PDA

View Full Version : الربح من الفيبوناتشى و خط الترند

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

sobeeh
07-23-2012, 10:54
بسم الله وعلى بركة الله نبدأ
اولا نعرف كيف نستفيد من هذه الخطوط السحريه ونلاحظ وجود مسافه كبيره بين الخط الاعلى والذي يليه
والخط الادنى والذي يليه
وبالتالي عند الدخول بيع من اعلى خطوط فيبوناتشي يكون الهدف الاول نصف المسافه بين خطي فيبوناتشي او خط الترند ايهما اقرب والاستوب يكون مثل الهدف
ثانيا في حالة قرب تحقيق الهدف يتم زيادة الهدف وتحريك الاستوب قبل الهدف الاصلي ب10 نقاط ويكون الهدف الثاني هو الخط الثاني في خطوط فيبوناتشي او خط الترند ايهما اقرب ويتم تحريك الاستوب والهدف لتحقيق اهداف اخرى مع الاحتفاظ بالربح السابق
ثالثا في حالة عكس الاتجاه وكسر الترند او اقرب خط لفيبوناتشي نقوم بالخروج وندخل بعمليه عكسيه
اعرف انها فكره ليست بها فنيات عاليه ولكني في انتظار توجيهاتكم ايضا

aboualy
07-23-2012, 11:02
فكرة جيد اخى العزيز وخصوصا ان مستويات الفيبوناتشى تعمل كمستويات دعم ومقاومة قوية
ولكن اخى العزيز هل هناك فريم معين تستخد فيه هذه الطريقة ام يتم استخدامها فى كل الفريمات

nrgslawi
07-23-2012, 11:06
مرحبا بيك اخي في المنتدى ورمضان مبارك
فعلا الفيبوناتشي من الادوات الرائعة في الفوركس فمع القليلة من المعرفة يمكنك تحقيق بعض الارباح

sobeeh
07-23-2012, 11:08
اولا ارجوكم ان تعزرونى فى ترتيب المشاركات لانى لسا بتعرف ازاى اقدر ادخل مشاركه وبحاول كمان اضيف صور مع الشرح بس فى مشكله مش عاوزه الصور تترفع مع البوست بتاعى ومش عارف ايه السبب يا ريت حد يقولى
الفريمات المستخدمه مع الفيبوناتشى الفريمات القوية وهى ال4 ساعات و اليومى

ahmed
07-23-2012, 11:09
لم استوعب اخى ما قد شرحته اتمنى ان ترفق بعض
الشارتات توضح عليها ما تقصد

Looser
07-23-2012, 11:14
نسب فيبوناتشي الأساسية و الثانوية

هي نسب تستخدم في تحديد النقاط الحرجة التي يحتمل أن تتراجع عندها أسعار الأسهم ...

نسب فيبوناتشي تثبت أن الأرقم الرياضية لها سحر أو لغز لا أدري ما هو ؟ .....

عندما قرأت عن نسب فيبوناتشي دهشت من سحر الأرقام ..

نسب محددة يتم من خلالها توقع تحركات الأسعار !!!

فيبوناتشي عالم رياضيات إيطالي الأصل تلقي تعليمه في مدرسة الرياضيات في الجزائر و أرتحل في كثير من الدول العربية نذكر منها مصر ، تونس ، المغرب ...

استعان بالأرقام العربية في مؤلفاته ، و عام 1202 أصدر كتابا بعنوان liber abaci المهتم بالحسابات و المحاسبة و قد تأثر في هذا الكتاب بحياته فى الدول العربية و بنشره تعرف الأوروبيين على أنظمة الحساب و الكتابة العربية و التى كانت تفوق النظام الروماني آنذاك ..

في كتابه هذا حل الكثير من المسائل الرياضية أشهرها مسألة كانت السبيل لاكتشاف أرقام فيبوناتشي التي يتم من خلالها توقع تحركات الأسعار في سوق الأوراق المالية...

mahmoud1
07-23-2012, 11:16
الفايبو اداة قوية لكن لا يمكن الاعتماد عليها لوحدها مع الترند يعنى ممكن تضيف مؤشرات اخرى او مستويات دع ومقاومة كل ما يكون فى اكثر فى شئ بنفس النقطة كل ما يكون الصفقة قوية ان شاء الله يعنى لو فايبو مع دعم او مقاومة وترند وموفينج مثلا هتلقى النقطة دى قوية وكل ما كان الرسم على فريم كبير كل ما كان التحليل اقوى طبعا ينفع على اى فريم بس الفريمات الكبيرة افضل

2x1
07-23-2012, 11:16
العمل بنسب الفيبو والدعوم والمقاومات من افل الاستراتيجيات التي تحقق اعلي نتائج في نجاحها واعتقد ان الكثير من يعمل بهما دون ان يفكر في تغير استراتيجيتة واستبدالها

sobeeh
07-23-2012, 11:19
900
اولا نعرف كيف نستفيد من هذه الخطوط السحريه ونلاحظ وجود مسافه كبيره بين الخط الاعلى والذي يليه
والخط الادنى والذي يليه
وبالتالي عند الدخول بيع من اعلى خطوط فيبوناتشي يكون الهدف الاول نصف المسافه بين خطي فيبوناتشي او خط الترند ايهما اقرب والاستوب يكون مثل الهدف
ثانيا في حالة قرب تحقيق الهدف يتم زيادة الهدف وتحريك الاستوب قبل الهدف الاصلي ب10 نقاط ويكون الهدف الثاني هو الخط الثاني في خطوط فيبوناتشي او خط الترند ايهما اقرب ويتم تحريك الاستوب والهدف لتحقيق اهداف اخرى مع الاحتفاظ بالربح السابق
ثالثا في حالة عكس الاتجاه وكسر الترند او اقرب خط لفيبوناتشي نقوم بالخروج وندخل بعمليه عكسيه

sobeeh
07-23-2012, 11:25
فعلن اذا قرأت جيدا فى كيفية عمل وفكرة الفيبوناتشى وتضيف عليها خبرة بسطية عن فكرة عمل خط الترند والدعوم والمقاومات لن تحتاج ابدا الى شئ اخر فهذه تكفيك لعمل صفقات رابحه ونقاط كبيره

sobeeh
07-23-2012, 11:30
نلاحظ انه في الصوره الثانيه بدأ الاختراق للترند لاعلى في اتجاه الشراء ولكننا سننتظر لنرى
فاذا اغلقت فوق الترند ندخل شراء بهدف نصف مسافة خطي الفيبوناتشي
واذا اغلقت اسفل الترند ندخل بيع بهدف خط الفيبوناتشي الذي يليه والاستوب يساوي الهدف
901

deadlyfox
07-23-2012, 13:31
فكرة جيد اخى العزيز وخصوصا ان مستويات الفيبوناتشى تعمل كمستويات دعم ومقاومة قوية
ولكن اخى العزيز هل هناك فريم معين تستخد فيه هذه الطريقة ام يتم استخدامها فى كل الفريمات

كلام مظبوط اخى الكريم ان الفيبوناتشى خطوطه تعمل كدعوم ومقاومات
وهذه الخطوط معروفه بقوتها الكبيرة

زيزو
07-23-2012, 15:28
فكرة جميلة للربح من الفيبو
مشكور علي معلوماتك وجزاك الله خيرا
وبالتوفيق لكل الاعضاء

magic777
07-23-2012, 19:22
انا بعتمد على المستويات دي كنقاط قويه اضع عليها اهدافي واستوباتي وكمان بتساعدني في فلتره تحليلي الخاص للسعر
فهي مستويات قويه والسعر بيحترمها جدا يكفي انها مستوحاه من الطبيعه نفسها

madman
07-23-2012, 19:44
الربح من الفيبوناتشى و خط الترند
مش بعرف اشتغل بيهم للاسف يريس صعبين بالنسبه ليا شكرا ليك على التوبيك

aminos
07-23-2012, 20:00
انا بعتمد على المستويات دي كنقاط قويه اضع عليها اهدافي واستوباتي وكمان بتساعدني في فلتره تحليلي الخاص للسعر

السلام عليكم
تمام يا أخي و أنا كدالك أعتمد
على هذه المستويات كثيرا كيفما قلت

عزبز 18
07-23-2012, 20:04
نعم خطوط الفينوباتشي من اهم المؤشرات حاليا في الفوركس
و انا استعملها كثيرا لمعرفة اتجاه السعر و التصحيح و لا ننسي ايظا مؤشرات تحديد الثرند هي الاهم لتجار الفوركس

otakon
07-23-2012, 20:08
الفيبوناتشي وخطوط الترند سلاح فتاك يانه يوصلك للمليون ويخسف بك الارض
اعرف ناس خاصه من الترند المكسور جنوا الوف من الدولارت
لكن اهم شي هو الالتزام بكل شي في التحليل
رمضان كريم

abdellatif2013
07-23-2012, 20:09
ان مستويات الفيبوناتشى تعمل كمستويات دعم ومقاومة قوية
ولكن اخى العزيز هل هناك فريم معين تستخد فيه هذه الطريقة

