PDA

View Full Version : المقاومه والدعم

Pages : [1] 2 3 4 5

transakshan6
01-23-2014, 10:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
سؤال للمحترفين و ياريت يفيدوني..
وياريت ملاقيش ردود شكرا علي هذا الموضوع و معرفش إيه و شغل الناس اللي بتنسخ ده..
انا داخل عايز افهم و استفيد ..
و بعد اذنك المحترفين ياريت متكنش الاجابه بإتفضل علي المنتدي التعليمي ..
انا عايز حد يبسطلي الاجابه في رد ..
وباللكنه المصريه عشان افهم 100% و المعلومه تدخل دماغي ..
بعد اذن حضراتكوا ..
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..
اني ابيع من مقاومه قويه ..
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..
انا بقي عايز اعرف ازاي اقدر احدد ان دي فعلا مقاومه قويه او دعم قوي و هتستمر لوقت عشان اكسب منها .. ( طبعا انا بتكلم بعيدا عن اوقات الاخبار )
ياريت حد بس يفهمني هعرف ازاي ..
وكمان ياريت لو حد هيشرح بصور ..
يبقي بس بيستخدم الشموع اليابانيه او حتي يشرحلي عليها عشان افهم طبعا انا عندي عامل الشموع خضره و حمراء ..
عشان بس متلغبطش من الالوان في الشرح .. اللي بتنزل لونها احمر و اللي بتطلع لونها اخضر ..
ياريت لو سمحتوا يكون الشرح بنفس الالوان لحد ما المعلومه ما تثبت في دماغي و شكرا و ياريت كمان يبقي الشرح علي اليورو دولار ..
تحياتي لكم..

Smart
01-24-2014, 07:35
ادخل على هذا القسم ستجد فيديوهات جيده ان شاء الله ومواضيع اخرى
http://forex-masr.com/forumdisplay.php?12-Trading-Universities

gamal20
01-24-2014, 09:08
اخى الكريم الدعم والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص لانك لو اتقنتهم بالمعنى الصحيح
احب اقولك انك على اعتاب التفوق فى الفوركس

transakshan6
01-24-2014, 15:15
ادخل على هذا القسم ستجد فيديوهات جيده ان شاء الله ومواضيع اخرى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اوكي اخي سمارت شكرا لك ..
تحياتي لك

اخى الكريم الدعم والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص لانك لو اتقنتهم بالمعنى الصحيح

كلامك مظبوط يا اخي و ان شاء الله نصبح كلنا متفوقين علي الفوركس
تحياتي لك

محمد عز الدين عيد خضري
01-24-2014, 15:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
الدعوم والمقاومات لا تكفي فقط للتداول او بمعني ادق لا تكن كافيه للتحليل الفني فهناك ادوات اخري مع الدعوم والمقاومات عموما بالنسبه للدعوم والمقاومات ممكن تستعيني بالفيبوناتشي علي الاسبوعي اكيد هيساعد
اتمني لك التوفيق
تحياتي

---------- Post added at 12:22 PM ---------- Previous post was at 12:21 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
الدعوم والمقاومات لا تكفي فقط للتداول او بمعني ادق لا تكن كافيه للتحليل الفني فهناك ادوات اخري مع الدعوم والمقاومات عموما بالنسبه للدعوم والمقاومات ممكن تستعيني بالفيبوناتشي علي الاسبوعي اكيد هيساعد
اتمني لك التوفيق
تحياتي

latraaa
01-24-2014, 20:15
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها و التي سبق و أن تم التطريق إليها من قبل و بالنفصيل الدي يجب، و عليه أقول أنه لابد من العمل على التعلم و تفادي تكرار المواضيع، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ilyes chaieb
01-24-2014, 20:22
اخى الكريم استعمل مؤشر الزقزاق لتحديد الدعوم والمقاومات
و من ثم اربطهم بخط الترند و من المستحسن يكون على اكثر من 3 نقاط ارتكاز

saifgrissa
01-24-2014, 21:01
نقاط الدعم و المقاومة هما من أهم مفاهيم التحليل الفني ومن أهم ما يبحث عنة المتاجر في الرسم البياني وهما من أكثر الأمور وضوحاً فبمجرد نظرة سريعة على الرسم البياني لعملة ما يمكنك أن تعلم نقاط المقاومة و الدعم لهذه العملة .

فما هما نقاط المقاومة والدعم ؟

نقطة المقاومة Resistance : هو السعر الذي يصعب على العملة أن ترتفع فوقه، وهذا يساعدك في التحليل الفني للعملة.

فالعملة قد تبدأ في الارتفاع ساعة وراء ساعة ويزداد سعرها بشكل مستمر ولكن عندما تصل إلى سعر معين تبدأ في الانخفاض من جديد ثم بعد ذلك ترتفع مرة أخرى وعندما تصل لنفس السعر السابق تعود للانخفاض، وهكذا عدة مرات ولعدة أيام، كلما ارتفع سعر العملة ووصل إلى هذا السعر عاد وانخفض مجدداً , فتلاحظ أنه يصعب على العملة أن تتجاوز هذا السعر , يسمى مثل هذا السعر سعر المقاومة , وهو السعر الذي يمنع – يقاوم- العملة أن ترتفع فوقة . ويمكن معرفة نقاط المقاومة بسهولة عند التدقيق في الرسم البياني لعملة .

snnaky
01-24-2014, 21:23
الموضوع ببساطة وبكل بساطة وعذرا على انى مش قادر ارفع شارت للتوضيح بس انا حبسطها جدا
انت عشان تعرف استخدم مؤشر لذيذ جدا اسمة مؤشر الزجزاج دة بيعرفك الدعوم والمقاومات اللى هى عبارة عن قمم وقيعان
شوف القيعان المتكررة اكتر هى دى الدعوم القوية وشوف النقطة السعرية فى القمم ومدى تكرار هبوط السعر منها حتعرف انها قوية

transakshan6
01-25-2014, 10:53

تسلم اخي الكريم علي افادتك و ان شاء الله راح اجربها ..
اتمني لي ولك ولكل الاعضاء التوفيق..
ولكن هل هذا المؤشر ثابت ام يجب تحميله ام ماذا
وكيفيه حط هذا الترند ؟؟
تحياتي لك ..

lakamora221
01-25-2014, 11:20
أخي الكريم جرب أن تدخل على
القسم التعليمي من الرابط أدناه و بأدن الله ستجد مبتغاك

محمد رجب
01-25-2014, 11:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها و التي سبق و أن تم التطريق إليها من قبل و بالنفصيل الدي يجب، و عليه أقول أنه لابد من العمل على التعلم و تفادي تكرار المواضيع، بالتوفيق لك

creatorman1978
01-25-2014, 11:29
مبدأيا اخى لا يوجد فى الفوركس شئ مضمون ولن تتيقن 100 % ان كانت مقاومة قوية او دعم قوى ولكن بالتجربة بالنسبة لى المقاومة القوية هى اللى وصل لها السعر اكثر من مرة وارتد وبتكون فى وقت سابق دعم ... وايضا النقاط القوية هى اللى بتوصل ليها السعر وقت خبر ويرتد يعنى بتلاقى شمعة طويلة واخرها ديل والسعر بيرتد فبتكون نقطة قوية فى حالة ان السعر وصل لها مرة اخرى ... راجع الشارت وانت هتفهم كلامى

transakshan6
01-25-2014, 11:47
مبدأيا اخى لا يوجد فى الفوركس شئ مضمون ولن تتيقن 100 % ان كانت مقاومة قوية او دعم قوى ولكن بالتجربة بالنسبة لى المقاومة القوية هى اللى وصل لها السعر اكثر من مرة وارتد وبتكون فى وقت سابق دعم ... وايضا النقاط القوية هى اللى بتوصل ليها السعر وقت خبر ويرتد يعنى بتلاقى شمعة طويلة واخرها ديل والسعر بيرتد فبتكون نقطة قوية فى حالة ان السعر وصل لها مرة اخرى ... راجع الشارت وانت هتفهم كلامى

تسلم يا اخي علي معلوماتك و ان شاء الله بستفيد منها ..
وفعلا مفيش شئ ولا متاجره مضمونه 100% بس ان شاء الله راح ننتصر علي الفوركس
وفي يوم من الايام ممكن يكون عندنا شركه مثل الفوركس
تحياتي لك

ahmedibrahim258259
01-25-2014, 11:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا انصحك باستخدامالارقام السحرية فهي تبين الدعوم القوية والمقاومات القوية وتقدر تتخذ قرار من غير تردد عند الدخول في الصفقات

transakshan6
01-25-2014, 12:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا انصحك باستخدامالارقام السحرية فهي تبين الدعوم القوية والمقاومات القوية وتقدر تتخذ قرار من غير تردد عند الدخول في الصفقات

اذا كان ب امكانك اخي الكريم انك تقولي ما هي الارقام السحريه
لاني لا اعرفها للاسف او يمكن اكون عارفها بمصتلح اخر ..
ارجوا الافاده و شكرا لك و لمرورك الكريم اخي ..
تحياتي لك..

mohamed bnali
01-25-2014, 12:54
عزيزي المحترم دكرت تالادعن والمقاومة وهم اساسيات الفركس فالدعم تدعم الاسعار لتبقى صاعدة والمقاومة لتبقى الاسعار هابطة والسوق يبقى كله منحص في الدعوم والمقتاموم ومن الدعوم يتكون الترند الدي هو العمود الفق للسوق ويمر على قمم وقيعان فادا صعد فيسمى صعود ودعوم للسعر لانه في حالة صعود فيكتر القطيع على التجارة في الصعود وينهمر من هب ودب لهدا يوصي التجار او التاجر الماهر الا ينساق مع القطيع وكل صفقة يريد ان يرسمها يعرضها على عقله التقني حتى يتحقق منها
وتقبل سلامي

mohamed alsaead
01-25-2014, 12:57
اخى الكريم لو عايز تقدر تحدد دعم او مقاومة انصحك بتركيب موشر اسمة تحديد الدعم والمقاومة اتومتيك هتلاقىة فى جوجل ومعاة شرح التركيب ودة منة هتلاقى خطوط مرسومة اتومتك على الشموع بالعرض الخط التخين دة بيكون دعم او مقامة قوية الخط المقط شرد دة بيكون دعم او مقاومة ضعيفة

