألي مش لازم تبقى كلية خاصة للفوركس بس .. ممكن كما قال احد الاخوة انهم يضموها لكلية التجارة او على الاقل تبقى ليها قسم في كلية التجارة.وأنا بأيد الفكرة دي

هى ممكن تبقى اكاديميه يا جماعه احسن . مش كليه خاصه للفوركس زى ما انت قولت وكدا
لا تبقى اكاديميه يقوم يعملها مجمعه من اكبر الناس علما فى الفوركس ويكون هم القائمين على العمل فيها وهما فى الحاله دى هيبقوا عارفين هما بيدرسوا ايه وكدا

khaled zizo
07-20-2012, 18:47
لمناسب ان يكون هناك كليات اواقسام مهتمة بأسواق المال بانواعها حتى تكون قادرة على اعداد وتخريج خريجين قادرين على التعامل مع هذه الأسواق وان يكون هناك مجال جديد يعملون به بناءا على دراسة وشهادات معتمدة ان الفوركس فعلا يستحق ان يتعملله كليات وبتخرج منه ناس فاهمة الفوركس فعلا لان فى ناس بتتعلم شهرين بس فى الفوركس وبيفتكرو نفسهم عباقرة فوركس لاحاجه لأنشاء كلية الفوركس لكن رأي ان يتم دمج الفوركس في المواد التعليميه في كليات اقتصاديه,ماده يتم فيها تعليم الفوركس من مقدمتها الى الأحتراف

hossam eldeen mohamed
07-20-2012, 18:55
السلام عليكم
انا اري ان الفوركس يتقدم بسرعة في العالم العربي
وان شاء الله العلم كلة هيتعلمة

DZforex
07-21-2012, 00:40
لا اعتقد ان تكون كلية تدرس علم الفوركس في دولنا العربية

فهم دولنا ان نتعلم الاعراب و الفعل و الفاعل الذين لن يفيدونا في شيء

وتدريسنا الفلسفة الت لا تغني و لا تسمن

kingman
07-21-2012, 00:48

هو ده الغالب فى منطقتنا العربية واعتقد نفس الشئء فى كليات التجارة مجرد مقتطفات وتعريفات فقط ولايتم التركيز بشكل كبير علهيا اى انها لن تخرج محللين ولامتاجرين فى هذه الأسواق

i5land_man
07-21-2012, 00:50
لا اعتقد ان تكون كلية تدرس علم الفوركس في دولنا العربية

فهم دولنا ان نتعلم الاعراب و الفعل و الفاعل الذين لن يفيدونا في شيء

وتدريسنا الفلسفة الت لا تغني و لا تسمن

اظن انه الفوركس في المستقبل سوف ينتشر انتشارا كبيرا بين الناس
وبالفعل انا الان اري اعلانات كثيرة عنه في بعض المجلات التي تخص الاعلان عن مراكز مستعدة لتعليم الفوركس
واظن في المستقبل سيتطور الامر ليكون اكثر شمولية وانتشارا بين الناس

hesham1046
07-21-2012, 00:51
فكرة راااااااائعة لو فى كلية للفوركس هههههههههه انا هاكون اول طالب فيها

تعرف اقولك حاجة عارف الفوركس فية فلووس قد اية مقارنة با بورصة نيورك اللى هى تعد اكبر بورصة فى ضخ الاموال
بورصة نيورك الاستثمار فيها 36 مليار دولار
اما الفورك فية 7 ترليون دولار
معلومة الترليون = الف ملياااار
شوفت قد اية بقا الفوركس مفيد

thebest
07-21-2012, 00:54
اانا اوفاقت الراي يا ريت يحصل
كدة وكمان شغلانة مضمونة وسهلة مش محتاجة توظيف

Desperate
07-21-2012, 01:02
يا ريت والله يتم تنفيذ الفكرة دى وانا مستغرب جدا من عدم وجود ولو حتى معهد لتعليم الفوركس
او حتى التحليل عموما, المفروض يبقى عندنا وعى اكبر من كده ونبدا بتشجيع الناس على الدخول فى السوق ده
وكمان ننشأ اماكن تعلم رسمية مش يبقى كله على النت ونقعد ندور ومنلاقيش دورات كويسة ونتغش فى الدورات

عزبز 18
07-21-2012, 01:03
نعم كلامك صحيح انا اشاطرك الراي مائة بالمئة يجب فتح كليات لدراسة
و تعليم الفوركس لانه علم كبير و مهم في حياة التجار

imadm201
07-21-2012, 01:08
ممتاز و فكرة رائعة خاصة مع انتشار الفوركس بصورة لافتة
ارجو من مدراء الجامعات ان يدرسوا هذا الاقتراح

spiderxp
07-21-2012, 02:06
صحيح الفوركس دا يعتبر علم تحاليل مالية وفنية
وبرا في الدول الاوروبيه يعتبر بيعملوا كداا

theboy2226
07-21-2012, 02:57
ياريت فعلا يكون في كلية للفوركس الواحد يدخلها ابيض و يتعلم فيها جميع انواع التحليلات و جميع الاستراتيجيات و يتعرض لجميع الازواج و المؤشرات
فعلا فكرة مثل دي لو اتطبقت الواحد يجري علي كلية زي دي

السيد الجبالي
07-21-2012, 03:39
هل توافقونني الرأي ؟؟؟
يا سيدي بس يعترفو بيها الاول . ما زال هناك دجول عربيه لم تعترف بالفوركس بعد مثل مصر
وهناك دول اخري تحرم هذه التجاره وتمنعها في بلادها ...

markk
07-21-2012, 03:57
كلية الفوركس شى جميل جدا لتعليم التجارة والاقتصات والعملات وستكون فكرة رائعة جدا ويكون فيها تخصصات شى جميل

elzeel
07-21-2012, 03:59
هى فكره حلوه ولكن يكون فى كورسات ليه او دراسه خارجيه مش اساسيه
لان الفوركس بالطريقه دى هتكون مهنه ولازم اللى يمارسه المتخرجين بس

yassoo011
07-21-2012, 04:13
في رأيس يمكن انشاء قسم الفوركس بكليات التجارة
مثل قسم الاقتصاد حتى في الدول الغربيية لا ارى كلية متخصصة له
ولكن في كلية التجارة عندنا نأخذ معلومات بسيطه عنه

KOGI
07-21-2012, 04:34
والله فكرة ممتازة جدا وانا اعجبت بيها لكن مين عرف ممكن تتعمل فى المستقبل ا
و حتى ممكن الكليات التجارية يعملو فيها قسم خاس بالفوركس بحيث انه يتخرج مالكليه بعد دراسة 4 سنين خبير فوركس ومعاه شهادة خبرة

Mr.GooDMaN
07-21-2012, 15:06
من الممكن ان يحدث ذلك ولكن ليس هنا فى اى دولة عربية ولكن يمكن ان يتحقق اولا فى
اى دولة اجنبية اولا وينتظر نتيجة التجربة كالعادة ومن ثم من الممكن ان يتم التنفيذ او لا