MixMax
07-23-2012, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اما بعد فبارك الله فيك فعلا اني قد استفدت من موضوعك ومن ردود الاخوة اعلاه وانا كل يوم ادخل فيه المنتدى واتصفح مواضيعه يزيد علمي وثقافتي في عالم الفوركس جرا اقلامكم الذهبية
بارك الله فيك اخي الكريم تقبلا سلامي

havic
07-23-2012, 20:23
طريقة جيدة يا اخي لكن يجب عليك اضافة بعض المؤشرات الاضافية
و بالفعل يجب التركيز على نقاط الدعم والمقاومة

younesjoe
07-23-2012, 20:27
الفيبو افضل ان اربطه بموجات اليوت تعد من اهم الاستراتيجيات
اي تدرس الموجات و لكي تعرف امتدادها او مكان نهايتها تستعمل الفيبو
و دائما نستعد للصفقات في النسب الدهبية

mohamedlee
07-23-2012, 20:31
المضاربة على خطوط الدعم والمقاومات بالاستناد الى نسب فيبونيتشى
تعطى مصداقية كبيرة فى حالة الارتدادات وتصحيح الاتجاة وهنا يمكن ان
نأخذ سكالبينج لبعض النقاط يمكن ان تتراوح ما بين 20 الى 50 نقطة

assidi saber
07-23-2012, 21:06
فعلا الفيبوناشي طريقة رائعة للربح و لكن وحده لا يكفي يجب عليك أن تضيف خط الترند و خبرة بسيطة في معاني أشكال الشموع اليابانية

minaking
07-23-2012, 21:44
انا مفهمتش قصدك ياباشا ارجو التوضيح
اول مرة اسمع عن الخطوط السحرية دى ارجو الافادة

kanzsea
07-23-2012, 21:46
اكيد خطوط الدعم والمقاومة وخطوط الفيبوناتشى من اهم الاشياء التى تحدد من اين سوف نبيع او نشترى واين سوف نحدد الاهداف ووقف الخسارة

minaking
07-23-2012, 22:04
ماهذة الخطوط ياأخى ارجو التوضيح والافادة الاكتر
مشكور ياباشا على المواضيع الجديدة دى

Mr.GooDMaN
07-23-2012, 22:18
ما اروح البساطة
وانا ارى ان البساطة في فكرتك لادارة الحساب بطريقة رائعة
وايضا التحليل الكلاسيكي في حد ذاته يتمتع بالبساطة وانا عن نفسي افضله جدا عن كثير من التحليلات

marem2007
07-23-2012, 22:33
خطط الفايبوناتشي من الخطوط البي انا بعتمد عليها بنسبة عالية هي
وخطوط الترند وتعتبر من اساسيات الفوركس

spiderxp
07-24-2012, 00:58
الله ينور عليك تسلم ايدك على الشرح الممتاز واتمني ان استفاد به كما سيستفاد به الزملاء اكيييد

sabre
07-24-2012, 01:02
انا افضل دخول الصفقات من اماكن الارتداد
يعنى لو الاتجاة صعود بترسم خطوط فيبوناتشى عادى وتنتظر عند وصول السعر لخط مستوى 38 تشترى ولو نزل لخط ايلى بعدة تعزز ولو اخترق القاع يكون الاستوب

mido
07-24-2012, 01:14
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

zizo_a_86
07-24-2012, 01:18
تحليل كلاسيكى لكن اعتقد وحده لا يكفى ودايما نحتاج الى المؤشرات دا فى رايى الشخصى

al7oot
07-24-2012, 05:33
الفيبوناتشي وخطوط الترند سلاح فتاك يانه يوصلك للمليون ويخسف بك الارض
اعرف ناس خاصه من الترند المكسور جنوا الوف من الدولارت
لكن اهم شي هو الالتزام بكل شي في التحليل
رمضان كريم

صح كلامك يا اخي
الالتزام والنظام من اهم الامور لكي تحقق النجاح

تحياتي

willy
07-24-2012, 06:43
حاول ارفاق صور لهذا الكلام الجميل لجعل الموضوع اكثر وضوحا وتنسيقا ارجوك اخي مع احترامي لك لكي يستفاد الاخوة المبتدئين في المنتى

KOGI
07-24-2012, 11:50
فكرة ممتازة اخى الكريم وفعلا الفيبوناتشى وخطوط الترند من اقوى المؤشرات وانا شايف انهم لوحدهم كافين فى تحديد اتجاه السوق وبالتالى تحديد نوع الصفقات
تقبل مرورى اخى الكريم

master_egypt
07-24-2012, 12:03
انا سمعت عن الخطوط دى كتير جدا وشفت لها شروحات كثيره لكن حتى الان مش قادر افهمها كويس واعتقد انها هامه جدا فى الفوركس لكن مش قادر استوعبها كويس

aboushnb
07-24-2012, 12:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
فعلا الفيبوناتشي من الادوات الرائعة في الفوركس
بتوفيق الجميع

tarek22
07-24-2012, 18:25
ما اهى اقوى نقطه فى هذا الموشر لو سمحت وتكون لاحظت ان السعر بيحترمها اوى ياريت تقولى هل 61.8 والا انا خاطى والاكل نقطه ولها مستوياتها

magic777
07-25-2012, 01:26
ما اهى اقوى نقطه فى هذا الموشر لو سمحت وتكون لاحظت ان السعر بيحترمها اوى ياريت تقولى هل 61.8 والا انا خاطى والاكل نقطه ولها مستوياتها

انت صح اخي اقوى مستويات الفيبو فعلا 61.8
ومضاعفاتها وايضا منتساش نسبه ال 50 في الميه وايضا نسيه ال 38.2
دول اهم مستويات تقدر تحط عليها اهدافك واستوباتك

zizo_a_86
07-25-2012, 01:42
الفيبو مع الترند واستخدام مؤشر واحد على الاقل بيعمل شغل كلاسيكى جيد وبتصل نسبة نجاح الصفقة الى 70% او اكثر

derfcase
07-25-2012, 03:27
افتح الشارت اخي الكريم
sobeeh
سواء كان صاعد او هابط - ثم قم برسم خط الترند بين خط القاع و القمة في الشارت او العكس - حسب اتجاه العملة
ثم ادرج اداة الفيبو علي هذا الترند

Aker001
07-25-2012, 03:28
فيبو افضل ان اربطه بموجات اليوت
تعد من اهم الاستراتيجيات
اي تدرس الموجات و لكي تعرف امتدادها
او مكان نهايتها تستعمل الفيب

saad
07-25-2012, 04:04
وبالتوفيق لكل الاعضاء

waleed adel
07-26-2012, 22:44
الفيبوناتشى وخطوط الترند من اقوى المؤشرات وانا ارى انهم اساس التحليل الكلاسيكى
فى تحديد اتجاه السوق وبالتالى الدخول بصفقات جيده

revenge
07-26-2012, 22:52
طبعا فيبوناتشي غني عن التعريف
و هي فعلا بتعمل كدعم و مقاومه مهمه جدا

hwida nada
07-26-2012, 23:16
انت صح اخي اقوى مستويات الفيبو فعلا 61.8
ومضاعفاتها وايضا منتساش نسبه ال 50 في الميه وايضا نسيه ال 38.2
دول اهم مستويات تقدر تحط عليها اهدافك واستوباتك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله انا ليا سؤال لما دخلت اكتر من موقع بخصوص الفوركس سمعت لفظ التبريد ده بيقال عن الصفقات الخاسرة نفسى اعرف نت فضلكم يعنى ايه تبريد الصفقة
شكرا لكم

mohamed saad
07-27-2012, 00:22
نسب الفايبوناتشي تعد ارقاما سحرية وصادقة بنسبة كبيرة على الشارت ولكن انا لا ادخل على هذه النسب الا مع الكسر واهم مستويات 0.61 غالبا ما ادخل مع كسره لانه اعتقد من اقوى المستويات وكسره يحدث انفراجا في اتجاه السعر ويحقق الكثير من الارباح ولكن انصح ان يكون هناك ادوات مساعدة مع الفايبوناتشي

forexawy
07-29-2012, 19:53
فعلن اذا قرأت جيدا فى كيفية عمل وفكرة الفيبوناتشى وتضيف عليها خبرة بسطية عن فكرة عمل
خط الترند والدعوم والمقاومات لن تحتاج ابدا الى شئ اخر

salah.bmw
07-30-2012, 02:27
بارك الله بك اخي
فعلا الفايبوناتشي من اقوى المؤشرات ونلاحظ ان السعر يحترمه احترام جدي عند حواجزه
انا اعمل عليه على فريم الساعة والاربع ساعات

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 17:29
فكرة رائعة يا اخى الفاضل
ولكن بهذه الطريقة ما هو الفريم المستخدم ؟!

safiforex
07-30-2012, 17:46
فكرة رائعة يا اخى الفاضل

ولكن بهذه الطريقة ما هو الفريم المستخدم ؟!
بالنسبة اخي الكريم لطريقة الترند و الفيبو ناتشي
فالافضل الفريم للتداول بهذه الطريقة هي الفريم السعاة
و بالتوفيق

msh3egy
07-30-2012, 17:50
خطط الفايبوناتشي من الخطوط البي انا بعتمد عليها بنسبة عالية هي
وخطوط الترند وتعتبر من اساسيات الفوركس