Nader7
01-25-2014, 12:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Abo Hamdy
01-25-2014, 13:09
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
خطوط بيرتد منها السعر وميقدرش يخترقها

magic777
01-25-2014, 13:23
اخى الكريم لو عايز تقدر تحدد دعم او مقاومة انصحك بتركيب موشر اسمة تحديد الدعم والمقاومة اتومتيك هتلاقىة فى جوجل ومعاة شرح التركيب ودة منة هتلاقى خطوط مرسومة اتومتك على الشموع بالعرض الخط التخين دة بيكون دعم او مقامة قوية الخط المقط شرد دة بيكون دعم او مقاومة ضعيفة

اخي فيه مؤشر جيد للدعوم والمقاومات اسمه مؤشر جمال بيسيس المؤشر ده ممتاز في تحديد اهم
الدعوم والمقاومات على الشارت بالطبع وبيضع خطوط بيها

فووركس
01-25-2014, 13:59
الدعم و المقاومات اخي كثيرا ما تتغير
لذلك وجب عليك متابعة الشارت للزوج المستهدف لتضع اعلى النقط التي وصل اليها مثلا خلينا نقول اعلى نقطة منذ عام تلك هي المقاومة
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

reus
01-25-2014, 18:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
موضوع جيد بارك الله فيك وجزاك الله الخير كله وتقبل مرورى يا مان
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

محمد رجب
01-25-2014, 18:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يوجد فى الفوركس شئ مضمون ولن تتيقن 100 % ان كانت مقاومة قوية او دعم قوى ولكن بالتجربة بالنسبة لى المقاومة القوية هى اللى وصل لها السعر اكثر من مرة وارتد وبتكون فى وقت سابق دعم

fte2020
01-26-2014, 00:55
بارك الله فيك على الشرح واضيف لك نقطة اخرى و هي ان الدعوم والمقاومات
تكون اكثر قوية على الفريمات الكبيرة بينما تكون اقل مصدراقية على الفريمات الصغيرة
بالتوفيق للجميع

sara ali
01-26-2014, 00:58

abed01
01-26-2014, 00:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

amoune
01-26-2014, 11:27
انا بقي عايز اعرف ازاي اقدر احدد ان دي فعلا مقاومه قويه او دعم قوي و هتستمر لوقت عشان اكسب منها .. ( طبعا انا بتكلم بعيدا عن اوقات الاخبار )
يبقي بس بيستخدم الشموع اليابانيه او حتي يشرحلي عليها عشان افهم طبعا انا عندي عامل الشموع خضره و حمراء ..

Abdallah Ibrahim
اخى العزيز نصيحه
بما انه يوجد بونص ويمكنك انتهاز الفرصه للتعلم واخذ الخبره الكافيه
لماذا تدخل بمالك الخاص وانت مازلت من المبتدئين حسب كلامك
التحليل بالفعل هو العمود الرئيسى فى الفوركس:(:(:(

amoune
بعبارة اخري فان الزخم يعبر عن عن قوة دفع الاسعار

ويتم حساب الزخم بتسجيل الاسعار كل فترة معينة وحساب الفروق بين الاسعار كل فترة وذلك طبقا للمعادلة التالية :

الزخم = اخر سعر اقفال - سعر الاقفال لعددايام سابقة

فعلي سبيل المثال اذا كان سعر الاقفال اليوم هو 100 وسعر اقفال 5 ايام سابقة 90
فان الزخم لمدة 5 ايام يساوي 10

alaeddine
01-28-2014, 01:07
اخى الكريم استعمل مؤشر الزقزاق
لتحديد الدعوم والمقاومات و من ثم
اربطهم بخط الترند و من المستحسن
يكون على اكثر من 3 نقاط ارتكاز.

dont
01-28-2014, 04:17
من اهم الطرق فى الفوركس لتتداول ولكن ليس كل شخص يجيد التعامل مع الدعم والمقاومة
لانه قد ندخل فى صفقات والسعر يكس المقاومة او يخترق الدعم

waelmma
01-28-2014, 11:54
:woo::woo::p يااخى لو مش بتقدر تحقق الدعوم والمقاومات بالعين المجردة يمكنك الاعتماد على
مؤشر هام وهو مؤشر الزجزاج وهو اللى هيحدد لك الدعوم والمقاومات

Mohamed Fadhel
01-28-2014, 12:25
السلام عليكم
الصلاة و السلام على رسول الله
تسلم أخي على هذا الموضوع الجميل
شكرا جزيلا
بالتوفيق للجميع

magic777
01-28-2014, 14:48
من اهم الطرق فى الفوركس لتتداول ولكن ليس كل شخص يجيد التعامل مع الدعم والمقاومة
لانه قد ندخل فى صفقات والسعر يكس المقاومة او يخترق الدعم

طبعا اخي المووضع عاوز احتراف طبعا لانها مش موضوع خطوط دعم ومقاومه لازم يكون المتاجر عارف يختار
هنا اهدافه واستوباته منها كويس علشان يتقن العمل بها

walid08
01-28-2014, 15:20
السلام عليكم
الدعم و المقاومة يا اخي من اساس الفوركس و اساس الربح
اما المقاومة القوية هي ان يصل الزوج الى اعى قمة هناك سينزل بطبيعة الحال نزول كبير وفي هذه الحال ستبيع و ستحقق ارباح كبيرة
و العكس بالنسبة للدعم القوي

Abo Hamdy
01-28-2014, 17:45
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
كلام جميل ومفيد لكل الناس بتمني الكل ياخد باله منه

fillane
01-28-2014, 18:04
بسم الله الرحمان الرحيم
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مادام طلبك للمحترفين و المصريين
فانا داخل لبونص 0.10 لان المنتدى للكل هه

osamamamoon
01-29-2014, 19:17
والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص لانك لو اتقنتهم بالمعنى الصحيح

magic777
01-29-2014, 23:07
والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص لانك لو اتقنتهم بالمعنى الصحيح

اخي محدش ينكر طبعا اهميه مستويات الدعم والمقاومه في العمل بس لازم تتعلم الاول ازاي توظفهم
صح في عملك وتستفيد منهم سواء في وضع اهداف او استوبات

oneman
01-29-2014, 23:30
عن أبي ذر ـ رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ففرج عن سقف بيتي، وأنا بمكة، فنزل جبريل صلى الله عليه وسلم ففرج صدري، ثم غسله بماء زمزم، ثم جاء بطستٍ من ذهب، ممتلئ حكمة وإيمانا، فأفرغه في صدري، ثم أطبقه، ثم أخذ بيدي، فعرج بي إلي السماء الدنيا، فلما جئت إلي السماء الدنيا، قال جبريل لخازن السماء: افتح، قال: من هذا؟ قال: جبريل قال: هل معك أحد؟ قال: نعم، معي محمد صلى الله عليه وسلم فقال: أرسل إليه؟ قال: نعم، فلما فتح علونا إلي السماء الدنيا، فإذا رجل قاعد على يمينه أسودة، وعلى يساره أسودة، إذا نظر قبل يمينه ضحك، وإذا نظر قبل شماله بكى، فقال: مرحبا بالنبي الصالح، والابن الصالح، قلت لجبريل: من هذا؟ قال: هذا آدم عليه السلام، وهذه الأسودة التي عن يمينه وشماله نسم بنيه، فأهل اليمين منهم أهل الجنة، والأسودة التي عن شماله أهل النار، فإذا نظر عن يمينه ضحك، وإذا نظر قبل شماله بكى، حتى عرج بي السماء الثانية، فقال لخازنها: افتح، فقال له خازنها مثل ما قال الأول، ففتح، قال أنس: فذكر أنه وجد في السماوات آدم وإدريس، وموسى، وعيسى، وإبراهيم صلوات الله عليهم، ولم يثبت كيف منازلهم، غير أنه ذكر أنه وجد آدم في السماء الدنيا، وإبراهيم في السماء السادسة، قال أنس: فلما مر جبريل بالنبي صلى الله عليه وسلم بإدريس، قال: مرحباً بالنبي الصالح، والأخ الصالح، فقلت: من هذا؟ قال: هذا إدريس، ثم مررت بموسى عليه السلام فقال: مرحبا بالنبي الصالح، والأخ الصالح، قلت: من هذا؟ قال: هذا موسى، ثم مررت بعيسى عليه السلام، فقال: مرحباً بالأخ الصالح، والنبي الصالح، قلت: من هذا؟ قال هذا عيسى، ثم مررت بإبراهيم عليه السلام، فقال: مرحبا بالنبي الصالح، والابن الصالح، قلت: من هذا؟ قال: هذا إبراهيم صلى الله عليه وسلم قال ابن شهاب: فأخبرني ابن حزم أن ابن عباس وأبا حبة الأنصاري كانا يقولان: قال النبي صلى الله عليه وسلم: ثم عرج بي حتى ظهرت لمستوى أسمع فيه ضريف الأقلام، قال ابن حزم، وأنس بن مالك: قال النبي صلى الله عليه وسلم: ففرض الله عز وجل على أمتي خمسين صلاة، فرجعت بذلك، حتى مررت بموسى عليه السلام، فقال: ما فرض الله لك على أمتك؟ قلت: خمسين صلاة، قال: فارجع إلي ربك، فإن أمتك لا تطيق ذلك، فراجعت، فوضع عني شطرها، فرجعت إلي موسى، قلت: وضع عني شطرها، فقال: راجع ربك، فإن أمتك لا تطيق ذلك، فراجعته، فقال: هي خمسة، وهي خمسون، لا يبدل القول لدي، فرجعت إلي موسى، فقال: راجع ربك، فقلت: قد استحييت من ربي، ثم انطلق بي، حتى انتهى بي إلي سدرة المنتهى، وغشيها ألوان لا أدري ما هي؟ ثم أدخلت الجنة، فإذا فيها حبائل اللؤلؤ، وإذا ترابها المسك".