AMANI
07-22-2012, 15:50
للاسف اخواني نحن في العالم العربي يدرسوننا مواد لا فائدة منها مطلقا و اكثر من هذا اننا ندرسها 10 سنوات و لا نستفيد منها شيئا فلماذا لا يدرسوننا الفوركس الدي من الممكن ان نربح فيه الملايين لو درسناه كل هذه المدة

y4x
07-22-2012, 16:16
يا ريت والله

دى اللى انا بتمنة

حتى الطالب يطلع فهم الفوركس

ويشتغل فى مجال مربح اذا كان مفيش شغل

deadlyfox
07-22-2012, 16:29
هى فكرة ممتازة لكن فى مجتمعا العربى ضيق الفكر واعتقد انه من الصعب تطبيق هذا
لاننا لا نزال نتعامل بالروتين ونتعامل بمفهوم ضيق جدا

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 15:04

msh3egy
07-23-2012, 16:30
اذا اردت ان تتعلم الفوركس فشبكه النت بها العديد من المواقع والمدارس التى تعلم الفوركس ولكن بالانجليزى

delpi
07-23-2012, 16:33
ذهبت الى مكان مشهور جدا واخذت فيه قرص ولكن كانت بدائيات فقط ولم استفد منه شيئا بصراحه كان كله معروف بالنسبه لى
بالعكس كان عندى معلومات اكتر من اللى اخدتها فى القرص

ashraf
07-23-2012, 16:42
يصعب ذلك خاصة فى الدول العربية لان الفوركس غير منتشر بشكل كبير لدرجة انشاء جامعة متخصصة له كما انه عمل غير منتج ولكنه تداول على العملات العالمية للاستفادة من فروق الاسعار وهناك كورسات متخصصة للفوركس لمن يريد

mohamed1happy
07-23-2012, 16:43
أنا اعتقد انه قريبا ومع انتشار تجارة الفوركس سيقومون لها قسم او مادة علمية في كليات التجارة
حتي يجد الشباب دخل لهم وربح وفير انشاء الله

nrgslawi
07-23-2012, 16:48
نعم اخي يجب الاهتمام بهذا الجانب
يمكن للمجتمع ان يستفيد ويتنمى بفضل الفوركس

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 17:30

All 4 You
07-28-2012, 03:43
فكرة ممكن تتطبق في المستقبل
و إن شاء الله نلآحظها في الدول العربية قريبا

medhat
07-28-2012, 03:45
الموضوع مش محتاج كليات فهناك العديد من الدورات المتخصصهفى هذا المجال
وكل شركه من الشركات المتعامله فى الفوركس تقدم هذه الخدمات لمن يريد مقابل
مبالغ من الاموال منها ماهو للمبتدئين وماهو فى التحليل المتقدم

kero
07-28-2012, 03:45
اعتقد فعلا اخى ان .ان الاوان لعمل كليات تختص بتدريس علم الفوركس
خصوصا مع انتشار الفوركس بشكل كبير جدا فى دول العالم وايضا بين العرب

MixMax
07-28-2012, 04:02
ايواه امر صحيح وممتاز ولكن البلدان العربية لازالت متأخرة مش شوي وبس
لااا متاخرةكثير في هادا المجال
على العموم الف شكر ياغالي

mostawda3
07-28-2012, 04:17
فكرة جريئة ورائعة
ومضحكة في نفس الوقت ههه
لأني أبدأ في تخيل أساتدتنا يدرسوننا الفوركس هههه
صعب تنفيدها في الدول العربية

alaoui11
07-28-2012, 04:18
حقيقة أنا أدرس الإقتصاد و بالتالي أعرف القليلاً من أصراره سيكون شيء رائع لو وجدنا شعبة ماستر خاصة به سأكون متفوقا حقا فيها ههه

giga
07-28-2012, 04:27
اكيد طبعا هتبقي فكره جيدا واتمني ان ده يحصل
بس الفوركس مش صعب قوي كده علشان يحتاج ان ندخل كليه
علشانه بالعكس ممكن نتعلمه من خلال المنزل

gamelgemy
07-28-2012, 04:29
اكيد فى المستقبل القريب هيكون فى وياريت يكون فى اقرب وقت ممكن

nader
07-28-2012, 04:44
فكرة رائعة جدا اخي الكريم
كلية للفوركس ونحن بأمس الحاجة اليها شريطة ان تكون مفتوحة للجميع وليست حكرا على ناس دون اخرين فللاسف توجد عقليات احتكارية بامكانها ان تستفيد من هذا لنفسها واقصاء الاخرين
اما اذا كانت مفتوحة للجميع دون قيود فهذا سوف يكون بداية لعالمنا العربي في الانفتاح على السوق ودراسته اكثر بطرق حديثة ومتعارف عليها دوليا

Aker001
07-28-2012, 14:29
يصعب ذلك خاصة فى الدول العربية لان الفوركس غير منتشر بشكل كبير لدرجة انشاء جامعة متخصصة
له كما انه عمل غير منتج ولكنه تداول على العملات العالمية للاستفادة من فروق الاسعار

Bs Joker
07-28-2012, 14:39
هي فكرة ممتازة و لكن تحتلج كثيرا من الوقت و تحتاج بحث متواصل حتى تنحصل على نتائج مرضية فليس هناك الكثير من المحللين العرب المتميزين مقارنة بالغرب الذين يدرسون مثل هذه المواد و يضاربون مند الصغر

egypt2012
07-28-2012, 14:42
هو يوجد بالخارج دراسات و شهادات فى مجال افروكس و التحليل
و لكن عندنا اعتقد صعب لان الفوركس لو دخل سوق مصر سوف يؤثر على شغل البنوك

ahmed
07-28-2012, 14:44
هو يوجد بالخارج دراسات و شهادات فى مجال افروكس و التحليل
و لكن عندنا اعتقد صعب لان الفوركس لو دخل سوق مصر سوف يؤثر على شغل البنوك

هل تقصد انه يؤثر على شغول البنوك فى مصر
من حيث سحب الناس لاموالهم والمتاجرة بيها فى الفوركس بدلا من وضعها فى البنوك

forexawy
07-28-2012, 15:17
على ما اظن مفيش كليات فى العالم كله بدرس الفوركس مش عارف ليه
بس هى فكرة كويسه
وياريت تتنفذ

mohamed Omar
07-28-2012, 15:37
ممكن يكو ن ف ندوات ومحاضرات
بس مش توصل لكلية
كانوا عملوا كليات للبورصة !