محمد فرغلى
08-03-2012, 06:32
الله عليك بجد رائع والموضوع دا سمعته قبل كدا بس كنت عمال ادور
على شرحه تانى بجد اكتر من رائع اخى الكريم

elking
08-03-2012, 10:54
هى الفكرة دى او الطريقة دى فعلا فى ناس كتير جدا جدا بيستخدموها لانها الافضل قى الفوركس حتى الان

silver
08-03-2012, 11:29
الطريقة تبدوا جيدة

ومع الاستمرار والتطويرفيها سوف لن تحتاج الى غيرها

بالتوفيق

Tips™
08-03-2012, 11:35
فعلا الفيبوناتشي من الادوات الرائعة في الفوركس فمع القليلة من المعرفة يمكنك تحقيق بعض الارباح

لز زى ما حضرتك بتقول دا يبقى حجاجه حلوه والله
اصل انا مش عندى خبره كبييره
وان شاء الله نجربه
بالتوفيق

farid7adid
08-03-2012, 15:24
خطوط الترند لم يعد يكن لها فعالية كما كان سابقا غير علي الفريمات الكبيرة فقط

ام الفيبوناشتي لو تحب تشتغل علية اشتغل علي مستوي فيبو 61

مستوي ذهبي و رائع جدا و انا ااشتغل علية لوحدة فقط و الحمد لله اربح منة

forex.pips
08-03-2012, 15:28
شرحك بسيط ورائع جداا بشكرك عليه
منذ فترة طويلة وانا لا افهم كيف اتاجر بالفيبوناتشي الا لما حضرتك شحرتها اشكرك بجد

mohammedtaka
08-03-2012, 15:50
هذه فكرة جيدة وعملية وخصوصا فكرة الربح من خط الترند
ولكن ما هو الفيبوناتشي ؟

maklad94
08-03-2012, 16:11
اسلوب جميل جدا فى المتاجرة وانا من محبى الفيبوناتشى وخطوطه لأنه قوى فنيا وساعات بيرد السعر ااساسيا بعد الاخبار المهمة برضو بس معتقدش انه ممكن نعتبره استراتيجية لوحده ونستخدمه كدا لكن ممكن ندمجه مع اى اداة تانية كويسة .

dent
08-03-2012, 16:13
انا عملت على الفايبوناتشى على فريم الربع ساعه وكان ممتاز جدا اهم شىء
تخلى بالك من النقاط المحوريه اللى فيه زى 68 و 38 دول اهم نسبتين فيهم
والترند معروف طبعا اذا تطابق الفايبوناتشى مع الترند فده شىء ممتاز جدا

themaxprofit1
08-03-2012, 17:10
انا عايز اعرف ايه هية الخطوط السحرية دى وكيفية التعامل معها او استخدمها بالشكل الصحيح
واكون شاكر ليكم

rabie10
08-03-2012, 17:40
فكر رائعة أخي و الفايبونلتشي هي أدات ممتازة و أنا أستعملها
ولها مصداقية كبيرة في معرفة الدعم و المقاومة

mohamed yossef
08-03-2012, 17:54
مشكور اخى على الموضوع ولكن اعتقد اخى ان الموضوع يلزم له ان من يتعامل بتلك الطريقة

ان يكون متقن وماهر فى التحليل الكلاسيكى حتى يعرف كيفية رسم الفيبو والترندات

ومشكور يا غالى على الشرح

elhoot777
08-03-2012, 18:00
الف شكر يا ريس وفعلا الفيبوناتشى من اشهر الادوات
ولكنها تحتاج الى تاجر ماهر ليستطيع التعاطى معها

ahmed rabee
08-03-2012, 19:09
فكره جيدة

لكن لا استخدم الفيبوناتشي في تجارتي

انا حاليا استخدم استراتيجيه اسكالبينج واعتمد عليها ولا اخرج عنها

بالتوفيق للجميع

mahmoud1
08-03-2012, 19:13
طبعا ملاحظ انه مستويات الفايبو جيدة مستوى 61 و50 و38 وكل المستويات لو كان مع الفايبو ترند مع دعم او مقاومة بيكون مستويات قوية ممكن السعر يرتد منها وممكن لو اخترقها واغلق فوقها ممكن يكمل الصعود بحاول على قدر الامكان انه اعمل دمج بين كل الادوات دى والتوفيق من عند الله

magic777
08-03-2012, 19:15
اسلوب جميل جدا فى المتاجرة وانا من محبى الفيبوناتشى وخطوطه لأنه قوى فنيا وساعات بيرد السعر ااساسيا بعد الاخبار المهمة برضو بس معتقدش انه ممكن نعتبره استراتيجية لوحده ونستخدمه كدا لكن ممكن ندمجه مع اى اداة تانية كويسة .

هو طبعا رغم انه اداه قويه للمتاجره الا انه صعب العمل عليه بمفرده بدون ادوات مساعده كتحليل جيد للسعر
او استخدام مؤشر فلتر للصفقات معاه وغيرها من الطرق اللي هتقوى العمل بمستويات الفيبوتاتشي

AMANI
08-03-2012, 19:20
والخط الادنى والذي يليه

ما هى مصداقيه نسب فايبوناتشى اخى الكريم
حيث فى كثير من الاحيان تنخدع بها

وما هو افضل مؤشر لنسب فايبو حيث يوجد على الانترنت الكثير من هذه المؤشرات وباشكال مختلفه

register
08-03-2012, 19:29
خطوط الفيبوناتشي خطوط مهمة في التحليل
غالبا ما توافق التغيرات
انا اعمل حاليا على اتقانها ومازلت في بداية الطريق
شكرا لك على اثارتك للموضوع

Spiderhoof
08-09-2012, 07:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مسلم
08-09-2012, 08:07
نحن مبتدئين صراحة مو فاهم جيدا
عندما ... والله يجب تدعم بالصور لنفهم

hesham itch
08-30-2012, 17:05
اعتقد ان اى متاجر ناجح يدرك مدى اهمية العمل على الفيبوناتشى والترند
وايضا الدعوم والمقاومات التى يمكن من خلالها الوصول الى نجاح كبير

ahmed samir
08-30-2012, 17:32
هو العمل بنسبة الفيبو والدعوم والمقاومات دوت يعتبر شى من الاقل الذى يحقق اقل استراتجية ممكن تحقق نتائج
ولكن اذا قرارت العمل على فكرة القيبوناتشى وطبعا اهم حاجة يتم تزيد خبرة بسيطة عن فكرة عمل خط التزند
والدعوم والمقاومات لكى يتم تحقيق صفقات

face book
08-30-2012, 18:37
هي طريقه بسيطه جدا وسهله وقويه في نفس الوقت

ولكن تحتاج لبعض التمرس علي الترند واختيار الموجه الصحيحه للفيبوناتشي

ممكن تستخدم معاهم الزجزاج هيكون كويس في الموجات

yasna
08-30-2012, 21:04
انا بستخدم مع فيبوناتشى كمان مؤشر الماكد فى الأنحراف والبايفوت لأن الفيبو لوحده مش بيبقى دقيق اوى ومش دايما بتقدر تحقق على صفقات ناجحه انما دمجه مع بعض المؤشرات التانيه بيحقق نتايج جيده جدا , وطبعا اهم حاجه فى الفيبوناتشى انك تحدد الترند اللى هترسم عليه الفيبو كويس وكمان ياريت تشتغل على كذا ترند ولما خطوط الفيبو بتاعتهم تتلاقى فى نقطه معينه بتبقى فرص احترام السعر ليها اكبر بكتير

mero
08-31-2012, 22:20
مكنك إغلاق تداولك وانتظار السعر لكسر مستويات فيبوناتشي. ومن ثم يمكنك فتح صفقة جديدة إذا نويت ذلك. وكذلك هو الحال عندما ينخفض السعر ولكن في هذه الحالة مستويات فيبوناتشي تعتبر نقاط مقاومة.

noureen
09-30-2012, 17:42
نصيحه جيده جدا و هذا فعلا ما اعمل به
و فعلا بتعطى نتائج ايجابيه تمام
تقبل مرورى

logly
10-09-2012, 08:38
تعطى مصداقية كبيرة فى حالة الارتدادات وتصحيح الاتجاة وهنا يمكن ان
نأخذ سكالبينج لبعض النقاط يمكن ان تتراوح ما بين 20 الى 50 نقطة

keko
10-09-2012, 14:07
فعلا الفيبوناتشى من المؤشرات الى انا بعتمد فعلا عليها وهى تعد من افضل الاساليب الى انا بعتمد عليها
وخصوصا ان طريقه تعليمهم سهله وبسيطه ومن السهل على اى متداول فهمها والعمل بها