YOU HABIB
01-30-2014, 00:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
استعمل مؤشر الزقزاق لتحديد الدعوم والمقاومات
و من ثم اربطهم بخط الترند و من المستحسن يكون على اكثر من 3 نقاط././././././

yopibianco
01-30-2014, 01:02
بسم الله الرحمان الرحيم

وجب عليك متابعة الشارت للزوج المستهدف لتضع اعلى النقط التي وصل اليها مثلا خلينا نقول اعلى نقطة منذ عام تلك هي المقاومة بالتوفيق

loka
01-30-2014, 04:55
يجب علينا السعى الى تحقيق ارباح من الدعم و المقاومة لانهما يعتبران وسيلة جيدة جدا الى تحقيق اهدافنا وجنى ارباح مستقبلية متوقعة بشكل كبير من سوق الفوركس

Ali Mahmoud
01-30-2014, 05:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

انا انصحك باستخدامالارقام السحرية فهي تبين الدعوم القوية والمقاومات القوية وتقدر تتخذ قرار من غير تردد عند الدخول في الصفقات

doola2020
01-30-2014, 13:28
أخي لا يشترط أن البيع يكون من مقاومة لأن لو حالة العملة التي تتداول عليها جيدة من الممكن أن يصعد ويكون مقاومة جديدة والعكس بالنسبة للدعم

forex&now
01-30-2014, 13:55
كل الدعوم والمقاومات سواء قوية او ضعيفة تؤثر على السعر ولو بعدة نقاط بسيطة ولكن من خلال المؤشرات المختلفة تستطيع ان تعرف مدى قوى المقاومة او الدعم وبالتالى تتوقع هل سيقوم السعر بالاختراق ام سينعكس

devman
01-30-2014, 14:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
استعمل مؤشر الزقزاق لتحديد الدعوم والمقاومات
و من ثم اربطهم بخط الترند و من المستحسن يكون على اكثر من 3 نقاط././././././

مؤشر الزيقزاق لا يحدد الدعوم والمقاومات بشكل جيد فقط يوضحها

هناك مؤشرات أخرى خاصة بتحديد الدعوم والمقاومات

Mohamed Morsy
01-31-2014, 11:06
بتمنالك كل خير وموضوع وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من الرد مقابل البونص
كلام جميل ومفيد لكل الناس الكل ياخد باله منه

حازم ابو اسماعيل
01-31-2014, 11:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم لو عايز تقدر تحدد دعم او مقاومة انصحك بتركيب موشر اسمة تحديد الدعم والمقاومة اتومتيك هتلاقىة فى جوجل ومعاة شرح التركيب ودة منة هتلاقى خطوط مرسومة اتومتك على الشموع

dont
01-31-2014, 12:04
من اهم الطرق فى الفوركس للتدالو ولكن ليس كل شخص يجيد لانعملمع الدعموالمقاومة
ولكن السعر قد يكسر المقاومة وقد يخترق لمقاومة

محمد السيد محمد
01-31-2014, 12:38
الشروط اللي انت حاطتها للاجابة كنير .. أنا هجاوبك بمنتهى البساطة وانت هتفهم من غير صور
المقاومة هي مجرد قمة بس فين بقه على فريم تايم اعلى من اللي انت بتشتغل عليه ،
والدعم مو مجرد قاع على فريم تايم اعلى من اللي انت بتشتغل عليه .. خلاص دي كل الحكاية

احمد سلامه
01-31-2014, 12:46
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

mohamed gamal1
01-31-2014, 13:03
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
كل العوامل و الدعم تؤثر علي صرف العملات بالارتفاع او الانخفاض و يجب عليك دراسه كافه المؤشرات لكيفيه التداول بها
و شكرا

ebram
01-31-2014, 13:05
اولا احي فيك روحك علي التعلم وبالتاكيد انت فيوقت قصير سوف تصبح شيئ كبير
ثانيه الدعم والمقومه هما سماؤ وارض الاسعار
ولازم نعرف نستفاد من الدخول والخروج بينهم والكسر الحقيقي والزائف لازم ان نتعلم ابعاده
وكل ده مجود فالقسم التعليمي

milanowolf
01-31-2014, 13:06
اني ابيع من مقاومه قويه و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس
انا بقي عايز اعرف ازاي اقدر احدد ان دي فعلا مقاومه قويه او دعم قوي
و هتستمر لوقت عشان اكسب منها ياريت حد بس يفهمني هعرف ازاي .

moumi20081
01-31-2014, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي العزيز انت وضعت عدة شروط للاجابة على موضوعك لكن لاباس بمحاولة مساعدتك قدر المستطاع نعم اخي نقاط الدعم والمقاومة اضن انها مفهومة لديك جدا ولا داعي لشرحها ويبقى ان كيف يمكنك تصديقها او العمل عليها فانا اعتقد انها لا تكفي وحدها فهي بحاجة الى تحليل او على الاقل مؤشرقوي وليكن الاستوكاستيك مثلا سيساعد كثيرا على تحديد نقاط الدخول والله الموفق

waelmma
02-01-2014, 10:46
:(:o:accute: اخى الكريم يمكنك الاستعانة بمؤشرات اللى بتقيس التشبع
زى الاوستوكاستك والبارابورك سار هتساعدك مفيش شك فى تحديد نقاط التغيير من قمة الى قاع او العكس

---------- Post added at 07:46 AM ---------- Previous post was at 07:42 AM ----------

;);):yahoo: كل مايرفع السعر اخى الكريم فهو دعم وكل
ماينزل بالسعر فهو مقاومة وجزاك الله خيرا اخى

shico73
02-01-2014, 12:48
الموضوع ببساطة وبكل بساطة وعذرا على انى مش قادر ارفع شارت للتوضيح بس انا حبسطها جدا
انت عشان تعرف استخدم مؤشر لذيذ جدا اسمة مؤشر الزجزاج دة بيعرفك الدعوم والمقاومات اللى هى عبارة عن قمم وقيعان
شوف القيعان المتكررة اكتر هى دى الدعوم القوية وشوف النقطة السعرية فى القمم ومدى تكرار هبوط السعر منها حتعرف انها قوية

finga1
02-01-2014, 17:18
بعد اذن حضراتكوا ..awيشس
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..sad

finga2
بعد اذن حضراتكوا ..
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..ؤسشؤشسؤئءؤشس
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..سش

finga3
وباللكنه المصريه عشان افهم 100% و المعلومه تدخل دماغي ..شسؤئء
بعد اذن حضراتكوا ..ؤءئؤسئؤئء
اني ابيع من مقاومه قويه .. ؤشسؤئء

finga4
وباللكنه المصريه عشان افهم 100% و المعلومه تدخل دماغي ..ءئؤئءؤشسئء
بعد اذن حضراتكوا ..

7finga
02-02-2014, 20:54
بعد اذن حضراتكوا ..
عشان بس متلغبطش من الالوان في الشرح .. اللي بتنزل لونها احمر و اللي بتطلع لونها اخضر ..
ياريت لو سمحتوا يكون الشرح بنفس الالوان لحد ما المعلومه ما تثبت في دماغي و شكرا و ياريت كمان يبقي الشرح علي اليورو دولار ..
تحياتي لكم.

finga5
بعد اذن حضراتكوا ..
تحياتي لكم..سشؤشس

finga6
بعد اذن حضراتكوا ..
تحياتي لكم..شسؤئءشس

netosama
02-02-2014, 23:10
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
انا لسه جديد فى المنتد واستحال افيدك بس ممكن تستفيد من رد الاعضاء
وانشاء الله تستفد
وشكرررررررررررررررررررررر رررررررررررا

mohamd ahmad
02-02-2014, 23:11
نقطة المقاومة Resistance : هو السعر الذي يصعب على العملة أن ترتفع فوقه، وهذا يساعدك في التحليل الفني للعملة.

فالعملة قد تبدأ في الارتفاع ساعة وراء ساعة ويزداد سعرها بشكل مستمر ولكن عندما تصل إلى سعر معين تبدأ في الانخفاض من جديد ثم بعد ذلك ترتفع مرة أخرى وعندما تصل لنفس السعر السابق تعود للانخفاض، وهكذا عدة مرات ولعدة أيام، كلما ارتفع سعر العملة ووصل إلى هذا السعر عاد وانخفض مجدداً , فتلاحظ أنه يصعب على العملة أن تتجاوز هذا السعر , يسمى مثل هذا السعر سعر المقاومة , وهو السعر الذي يمنع – يقاوم- العملة أن ترتفع فوقة . ويمكن معرفة نقاط المقاومة بسهولة عند التدقيق في الرسم البياني لعملة .

oo0khaled0oo
02-02-2014, 23:28
و اللهي الموضوع تفاصيله اكثر من ذلك بكثير انتا الاول لازم تتتعلم كيفيه التعامل معها باتقان وبعد ذلك التحليل الخبري ثم بعد ذللك التحليل الفني و ابدا بالكلاسيكي منه ثم بعد ذلك الاسكالبينج

mohamd ahmad
02-02-2014, 23:33
استخدم عقلك في التداول في سوق الفوركس
هل فشلت في التخلص من مشاعرك?
هل قلت لنفسك يومًا: لقد خسرت يوم أمس ولن أتخلى عن أي أرباح اليوم؟‼ لقد فاتتني العديد من الإشارات المربحة ولكني سوف أركب موجة الربح في السوق اليوم وأنطلق من هنا؟‼
هل شعرت يومًا أنك لا تستطيع التحكم في مشاعرك وانفعالاتك أثناء التداول في سوق الفوركس؟‼ هل تجد صعوبة بالغة في السيطرة على نفسك؟‼ لا بد وأنك يومًا لم تلتزم بنقطة الخروج من السوق التي حددتها لنفسك قبل دخولك الصفقة، فربما تكون قد شعرت يومًا بأن سعر اليورو أو سعر النفط أو سعر الذهب سوف ينطلق في الارتفاع وخشيت أن تفوتك هذه الفرصة وطمعت في الحصول على المزيد من الأرباح منها. وقد يكون ارتفاع الأسعار قليلاً عن نقطة الخروج المفترضة قبلاً سبب في دفعك للدخول في حالة انفعالية أكثر عمقًا. هناك نقول لك احترس ولا تتحدى سوق الفوركس!
ففي غمضة عين وبدون أي مبرر قد تسير الصفقة عكس الاتجاه الذي ترغبه تمامًا. وقد تطول فترة انتظارك للاتجاه الهبوطي للسعر حتى يدخل في مرحلة تصحيح ما. وقد لا يتحقق ذلك. واحذر من تحريك نقطة وقف الخسارة مرارًا وتكرارًا على أمل أن السعر سوف يرتفع مرة أخرى، فإن ذلك قد لا يحدث؛ لأنها مجرد مشاعر منك بدون أساس علمي، وقد تودي بك إلى خسارة أخرى يتضرر بها حساب تداولك في سوق الفوركس. كما انك قد تصاب بحالة من الإحباط لأن طمعك قد تسبب في تحويل صفقتك من صفقة جيدة ورابحة إلى صفقة سيئة وخاسرة.
استخدام حالتك النفسية عند التداول