Mohamed90
07-28-2012, 15:37
اوافقك الراى اخى الكريم

السلام عليكم اخي توجد معاهد للتعيلم الفوركس في كل من مصر و الاردن و لكن اعتقد ان الدورس من الولاية المتحدة الامريكة
و هي تعتمد على الاتجلزي كل الدروس اجنبية و لكن كثير من الناس حقق كثير من الاموال بدون كليات او شئ من هذا القببيل

ameer
07-28-2012, 15:38
صحيح اخي ولاكن هذا لا يتطلب انشاء كلية بل اضافة مادة اسمهاعالم الفوركس في دراسة الاقتصاد

mohamed hamdy
07-28-2012, 15:39
الفكرة ممتازة يااخي ولكن
اري ان من الصعب تطبيقها في الوقت الحاضر

ايه الجديد
07-28-2012, 15:59
والله الفكرة ممتازة وعجبتنى جدا
انا متفق مع الفكرة واتمنى فعلا نشوف جهة ونقدم الفكرة ليها

Eslam
07-28-2012, 16:03
الفكرة مميزة وانا من المنتميين ليها والمؤيديين
ولكن اللى اسمعه ان المجال مش متاح فى مصر أصلا او مش قانونى

mohamed saad
07-28-2012, 16:43
لايزال عندنا في مصر ثقافة الجهل بالعمل على الانترنت وللاسف نحن نظل نوبخ هذه الاشياء ثم نقول لماذا نحن متأخرون عن الدول الاوروبية فنحتاج الى سنوات بل اتوقع ان يصل الامر الى قرون لكي نرى مصر في ثوب جديد تعتنق فكرة التقدم التكنولوجي والعلمي الحديث

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 16:58
الفوركس فى الدول الاجنبية ليه شهادات معتمده
اما فى مصر مفيش حتى ولا مركز يعلمك فوركس عايز تتعلم يبقى ابحث على النت وعيش مع نفسك !!

HARRY POTTEER
07-28-2012, 17:05
صحيح اخي ولاكن هذا لا يتطلب انشاء كلية بل اضافة مادة اسمهاعالم الفوركس في دراسة الاقتصاد

فكرة ممتازة يمكن اضافة علم الفوركس
بالنسبة لنا نحن دارسي الاقتصاد في الكلية

assidi saber
07-28-2012, 17:08
ممتاز اخي و اله فكرة جميلة جدا و ان شاء تكون موجودة في اقرب وقت ممكن

HARRY POTTEER
07-28-2012, 17:19
يجب عمل و تطبيق هده الفكرة و الله راح تكوون تورة
في عالم الاقتصاد و ممكن كل دراسي الاقتصاد بكافة شعبها
يبدؤو يتداولوون في السووق

Mido0o
07-28-2012, 17:26
لا أخى لا أوافقك الرأى فهذا الرأى سيجعل الفوركس مصدرا للربح بدل المغزى الحقيقى منه و هو تغيير العملات ..
و سيؤدى بالضرورة الى قله الأنتاج العالمى الذى يعانى مفى الأساس ..

kanzsea
07-28-2012, 17:29
هل توافقونني الرأي ؟؟؟
فكرة ممتازة علشان الواحد يقدر يتعلم الفوركس كويس وخصوصا بعد انتشارة بشكل واسع وتكون الكلية بدل الكورسات الخاصة التى بيقدمها البعض

nourhan ali
07-28-2012, 17:31
فكرة ممتازة ويا ريت لو تتطبق فى مصر وفى الدول العربية
او حتى يخلوها مادة اختيارى حتى هههه بس يا ريت ينفذوها

bilalo200
07-28-2012, 17:32
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فكرة جميلة اخي نتمنى ان تجد ادان صاغية

HOUSAMMI
07-28-2012, 17:36
اوافقك الراى اخى

مش معقولة التخبط ده فى تحصيل المادة العلمية ناهيك

عن المحتوى نفسه

بس ازاى نعمل كدة

اعتقد ده ممكن يتم خطوة اولى عن طريقة النقابة

Shady Moustafa
07-28-2012, 17:37
اوافقك الراى اخى الكريم
بس أنا بسمع ان فى الجامعه الامريكيه فى مصر بيدرسوا الفوركس والتداول فيه

zeyadkabeel
07-28-2012, 17:40
هيه فكرة رائعة يا اخى الكريم ولكن لا يمكن ان تصبح وظيفة اساسية لان زى ما قولنا قبل كده انت الفوركس ليس شغلانة اساسية ولكنه شغلانه اضافية

magic777
07-28-2012, 17:42
لايزال عندنا في مصر ثقافة الجهل بالعمل على الانترنت وللاسف نحن نظل نوبخ هذه الاشياء ثم نقول لماذا نحن متأخرون عن الدول الاوروبية فنحتاج الى سنوات بل اتوقع ان يصل الامر الى قرون لكي نرى مصر في ثوب جديد تعتنق فكرة التقدم التكنولوجي والعلمي الحديث

لا وكمان بتلاقي اكتر الناس اللي بتكون ضدك برده اهلك ويقولوا ليك هيا الفلوس هتطلع ليك من الكمبيوتر ازاي وطبعا
انت لو فهمتهم وقعدت تتكلم للصبح مش هيفهموا وغالبا اي مجال جديد كده بيتحارب في الاول وبعد كده ينتشر

ahmed rabee
07-28-2012, 17:43
اللي متاح الكورسات والشهادات المحليه والدوليه

اتمني ان يكون فيه قسم للفوركس في الجامعه تابع لكليه تجارة مثلا

ويكون بيدرس من دكاتره واساتذه متخصصين في المجال

nour7
07-28-2012, 17:47
أصلا أخي الكريم
في الدول الغربية توجد مدارس خاصة لتعليم البورصة والفوركس
أما في الدول العربية
فما زال هذا السوق غير معروف إلا لعدد ضئيل من المجتمع العربي

i2am
07-28-2012, 17:52
يمكن أن تكون هناك جامعات تدرسه في الوقت الحالي
و لكن بطريقة غير مباشرة في مواد الإقتصاد

apolo
07-28-2012, 17:54
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

انتظر حتى تعترف به الدول العربية اولا وبعدها يمكننا الحديث عن تخصيص معاهد لتعليم الفوركس بها

وهي فكرة رائعة صراحة

HARRY POTTEER
07-28-2012, 18:24
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

السلام عليكم

هدا امر رائع جدا
الفركس اصبح له مكان في مناهجنا الدراسية اخيرا
امر يدعو للاهتمام بالفعل

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 19:06

دراسة كلها سطحيه - كلها دراسه روتينيه وليست دراسه متقدمه تقيد فى الحياه العمليه

Bourgila
07-28-2012, 19:50
نعم اوافقك راي اخي تعلم اشياء خير من جهلها
ولكن من الدي سيدخله

aboualy
07-28-2012, 19:52

اعتقد فعلا اخى العزيز ان كليات التجارة هى المكان الافضل لتدريس الفوركس نظرا لانها فعلا تدرس الكثير من المواد المرتبطة بالفوركس مثل الاقتصاد وادارة المخاطر التى فى الغالب تكون جزء من منهج التمويل

madoxegy
07-28-2012, 19:52
فكره ممكن تتطبق في المستقبل

spectra4
08-06-2012, 13:47
انامعتقدش ان الموضوع يمكن ان يصل الى هذة الدرجة
ولكن كل شىء ممكن وده على حسب انتشار الفوركس فى كل دولة

magic777
08-06-2012, 19:29
اعتقد فعلا اخى العزيز ان كليات التجارة هى المكان الافضل لتدريس الفوركس نظرا لانها فعلا تدرس الكثير من المواد المرتبطة بالفوركس مثل الاقتصاد وادارة المخاطر التى فى الغالب تكون جزء من منهج التمويل