Cayote
10-09-2012, 14:57
وبالتوفيق لكل الاعضاء

sarim
10-09-2012, 15:00
والخط الادنى والذي يليه

اخرى او مستويات دع ومقاومة كل ما يكون فى اكثر فى شئ بنفس النقطة كل ما يكون الصفقة قوية ان شاء الله يعنى لو فايبو مع دعم او مقاومة وترند وموفينج مثلا هتلقى النقطة دى قوية وكل ما كان الرسم على فريم كبير كل ما كان التحليل اقوى طبعا ينفع على اى فريم بس الفريمات الكبيرة افضل

yazeed
10-09-2012, 15:02
السلام عليكم
انا ما زلت في اول الطريقة ولا املك اي فكرة عن هذا الموضوع بذات و عليك استشارة الخبراء

adam
10-09-2012, 15:07
شكراااالك اخي الكريم على هذه الاستراتيجية وارجو من الاعضاء تجريبها على حساب وهمي من اجل الاستفادة منها مستقبلا اذا حققت نتائج ايجابية على الباكتيست علما ان التحليل الكلاسيكي من انواع التحليل المفضلة عندي للتغلب على هذا السوق ..وفقك الله

moonli
10-09-2012, 15:20
خطوط الفيبوناتشى بشكل عام قويه جدا
وكتير بعتمد عليها فى الدخول والخروج من الصفقات
بس اللى انت شرحته مش واضح اوى

zakaria1987
10-09-2012, 15:27
والخط الادنى والذي يليه

يا ريت يا أخي الكريم لو كان شرحك مورا لأنني لم أفهم
جيدا الموضوع الذي تتكلم عليه خوا و أنني ما زلت مبتدأ
في المجال و لهذا نرجو منك التوضيح

mannon
10-09-2012, 15:31
شكراااالك اخي الكريم على هذه الاستراتيجية وارجو من الاعضاء تجريبها على حساب وهمي من اجل الاستفادة منها مستقبلا اذا حققت نتائج ايجابية على الباكتيست علما ان التحليل الكلاسيكي من انواع التحليل المفضلة عندي للتغلب على هذا السوق ..وفقك الله

حلوة حساب وهمى دى هههه
فعلا معاك حق يمعلم المفروض اى استراتجية جديدة بعد ما نعمل لها باك تيست كمان نجربها على لحساب التجريبى ونشوف العمل بشكل مباشر هيكون عامل اية

kamola
10-10-2012, 01:57

علاء بدران
10-10-2012, 03:53
معك حق بالفعل اذا نظرت جيدا فى كيفية عمل وفكرة الفيبوناتشى وتقوم
باضافتها الى خبرة قليلة عن فكرة عمل الترند فاعلم انك لاتحتاج الى شى اخر

cristiano
10-22-2012, 20:14
فهي مستويات قويه والسعر بيحترمها جدا يكفي انها مستوحاه من الطبيعه نفسها .

ameer
10-22-2012, 20:16
خط الترند او كسرة الترند ربحت العالم ملايين الدولارات انها فعلا استارتيجية قيمة ومفيدة للربح اما الفيبوناتشي فلا اجربمة او لم اجربة بالاحرى ابدا واحاول ان جربة بالمستقبل القريب

صدقيني انفع
10-22-2012, 20:33
خصوصا ان مستويات الفيبوناتشى تعمل كمستويات دعم ومقاومة قوية

latraaa
10-22-2012, 20:35

2x1
10-22-2012, 20:41

اعتقد ان اصدق الفريمات بيكون فريم الاربع سعات مع كل المؤشرات لكن الصفقات
القصيرة المدي بتكون الفريمات الصغيرة فيها مناسبة

lala
10-22-2012, 20:46
لا بصراحه كلاامك مظبوط عن الفيبوناتشى و عن خط الترند ففعلا كل ما ذكرته تعد استراتيجيه جيده
لا نقاش عليها فانا استفدت كثيرا من كلامك وتوجيهاتك بخصوص تصرفنا اذا لاحظنا ما ذكرته بخصوص البيع من اعلى خطوط الفيبوناتشى

abd123
10-24-2012, 02:59
السلام عليكم ورحمه الله

شكرا لك اخى الكريم على المجهود الرائع فى التلخيص لهدف الافاده للجميع

جزاك الله خيرا وجعله الله فى ميزان حنساتك

وبالتوفيق ان شاء الله

egypt25
10-24-2012, 03:13
انت مش شرط تستخدم الفيبوناتشى انك تكسب ما بين المقاومات والدعوم الخاصة به
انت بتستخدمه بالإضافة الى المقاومات والدعوم العادية وكمان البولينجر وهكذا

mozoabdo
10-27-2012, 13:06

MAGDY
12-05-2012, 11:37
والخط الادنى والذي يليه

الترند .. من أهم أساسيات العمل فى شغل الفوركس
أما الفيبوناتشى .. فيحتاج دقة معينة فى رسمه والتعامل معه
وطبعاً مش كل من شد فيبو من فوق لتحت أو من تحت لفوق ، يعرف يشتغل به
تحياااااااااااااااااااتى

saly
12-05-2012, 12:12
مش لازم فنيات عاليه لانى مقتنعه ان ابسط الطرق هى اكتر الطرق ربح فى الفوركس
والفيبوناتشى من اقوى الادوات اللى فعلا بتديك ربح معقول فى الفوركس لو اجدت استخدامها

king123
12-05-2012, 12:51
اعتقد انها فكرة جيدة لكن يجب دراسة الامر واتاه السعر ومعرفة ما ستفعله قبل المضى فى فتح الصفقة

besho
12-05-2012, 13:11
فكرتك كويسه اوى وهتبقى كويسه فعلا
مع فريم 4 ساعات اطن ربحها هيبقى كويس
شكرا يا صديقى استفدت كتير

totti
12-08-2012, 01:27
سلام عليكم طريقة جيدة يا اخي لكن يجب عليك اضاافة بعض المؤشراات الاضافية

mannon
12-08-2012, 08:02
مش لازم فنيات عاليه لانى مقتنعه ان ابسط الطرق هى اكتر الطرق ربح فى الفوركس
والفيبوناتشى من اقوى الادوات اللى فعلا بتديك ربح معقول فى الفوركس لو اجدت استخدامها

دة حقيقى ياخت سالى ، اساسا دى الحجاة الى بتفرق بين متداول واخر هى درجة الدقة فى الرسم ، لان ممكن تلاقى مثلا 10 متداولين وكل واحد رسم مثلا نفس الترند بس كل واحد لة رسمة مختلفة

Em@N
12-13-2012, 18:40
فكرة ممتازة الفيبوناتشي من الادوات الجيدة جدا ولكنها تحتاج لخبرة ايضا

forex3
12-13-2012, 18:42
كما تعلمت فإن المتاجر في تحليله لحركة سعر عملة ما يقوم بكثير من البحث في الرسم البياني باحثاً عن أي إشارة قد تمكنه من التوقع المستقبلي لحركة سعر العملة والذي على أساس هذا التوقع سيتخذ قرار البيع أو الشراء , ومن ضمن الأمور التي يبحث عنها هي االأشكال .

abero
12-13-2012, 18:57
ااسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
شكرا لك اوحب ان اضيف ان الدعوم والمقاومات التى لها اثر تاريخى يعنى اسبوعى شهرى يومى لها كل الاهميه اذا تم اضافتها على الشارت
الله اسال لكم التوفيق

moonlight32
12-13-2012, 19:26

فتحية55555
12-13-2012, 19:32
اختى سالى على فكرة الربح من الفينوناتشى فكرة جيدة وممتازة ورائعة جدا
وهى من الادوات الجيدة فى الفوركس فيجب عليكى المعرفة الجيدة والخبرة
حتى يمكنك تحقيق ارباح ممتازة والله الموفق

ahamed ali
12-14-2012, 01:14
بعتمد على المستويات دي كنقاط قويه اضع
عليها اهدافي واستوباتي وكمان بتساعدني في فلتره تحليلي الخاص للسعر
فهي مستويات قويه والسعر بيحترمها جدا يكفي انها مستوحاه من الطبيعه

azifek
12-16-2012, 00:05
أخي الكريم
لا أعرف من أين أتيت بهذه المعلومات التي تحدثت عنها في الموضوع
ولكن إن كانت عن تجربة شخصية و كانت ناجحة فإنها تستحق الإهتمام

نور مريم
12-16-2012, 01:59
فعلن اذا قرأت جيدا فى كيفية عمل وفكرة الفيبوناتشى وتضيف عليها خبرة بسطية عن فكرة عمل خط الترند والدعوم والمقاومات لن تحتاج ابدا الى شئ اخر فهذه تكفيك لعمل صفقات رابحه ونقاط كبيره

انا سمعت كتير عن الفيبو ناتشى ولسه هاسمع طريقه استخدامه فى المحاضرات التى اتابعها وكلام حضرتك شجعنى انى استمر فى التعليم لانى فعلا بابحث عن استراتيجيات بسيطه جدا ولاتحتاج اللى تميز وعبقريه

ayman.shosha
12-16-2012, 04:29
اخى العزيز العمل على خطوط الفابيوناتشى لهو شىء رائع
ولكن عليك ان تقنن الامر من خلال اختيار ترند صعود لم يرتد حتى تقيس عملياتك عليه
كذلك استخدام مؤشر الزجزاج

mannon
12-16-2012, 13:16
بعتمد على المستويات دي كنقاط قويه اضع
عليها اهدافي واستوباتي وكمان بتساعدني في فلتره تحليلي الخاص للسعر
فهي مستويات قويه والسعر بيحترمها جدا يكفي انها مستوحاه من الطبيعه