---------- Post added at 08:32 PM ---------- Previous post was at 08:32 PM ----------

تساءل ما الذي يحدث لك أثناء عملية التداول؟ لماذا تخسر في صفقات تحمل احتمالية ربح جيدة بسبب تطبيقك السيئ؟ إذا وضعت نفسك خارج سوق الفوركس وخارج عملية التداول ونظرت لما تقوم به من بعيد لوجدت أنك ببساطة لا تطبق خطة التداول التي وضعتها لنفسك منذ البداية. إن هذا الأمر المؤكد يعتبر من الخواص البارزة في البشر وخاصةً في هؤلاء الذين يقومون بعملية التداول، حيث يمكن القول أن المشاعر تسيطر على العقل. وفي حالة تخلصك من هذه المشاعر سيكون بإمكانك التفكير بدرجة أعلى من الجودة. ومن المشاعر التي عليك التخلص منها أثناء التداول في سوق الفوركس هو الشعور بالخوف من تفويت الفرص؛ لأنا حالما يتزايد عندك الشعور بالخوف من أن تفوتك فرص زيادة ربحك، سيصبح تفكيرك مشوش ولا تكون قادر على القيام بعملية التقييم لوضع السوق بشكل عقلاني.
وكما هو الحال مع العديد من التجار، قد لا يكون لديك مهارة الحفاظ على مشاعرك منظمة كما كانت عند بداية دخولك الصفقة. وحينها ستعرف انه لم يكن لديك بما يعرف بالخطة السيكولوجية لإدارة مشاعرك. ويعتبر هذا خطأ كبير يقع فيه الكثير من التجار في سوق الفوركس. وسوف تواجه صعوبة في التداول في سوق الفوركس حتى تتعلم أن تكون لديك عوامل لتقوية تفكيرك العقلاني بعيدًا عن المشاعر بأكبر قدر ممكن.

---------- Post added at 08:33 PM ---------- Previous post was at 08:32 PM ----------

ن محاولة استخدام العقل للتحكم في العواطف والمشاعر غالبًا ما ينتج عنه المزيد من الشد العصبي. وكمثال على ذلك، تخيل أن هناك مدمن شكولاتة يحدث نفسه دائمًا عن رغبته في الحصول على حلوى طازجة ودافئة. كلما حدّث هذا المدمن نفسه عن رغبته هذا، كلما زادت رغبته في الحصول على الشكولاتة. ومن هنا يمكن القول أن الحماسة تدفع إلى زيادة الرغبة في الحصول على الشيء المراد.:tie::bravo:

maknzy007
02-02-2014, 23:48
الدوعوم والمقاومات مهمين اة بس مش ينفع تتاجر على اساسهم بس فى ادوات تانى لازم يكونوا معاهم زى التحليل الاساسى والتحليل الفنى

finga5
02-04-2014, 17:49
كما علمت فإن هناك الكثير من أنواع السلع ممكن المتاجرة بها كالأسهم والسلع الأساسية والسندات وغيرها الكثير , ولكل نوع من هذه السلع بورصتها الخاصة حيث يختار المرء أحد هذه الأنواع أو بعضها للمتاجرة به .

هناك الكثير من الأسباب التي تجعل من المتاجرة في سوق العملات أفضل من المتاجرة بالأنواع الأخرى من الأسواق ومن أهم هذه الأسباب :

---------- Post added at 03:49 PM ---------- Previous post was at 11:43 AM ----------

وهذا ما ستفعله أنت ..!! ستقوم بالبحث عن عملة ما تتوقع أن يرتفع سعرها فتشتريها وعندما يرتفع سعرها ستقوم ببيعها بسعر أعلى وتحصل على الربح . أو ستقوم بالبحث عن عملة ما تتوقع أن ينخفض سعرها فتبيعها بالسعر المرتفع وعندما ينخفض سعرها تقوم بشراءها بسعر أقل , وتحتفظ بالفارق كربح .
وستكرر هذه العملية بشكل مستمر ..

hchoch
02-04-2014, 17:52
كلامك مظبوط يا اخي الدعوم والمقاومات لا تكفي فقط للتداول او بمعني ادق لا تكن كافيه للتحليل الفني
فهناك ادوات اخري مع الدعوم والمقاومات عموما بالنسبه للدعوم والمقاومات ممكن تستعيني بالفيبوناتشي علي الاسبوعي

waelmma
02-04-2014, 18:02
:)):yahoo::ok: شكرا لكم اخى الكريم والدعم هو كل مايرفع السعر الى اعلى
والمقاومة هو كل ماينزل بالسعر الى اسفل :woo::(

fillane
02-04-2014, 18:05
بسم الله الرحمان الرحيم
والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
لو كان المرء يود التعلم لتكلم بأدب
بدون قيود و لا شروط

finga5
02-09-2014, 17:03
اكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

لكن كانت بتضايق اوي في الأول و كانت بتسببلي مشاكل كبيرة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائيةسشؤءششصؤسسشص

amoune
02-09-2014, 17:04
راكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

لكن كانت بتضايق اوي في الأول و كانت بتسببلي مشاكل كبيرة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائيةسشؤؤشسؤ

7finga
اكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائيةسؤءئؤشسصضؤ

finga6

هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائيةسشؤءصضسشء

ashrafko
02-09-2014, 17:21
اخى الكريم انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى وستجد الفيديو المشروح للدعوم والمقاومات وبالتوفيق واربح الوفير

batna
02-09-2014, 22:50
لذلك وجب عليك متابعة الشارت للزوج المستهدف لتضع اعلى النقط التي وصل اليها مثلا خلينا نقول اعلى نقطة منذ عام تلك هي المقاومة
بالتوفيق و السلام

amalonsy
02-09-2014, 23:09
حضرتك ممكن تحكم بمتهي البساطة المقاومة و للدعم ده قوي و لا لا من ان اولا الارتدادات عليه كتيرة و متكررة علي مدد بعيده و تقدر تحددهم من تايمات فريم قوية اي كبيره مثل ال4 ساعات

forexman3
02-10-2014, 06:48
ايه ياغالى انت داخل شمال فى الكل ليه كده
اظن ان تعلم الفوركس مش من مجرد مشاركة او رد ولكن الذى يريد ان يتعلم
كل مايخص الفوركس يجب عليه البحث وبذل الجهد لمعرفة كل مايريد معرفته

saro123
02-10-2014, 11:07
المقاومات والدعوم من النقاط الهامة التى يجب دراستها والعمل بها لانها مهمة جدا ودى نقدر نطلعها كلاسيكى بانك تشوف النقاط التى استوقفت
السعر قبل كدا وتقوم بفتح صفقة من خلالها

tazi larbi
02-10-2014, 11:36
السلام عليكم هذا الموضوع فعلا حقيقة والعمل عند الدعوم والمقاومات مربح جدا ويبعدك عن الضغط الرهيب للسوق اي انك عندما تجد نقطة مقاومة جيدة وهذه تحسب بحساب المتوسط المتحرك للزوج ال=ي تعمله تعرف كم من المفروض يتحرك الزوج وهو يعمل 3دعوم 3مقاومة ودوما لبد ان نشترى عند 3 ونبيع عندالمقاومة الحقيقية 3 اتمنى لكم النجاح والله الموفق

YaRa Ahmed
02-10-2014, 12:21
انها لا تكفي فقط للتداول او بمعني ادق لا تكن كافيه للتحليل الفني فهناك ادوات اخري مع الدعوم والمقاومات عموما بالنسبه للدعوم والمقاومات ممكن تستعيني بالفيبوناتشي علي الاسبوعي اكيد هيساعد

modi
02-10-2014, 12:50
بسم الله الرحمن الرحيم انا بسمى الدعوم واامقاومات دى استراتيجيه لوحدها ممكن نعمل بيها سكالبينج وكمان برايس اكشن وحاجات تانيه ز زى من خلالها ااقدر غجيب ربح عن كريق لبربط بين الفريمات وكمان الدعوم والمقاومات مع الترندات الصاعده او الهابطه ومع متابعه الاخبار يبقى شئ جميل جدا ارسم ازاى دعم اجى مثلا على فريم الساعه واجيب ااقل نقطه وصل اليها السعر او نقطتين ان وجد وارسمهم وهكذا كمقاومه واجيب اعلى نقطه وصلها السعر للمقاومه ومثلا لو الترند صاعد لو نزل ارتكز على الدعم او الترند ااقدر اشترى والعكس صحيح مع متابعه الاخبار ودا مهم جدا

khaled05
02-10-2014, 13:09
لذلك وجب عليك متابعة الشارت للزوج المستهدف لتضع اعلى النقط التي وصل اليها
بالتوفيق و السلام

chomehdi
02-10-2014, 13:25
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاتة أخي موضوع غير مفهوم ممكن الشرح
المفصل حتى نتفاعل مع النقاش وجزاك الله خيرا

ainga
02-10-2014, 13:32
عليكم ورحمه الله وبركاته
وكيفيه حط هذا الترند ؟؟
تحياتي لك ..

saad197920
02-10-2014, 18:01
يا اخى الفاضل ان الموضوع ليس بالصعوبة البالغة وانما هو من اسهل المواضيع التى نتعلمها جميعاً فى بداية
تعلمنا هذا المجال المقاومة القوية والدعم القوى هما اللذان يأتى عندهما السعر ويرتد لاكثر من مرات عديدة على
مدار ايام او ربما اسابيع .

ahmedmido79
02-10-2014, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...........
فى فيديوهات كتير على اليو تيوب تقدر عن طريقها تفهم الكلام ده
تقبل مرورى
بالتوفيق لك ...........