فعلا اقرب مجال مناسب يمكن فتح قسم فيه لتعلم الفوركس لمن يرغب في تعلمه
او يكون على الاقل فيه معاهد متخصصه لتعليم الفوركس وتكون سنتين كمان مش اربع سنين
للتسهيل على من يريد تعلم المجال ده

khaledforex
08-06-2012, 19:36
فكرة ممتازة جدا اكاديميا
ولكن لا اعتقد ان هذا سوف يجدى تجاريا
عندك المحللون الفنيون درسوا بشكل اكاديمى عالى المستوى
ولكنهم محللون فقط
لا يستطيعون المتاجرة ويمكن يفشلوا
حاجة غريبة صح؟
الفوركس موضوع تانى خالص
ممكن واحد ما يعرفش اى حاجة عن اى حاجة ويربح فى الفوركس بشكل يتفوق على اعلى الشهادات

dent
08-06-2012, 19:40
اعتقد ان هناك دول لاتعترف بالفوركس
فاعتقد ان من الصعب ان يكون هناك اصلا تدريس فوركس

pimo
08-06-2012, 19:51
لا لا تستطيع ان تعمل كلية خاص وحدها لفوركس بل يجب ان يكون هناك دروس مخصصة له في كلية تسيير و اقتصاد او كلية تجارة دولية فانا اظن اذا تم وطبق هذا المشروع فسيلتحق جميع الطلبة بكلية الفوركس

White Knight
08-06-2012, 20:21
بالطبع اوافقك الراى يا اخى فيجب ان يعلم هذا المجال على ايدى متخصيين فى هذا المجال
لكى يتاح معرفة جميع جوانب الخبرة من هولاء الاساتذة

artiste2008
08-06-2012, 20:27
السلام عليكم
والله فكرة رائـعة ليه مايصبح هناك معاهد او اماكن للتعلم الفوركس حتى لو بالمقابل فكرة يمكن تتطبق في مستقبل رغم اني اعتقد انها موجودة
قفي دول اجنبية فياريت نجدها عندنا هنا في دول عربية

kimokonolove
08-06-2012, 20:48
اشخاص لديه خبرات فى السوق كبير ينظمون دورات تعليمية بل يستعون بى خبراء اخانب
لا كن كلية اعتقد الموضوع عاوز وقت حتى تعطى ترخيص اصل لشركات الفوركس
ولاكن
ان اردت ان تتعلم الفوركس فشبكه النت بها العديد من المواقع والمدارس التى تعلم الفوركس ولكن بالانجليزى

alaaavocato_2009
08-06-2012, 21:00
نعم انا اؤيد هذه الفكره بكل قوة فمن المفيد ان يتعلم الفرد الفوركس بطريقه اكاديميه افضل

eletrebi
08-06-2012, 21:05
قد تكون مادة ف احدى كليات التجارة
ولكن لا يكون لها كلية خاصة بيها
او ان يكون ليها دورات متخصصة ف الكليات

hichemdz
08-06-2012, 21:28
اخي في العالم العربي لا يعترفون بالفوركس والاغلبية الساحقة لا يعرفونه اصلا
اعتقد اننا مازلنا بعيدين جدا على فتح كلية في الجامعات خاصة بالفوركس ممكن ان يحدث هذا بعد 50 او 60 سنة ...

gullever
08-07-2012, 18:47
اذا تم التأكد من ان الفوركس حلال 100% فأنا أؤيد ذلك بشده يكفي انه ممكن ان يكون سببا من أسباب القضاء علي البطاله و تدريسه بشكل موسع يسمح بتعلمه بشكل كبير بين الناس

tamid0
08-08-2012, 06:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مين هيبقو دكاترة و هتاخد من مجموع كام
اعتقد انها نقضيها كورسات احسن
بس الاقتراح كويس بس ناقصة شوية حاجات
الف شكر ليك يا باشا

mizoxavi
08-08-2012, 06:49
هعهع كلية للفوركس يا سلام لو كانت بالمغرب يا سلام حكون من اول الطلاب المتسجلين
ان شاء الله بعد مرور الوقت وينتشر هدا المجال بشكل كبير جدا في المغرب نطلب باضافته كمادة وهدا صعب

marocain_forex
08-08-2012, 07:16
يا سلام

كليه متخصصه في هدا المجال

شيء رائع والله

mezo love
08-08-2012, 07:18
اظن لو تحقق هذا الحم كلية للفوركس تبقى شئ خيالى يستفيد منه كل متلقىو متفهم لهذا الموضوع و غير المتلقى عند سماع الفكرة و الموضوع سيبحث لدخول هذة الكلية و انا من اول من يرجو عمل هذة الفكرة لما ينتج عنها من استفادة كبيرة

MohamedAdel
08-08-2012, 08:46
بص انا اوافقك بس ممكن وضعها او ضمها ضمن كليه التجاره تعتبر ماده دراسيه موجوده في مراحل الكليه الاربع سنين

tariktanjaoui
08-08-2012, 09:24
وافقك الراى اخى الكريم
اتمنى ان تنطبق هذه الفكرة في ارض الواقع حتى يتمكن الشباب العربي من اخذ دورس حول جميع خفايا الفوركس والاقتصاد العالمي
و إن شاء الله نشوفها في الدول العربيه في القريب العاجل

hussaina2008
08-08-2012, 09:30
الله يسمع منك اخي الكريم وتنشا قسم خاص في الكيات او الجامعات للفوريكس وله شهادة معروفة ومصدقة لكن اخي الكريم احن نريد لكن من يستجيب وينفذ خاصة في وطننا العربي لو نقعد من اليوم الى يوم الدين يا اخي نطلب منهم ان يفعلو ذلك لم يفكرو بالفكرة اصلا اخي الكري !!

rofex
08-08-2012, 09:56
لا اضن لان الفوركس مش شغل جيد و ليس لكل الاشخاص و يحتاج لان تكون معه طوال الوقت
و هو طريق لازم تاخده بجن ان اردت الاستمرار فيه

register
08-08-2012, 10:06
حسب علمي هناك دورات تدريبية في تعلم الفوركس بالدول الغربية ، وتكلفتها باهضة الثمن
بالنسبة للدول العربية ، فمن سيدرس الفوركس في الجامعات ؟ لا يوجد اساتذة مختصين في المجال

safari42
08-08-2012, 10:20
فكرة رائعة ويلزمها التحقيق
لقد انتشر الفوريكس انتشارة كبيرا
لذا كان من المفروض ان يدرس في الكليات
لكن هو مازال غير مرخص في بعض الدول
العربية ولا يمكننا الاشتغال عليه كاي شغل عادي