كويس طبعا انك تستفيد من اى اداة موجودة فى المصنة لتحديد الهدف والاستوب
والفيبوناتشى لو عرفت ترسمة بدقة هيفيد جدا فى النقطة دى

mastar_soft
12-16-2012, 14:36
جميل فعلا المعلومه دى انا مكنش عندى فكره عنها خالص
ياريت لو حد يوضح لى اكثر عنها

nabilo
12-16-2012, 16:36
اولا ارجوكم ان تعزرونى فى ترتيب المشاركات لانى لسا بتعرف ازاى اقدر ادخل مشاركه وبحاول كمان اضيف صور مع الشرح بس فى مشكله مش عاوزه الصور تترفع مع البوست بتاعى ومش عارف ايه السبب يا ريت حد يقولى
الفريمات المستخدمه مع الفيبوناتشى الفريمات القوية وهى ال4 ساعات و اليومى

medo144
12-16-2012, 17:35
الفيوناتشى من اهم وافضا ادوات التحليل الفنى
ولكنها لاتكفى بمفردها لابد من الاستعانة ببعض الادوات الاخرى مثل الترند والدعوم والمقاومات والؤشرات

farazahmed
12-16-2012, 17:52

goo
12-16-2012, 18:19
اذا قرأت جيدا فى كيفية عمل وفكرة الفيبوناتشى وتضيف عليها خبرة بسطية
عن فكرة عمل خط الترند والدعوم والمقاومات لن يتطلب الامر ابدا
الى شئ اخر فهذه تكفيك لعمل صفقات ناجحة
ونقاط كبيره

mostafaabdelgawad
12-16-2012, 20:48
انا قريت كتير في موضوع الفيبو والترندات يمكن الاستفادة منها كثيرا اخي
ولكن النصيحة هي استخدامها فقط مع السلوك السعري

حمو
12-17-2012, 14:20
اسف اخي صاحب الموضوع
لو ارفاق صور داخل الموضوع لاني لست محترف فانا حتي الان لم اتاجر علي الحساب الحقيقي

nori
12-17-2012, 14:58
نعم انا استفيد من خطوط الفيفوناشي حيث اقوم بدخول الصفقات بالاعتماد على مستويات الفيبوناشي

rinko
12-24-2012, 05:51
طريقة جيدة يا اخي لكن يجب عليك
اضافة بعض المؤشرات الاضافية

Mahmoudzooka
12-24-2012, 06:43
الفيبوناتشى ميتشرحش فى موضوع واحد ده يحتاج مواضيع عشان يتشرح فيها
و عموما انا شايف انه من اقوى ادوات الفوركس و اللى يستغنى عنه يبقى بيضيع من ايده فرص حلوة اوى
و فيه كتب جامدة جدا عن الفيبوناتشى و بالعربى يا ريت كله يقراها

mannon
12-24-2012, 12:12
انا قريت كتير في موضوع الفيبو والترندات يمكن الاستفادة منها كثيرا اخي
ولكن النصيحة هي استخدامها فقط مع السلوك السعري

الكلام كتير يمعلم والطرق اكتر المهم انك تمارس
والله اعرف ناس كل شغلها فى الفوركس مؤشر واحد وبسم الله مشاء الله عليهم ارباح مهولة

ياسر
12-24-2012, 12:19
السلام عليكم
نسب فيبوناتشي الأساسية و الثانوية

هي نسب تستخدم في تحديد النقاط الحرجة التي يحتمل أن تتراجع عندها أسعار الأسهم ...

نسب فيبوناتشي تثبت أن الأرقم الرياضية لها سحر أو لغز لا أدري ما هو ؟ .....

عندما قرأت عن نسب فيبوناتشي دهشت من سحر الأرقام ..

نسب محددة يتم من خلالها توقع تحركات الأسعار !!!

فيبوناتشي عالم رياضيات إيطالي الأصل تلقي تعليمه في مدرسة الرياضيات في الجزائر و أرتحل في كثير من الدول العربية نذكر منها مصر ، تونس ، المغرب ...

استعان بالأرقام العربية في مؤلفاته ، و عام 1202 أصدر كتابا بعنوان liber abaci المهتم بالحسابات و المحاسبة و قد تأثر في هذا الكتاب بحياته فى الدول العربية و بنشره تعرف الأوروبيين على أنظمة الحساب و الكتابة العربية و التى كانت تفوق النظام الروماني آنذاك ..

في كتابه هذا حل الكثير من المسائل الرياضية أشهرها مسألة كانت السبيل لاكتشاف أرقام فيبوناتشي التي يتم من خلالها توقع تحركات الأسعار في سوق الأوراق الماليه ارجوا ان اكون قد بينت الفكره من مصدرها وشرحتها بما يلليق مع اصول السوق

maham
12-24-2012, 12:19
والخط الادنى والذي يليه

يا اخي لكن يجب عليك اضافة بعض المؤشرات الاضافية
و بالفعل يجب التركيز على نقاط الدعم والمقاومةان مستويات الفيبوناتشى تعمل كمستويات دعم ومقاومة قوية

magic777
12-24-2012, 16:52
الكلام كتير يمعلم والطرق اكتر المهم انك تمارس
والله اعرف ناس كل شغلها فى الفوركس مؤشر واحد وبسم الله مشاء الله عليهم ارباح مهولة

هما لقوا نفسهم مع المؤشر ده عادي بس اكيد هما جربوا كتير في البدايه لحد لما اتسقروا على المؤشر
او الطريقه الحاليه بتاعتهم وده اللي بيحصل في الغالب لاي متاجر بعد مراحل التجارب الاولى

asmoune
12-27-2012, 07:29
شكرا على الموضوع المفيد
رغم أن الطريقة التي كتب بها غير مفهومة كثيرة
لكن بعد مجهود وإعادة لبعض الجمل وصلت الفكرة
تحياتي لك وحظ موفق لنا ولك

safi
12-27-2012, 08:14
السلام عليكم .....العمل بنسب الفيبو والدعوم والمقاومات من افضل الاستراتيجيه و التي تحقق اعلي نتائج من نالنجاح واعتقد ان الكثير من يعمل بهما دون ان يفكر في تغير االاستراتيجة واستبدالها

تشلساوي مكناسي
12-27-2012, 09:25
طريقة جميلة تبدو رياضية 100%
سمعت كثيرا عن هذا العالم وعن حساباته واستراتيجيته الفوركسية.وإن شاء الله سأتعلم استراتيجيته التي يقول أغلبية المتداولين أنها ناجحة

tamanna
12-27-2012, 09:53
فكرة جيد اخى العزيز وخصوصا ان مستويات الفيبوناتشى تعمل كمستويات دعم ومقاومة قويةوفكرة الفيبوناتشى وتضيف عليها خبرة بسطية عن فكرة عمل خط الترند والدعوم والمقاومات لن تحتاج ابدا الى شئ اخر فهذه تكفيك لعمل صفقات رابحه ونقاط كبيره

duster
12-27-2012, 21:43
سلام عليكم طريقة جيدة يا اخي لكن يجب عليك اضافة بعض المؤشراات الاضافية

محمود شبايك
12-29-2012, 14:49
على فكرة ياجماعة اللى بيجيد الفيبو ناتشى د
ه ممكن يكسب منه بسهولة جداا ارباح طائلة

abdenbi
12-29-2012, 15:12
اظن ان الشرح غير واضح جدا و من الافضل ان تقوم بالتفصيل
و بالنسبة للفايبوا فمن الافضل ان يتم الدخول من نقطة ارتداد قوية كال61.8

raed3
12-29-2012, 15:37
فكرة رائعة واعتقد ان كل واحد له استراتيجيتة الخاصة فى الربح فى الفوركس
واعتقد الشموع اليابانية جيدة جدا فى هذا

Omaryat1
12-29-2012, 15:50
السلام عليكم و رحمة الله
أخي الفكرة التي طرحت جيدة تعتمد فيها على الفيبوناتشي و خط الترند و يمكن أن تكون لها نتائج جيدة

do.dy
12-29-2012, 16:06
هى فكرة ليس بها توجيهات فنية لكن القليل من يعلمها فهناك من يتكلم عن الفيبوناتشى ولا يعلمه
وانت اوضحت الموضوع وكيفية التداول باستخدام الترند والفيبوناتشى بشكل مبسط وسهل جدا مشكور

omar.winner
12-29-2012, 16:11
التحليل بأستخدام خطوط فيبوناشتى هو تحليل قوى جدا ولكن يجب عليك ان تتقن استخدامه وتتعلمه جيدا

sahbi20011
12-29-2012, 16:12
السلام عليكم
انا ما زلت في اول الطريقة ولا املك اي فكرة عن هذا الموضوع بذات و عليك استشارة الخبراء

medo1
12-29-2012, 16:14
طبعا المتاجرة عن طريق خطوط الفيبونتشي جيدة جدا
لكن هناك بعض الوسائل المساعدة التي من الممكن ان تساعد
مع خطوط الفيبونتشي مثل خطوط الموفنج او البولنجر باند اومقاييس التشبع
اقوي مستويات الفيبوناتشي خط 38 وخط 61

waleed elhadary
12-29-2012, 16:58
السلام عليكم شكرا اخى العزيز على هذا التوضيح المفيد و اتمنى ان يستفيد منه الجميع

khamis
12-29-2012, 17:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله اخى انا فى مرحلة التدريب لسة بس بحب اجرب كل حاجة اشوفها على الحساب الديمو وان شاء الله اجربها

forex2013
01-10-2013, 19:03
اسلوب جميل جدا فى المتاجرة وانا من محبى الفيبوناتشى وخطوطه لأنه قوى فنيا وساعات بيرد السعر ااساسيا بعد الاخبار المهمة برضو بس معتقدش انه ممكن نعتبره استراتيجية لوحده ونستخدمه كدا لكن ممكن ندمجه مع اى اداة تانية كويسة