abdelaziz 10
02-10-2014, 18:11
مشكور اخي على الموضوع وفعلا المقاومة والدعم من الاساليب الحساسة في الفوركس ولابذ منها على الشرت
انما اظن ان الدعوم والمقاومات على الفريم ال 4 ساعات فما فوق تكون اكثر احتراما من قبل السعر

reus
02-10-2014, 18:19
انصحك بزياره القسم التعليمى يا مان وتقبل مرورى يا اخى الفا1ضل

merengue
02-10-2014, 18:29
الدعومات القوية هي التي يصل عندها السعر
و ينزل و تكون الاختراقات قليلة فتصبح اكثر مصداقية

lordofdracula
02-10-2014, 18:59
‫السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخواني في الله من أهم مفاهيم التحليل الفني هما الدعم و المقاومة بإضافة إلى فيبوناتشي و الاتجاه

payza
02-11-2014, 15:49
الماقومة والدعم يتبعوا تحليل كلاسيكي
ال اخره من رسم الترند

----------------------------------------------------------------------------------------------------

mr.dragon
02-11-2014, 22:44

فوركسي تونسي
02-11-2014, 22:47
كل العوامل و الدعم تؤثر علي صرف العملات بالارتفاع او الانخفاض و يجب عليك دراسه كافه المؤشرات لكيفيه التداول بها
بالتوفيق و السلام

AYYOUB100
02-11-2014, 22:53
السلام عليكم ورحمة الله
أخي عليك باليوتيوب توجد العديد من الفيديوهات التي تبين نقاط المقاومة التي تعتبر السعر الذي لن ترتفع فوقع العملة
والعكس بالنسبة لنقاط الدعم واعمل على المؤشرات ايضا

snnaky
02-11-2014, 23:10
عليك بمعفرة ومتابعة الدعوم والمقاومات للبيع والشراء
الدعوم هى قيعان متكررة وتكراريتها تحدد مناطق الأرتداد وكلما تكررت كلما كانت دعم قوى وكذلك المفاومات هى قمم متكررة وكلما تكررت يعنى مقاومات سعرية

abdotitim
02-11-2014, 23:12
السلام عليكم اخي شكرا على الموضوع لقد استفدت كتيرا الدعم والمقاومة مهمة جدا جدا لاني تعطي تحديد مسار السعر

محمود مرعى
02-11-2014, 23:38
بعد اذن حضراتكوا ..
تحياتي لكم..

بص يا اخى مما لا شك فيه ان نقاط الدعم والمقاومة من اهم الادوات اللى بنستخدمها كتجار فى تجارة الفوركس ومعاهم كمان الميل او الاتجاه العام للسوق والحاجات دى كلها بتتحسب على نوع من التحليل يسمى التحليل الاساسى وكمان انا بعتمد على مؤشر فيبوناتشى فى تحديد نقاط الدعم والمقاومة ودائما ما نصح بيه

BOULBOUL2
02-12-2014, 13:32

-----------------------------------------------------------------

ciic
02-12-2014, 14:57
تحياتي لكم..

biib
02-12-2014, 16:56
بعد اذن حضراتكوا ..

aiia
02-12-2014, 17:16
بعد اذن حضراتكوا ..

menoer1248
02-12-2014, 17:52
الذي يعرف نقاط الدعم والمقاوة فانه قد عرف الجدارين الذي في حال تم خرقهما فان السعر سوف يواصل سيره وهذا يجعلنا نتبع السوق في هذه الحالات
ولكن ليس دائما فهناك مؤشرات تدعم ذلك

محمود مرعى
02-12-2014, 17:57
بعد اذن حضراتكوا ..
تحياتي لكم..

بص يا اخى الكريم مما لا شك فيه ان نقاط الدعم والمقاومة من اهم الاشياء الموجودة فى سوق الفوركس ولازم التاجر فعلا يتعلمها ويعرفها كويس جدا ولا فسوف يحقق الخسائر فى هذا المجال الكبير وكمان انا بحدد نقاط الدعم والمقاومة عن طريق مؤشر الفيبوناتشى وفعلا محقق بيهم نجاح الحمد لله كبير جدا وربنا يقدرنى على كده على طول

anamoody
02-12-2014, 21:29
اخى الفاضل طبعا المقاومة والدعم يجب ان تبنى عليهم اسس عملك واستراتيجيتك فى الفوركس فهم ناجحين فعلا
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

eiie
02-15-2014, 22:26
وتذكر أن هذه الطريق هي طريقة واقعية وقانونية وشرعية يقوم بها الملايين في مختلف أنحاء العالم , لطالما سمعت عنهم وبعد قراءتك لهذا الكتاب ستصبح قادراً على أن تكون واحداً منهم إن أعطيت هذا المجال ما يستحق من جهد وممارسة واطلاع .

mgw
02-15-2014, 22:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد شكرا لطرحه وياريت الكل يستفاد منه
هات فريم كبير يعنى اقل حاجه نص ساعه وشوف العمله
مش قادره تتخطى انهى رقم وبيكون ده رقم للبيع والعكس

Johnson Dwayn
02-17-2014, 21:38
الجواب
الله جلَّ وعَلا حرَّم علينا الفواحش ما ظهر منها وما بطن، وأوجب علينا التوبة النصوح من جميع الذنوب، فقال سبحانه وتعالى: {وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ} [النور:31] وقال سبحانه: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً} [التحريم:8] وقال سبحانه: {أَفَلا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَيَسْتَغْفِرُونَهُ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ} [المائدة:74] هذه الآيات وما جاء في معناها كلها تدل على

loka
02-17-2014, 22:12
فى الواقع انا افضل التجارة فى اوقات يتوافر الى فيها فرص للتجارة مثل الدعم و المقاومة التى هى اساس اى ربح فى الفوركس و الدعم و المقاومة من الممكن ان يربحنا العديد من النقاط يوميا

ahmedsalama
02-17-2014, 22:22
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

midoo
02-17-2014, 22:40

mohcin2
02-17-2014, 23:11
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع المتميز

choroukguid
02-17-2014, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله نعم اخي لما ترسم خط لتحدد خطوط الدعم والمقاومة
لابد ان يكون الارتدادات قوية يعني اكثر من رأس حتى تفهم انه لن يخترق الخط

ahmedrefaat
02-17-2014, 23:51
باشا مش هقولك الاجابه المنتشرة ادخل على الشارت بتيم فريم يوم او شهر و شوف خطوط الدعم و المقاومة بنفسك
لكن الأفضل انك تشوف موقع تحليل فنى و هتلاقى ارقام المقاومات و الدعوم لزوج معين
المفترض انك بتدرب على الزوج ده على الديمو لفترة زمنيه ، من ملاحظاتك انت هتعرف وتتأكد
ايه هى اقوى مستويات الدعم و المقاومة الموجودة - و اللى بتيجى عادة كل 100 نقطة !!

aissa00
02-18-2014, 00:07
السلام عليكم ورحمه الله
اتمني لي ولك ولكل الاعضاء التوفيق
تحياتي لك وشكرا

HABIB19
02-18-2014, 00:18
الدعم والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص لانك لو اتقنتهم بالمعنى الصحيح;:;:;..

poop4
02-18-2014, 00:20
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
الدعوم والماقاومات هى التى تحرك السوق
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

NhajajN
02-18-2014, 00:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الكريم الدعم والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

khaled22al
02-18-2014, 01:05
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو في البداية اتقدم لك بالشكر اخي العزيز لا نسطيع ان نقول لك سوى يجب عليك الدخول الى المواقع التعليمية

salimned
02-18-2014, 05:15
اسللام عليكم
اخي المقاومة تكون كاعلى سعر في الشارت اما
الدعم فيكون في الاسفل و يمكنك الاطلاع على دروس
التحليل الفني في المنتدى ستكون مفيدة لك كثيرا و بالتوفيق لك
تحياتي سلام.

dont
02-18-2014, 09:04
هى من افضل الطريق فى التدالو ولكن تحتاج الى خبرة كبيرة جدا
للان التدالو فى الوركس ينطوى على مخاطرة عالية جدا

zezo-89
02-18-2014, 09:42
ليس كل شخص يجيد التعامل مع الدعم والمقاومة
لانه قد ندخل فى صفقات والسعر يعكس المقاومة او يخترق الدعم
بالتوفيق للجميع

Egyduke
02-18-2014, 09:47
السلام عليكم ورحمة الله
يومكم مبارك احبابى الاعضاء
اخى الكريم ان من اسهل وافضل الطرق هى الدعم والمقاومة ةوالاعتماد عليها فى بداية تداولك على الفوركس ان كنت جديد فى السوق
مشكووور وتقبل رمرورى

salimabla
02-18-2014, 09:51
مرحبا
بالتوفيق و السلام

brahimtrader
02-19-2014, 19:51
و عليكم السلام و رحمة الله
عليك بمعرفة ومتابعة الدعوم والمقاومات للبيع والشراء
الدعوم هى قيعان متكررة وتكراريتها تحدد مناطق الأرتداد وكلما تكررت كلما كانت دعم قوى وكذلك المفاومات هى قمم متكررة وكلما تكررت يعنى مقاومات سعرية
اتمنى ان الفكرة واضحة

maachou abdo
02-19-2014, 21:13
بسم الله الرحمان الرحيم
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مشكور اخي العزيز على هدا الموضوع والدي في الحقيقة استفدنا منه كثرا
مما فيه من معلومات قيمة كما ننتضر من المزيد من المواضيع وشكرا تقبل مروري

the best
02-19-2014, 22:37
ستفهم كيف يمكنك أن تتوقع أن سعر عملة ما سيرتفع أم سينخفض. ما المقصود بتحليل أسعار العملات وستتعلم أساسيات النوعين الرئيسين في تحليل الأسعار المستخدمان في كافة الأسواق المالية بما فيها سوق العملات الدولية في شرح وافي لدروس التحليل الفني والتحليل الأساسي للعملات. ستتعلم كيف تقرأ الرسم البياني الذي يمثل حركة العملة. وستتعلم ما هي أهم الأخبار السياسية والبيانات الإقتصادية التي تؤثر على أسعار العملات الدولية. ستعلم كيف ومن أين يمكنك الحصول على هذه الأخبار والبيانات وكيف يمكنك الاستفاده منها .