Tips™
08-08-2012, 10:45
لا يا اخى بدل ما تقول نروح نعد فى الجامع و نقرا قران شويه
صعب بردوا اخى وده هيخلى الكل يتمسك فيها اكتررررر

youcefislam
08-08-2012, 10:58
إيه والله فكرة راااائعة
أوافقك الرأي 100 بالمئة أخي الغالي
فنحن بحاجة ماسة لمثل هذه الأفكار

madoxegy
08-08-2012, 11:01

Tips™
08-08-2012, 11:04

ان شاء الله لخى بس لازم يبقى فى استعدات كبرى لها
و كل حاجه و لاوزمها و اصلن هتتعمل فين؟!؟!؟؟
بالتوفيق

zakariasec
08-08-2012, 13:23
فكرة رائعة اخي نتمنى في المستقبل العاجل ان يكون هناك كليات و معاهد ومدارس خصوصية لتعلم الفوركس نشكرك مجددا اخي على الفكرة

saramoza
08-08-2012, 13:37
هااااايل فكرة عظيمة ان يكون فيه كلية مخصصة للفوركس نفسه
على الاقل يبقى فيه عرب خبرة
او ممكن بردوا كلية التجارة ماهي زي الفوركس بالظبط

king
08-08-2012, 13:38
اكيد هذا هوا الوقت المناسب لانشاء هذه الكليه المتخصصه فى مجال الفوركس والتى تشرح كل ما يخص هذا المجال الواسع وتجعلك اكثر قدره على معرفة كل كبيره وصغيره عن المجال ويوجد كتب علميه ودراسيه مهمه لان هذا المجال يفتح باب للعمل كبير

ahmed
08-08-2012, 13:38
هااااايل فكرة عظيمة ان يكون فيه كلية مخصصة للفوركس نفسه
على الاقل يبقى فيه عرب خبرة
او ممكن بردوا كلية التجارة ماهي زي الفوركس بالظبط

لا يا اخى شتان ما بين كليه التجارة والفوركس ليس هناك ما يربط ابدا بينهم
ولكن كليه التجارة من الممكن ان تسهل عليك فهم بعض المعادلات او الاستراتجيات الرقميه فى الفوركس ليس اكثر

Mohamed90
08-08-2012, 13:42
السلام عليكم اخي انا ارى ان الفكرة بعيدة المدى في الدول العربية و توجد معاهد للتعلم الفوركس و لكن
أجنبية و تابعة للدول أجنبية كامريكا و توجد له فروع في بعص الدول العربية
و لكن اخي الفوركس ليس سهل تحتاج للثمن باهض نوعا ما للاخد دروس تحياتي

hend
08-08-2012, 14:47
طبعا ياريت بس لو الفوركس انتهى فى وقت من الاوقات هتبئا اية فايدتها ساعتها ده السؤال الى محيرنى
بس فعلا لازم مراكز متخصصة تشرحه للناس فى كل بلد عشان ينتشر بشكل جيد

saidyousef
08-08-2012, 14:48
بالفعل فمن المناسب ان يكون هناك كليات اواقسام مهتمة بأسواق المال بانواعها حتى تكون قادرة على اعداد وتخريج خريجين قادرين على التعامل مع هذه الأسواق وان يكون هناك مجال جديد يعملون به بناءا على دراسة وشهادات معتمدة

kingman
08-08-2012, 16:39
لا يا اخى شتان ما بين كليه التجارة والفوركس ليس هناك ما يربط ابدا بينهم
ولكن كليه التجارة من الممكن ان تسهل عليك فهم بعض المعادلات او الاستراتجيات الرقميه فى الفوركس ليس اكثر

وللأسف المستوى التعليمى والمهنى فى كثير من الكليات فى تعليمنا لاترتقى بان تخرج فعلا خريج قادر على الأستفادة بتخصصه فى كليته فى حياته العملية فيوجد قصور كبير بين الحياة العملية والتعليم الأكاديمى

flower
08-08-2012, 16:45
والله يا أخي هي فكرة رائعة ولكنني أرى أنها لن تؤثر كثيرا ، وذلك لأنه الآن أصبح الجميع يعمل في الفوركس ويتعلم كل شئ عنه عن طريق الانترنت ولا أحد منا يحتاج إلى كلية لدراسة الفوركس فيها ، ولكن كل شئ ممكن ,,في يوم من الأيام ممكن أن نجد الفوركس هو مادة أساسية أو نجد كلية خاصة بتعليم الفوركس فقط !

jamalsale
08-08-2012, 17:38
لقد تعقد الفوركس لكن كلية للفوركس أمر مبالغ فيه
فالأمر لا يحتاج ألى لدورات تعليميا و الباقي على الخبرة

youcefislam
08-10-2012, 00:57
نعم والله فكـــــــرة رائعة جدا
نتمنى أن نرى هذا في المستقبل القريب

أحلى نوجة
08-10-2012, 01:05
اخى الكريم الموضوع ده غاية فى الجمال و الروعة
فما اجمل ان مجال زى ده يكون فى مكان معروف و معتمد الواحد يقدر يتعلمه فيه
و يقدر يمارس المتاجرة و يقوم بايداع امواله فيه بثقة عالية

mido elghooL
08-10-2012, 01:09
هى فكرة جيدة جدا بس اعتقد انها مش محتاجة لكلية لكنها ممكن تدرس فى كلية التجارة فى الجامعات كجزء من المناهج

Eslam Torres
08-10-2012, 01:11
فكره جيده ياريت تنفذ
ولكن بآليه محترمه

zizo_a_86
08-10-2012, 01:15
معاك فى الراى بجد موضوع الفوركس لازم يكون ليه على الاقل قسم لتدريسه فى كلية التجارة

marou49
08-10-2012, 01:47
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

و الله هي فكره جميله و أكيد راح نستفيد منهاا لكن السؤااال هل في أساتذه لتدريسهاا , هل في أهل الخبره يبسطوون الأموور , نبقى أسأله مطرووحه
هل ممكن أن يدرها شخص مثل الكباار المعروفين مثل " مصطفى بلخيااط " و غيره من المحترفين

stocks
08-10-2012, 02:11
الي كان امامي كورسات في مصر لتعلم الفوركس بس كانت غاليه ويحسسوك انهم هيخلوك مليونير طب انتم مكسبتوش ليه لما انتم حلوين اوي كدة دا كل الشركات تعطي حسابات ديمو وبها اكادميات مجانيه للتعلم والتعلم

علاء بدران
08-10-2012, 02:18
فكرة فى اخر الروعة والجمال يريت خصوصا وانها تعددت علومها
واصبحت ليها شعب ب الفعل يريت عمل كلية يريت بجد واعتبرنى من اوئل الناس ب الكلية

hadeer hamdy
08-10-2012, 02:19
اعتقد ان فى كورسات تقريبا بس
مش متأكده اوى من الموضوع ده وهى فكرة كويسه

mohamed eldamnhorey
08-10-2012, 02:20
معاك فى الراى بجد موضوع الفوركس لازم يكون ليه على الاقل قسم لتدريسه فى كلية التجارة