تشلساوي مكناسي
01-11-2013, 03:21
فعلا استراتيجية الفيبوناتشي من أنجح الإستراتيجيات
فهي التي تطيع نقاط ألدعم والمقاومات
ونسبة نجاحها كبيرة خصوصا إلى فريم الاربع ساعات

disha
01-11-2013, 04:00
الله ينور يا اخي وعلى فكرة موضوع التحليل الكلاسيكي والفيبو
رااااائع جدا في التعامل معاه لكن مع الفريمات الكبيرة

hicham66
01-11-2013, 04:02
علا استراتيجية الفيبوناتشي من أنجح الإستراتيجيات
فهي التي تطيع نقاط ألدعم والمقاومات
ونسبة نجاحها كبيرة خصوصا إلى فريم الاربع ساعات

star forex
01-11-2013, 15:07
فى الحقيقه انا لسه مبتدئ الى حدما فى هذا المجال ومقدرتش استوعب الكلام اوى بس اشكرك على
الموضوع وفعلا استفدت منه من خلال ردود الأعضاء تحياتى لك ولهم

superman
01-11-2013, 15:13
الفايبو اداة قوية لكن لا يمكن الاعتماد عليها لوحدها مع الترند يعنى ممكن تضيف مؤشرات اخرى او مستويات دعم ومقاومة

safiforex
01-11-2013, 15:15
الفايبو اداة قوية لكن لا يمكن الاعتماد عليها لوحدها مع الترند يعنى ممكن تضيف مؤشرات اخرى او مستويات دعم ومقاومة

و انا اتفق معك اخي الكريم لانه فعلا الفيبو فهو اداة راءعة في تحديد مستويات قوية في ما يخص الدعوم او المقاومات على حسب الترد
و بطبيعة الحال فانه يلزم مؤشرات معاه لكي يتم تحديد نقط قوية في الدخول و في الخروج من الصفقات

derar
01-22-2013, 13:24
السلام عليكم ورحمة الله
سؤال محيرني انا ايضا
والربح من الفيبوناتشي اتمنى
اعرف عنه المزيد

noda
01-22-2013, 14:04
لا يمكن الاعتماد عليها لوحدها مع الترند يعنى ممكن تضيف مؤشرات اخرى او مستويات دع ومقاومة كل ما يكون فى اكثر فى شئ بنفس النقطة كل ما يكون الصفقة قوية ان شاء الله يعنى لو فايبو مع دعم او مقاومة وترند وموفينج مثلا هتلقى النقطة دى قوية وكل ما كان الرسم على فريم كبير كل ما كان التحليل اقوى طبعا ينفع على اى فريم بس الفريمات الكبيرة افضل

forex.secret
01-22-2013, 14:24
والله يا اخى الكريم كفايه دول اوى اوى وبس فعلا الفيبوناتشى رائع بمعنى الكلمه

amera samer
01-22-2013, 14:39
والله هى طريقه وفكرة حلوة جدا ولكن هتبقى احلى وافيد لو كل واحد جربها بنفسه وشاف نتيجتها عملى لانه الفيبوناتشى وخط الترد مهمين جدا فى صالات التداول ويجب فهمهم جيدا

Dana
01-22-2013, 15:02
شكرا على طرح الموضوع لكي نستفيد جميعنا معا نحوى الافضل

و ادعولي انجح و اكسب يا رب يا رب

ezel
01-22-2013, 17:00
والله هى طريقه وفكرة حلوة جدا ولكن هتبقى احلى وافيد لو كل واحد جربها بنفسه وشاف نتيجتها عملى لانه الفيبوناتشى وخط الترد مهمين جدا فى صالات التداول ويجب فهمهم جيدا

فعلا اخي فمستويات الفيبو والترند مهمة بل اساسية في التداول بالاسلوب الفني
انما لازم من التدرب عليهم على الديمو حتى نتقنهم وبالخصوص رسمهم

SiSi
01-22-2013, 17:07
اهلا اكيد مثل ما يقولو لك الاعضاء الفيابوناتشي له دور كبير في الفوركس

sabirdaba
02-06-2013, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله
سؤال محيرني انا ايضا
والربح من الفيبوناتشي اتمنى
اعرف عنه المزيد

الفايبوناتشي هو ليس للربح ولكن هو مجموعة من المستويات التي من الممكن ان تسبب في انعكاس للسعر وهذا يساعدنا كمتاجرين في التنبأ بمناطق الانعكاس للدخول من عندها

لؤلؤة
02-06-2013, 21:47
السلام عليكم اخي العزيز انا افضل دخول الصفقات من اماكن الارتداد يعنى لو الاتجاة صعود بترسم خطوط فيبوناتشى عادى وتنتظر عند وصول السعر لخط مستوى 38 تشترى ولو نزل لخط ايلى بعدة تعزز ولو اخترق القاع يكون الاستوب واتمنى لي و للجميع التوفيق والسداد من الله تعالى

hams
02-07-2013, 03:48
شكرا اخى على موضوعك فعلا خطوط الفيبوناتشى من الاشياء المهمه فى الفوركس ولكن لا يجب الاعتماد عليها لوحدها

ويرجع الامر ايضا الى تحليلك والاسترتجيه واداره راس المال

المارد
02-07-2013, 06:32
الفيبوناتشى اداه جيده لكى تساعدنا على الربح

وسوف ادرسها ان شاء الله فى القريب فى دراستى لهذا المجال

juliano
02-07-2013, 07:53
اعتقد انها استراتيجية بسيطة .. وطبعا كلنا عارفين خطوط الفيوناتشى الرهيبة اللى السعر بيحترمها جدا
والدعوك والمقاومات تعتبر من احدى طرق التحليل الاستراتيجى
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

hisoka199069
02-07-2013, 08:38
وبالتوفيق لكل الاعضاء

islammosad1
02-07-2013, 10:53
شكرا على الفره اخى العزيز و كبعا الفيبوناتشى من الادوات التى يحترمها السعر جدا و هى من اهم الادوات فى الفوركس هى و الترند

dreemlife
02-07-2013, 11:15
خطوط الفينوباتشي من اهم المؤشرات حاليا في الفوركس
و انا استعملها كثيرا لمعرفة اتجاه السعر و التصحيح و لا ننسي ايظا مؤشرات تحديد الثرند

lolo32
02-07-2013, 11:22
العمل بخطوط الفيبوناتشى من اهم الادوات التى تحقق الربح
وخط الترند ايضا والدعوم والمقومات تحقق نتائج مبهرة

yaab222
02-07-2013, 12:02
معلومات جديدة بالنسبة لى أفادكم الله انا قرات عنه انه من افضل الطرق لتحقيق ربح
مشكور اخى على هذا الجهد

alpacino ramos
02-07-2013, 12:27
السلام عليكم
الفيبوناتشي يا اخي يساعد كثيرا خصوصا ان خطوطه يمكن تمثل
خطوط الدعم و المقاومة,احسن طريقة لاستعمال الفيبوناتش هي على
فريم تيم 4
التيك اوفر تكون عند الخط الموالي اذا تم كسر الخط الحالي
و الستوب لوز تكون تحت او فوق الخط الحالي بقليل حسب الاتجاه العام لسعر

تحياتي

malak558
02-07-2013, 12:33
الفيبوناتشى من اقوى الطرق فى التداول
بس اسمحلى لو اى مبتدئ طبعا مش هيفهم اى شئ من الكلام النظرى
كان الافضل تدعم شرحك بصور يكون افضل

samara
02-07-2013, 12:41
اولا نعرف كيف نستفيد من هذه الخطوط السحريه ونلاحظ وجود مسافه كبيره بين الخط الاعلى والذي يليهنجاحها واعتقد ان الكثير من يعمل بهما دون ان يفكر في تغير استراتيجيتة واستبدالها

bourhan25
02-07-2013, 12:42
السلام عليكم اخي مشكور على الموضوع الرائع ان شاء الله نستفيد منها.تحياتي.....

ahmed bejaoui
02-07-2013, 12:56
بارك الله فيك اخي الفاضل
الطريقه يتم العمل بها على كل العملات ولكن الذي يعيب هذه الطريقه هي المتابعه لحركة الهبوط والصعود وانا افضل المتابعه على زوج واحد ولا يشترط الزوج وهذا يعود اليك ولاني مبتدأه فليس لدي من الجرأه العمل على ازواج كثيره
اما رسم خطوط الفيبوناتشي فيتم حسب اتجاه الشارت فاذا كان صاعد فنقوم برسمه من اقل نقطه الى اعلى نقطه
واذا كان الشارت هابط نقوم برسم الفيبوناتشي من اعلى نقطه الى اقل نقطه على الشارت
ولو فيه اي حاجه مش مفهومه اسالني وستجد مني الاجابه باذن الله على قدر علمي واذا اخطات فهناك من الاساتذه من يصحح لي
واشكرك وارجو دوام المتابع

yassoo011
02-07-2013, 13:18
نفط الالتقاء بين الفيوناتشي والترند تكون نقط قوية
جدا للارتداد منها ويمكن الدخول عليها

latraaa
02-07-2013, 14:02
شكرا أخي على الموضوع الجميل، و لكن يا ريت لو حولته إلى فيديو، ليكون الشرح أفضل و أقوى و أسهل للفهم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

dreemlife
02-07-2013, 14:11
خطوط الفينوباتشي من اهم المؤشرات حاليا في الفوركس
و انا استعملها كثيرا لمعرفة اتجاه السعر و التصحيح و لا ننسي ايظا مؤشرات تحديد الثرند هي الاهم لتجار الفوركس

hamma0011
02-07-2013, 14:42
السلام عليكم
من فضلكم من لديه شرح ال-الفيبوناتشى ؟؟

ebram
02-07-2013, 14:48
حدوث انعكاس الاسعار لفترات طويلة فانت كدة بيبقة عندك الفرصة انك تحول الصفقات الخسرانة الى صفقات ناجحة وتكسب فيها كمان
يبقى انت كدة زودت ارباحك .. وفى النهاية نوصل للمعادلة وهى ان راس المال الكبير ربحة كبير