Heisenberg
02-27-2014, 14:54
لغتنا هي العربية و ليست اللهجة المصرؤية
المقاومة او الدعم القوي هو الذي يرتد منه السعر لاكثر من رة بعدد من النقاط الكبير نسبيا و هو سهل الاستخراج بمجرد المشاهدة بالعين المجردة بعد الخبرة طبعا

baite
02-27-2014, 15:22
السلام عليكم ورحمة الله تعال بركاته
اخي لتصبح قادر على انك تحدد المقاومه قويه و الدعم قوي عليك بالتعلم المستمر و الجيد و كذلك تجد مؤشرات تساعد مثل البيفوت

semanleader91
02-27-2014, 16:10
يا اخي الدعوم والمقومات من اهم ادوات التحليل الفني بالفعل وانا شخصيا اتاجر عليها..انصحك بتحديد مناطق الدعوم والمقاومات
علي اليومي او الاسبوعي وانتظار شمعة انعكاسية عند هذه المناطق علي الاربع ساعات وادخل الصفقة ..طبعا بالاضافة للمعطيات الاخري

zinga7
02-28-2014, 17:33
بالطبع هو تقديم لمحة عامة عن العديد من الاستراتيجيات التي يتم استخدامها في هذا السوق
ومناقشة الخطوات والأدوات التي يحتاجها من أجل استخدام هذه الاستراتيجيات بنجاح. ال

aymanso
02-28-2014, 17:34
السلام عليكم يعتبر المقاومة والعم من اساسيات تحديد اتجاهة السعر ويمكن المتاجرة
عليهم والربح من خلالهم وبالتوفيق للجميع

noura2014
02-28-2014, 21:37
بالتوفيق و السلام

---------- Post added at 06:37 PM ---------- Previous post was at 06:34 PM ----------

Feelo
02-28-2014, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوه اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام .. مرحبا بكم
انتظر ردا من الخبراء اخى الكريم فمازلت مستجدا فى منظومة الفوركس
مع خالص التوفيق والنجاح .. والله الموفق والمستعان

hunter_world
03-13-2014, 22:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الدعوم والمقوامت دي مهمه جدا ودي اتعلمنها من اول ما اتعلمنا الفوركس ودي من تالمعلومات القيمه

abdelaziz 10
03-13-2014, 22:31
السلام عليكم ورحمة الله تعال بركاته
اخي لتصبح قادر على انك تحدد المقاومه قويه و الدعم قوي عليك بالتعلم المستمر و الجيد و كذلك تجد مؤشرات تساعد مثل البيفوت
تماما فلا يمكن احتراف رسم الدعوم والمقاومات دون التعلم المتواصل هذه المرة تطبيقيا طبعا
بالنسبة للبايفوت ففعلا مؤشر يرسم لنا مستويات قوية ومحترمة من قبل السعر في الغالب

a7med84
03-14-2014, 07:22
لا غنى فى ا اسلوب فى المتاجره ان يكون هناك تحديد لاماكن الدهعم والمقاومه على الشارت

وهى مناطق هامه جدا للسهر ممكن استخدامها للدخول والخؤوج ن الصفقات وبالتوفيق لك

sabirdaba
03-14-2014, 16:21
أخي الشرح كتابيا لن يفيدك بشكل كبير احسن انك تشوف فيديوهات لأنك من خلالها سوء تضهر لك الاشكال من خلال الشارتات لكن طبعا الدعموم هي المناطق التي كلما وصلها السعر ارتفع للاعلى والمقاومات هي المستويات التي كلما وصلها السعر اندفع مجددا للاسفل

mahmoudexr
03-14-2014, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوع مفيد اخي يعني انا مازلت مبتدئ ولا استطيع مساعدتك في سيئ
السلام عليكم

عدي
03-14-2014, 22:50
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته... اخي الكريم نقاط الدعم و المقاومه هي المناطق اللي بيرتد منها السعر كتير او بيدعم السعر حاول تلاقيها

doaa sary
03-14-2014, 22:57
بالترند تقدر ترسم ترند من كذا قمة ومن كذا قاع
مهم جدا بس احيانا بيحالفو يعنى مش اساسى

HOPE2014
03-14-2014, 23:08
مساء الخير الدعم هو اقل سعر يصل له الزوج ووالمقاومة هي اعلى سعر يصل له السعر وهناك مؤشر اسمه zigzagدلني عليه احد الاعضاء مشكور هو يحدد الدعم والمقاومة اتوماتكيا اذهب الى قائمة المؤشر في مخصص ستجد المؤشر في اخر القائمة سلام

nihed trabelsi
03-15-2014, 00:49
اخي الكريم للأسف لن ألبّي شرط اللكنة المصرية لاني لا اطقنها رغم انها حلوة و سلسة
اخي الكريم انت لمّا ترسم خطّك على الشات يكون هو نفسه من جهة دعم و من جهة اخرى مقاومة فهو يتحدد بمكان وجود السعر الحالي فوق او تحت الخط العرضي او الترند
ومسئلة قوة الدعم و المقاومة تكون في الفيمات الكبيرة اربع ساعات او اكثر

sendrela
03-15-2014, 00:52
نقطه المقاومه القويه هى نقطه يهبط منها السعر وسوف تجدها قد تكررت فى الشارت سابقا عده مرات

والدعم القوى هى نقطه ارتفاع السعر وايضا تكون نقطه دعم قويه اذا تكررت من نفس النقطه عده مرات على الشارت سابقا

تحيتى

loka
03-15-2014, 02:02
نقاط او مستويات الدعم هى التى فيها السعر يكون فى حالة هبوط و يعمل الدعم على محاولة رفع السعر للاعلى اى انه بيدعمه و نقاط المقاومة هى فى حالة الصعود لزوج ما فى السوق يتم مقاومة السعر حتى يرجع و يهبط بعد ذلك

DRAGON1980
03-15-2014, 02:10
خى الكريم الدعم والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص لانك لو اتقنتهم بالمعنى الصحيح

AMLAK
03-15-2014, 03:05
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان كل الدعوم والمقاومات
سواء قوية او ضعيفة تؤثر على السعر ولو بعدة نقاط بسيطة ولكن من خلال المؤشرات المختلفة تستطيع ان تعرف مدى قوى
المقاومة او الدعم وبالتالى تتوقع هل سيقوم السعر بالاختراق ام سينعكس تحياتي للجميع

salimned
03-15-2014, 03:50
السلام عليكم اخي الدعوم و المقاومات تستطيع تحديدها من خلال
عينيك فقط دون الحاجة لمؤشرات لانها تكون واضحة في الشارت.

sabirdaba
03-15-2014, 14:45
خى الكريم الدعم والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص لانك لو اتقنتهم بالمعنى الصحيح
احب اقولك انك على اعتاب التفوق فى الفوركسكلامك سليم اخي العزيز الدعوم والمقاومات لهم دور كبير في نجاح المتاجر ان هو احسن استخدامه فهم يلعبون دور فيصلي في تحديد اتجاه السوق لهذا نحن علينا التدرب على تحديد مستوياتهم بشكل جيد على الديمو

RomanyMoreed
03-15-2014, 14:57

نقطه الدعم القويه الي بيوصلها السعر ومش بيقدر يخترقها يوصلها مره واتنين وتلاته حتي وميقدرش يخترقها ويرتد منها وكذلك المقاومه

تحياتي

brahimtrader
03-15-2014, 16:13
اهلا بيك اخي عليك بمعفرة ومتابعة الدعوم والمقاومات للبيع والشراء
الدعوم هى قيعان متكررة وتكراريتها تحدد مناطق الأرتداد وكلما تكررت كلما كانت دعم قوى وكذلك المفاومات هى قمم متكررة وكلما تكررت يعنى مقاومات سعرية. تحياتي لك

midosafwat
03-15-2014, 16:16
اني ابيع من مقاومه قويه و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس
انا بقي عايز اعرف ازاي اقدر احدد ان دي فعلا مقاومه قويه او دعم قوي
و هتستمر لوقت عشان اكسب منها ياريت حد بس يفهمني هعرف ازاي .

fatma abdelhay
03-15-2014, 16:21
وعليكم السلام
مؤشر مثل الزجزاج اخى ممكن تحدد بيه الدعوم والمقاومات
وممكن تحدد من غير مؤشرات
ولكن الدعوم اوقات بتخترق والمقاومات ايضا
تقبل مرورى وبالتوفيق :)

maha elsayed
03-15-2014, 16:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الدعم هو اللى السعهر يهبط فيها
انما المقاومه اعلى سعر وصل له الزوج يا اخى

waelmma
03-15-2014, 16:41
:)):p:ok: فعلا يااخى الشراء لازم يكون من دعم قوى والبيع من
مقاومة قوية وجزاك الله خيرا :)):p

loka
03-15-2014, 17:08
مما لا شك فيه ان هناك العديد من الفرص التى تعتبر فرص مشتركة لتحقيق ربح اى تاجر من الفوركس و انا اعتقد ان الدعم و المقاومة واحده منهم لكى نحقق ربح على الترند ايضا فى الفوركس

gr53
03-15-2014, 20:37
أخي الكريم لا يمكن تعلم الفوركس و أساسياته من ردود و نصيحتي لك عليك بزيارة القسم التعليمي

midosafwat
03-15-2014, 23:56
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

saad197920
03-19-2014, 14:02
يا اخى الفاضل ان المقاومة القوية بكل بساطة هى النقطة التى يأتى عندها السعر ويرتد بالهبوط ويكون ذلك على
مدار ايام او اسابيع لكى تكون قوية والدعم هو العكس تماما ....

magic777
03-19-2014, 16:42
مما لا شك فيه ان هناك العديد من الفرص التى تعتبر فرص مشتركة لتحقيق ربح اى تاجر من الفوركس و انا اعتقد ان الدعم و المقاومة واحده منهم لكى نحقق ربح على الترند ايضا فى الفوركس