وياسلام لو يبقا كلية الفوريكس

هههههههههههه

حاجه جامده اخر حاجه

AMANI
08-10-2012, 02:23
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

اتمنى ذلك اخى الكريم على الاقل لو ما دولنا العربيه قادره على حل مشكله البطاله
على الاقل تدربنا على علوم وفنون الفوركس وتسمح لنا بالعمل فيه

heropero
08-10-2012, 02:35
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

بالتأكيد اوافقك الرأى يا اخى العزيز وانا ارى انه قد أن الاوان ان يكون ليس مادة فقط تدرس
ولكن فى كلية تجارة زى مافى شعبة محاسبة وشعبة ادارة اعمال يجب ان يكون هناك شعبة اسمها شعبة
التجارة الاليكترونية ويكون 50 فالمية منها فوركس وال50 فالمية اخرى باقى علوم الربح من الانترنت
ولكن للاسف لا نجد فى بلداننا الا كورسات فقط فى الفوركس ومعمولة بطريقة خاصة ومتخصصة وليست
تابعة للدولة من قريب او من بعيد للاسف نتمنى جميعا ان نراها فى اقرب وقت ومن المؤكد انها هتحل مشاكل بطالة كثيرة
اذا تم تدريسها بشكل محترف من اشخاص محترفين حتى لو وصلت ان يتم استقدام اجانب وروسيين بالخصوص لانهم جبابرة بمعنى الكلمة
فى هذا المجال جدا

kimokonolove
08-10-2012, 02:37
هل توافقونني الرأي ؟؟؟
فكره جميله جدآ و أكيد راح نستفيد منهاا لكن الســـــؤااال هل في أســــــاتذه لتدريسهاا , هل في أهل الخبره يبسطوون الأموور , نبقى أســــــأله مطــــــرووحه
هل ممكن أن يدرها شـــــخص مثل الكــــــباار المعروفين مثل " مصطفى بلخيــااط " و غيره مــــن المحترفين

MedoMix
08-10-2012, 02:44
كليه الفوريكس فكره حلوه كتير هوا دلوقتي فيه نقابات بقت تهتم بمجال الفوريكس والتجاره الالكترونيه بس انما جامعه او تخصص في هذا المجال سيكون جميل جدا او يضاف كامده في مناهج دراسيه في جامعه معينه مثل التجاره

hend
08-12-2012, 16:24

بس ده صعب جدا انه يحصل مش معقولة هيعملو كلية
للفوركس طب لو الفوركس انتهى هتبئا فايدتها اية

Spiderhoof
08-16-2012, 03:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

simox big
08-16-2012, 03:32
السلام عليكم اخي هده فكرة رائعة ولكن وين نحن من هده الكليات لن نجدها سوى عند الغرب اما نحن العرب لن نجدها عندنا

amrx3
08-16-2012, 03:39

islam96
08-23-2012, 05:27
أنا أوافقك الرأي نسبياً
سيصبح لدينا خريجي فوركس من الجامعات وهذا جيد
لكن مستقبلهم ممكن يواجهوا فيه صعوبات مثل الزواج مثلاً

shahd
08-23-2012, 08:20
اعتقد ان ممكن ان يدرس كماده فى كليه التجاره لانه يوجد فيه بعض المصطلحات التى تدرس فى الاقتصاد

silver
08-23-2012, 08:40
هذا العمل حر اخي الكريم

واعتقد حتى الاجانب لم يوصلوا بعد لهذا المحلة، واتمنى حقا ان يتم هذا الامر

بالتوفيق لنا ولككم

hesham itch
08-31-2012, 08:26
اوفقك الرأى فيما عدا اننى ارى ان تلك الكلية مازال امامها وقت كبير
لكى تكون واقع ملموس على ارض الواقع فى عالمنا العربى خاصة

mero
08-31-2012, 10:03
صعب يتم عمل كليه مختصه بالفوركس بل يمكن عمل معاهد خاصه لتعليم الفوركس يوجد ايضا دورات تعليميه فى بعض المراكز وبعض الكليات تقوم باعطاء كورسات عن الفوركس والفتره تكون صغير مده الدوره وبمبالغ معقوله يمكن ان تفيد الباحثين عن مكان للتعلم

Eslam
09-18-2012, 17:45
يا ريت والله يكون الفوركس مادة فى الكليات ويتم تدريسها من قبل الخبراء
واكيد الكل هيحاول يفهم ويتعلم كيفية الربح من هذا المجال وهيتسع المجال
والكل هيحقق ارباح باذن الله

noureen
09-18-2012, 17:51
لا اعتقد هذا ابدا خصوصا فى مصر لان الذى يعملون فى الفوركس يعدوا قليلين جدا جدا بالنسبه لما يعملون به بالخارج دا حتى لا يوجد شركه وساطه واحده هنا فى مصر

dina
09-19-2012, 03:58
اوافقك بشدة وبجد هتكون مفيدة جدا لناس كتير
ومن رايي ممكن متكنش كلية مستقلة ممكن تكون قسم فى كلية زى كلية التجارة او حاسبات ومعلومات

loco
09-19-2012, 04:10
ههه فكر كويسة اخي العزيز لو افتتحة الكلية اتركولي مكان شاغر
انا ممكن اكون استاد كويس في الفوركس

maro50
09-19-2012, 04:26
اتمنى ذلك ليس فقط للحصول على ارباح الفوركس ولكنى اجدة علم مميز يساعدنا على التعرف على كثير من اللاقتصاد الدولى الذى ينبغى على الجميع الالمام به ومواجهه افكارة

حسناء العرب
09-19-2012, 04:29
يا ريت فعلا يكون مجال لتعلم الفوركس فالمعاهد والجامعات ...عموما احنا اللي ان شالله بنتعلم من خلال التعامل معاه بشكل تطبيقي لينا شرف كبير

mohamed amin
09-19-2012, 04:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اعتقد ان الفوركس تستحق ان يقال عليها
كليه اتمنى ان تدرس فى المدارس واجماعات مثل البورصة وشكرا كتيرا

yara n
09-19-2012, 04:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اكيد ياخي الفكره اكثر من رائعه وانا شايفه انها هتغير كتير من شعبيه الفوركس في بلادنا العربيه وفي اقتصادها

لان ساعتها هيكون الفوركس جزء لا يتجزء من اقتصاد البلاد

ahmedgalal
09-19-2012, 05:42
انا عن نفسى ارى ان الفوركس فعلا يستحق ان يتعملله
كليات وبتخرج منه ناس فاهمة الفوركس فعلا لان
فى ناس بتتعلم شهرين بس فى الفوركس
وبيفتكرو نفسهم عباقرة فوركس .
والله يوفق الجميع

4ex
09-20-2012, 00:16

asmaa omar
09-20-2012, 00:30
يوجد العديد من الدورات التعليميه فى الفوركس
ويوجد العديد من المنتديات والان ظهرت مؤسسات لتعليم الفوركس

abdellatif2013
09-20-2012, 05:41
اوافقك بس ممكن وضعها او ضمها ضمن كليه التجاره تعتبر ماده دراسيه موجوده في مراحل الكليه الاربع سنين وهذه هتبقي شيء جيد لمن يرغب فيه التكمله في المجال الفوريكس:tie:

sohir
09-20-2012, 13:25
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته

face book
09-20-2012, 13:39
يا ريت والله ما كانش الواحد غلب علي الاقل الواحد لما يحب يتعلم حاجه يتعلمها من مكان موثوق فيه مش من مكان كل معلوماته خاطئه ومتكرره بس ياريت يكون فيه اهتمام علي الاقل بسوق الفوركس في بلادنا زي البورصات الموجودده في كل بلد وفيها تلاعبات كثيره جدا

rashad22
09-20-2012, 13:56
السلام عليكم
اخي الصراحه فكره رائعه
الافضل يكون هناك كليه تمكن الناس من التعلم في الفوركس