LTF
02-07-2013, 15:07
السلام عليكم
أعتقد أن أداة الفايبوناتشي ممتازة فعلا في توقع أتجاهات الأسعار و الحركات التصحيحية و الدعوم و المقاومات
لكن الأشكال يتمثل في كيفية رسم هذه الخطوط
أذا رسمت جيدا خطوط الفايبو ستكون توقعاتك و تحليلاتك أقرب للحقيقة
شكرا

taoufik bajjou
02-07-2013, 15:21
السلام عليكم أخي الكريم كان من الأفضل أن ترفق موضوعك بصورة حتى نسفيد من تحليلك كما أود أن أقول أن الرسم الجيد لهده الأدوات هي اتي تساعد على التحليل الجيد أيضا

mahammed galal
02-07-2013, 15:36
اخى الفاضل ... موضوع ومعلومات رائعه بالنسبه لى وخصوصا ان مستويات الفيبوناتشى تعمل كمستويات دعم ومقاومة قوية

الياسر
02-07-2013, 15:50
نشكرك كثيرا
على هذه المعلومات القيمه ولولها ما تعلم المبتدئين امثالى ونرجو المزيد للافاده ان شاء الله

flaston
02-07-2013, 16:42
السلام عليكم
فكرة جيدة تستخق الاشادة
فكرة الفيبونتاشي نتائجها مستخسنة لكن لها خصوصبات متعددة
المهم فكرة جيدة

gehad
02-07-2013, 21:44
كما تعلمت فإن المتاجر في تحليله لحركة سعر عملة ما يقوم بكثير من البحث في الرسم البياني باحثاً عن أي إشارة قد تمكنه من التوقع المستقبلي لحركة سعر العملة والذي على أساس هذا التوقع سيتخذ قرار البيع أو الشراء , ومن ضمن الأمور التي يبحث عنها هي االأشكال .

latraaa
02-10-2013, 14:23
هي فكرة رائعة، و لكن للأسف الكثير لا يتقنها، أتمنى أن يوجد هناك موضوع جد قيم و شرح بالفيديوهات للكثير من التفاصيل و كيفية التحليل فيها

yassoo011
02-13-2013, 13:24
رسم الفيوناتشي يوضح اهم نقط الارتداد وبالذات اذاالتقت
نقط الارتداد مع خط ترند يكون هناك نقطة قوية

shaheen96
02-13-2013, 14:04
السلام عليكم
نعم اخي فلترند هو صديق التاجر
وهو اساس الفوركس

haze5m
02-13-2013, 14:25
انا لم استخدم الفيبوناتشي
بهذه الطريقة من قبل وشكرا علي الافادة

insta client
02-13-2013, 15:16
انا عن نفسى افضل الربح من خلال الكاميرلا ايكواشن وبجد احسن خطوط الدعم والمقاومات وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا

magic777
02-13-2013, 15:25
رسم الفيوناتشي يوضح اهم نقط الارتداد وبالذات اذاالتقت
نقط الارتداد مع خط ترند يكون هناك نقطة قوية

هو احنا بنرسم الفيبو بعد التحليل ومعرفه الاتجاه العام للزوج اللي بنعمل عليه
علشان يدينا مستويات قويه نقدر ندخل منها صفقاتنا ونضع الاهداف عليها ايضا

elmansy
02-21-2013, 19:56
الفيبو مع الترند واستخدام مؤشر واحد على الاقل بيعمل شغل
كلاسيكى جيد وبتصل نسبة نجاح الصفقة الى 70%

hamadasaeed
02-21-2013, 21:07
خاصة لو استخدمت معاهم خطوط الفيبوناتشى صدقونى مفيش احسن من كده بجد ... يعنى السوق فيه حركة يبقى احسن استغلال هو الترند المكسور .... ههههههههههه لكن لو مش حطيته فى دماغى واشتغلت على البركة و على اى ربح يطلع شهرى و خلاص مش لازم جدول و الكلام ... لازم بعد الكسر او عند الكسر يكون كاسر خط من خطوط الفيبو التالية ...

prince of dark
02-21-2013, 21:24
بجد على فكره اخى الكريم الفيبوناتشى بجد اداه رائعه جدا فى الفوركس وبجد ربنا يوفقك اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وبجد ربنا يوفقنا ان شاء الله

forexever
02-21-2013, 21:33
السلام عليكم شكرا جزيلا يا اخى على طرحك هذه المعلومات المفيده و تقبل مرورى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

soufiane992
02-23-2013, 06:05
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
يشرفني العودة من جديد لإبداء آرائي في مواضيع الإخوة رغم أني مبتدئ
غيابي كان بسبب الحظر أما بعد الفيبوناتشي من الادوات الرائعة في الفوركس فمع القليل من المعرفة يمكنك تحقيق بعض الارباح

mostafa ismail
02-23-2013, 07:27
تسلم اخى الحبيب على هذه المشاركة القيمة
واكيد من يلتزم بالترند وتحليل الفيبو ناتشى يربح كثيرا

saad10
02-24-2013, 16:56

vampire-lord
02-24-2013, 17:00
فعلا اخي كلامك صحيح فاﺳﺘﺨﺪام ﻧﺴﺐ اﻟﻔﻴﺒﻮﻧﺎﺗﺸﻰ ﻓﻲ اﻟﺘﺤﻠﻴﻞ اﻟﻔﻨﻲ ﻟﺘﺤﺪيد أهﺪاف اﻟﺤﺮكه اﻟﺘﺼﺤﻴﺤﻴﺔ ﺳﻮاء ﻟﻼﺗﺠﺎﻩ اﻟﺘﺼﺎﻋﺪي أو اﻟﻨﺰوﻟﻲ

forexao
02-24-2013, 17:02
نعم يمكن الاعتماد على ههده الاداتان فقط في المداولة وتحقيق الربح
من ورائهما لان الامر لا يحتاج الى الكثير من الامور الامر سهل جدا فلا تخف

ziko
02-24-2013, 17:04
الترند ومتابعته من اسلوب المتاجر الناجح فيجب السير مع الترند واستخدام فيبوناتشى لتحديد ربح .

zinamalqa
02-24-2013, 17:06
تلك الاستراتيجية يجب تجريبها اولا

للتاكد من نجاحها وفي رايي اعتقد

انها جيدة

Mr.JoCKeR
02-24-2013, 18:20
بصراحة يعجيني هط فيبانشي و ترند اجمل شيئ لحد الان

و انا كثفت دروس عليهم

BISO
02-24-2013, 18:27
الفيبوناتشي من الادوات الرائعة في الفوركس فمع القليلة من المعرفة يمكنك تحقيق بعض الارباح
ويجب دراستها جيدا

dolly holly
02-24-2013, 19:28
اعتقد ان هذه فكرة جيده اخي الكريم يمكن الاعتماد عليهل على لاعموم انا مازلت مبتداه ولا استطيع الحكم اتمن ى لك التوفيق و مزيدا من النجاح باذن الله تعالى

malkoumx
02-24-2013, 19:45
فكرة جيدة أخي، وأنا أتعلم منك، لست خبيرا جدا حتى أجيبك أو حتى أعلق علىما ذكرته، ولكن الظاهر أن فكرتك جيدة
جدا وممتازة، وسوف أقوم بتجريبها وأتمنى النجاح ان شاء الله. تقبل مروري.

chipsy
02-24-2013, 19:48
من الممكن الاعتماد عليهم بشكل كبير حيث ان نسبة الفيبوناتشى القوية جدا مثل نسبة
161 % و 61 % اما بالنسبة الى خط الترند فانا احب ان اعتمد عليه
فى الدخول اسكالبنج لان يمكن الربح منه سريعا

amr002
02-24-2013, 19:50
فى الوقع انا لم اسمع عن هزا الموضوع من قبل لاأنى مبتدأ

sad10
02-24-2013, 19:53
اهلا اخي الكريم و شكرا على الموضوع الجميل و انا احب ان اضيف انه من يريد ان يصبح متداولا جيدا في الفوركس عليه ان يكون ملما بكميع الاساسيات

freedom
02-24-2013, 20:01
خطوط الترند والفيبو ناتشى طريقة سشهلى جدا فى تطبيقها
واعتقجد ان نسبة نجااحها بتكون عالية
بس لازم يكون عندنا الدقة الكبيرة فى رسم خطوط الترند ومستويات الفيبو ناتشى
لان مستويات الفيبو قوية جدا ويحترمها السعر

startel
02-24-2013, 20:29
يبدو انها طريقة مفيدة باستخدام الفيبوناشي
ارجو ان تكون فعالة في تحقيق الربح

hamza 04
02-24-2013, 20:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته وشكرا لك أخي على هذا الموضوع جزك الله خيرة:profit-ar::profit-ar::profit-ar:

yacrao
02-24-2013, 20:35
معلومات مفيدة لكن غير مرتبة المهم الفائدة لان الفيبوناتشي والترندات ادوات
لا غنى عنها في تداول الفوركس اخي الكريم اشكرك على الموضوع المميز