طبعا في السوق يوميا يوجد العديد من الفرص المتاحه هنا للكسب بالطبع ولكن كل متاجر هنا مطلوب منه ان يركز على زوج واحد
افضل وفرص واضحه له وطبعا علشان يوفر وقت كتير عليه

ebram
03-19-2014, 16:54
اخي فيه مؤشر جيد للدعوم والمقاومات اسمه مؤشر جمال بيسيس المؤشر ده ممتاز في تحديد اهم
الدعوم والمقاومات على الشارت بالطبع وبيضع خطوط بيها
يريت يا اخي الكريم لو عايز الفايده تعم علي الجميع
تعمل موضوع عن الموشر الجديد ده وتضع الموشر في المرفقات وكمان تعمل شرح بسيط عن ادواته
وكمان الاشاراتت الي بيتخذ عليها
تحياتي

ilyaselouafi
03-19-2014, 16:54

karam22
03-19-2014, 17:01
بص يا سيدي الدعم والمقاومة دول هما المحرك اللي بيحرك الاتجاهات
يعني علي فريم كبير تقدر تطلع النقط اللي كل ما يجي عندها او قريب منها يلف ويرجع هي دي نقاط اما دعم او مقاومة
وبالتحليل تقدر تعرف ان لما يجي السعر عندها وبعيد عن الاخبار هيلاقي مقاومة تبتدي تدخل حسب الاتجاه اللي بيرجع السعر للعودة منه تاني

zamalkkawy
03-19-2014, 17:59

forex90
03-21-2014, 14:01
اخى الكريم ببساط الدعم والماقومة هية الدعم هوة المنطقة التى يصل السعر اليها ولا يمكن ان يهبط اكثر منها وترد السعر الى اعلى وعندها تدخل شراء والمقاومة هية المنطة لتى لو ووصل السعر اليها السعر يرتد الى اسفل وهية تسمى المقاومة

cesario
03-21-2014, 14:02
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته
اخى الفاضل طبعا المقاومة والدعم يجب ان تبنى عليهم اسس عملك واستراتيجيتك فى الفوركس فهم ناجحين فعلا
بالتوفيق للجميع

maged mag
03-21-2014, 14:17
الســـلام عليكـــــــم ورحـمــــة الله وبـــركـــــاتــــــه
لك جزيل الشكر اخى على استفسارك الذى يتيح لنا المجال لكى نتعلم من الخبراء جزاك الله خيرا
لانى ليس خبير ولكن على حد علمى نقاط الدعم والمقاومة هي النقاط التي توفر دخول قليلة المخاطر أو نقطة إيقاف الخسائر
ان الدعم هو هو مرحلة سعرية تواجه اتجاه السعر في هبوطه والمقاومة تكون عكسه للاعلي
اتمنى ان تكون استفدت ولو قليلا
تحياتى لك اخى

ahmadinho100
03-21-2014, 14:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبة لدعم و المقاومة يا اخي فهادا صداع في راسي شاهدة في عدة مواضيع لهاده الدعم و المقاومة و لم افهم الكتير يا اخي

harimeche
03-21-2014, 16:21
الســــــلام عليكم ورحمة الله

لكي تفهم معنــــى الدعوم والمقـــاومات حقيقة وبكل دقة

يجب أن تدرس كتـــاب جون ميرفي هوالدي فهمنـــي

أغلب المســــائل تحيااااااااااتي

magic777
03-21-2014, 21:09
الســـلام عليكـــــــم ورحـمــــة الله وبـــركـــــاتــــــه
لك جزيل الشكر اخى على استفسارك الذى يتيح لنا المجال لكى نتعلم من الخبراء جزاك الله خيرا
لانى ليس خبير ولكن على حد علمى نقاط الدعم والمقاومة هي النقاط التي توفر دخول قليلة المخاطر أو نقطة إيقاف الخسائر
ان الدعم هو هو مرحلة سعرية تواجه اتجاه السعر في هبوطه والمقاومة تكون عكسه للاعلي
اتمنى ان تكون استفدت ولو قليلا
تحياتى لك اخى

طبعا اخي ده الصح هنا نقاط الدعم والمقاومه من اساسيات العمل في السوق ده هيا بتدي للمتاجر مستويات قويه يقدر يضع عليها
استوباته وايضا يقدر يستخدمها كنقاط قويه يدخل منها صفقاته

Abo Hamdy
03-22-2014, 14:32
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
الدعم والمقاومة القويين سهل جدا تحديدهم
لو مش بتعرف تحددهم ازاي انصحك بمراجعة درس لشرحهم

lema
03-22-2014, 14:34
انا عن نفسى لا ارهق نفسى فى حساب المقاومات والدعوم اضع مؤشر وهو يقوم بتحديدها لى
ثم انك ممن تتابع الشارت فى الماضى وتطلع النقاطالتى استوقفت السعر

choroukguid
03-22-2014, 16:49
سلام عليكم بارك الله فيك على الشرح واضيف لك نقطة اخرى و هي ان الدعوم والمقاومات
تكون اكثر قوية على الفريمات الكبيرة بينما تكون اقل مصدراقية على الفريمات الصغيرة

hanane 123
03-22-2014, 17:38
اهلين باالاعضاء المنتدى الحلوين
ومابعد......
بالتوفيق اخي العزيز

randa
03-22-2014, 21:28
المقاومه والدعم القوى من وجهة نظرى هى اللى السعر كون عندها شموع بن بار
وطبعا كل مكانت فى فريم اكبر كل مكانت اقوى من وجهة نظرى ...والمقاومات اللى عن طريق طرق رقمسه يتكون قويه

magic777
03-23-2014, 00:47
المقاومه والدعم القوى من وجهة نظرى هى اللى السعر كون عندها شموع بن بار
وطبعا كل مكانت فى فريم اكبر كل مكانت اقوى من وجهة نظرى ...والمقاومات اللى عن طريق طرق رقمسه يتكون قويه

لا مش شرط اخي تكون نوع الشموع دي عند القمم والقيعان بتختلف كل مره شكل شموع القمه او القاع خاصه عل الفريمات الي ااقل
من الاربع ساعات وحتى على الفريمات الكبيره اشكال الشموع بتكون مختلفه كل مره

ruskoov
03-23-2014, 00:51
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
نعم يمكن فعل هذا أما السؤال الذي يطرح نفسه هو هل هذه شركة تقدم لنا مايعتبر بي حقنا

Ahmed2020eg
03-23-2014, 12:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... البيع من مقاومه قويه و الشراء من دعم قوي هذه هي استيراتيجية الوافي يا اخي و هي ناجحه جدا و بالتوفيق

forex_lionz
03-23-2014, 16:35
بس انا مشعايز ارد عشان مشعايز اقلب الموضوع كله كلام عن الكورة ونطلع من تركيزنا فى السوق
فخلاص بقا ياشباب نعود الى ثكناتنا ونركز تاني ولما نقفل اليوم بعد المغرب نقطع فى بعضنا زى ما احنا عايزين

awa
03-23-2014, 17:04
فى برامج تحدد لك قوة المقاومة و قوة الدعم و لكن ممكن تعرف بدون الرنامج
من خلال متابعة المقاومة على الشارت اتكسرت كام مرة و هل انكسرت قبل كدة بسهولة ام لا

forex90
03-25-2014, 13:38
الدعم هوة السعر الذى يوقف حركة الزوج اثناءا لهبوط ولا يمكن ان يهبط اكثر من كدة المقاومة هية
السعر التى يتقوف عندها الزوج اثناء الصعود ولا يمكن ان يهبط اكثر من كدة ويبج عليك ان تتعلم الاعم والمقامة من اى استارتجية

bachinga
03-25-2014, 17:38
الدعم والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص

ahmedmomen
03-25-2014, 18:00
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع المتميز وفعلا من الهام جدا الشراء عند مستوى دعم قوي جدا والانتظار حتى ارتداد السعر
لكن لو السعر كسر ترند الدعم في الحالة دي الدعم هيتحول لمقاومة وهنبيع بدل ما نشتري

Heisenberg
03-29-2014, 10:56
السلام عليكم و رحمـة الله و بــركاته
وجب عليك متابعة الشارت للزوج المستهدف لتضع اعلى النقط التي وصل اليها مثلا خلينا نقول اعلى نقطة منذ عام تلك هي المقاومة
بالتوفيق لك .... تحياتي

Hossam Samy
03-29-2014, 20:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
كلام صحيح والاستاذ محمد الدمنهوري
كل كلامه صح وبيع من مقاومة
واشتري من دعم وانت متخسرش ابدا

midou-tnm
03-29-2014, 21:45
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام

masry928
03-29-2014, 22:12
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك اخى الكريم تحديد نقاط المقاومة القويه او نقاط الدعم القويه بيذيد التكيد عليها كلما زودت فى وقت الفريم يعنى مقاومة عند فريم الربع ساعه لاتقارن بمقاومة عند فريم ال4 ساعات وهكذا يا اخى الكريم

malak558
03-29-2014, 23:12
ماهى مشكله ولازم اقولك انك لازم ترجع للفيديوهات
التعليميه وانت تعرف لان شرح الدعم والمقاومه مش
سهل وطويل ولابد من وجود شارت عشان شرح الامثله
ارجع للفديوهات التعهليميه هى اكتر حاجه ممكن تفيدك

Hossam Samy
03-29-2014, 23:23

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
فكرة حلوة جدا اخ الياس للاعضاء
عشان سهولة رسم الدعوم
والمقاومات للمبتدئين في مجال الفوركس

slow
03-30-2014, 16:05
اهلا بيك و مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها و التي سبق و أن تم التطريق إليها من قبل و بالنفصيل الدي يجب،
و عليه أقول أنه لابد من العمل على التعلم و تفادي تكرار المواضيع، بالتوفيق.