daisy
09-20-2012, 13:58
متفقه معاك جدا --- وكتير لما بشوف سؤال هنا عن ان الفوركس مناسب للطلاب ولا لا
بيكون راى انه مينتفعش اجمع بين دراستين الاتنين اصعب من بعض
وكتير وانا بشوف المواضيع دى بقول ليه ميكونش فيه تعليم جامعى يختص بالفوركس

sami
09-20-2012, 13:58
فكرة رائعة لو تم إنشاء كلية متخصصة في علم الفوركس و خاصة في الوطن العربي على الأقل سيكون
هناك متاجرون يتحلون بالمعرفة و الخبرة و يتقنون أصول المضاربة و الأهم سيتقلص عدد الخاسرين في
هذه التجارة

somya
09-21-2012, 01:20
من الجيد صنع كليه او ورشه لتعلم عالم الفوركس
على يد الخبراء المتفوقين فيه ليعملو الاعضاء الجدد

mamon
09-23-2012, 14:14

magic777
09-23-2012, 16:53

مش شرط اخي المعاهد الخاصه بتكفي ومنتشره جدا واصلا اللي بيدور على شهادات في المجال ده بيكون
علشان يشتغل محلل مالي مثلا في شركه وساطه لكن التعليم الاكاديمي لوحده
مش بيكفي ليكون متاجر ناجح

amine laksar
09-23-2012, 17:00

يوسف سيد السمطي
09-23-2012, 17:00
يجب عمل و تطبيق هده الفكرة و الله راح تكوون تورة
في عالم الاقتصاد و ممكن كل دراسي الاقتصاد بكافة شعبها
يبدؤو يتداولوون في السووق

yasser habola
09-23-2012, 17:24
الفكرة اؤيدك بها لكن احنا يعتبر بندرس مواد مرتبطة بها مثل مادة ادارة راس المال ومادة الاقتصاد
لكن لو دراسة الفوركس تعتبر دراسة صعبة لانها ممكن تواجة انتقادات كثيرة في حالة خسائر الدارسين بها
شكرا لك

Mokka
09-23-2012, 17:36
عرضت مثل هذه الفكره فى اكثر من منتى وكتبتها فى هذا المنتدى و لكن بصيغه اخرى
ان كل او مجموعه من المحترفين العرب يتجمعون و ينشائون مكان معهد مثلا لتعليم الفوركس للناس و بعد ذلك يجعلوهم يبداون فى التداول مع نصحهم و متابعتهم

kramziie444
09-23-2012, 17:38
هههه فكرة جميلة اخي الكريم لكنها صعبة التحقق لان تعلم الفوركس لا
تحتاج لكلية يحتاج فقط للوقت و الرغبة في التعلم .

egypt25
09-24-2012, 02:09
هى طبعا لا يمكن تكون من خلال كلية او معهد تابع للخكومة لان اصلا غير مصرح بيه فى مصر
ولكن فيه اكاديميات او اخشاص عاديين ممكن تعمل دورات منفردة للاشخاص ولكن هتبقى غالية شوية
وانا اعرف ناس بتعمل كده

m.o.b
09-24-2012, 04:13

walaa forex
09-24-2012, 04:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا اوافق هذا الرأى

2x1
09-24-2012, 04:37
والله هو مش محتاج كلية بالمعني الكامل للكلية اعتقد ىانة يكفية معهد يعطي شهادة
مثلا بعد اجتياز فترة التدريب المحددة واعتقد انة مش
هيتطلت اكثر من عام للدراسة دي كحد اقصي

نور العمر
09-24-2012, 05:36

والله انا شايف ان الفوركس فعلا يستحق ان يتعملله كليات وبتخرج منه ناس فاهمة الفوركس فعلا لان فى ناس بتتعلم شهرين بس فى الفوركس وبيفتكرو نفسهم عباقرة فوركس .

gigi
09-29-2012, 09:50
انا عن نفسى شايف ان الفوركس فعلا
يستحق ان يتعملله كليات وبتخرج منه ناس فاهمة
الفوركس فعلا لان فى ناس بتتعلم شهرين بس
فى الفوركس وبيفتكرو نفسهم عباقرة فوركس .
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

ehap
09-29-2012, 11:25
في الدول الغربية توجد مدارس خاصة لتعليم البورصة والفوركس
أما في الدول العربية
فما زال هذا السوق غير معروف إلا لعدد ضئيل من المجتمع العربي

egypt25
09-29-2012, 19:02
مش عارف بس ماعتقدتش انه ينفع يكون ليه كلية متخصصة او ينضاف الى الدراسة
لانه حاجه مرتبطة بالتجارة والتجارة دى مش بتدرس فى المدارس ولا الكليات
دى حاجه بالممارسة لانها ماينفعش تبقى فى طكتب وكلام نظرى

magic777
09-29-2012, 23:47
مش عارف بس ماعتقدتش انه ينفع يكون ليه كلية متخصصة او ينضاف الى الدراسة
لانه حاجه مرتبطة بالتجارة والتجارة دى مش بتدرس فى المدارس ولا الكليات
دى حاجه بالممارسة لانها ماينفعش تبقى فى طكتب وكلام نظرى

هو اصلا المجال مش محتاج كليه خاصه به ممكن معهد وسنتين بس كويس او حتى زي ماقولت
ينضاف كقسم في كليه التجاره

Mido0o-style
09-29-2012, 23:55
لا اعتقد ان هناك كلية يمكن ان تسمى بهذا الأسم و لكن بالتأكيد هناك كليات التجارة التى يدرس فيها الطلاب التحليلات الفنية و الأساية و الأقتصاد و ما الى ذلك فليس هناك حاجة الى كلية جديدة خاصة ان تجارة و تحليل الفوركس يشبه الى حد كبير تجارة و تحليل البورصات.

forexfun
10-07-2012, 00:26

moonli
10-07-2012, 00:30
فعلا دراسة الفوركس بقت امر مهم جدا
والمفروض فهلا يكون فيه تحرك لجعل الفوركس فرع من فروع التعليم العالى
حتى لو بدئت بقطاع خاص وبعد كدا بقى عام

ptczalat
10-07-2012, 00:31
فعلا الموضوع بقي كبير جدا ومحتاج دراسة واسعة لا تقل عن دراسة البورصة وتعتبر احد المواد الهامة في الأقتصاد

xtomorrow
10-07-2012, 01:54
فعلا الموضوع بقي كبير جدا ومحتاج دراسة واسعة لا تقل عن دراسة البورصة وتعتبر احد المواد الهامة في الأقتصاد