ميوية حسن
02-24-2013, 22:40
فكرة الربح فى الفينوناتشى فكرة كويسة جدا
ولكن الفيبوناتشى من اقوى الادوات اللى تعطيك
ربح معقول فى الفوركس لو اجدت استخدامها

hamidi
02-24-2013, 22:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركته
لم استوعب اخى ما قد شرحته اتمنى ان ترفق بعض
الشارتات توضح عليها ما تقصد

yassooo90
02-24-2013, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركته
فعلن عمل وفكرة الفيبوناتشى و خط الترند والدعوم والمقاومات فهذه تكفيك لعمل صفقات رابحه ونقاط كبيره

may
02-24-2013, 23:15
الفيوباتشى يحتاج الى خبره وخطوط الفيوباتشى يجب ان نتعلمها جيدا

ahmed99971
02-24-2013, 23:38
بسم الله الرحمن الرحيم
تسلم علي الموضوع وتسلم ايدك انا مش عارف كتير عن الفيبوناتشي ده بس هشوفه واعرفه

ahamed ali
02-24-2013, 23:38
تعطى مصداقية كبيرة فى حالة الارتدادات وتصحيح الاتجاة

شدى احمد
02-24-2013, 23:41
والله اخواني واخواتي انا مبتدئ والمعلومات دية قيمة جدا اشكركم

mahammed galal
02-25-2013, 00:04
اعتقد ان ........ هناك فريم معين تستخد فيه هذه الطريقة ام يتم استخدامها فى كل الفريمات

ramyrabie
02-25-2013, 00:07
الفيبو افضل ان اربطه بموجات اليوت تعد من اهم الاستراتيجيات
اي تدرس الموجات و لكي تعرف امتدادها او مكان نهايتها تستعمل الفيبو
و دائما نستعد للصفقات في النسب الدهبية

وردة الخليج
02-25-2013, 00:08
الصراحة لم افهم مقصدك يمكن اكون علشان مبتدئة مش عارفة والله
اتمني الافادة من اعضاءنا الكرام
والله يوفق الجميع

yassoo011
02-25-2013, 01:08
الفيوناتشي والترند من الدوات الاساسية للربح في السوق
لان معطياتهم تفريبا 70 بالمائة من السوق

MARWA SAYED
02-25-2013, 01:43
لم استوعب اخى ما قد شرحته اتمنى ان تشرحه بطريقة جيدة

ahmed bejaoui
02-25-2013, 01:45
ونقطة مهمة جدا هي أنه يشترط لصحة رسم فيبوناتشي أن لايكون السعر قد تجاوز نقطة 100%
والذي جعلني أقول ذلك هو مالاحظته من الشارت الاول الذي قمت بإرفاقه فقد تجاوز السعر 100%
وفي الشارت الثاني يشترط عدم تجاوز خط الصفر ايضا

omar elhadry
02-25-2013, 02:25
والخط الادنى والذي يليه

mongi
02-25-2013, 02:31
انت صح اخي
الفيبوناتشى وخطوط الترند من اقوى المؤشرات

tota2000
02-25-2013, 02:32
يجب التركيز على نقاط الدعم والمقاومة وتسلم اخى الكريم على الشرح الممتاز

Hamdy Elhossiny
02-25-2013, 02:34
فكره جميله جدا ياباشا وان شاء الله احاول تطبيقها
او شاء الله نمفع ونحقق ارباح

marem2007
02-25-2013, 02:38
خط الترند دة اهم شي فب التحليل الفني
واعتقد ان الفابيوناتشي دة مهم جدا وانا شخصيا بعتمد عليهم

mddellel
02-25-2013, 02:41
فعلا الفيبوناتشي من الادوات الرائعة في الفوركس
فمع القليلة من المعرفة يمكنك تحقيق بعض الارباح

elmadry
02-25-2013, 02:44
ان سمعت ان علم الفيبوناتشى علم جميل جدا ودقيق جدا فى الحسابات وارى ان فعلا من
يعتمد عليه بالاضافة الى الترند فسوف يقوم بتحقيق مبالغ كويسة من الفوركس.وشكرا لك .

ايهاب عادل
02-25-2013, 02:50
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك اخى الكريم يمكن الربح من الفيبونتشى والترند
ولكن عند معرفة اسرارهم عن طريق اتباع خطوط الفيبونتشى واتباع سير الترند

insta client
02-26-2013, 18:57
الفيوناتشى مهم جدا لكى تقيم وتحلل حسابيا الاخبار وما يحدثوالله الموفق والمستعان لى ولكم ان شاء الله

ABCD1234
02-27-2013, 19:13
شكرا اخي على الطريقه الجيده
وبالفعل الفايبو والترند من الادوات القويه في التحليل الفني والتي غالبا يحترمها السعر
وانصحك تضيف اليها اشكال الشموع اليابانيه سوف تعطيك نتائج افضل

a5rzamn
02-27-2013, 19:17
العمل بحطوط الفيبوناتشي مفيد جدا ....لو لم تعتمد هليها كليا

فهي تساعدك في اي استراتيجيه اخرى انت تستعملها

bidaaa
02-27-2013, 19:29
السلا معليكم ورحمة اللة وبركاتة
ان العمل بهذا جيد جدا تقبل مرورى
شكراً

faycel
02-27-2013, 19:30
أنا جديد لاتوجد لدي أي فكرة

Ahmed Dahab
02-27-2013, 19:34
الفيبوناتشى والترند من أفضل طرق الارباح وبالتالى كل مايستخدمة يحقق ارباح وبسرعة مختلفة عن باقى الطرق العادية

مصطفى200
02-27-2013, 19:54
طريقة جميلة تبدو رياضية 100%
سمعت كثيرا عن هذا العالم وعن حساباته واستراتيجيته الفوركسية.وإن شاء الله سأتعلم استراتيجيته التي يقول أغلبية المتداولين أنها ناجحة

Nady
02-27-2013, 20:13
اشكرك اخي الكريم صبيح ولكن اود منك زياده باب التعريف لذيادة التعليم وذيادة المفاهيم لتوصيل المعلومات بشكل
اوضح وايسر لكي يستوعبه باقي الزوار واشكرك علي دعمنا بالمعلومات

winnerprofit2
02-27-2013, 20:57
والله يا باشا هو الموضوع كويس والفكره حلوه اوى بس فعلا ممكن يكون فى ناس كتير اوى مش تعرف الفيبوناتشى وتقبل مرورى اخى الكريم وسلامى ايضا

ابو علي
02-27-2013, 23:54
اخى الكريم على الرغم من روعة الفيبوناتشى
الا انة يجب عدم الاعتماد علية لوحدة

Mohamed Ramadan Helal
02-28-2013, 18:20
السلام عليكم ورحمة الله اعتقد هذه الطريقه ليها فريمات معينه
فيجب الا يقل الفريم عن الساعه مثلا والايزيد عن الاسبوعى

brahimo
02-28-2013, 18:21
اهلا اخوتي اعضاء هدا المنتدى
الشرح اي الكريم لم يكن
سهل الاستيعاب فحيدا لو انك تقوم بشرحه من جديد بشكل مبسط

ابو علي
02-28-2013, 18:28
يمكنك يا اخى الربح لكن انا لا افضل
الاعتماد على الفيبونتشى لوحدة يمكن استخدام التحليل الفنى كامل

joker7diaa
02-28-2013, 18:32
اخى الكريم على الرغم من روعة الفيبوناتشى
الا انة يجب عدم الاعتماد علية لوحدة

سلام عليكم
لا يمكن الاعتماد على خطوط الفابيوناتشي لوحده لكن مع خط فايبوناتشي مع ترند يمكن الاعتماد عليها واذ كان هناك شمعة انعكاسية ايضاً يبقى زادت احتمالية نجاح الصفقة

amr002
02-28-2013, 18:36
فى الحقيقه انا لاعلم عن هزا الموضوع شئ لأنى مبتدأ فى الفوركس ومازلت اتعلم

مروة زكريا
02-28-2013, 18:44
السلام عليكم
اذا درست طريقة الفيبوناتشي جيداً واضفت عليها خبرتك الشخصية وعملت عليها بالشكل الصحيح هذا سيجعلك تحقق ارباح جيدة

Mahmoud02
02-28-2013, 21:51
الفريمات المستخدمه مع الفيبوناتشى الفريمات القوية وهى ال4 ساعات و اليومى :) :) :) :) :)

---------- Post added at 06:51 PM ---------- Previous post was at 06:07 PM ----------

الفايبو اداة قوية لكن لا يمكن الاعتماد عليها لوحدها مع الترند يعنى ممكن تضيف مؤشرات اخرى او مستويات دع ومقاومة كل ما يكون فى اكثر فى شئ بنفس النقطة كل ما يكون الصفقة قوية ان شاء الله يعنى لو فايبو مع دعم او مقاومة وترند وموفينج مثلا هتلقى النقطة دى قوية وكل ما كان الرسم على فريم كبير كل ما كان التحليل اقوى طبعا ينفع على اى فريم بس الفريمات الكبيرة افضل :)) :):):)