ليس فقط احد المواد الهامة في الاقتصاد وانما هي لازم تكون علم مستقل لوحده
شخصيا اجد الفكرة رهيبة وممكن تنجب للعرب شخصيات ممكن تقهر الفوركس

mohamedemara
10-07-2012, 01:59
انا اعتقد ان علينا فى بدايه الامر ان نتعلم جيدا تجاره العملات الاجنبيه
ولابد قبل البدء فى التداول ان نمتلك استراتجيه عمل ناجحه

elkashif
10-07-2012, 02:02
هذا خطأ كبير جدا لان الفوركس مجرد سوق استثماري مثل باقي الاسواق ولكن ليس مجرد شهرتة يجب ان تنشأ جامعة مخصصة لتدريسة لا فالفوركس يدرس اصلا فهو موجود بكتب الاقتصاد والكتب التجارية ويدرس بطريقة غير مباشرة بكليات الاقتصاد والتجارة وان لم تكن خريج كلية تجارة او اقتصاد فتشعر ان هذا السوق لا يدرس علي مجال اوسع بكثير مما تتخيلة

hams
10-07-2012, 02:04
السلام عليكم

بجد فكره جميله قوى وبتهيلى حتحل مشاكل شباب كتير

الفوركس بقا من الاساسيات زى اساس اليبيت ههههههههه

lahcen
10-07-2012, 15:39
ممكن وضعها او ضمها ضمن كليه التجاره و إن شاء الله نشوفها

willy
10-07-2012, 15:42
اعتقد كلية لوحدها ممكن تكون صعبة شوية لكن ممكن ان تكون مادة في كلية تجارة قسم محاسبة او ادارة اعمال وشوية شوية يتم عمل اكاديمية لها واعتقد ان الانترنت ملئ بالدورات والندوات وهناك معارض تقام لدينا في مصر كل سنة فالموضوع عاوز تفكير شوية

tictok
10-07-2012, 15:51
اعتقد أن الفوركس لا يحتاج إلى كلية هو مجال عمل فقط لمن يريد ، ويمكن أن تكون هناك دورات لتعليم الفوركس من بعض المعاهد التي تعلم الكمبيوتر وهذا أنسب في الوقت الحالي

علاء بدران
10-07-2012, 18:50
لا بصراحة ارها لو الامر توسع واتعملت كليات ل اصبح الفوكرس مهب للرياح
من كل هب ودب خلية كدة احسن حتى يستطيع ان يكون على مستاوة ولا يهبط
بسبب الكثرة الغالبة علية

forex.fee
10-07-2012, 18:55
طبعا اخى الكريم فالفوركس ممكن ان يكون من اهم العوامل التى تساعد
على ضخ الاموال للمه كلها وبجد فعلا مشروع رائع

ProTrader
10-07-2012, 19:24
اضن انه هناك تعليم للفوركس في بعض الجامعات
لكن في الدول العربيه ليست هناك جامعات

issssou
10-08-2012, 05:57
السلام عليكم
متاز والله يا اخى العزيز فكرة رائعه اتمنى فعلا يعملو كليه للفوركس ولكي يتعلم لمبتدئين ويكون لديهم الخبرة الكافية
بالتوفيق لك

yassin
10-08-2012, 06:08
أكيد أننا نسرى ذلك في المستقبل
كما أتذكر من كان من الأعضاء من يسأل أن تصير هناك وظية متاجر أو متداول بالفوركس و هذا غير بعيد

علاء بدران
10-08-2012, 06:40
اعتقد انها فكرة رائعة ويريت انها تتطبق فى المستقبل
على الاقل الذى يدخل فى عالم الفوركس يكون على سعة جيدة واطلاع
كامل بالفوركس

amr beni ata
10-08-2012, 11:35
ليش لا ممكن تطبق هذه الفكره

لكن الفوركس اخي مش بحاجه لها

التتعقيد كله يمكنك التعلم عليه لوحدك

elmasa2014
10-08-2012, 11:52

mohamed s
10-08-2012, 11:56
ويكون المدرسين وفق كشوف حساباتهم فمن نجح وحصل ارباح كثيرة يصبح مدرسا ويعلم الطلاب

Hesham Adel Ahmed
10-08-2012, 12:22
الفوركس علم وفن علم موجود بالفعل وله كتب كثيرة ودروس تعليمية موجود وفن فى التعاملات المالية للمحترفيين اما بالنسبة لموضع كلية للفوركس اعتقد انة جزء من العلوم المالية لذا لا توجد كلية لجزء من كل

ام يوسف
10-08-2012, 12:52
السلام عليكم
ممتاز والله لم أعلم من قبل بوجود كلية متخصصة

ebram
10-08-2012, 13:10
الدول العربيه تفتقر الدراسه في هذا المجال يجب علي المكليه ان تكون المحاضرين من الدول المحترفه الفوركس حتي نستفاد منها بجد

فايز ر
10-08-2012, 13:14
نعم اوافقك الراي

keko
10-08-2012, 20:18
هو فعلا اكثر انتشارا فى الفتره الاخيره وخصوصا ان الفوركس ليس من السهل تعليمه بل فعلا يحتاج الى مثل
هذه الفكره التى قمت باقتراحها فياريت بجد يكون فى ذلك لان دراسته مهمه جده وصعبه على اى شخص ان يتلاقها بسهوله بمفرده

rania hossam
10-08-2012, 20:29
اكيد اوافقك اخي الكريم على هذا الراي الرائع واتمنى من الحكومات في الدول العربيه تحقيق
واحب اشكرك على الفكره الرائعه ونحن في انتظار مزيد من الاراء الرائعه

hwida nada
10-08-2012, 20:32
اوافقك بالطبع على هذا الرائ وانا اكتر الاوقات
اظن ان الدول الاخرى تدرس مادة بلفعل من اجل التعلم فى الفوركس
واكيد ده سبب نجاحهم فى الفوركس

kamola
10-08-2012, 23:07
اوافقك الراى اخى الكريم

magictrader
10-13-2012, 03:01

newselvan
10-13-2012, 03:11
ياريت يا اخي بالطبع كلنا جميعا نتمنى تلك اللحظة التي نتعلم فيها الفوركس بطريقة الجامعات العالمية التي هي لن تقل اهمية عن اي كلية اخرى لانها التجارة الاكثر ربحا في العالم من حيث قانونيتها واعتقد انها سوف تلاقي اقبالا هائلا في الدول العربية عاما وفي مصر خاصة
والله الموفق للجميع

webtech
10-13-2012, 03:12
بالفعل اخي هذا اصبح مطلبا ملحا لان المجال الان يتطور بشكل كبير و الجميع انخرط في الفوركس و لذلك سنجد ان ئاء الله تقنياته و طرائقه تدرس لدينا قريبا , فالفوركس هو جزء لا يتجزء من منظومة الاقتصاد العالمي و واجب اعطاؤه حقه

sokay
10-13-2012, 03:30

samy
10-13-2012, 03:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فكرة جميلة جدا ورائعه وياريت ان تكون فى قسم من اقسام كلية تجارة
بجد لو اتنفذت هتبقى حاجه حلوة اووى فى مصر

dody
10-13-2012, 03:40
اوافقك ولكن من الممكن ان يصبح الفوركس قسم فى كلية وليس كلية مستقلة
وافضل كلية تجارة ويكون الفوركس شعبة فيها ومن يريد الالتحاق يلتحق سواء انتساب او من طلاب الكلية

محمد رشاد
10-13-2012, 03:42
بجد فكره هايله هتزيد من عدد مستخدمى الوركس لانى الوركس مش سهل
واى انسان مبتدء لو مفهمش كويس هيمل بسرعه وهيسيب الفوركس دون استفاده