Hossam Samy
03-30-2014, 16:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
اه طبعا لان دي احسن نقطة مهمة
لو انت عملت كده مهما عكس عليك
هتحقق ربح كبير جدا بعد الارتداد

forex90
03-30-2014, 16:11
المقاومة والدعم من الاشياء المهم جدا على اى متداول يجب ان يتعلم الدعم والمقاومة حتى
تسطع ان تحدد نقاط دخول صحيحة وتتعلم كيف تتاجر باستخدام لاستارتجية ادراة راس مال امنة وتبعد عن المخاطر

el andaloussi
03-30-2014, 21:44
أخي الكريم يمكنك البحث عن مواضيع ودروس تخص التحليل
الفني البسيط الذي يعتمد على دعوم ومقاومات وترندات والنمادج السعرية وشكرا للموضوع أخي الكريم

حليس مختار
03-31-2014, 00:20
لذلك وجب عليك متابعة الشارت للزوج
المستهدف لتضع اعلى النقط التي وصل اليها
مثلا خلينا نقول اعلى نقطة منذ عام تلك هي المقاومة
بالتوفيق و السلام
------------------

محمد عادل ابراهيم
03-31-2014, 02:55
وعليكم السلام
تمام يااخى الدعم والمقاومه سر الربح من الوركس ولكن عشان تقدر تفهم الدعم والمقاومه صح
لازم تتابع دايما وتجرب وتتعلم
وفى حاجه اسمها انعكاس
انعكاس الشموع
واختراق الترند وكل ذلك لازم تعرفه كويس عشان تقدر تتاجر ع الدعم والمقاومه وشغل يبقى كلاسيكى :yahoo::happy:

dont
03-31-2014, 03:42
هى من افضل الطريق فى التداول ويجب ان نحدد نقاط الدعم او المقاومة بعناية لان السعر قد يخترق اللدعم او يكسر المقاومة وويجد مؤشرات مثل الفيوناشى يحدد نقاط الدعم والمقاومة

ilyes chaieb
04-02-2014, 15:08
لذلك وجب عليك متابعة الشارت للزوج
المستهدف لتضع اعلى النقط التي وصل اليها
مثلا خلينا نقول اعلى نقطة منذ عام تلك هي المقاومة
بالتوفيق و السلام
------------------
هى في الحقيقة تتغير حسب الفريم طبعا
لو حددها على فريم اليومي , اكيد ستجد في داخها مستوايات اخرى من الدعوم و المقومات
لو غيرت الفريم الى 4 ساعات ونفس الشيئ لو غيرت فريم الساعة
و هكـــــــــــــــــــــــ ذا,,,
بس من المستحسن تتبع تحديدهم حسب طريقة متاجرتك
تقبل مرورى

haffoudhi
04-02-2014, 15:58
الدعم والمقاومه اشياء مهمة جدا لكن في اغلب الاحيان
تكون احداهما صعيفه لا يعتد بها اما العمل الصحيح فهو اتباع احدى الاستراتيجيات وتطبيقها وخليها هي اللي تقلك امتى تشتري وامتى تبيع وريح راسك لان الاستراتيجيات هي عمل وجهد علماء كبار بحثوا فيها طويلا شرطها الوحيد التقيد بها وحسن الاستعمال فقط فقط فقط

mehildin
04-02-2014, 16:39
البيع من مقاومة قوية والشراء من دعم قوي؟ أخي الشخص يلي حط هالفرضية حطها على اعتبارات وبحث مكثف والمشكلة هيي ايمت راح تحدد هاد الدعم او المقاومة
تقبل مروري أخي الكريم ودمتم برعاية الله

عبد الحكيم
04-02-2014, 16:39
القسم التعليمي وفيديوهات ممتازة انا انصح بزيتارته

soooonor
04-02-2014, 18:06
ماشى يا سيدى الفاضل ...من غير شكرا و معرفش ايه !!

الدعم القوى أو المقاومة القوية بيكون على نقطتين او اكثر يعنى بيتكرر

و اعتقد انى لازم اقولك ..فى القسم التعليمى ستجد الرسوم و الفيديوهات اللازمة لشرح هذا الموضوع بشكل واضح

yassoo011
04-05-2014, 13:28
الدعوم والمقاومات من اهم النقاط التي يمكن ان نستفيد منها في التجارة وفي تحقيق ارباح
لان السعر غالبا ما يحترمها بشكل كبير في السوق

---------- Post added at 12:28 PM ---------- Previous post was at 12:27 PM ----------

الدعوم والمقاومات من اهم النقاط التي يمكن ان نستفيد منها في التجارة وفي تحقيق ارباح
لان السعر غالبا ما يحترمها بشكل كبير في السوق

gr53
04-09-2014, 09:29
أخي الكريم لا يمكن تعلم الفوركس و أساسياته من ردود و نصيحتي لك عليك بالبحث بين المواقع
ادخل على القسم التعليمي و ستجد فيه كل ما يفيدك من دروس و فيديوهات

masry928
04-09-2014, 11:35
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم عقدة المضاربين كلهم هى معرفة نقاط المقاومة والدعم القويه والكسر الصادق والكسر الكاذب وبكل بساطه هقولهالك لو كلنا عرفنا تلك النقاط مش هيبقى فيه تحليل فنى وكلنا دماغنا هترتاح ومتعة الفوركس فى البحث

naoual
04-09-2014, 11:39
اخي الكريم بالنسبة لي اعتقد ان لا احد حتى من المحترفين يعرف متى تولد مقاومة جديدة او دعم جديد و الا لكان الكل رابح في السوق و اتحاداهم

---------- Post added at 08:39 AM ---------- Previous post was at 08:37 AM ----------

يمكن للشخص المحترف اي الذي لديه خبرة و تجربة في لسوق ان يتعرف على المقاومات و الدعوم القيدة و هذا الكلام اما مقاومة و دعم جديد يعرفهم الله سبحانه و تعالى

mokhtarss
04-09-2014, 12:40
سلام عليكم انا عن نفسى لا ارهق نفسى فى حساب المقاومات والدعوم اضع مؤشر وهو يقوم بتحديدها لى
ثم انك ممن تتابع الشارت فى الماضى وتطلع النقاطالتى استوقفت السعر.

eletrebi
04-09-2014, 13:31
هو كلامة صح على فكرى بس خلى بالك دى مش حاجات ثابتة
هو عايز يقولك متشتريش من نقطة تشبع شرائى ولا تبيع من نقطة تشبع بيعى
هو عايز يقول ان دى نقطة واحدة فى بحر الفوركس لازم تاخد بالك منها

hunter_world
04-13-2014, 16:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اهل المنتدي الكرام ام بعد اخي الكريم المقاومه والدعم من اهم ما يجب اتباعو في الفوركس والاعتماد عليه في التحليلات مشكور اخي وتقبل مروري

maghribia
04-13-2014, 16:44
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
المقاومة و الدجعم ف ياففوركس فهما الوسيليتن التان
يمكن ان يعمل بهما المتداول و يحقق بهما ربح كبيرا

تقبل احتراماتيى

afillane
04-13-2014, 16:52
الكلام دا يعني ببسطاطة ان تمشي مع اتجاه السعر ولا تخالفه طبقا للمقولة الترند از يور فرند مثلا لو كان السعر في صعود على العموم فلا تخالفه بالنزول

zakamessi
04-13-2014, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله
شكرااا حبيبي على اثارة الموضوع وانا شخصيا اقوم بلاعتماد على التداول باستخدام الدعوم والمقاومات

selmon
04-13-2014, 21:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور علي توضيحك لكن مفهوم ان الدعوم والمقومات من اهم الاشياء في التحليل

salimned
04-15-2014, 04:21
السلام عليكم نعم اخي اتباع الدعوم و المقاومات مهم جدا في المتاجرة و لكن يجب ان
تدعمه بالتحليل ايضا كي تعرف نقاط دخولك في السوق و اتمنى لك التوفيق في عملك.

محمد مؤمن
04-15-2014, 06:13
المقاومة والدعم باختصار هي أدوات تستخدم في التحليل الفني وينصح بالبيع من مقاومة عالية طالما ارتد السعر منها
لأن السعر بعد ذلك سينخفض كثيراً وكذلك الشراء من الدعم القوي لأنه السعر يرتد منه لأعلى أي يرتفع

spread
04-15-2014, 12:12
فى الواقع انا افضل التجارة فى اوقات يتوافر الى فيها فرص للتجارة مثل الدعم و المقاومة التى هى اساس اى ربح فى الفوركس و الدعم و المقاومة من الممكن ان يربحنا العديد من النقاط يوميا

fatoma elsayd
04-15-2014, 12:40
السلام عليكم
بالفعل الدعم والمقوامه بالنسبه لدى سر من اسرار نجاح الفوركس
ويجب الاعتماد على الدعم والمقاومه بجد
وممن حضرتك تبحث على جوجل وتعرف كل حاجه وتشاهد فيديوهات
والاستاذ ارسل اليك رابط يخص موضوع بالدعم والمقاومه ف اول الموضوع
تقبل مرورى :ok:

mhmd12
04-16-2014, 08:12
تأكد من ان لو تجارة على دعم او مقاومة قوية فى السوق انك على قرب جدا من الوصول الى الربح السريع فى صفقاتك فى الفوركس و يجب عليك كتاجر هنا ان تعمل بجد على التجارة على اى دعم او مقاومة قوى فى السوق

esoo
04-16-2014, 14:31
السلااااااااااااااااااااا ام عليكم
اخى الكريم استعمل مؤشر الزقزاق
لتحديد الدعوم والمقاومات و من ثم
اربطهم بخط الترند و من المستحسن
يكون على اكثر من 3 نقاط ارتكاز.

عدي
04-16-2014, 14:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي المقصود ان تشتري من دعم قوي لان السعر بعدها هيصعد و البيع من مقاومه لان السعر سيهبط و بالتوفيق

saddem
04-21-2014, 19:50
لا تكن كافيه للتحليل الفني فهناك ادوات اخري مع الدعوم والمقاومات عموما بالنسبه
للدعوم والمقاومات ممكن تستعيني بالفيبوناتشي علي الاسبوعي اكيد هيساعد

gr53
04-21-2014, 20:08
الدعوم و المقاومات من أدوات التحليل الفني الهامة و التي يعتمد عليها كثير من المتاجرين
و في القسم التعليمي ستجد شرحا مبسطا لها و كيفية التعامل معها

abo heba
04-21-2014, 21:16
عليكم السلام
بالفعل الاعتماد فى التداول على الدعوم والمقاومات من الامور الغايه فى الاهميه ويمكنك ان تعتمد اعتماد كلى عليها
مع التشبعات ايضا لتتوقع ان كان اختراق او العكس

مصطفى حمدان
04-23-2014, 18:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل طبعا حضرتك علشان تعرف لازم ترسمالدعوم والمقاومات والترندات بصورة صحيحة علشان لما تلاقى نقطة دعم جيدة تشترى منها ولما تلاقى نقطة مقاومة يبع منها والله الموفق

algebra55
04-23-2014, 18:55
موضوع جيد بارك الله فيك وجزاك الله الخير كله وتقبل مرورى يا مان وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

samsimsom
04-23-2014, 20:02
لكن اذا بغيت اشتري والسهم ما وصل للدعم او وصل للدعم ونزل تحته وشلون ابيع اذا ما وصل للمقاومه
وهل اتابع كل الاسهم واذا وصل للدعم اشتري اذا ما كنت اعرف للمؤشرات
هل من اجابه مقنعه لهذه الاسئله

سمير تيارت
04-24-2014, 01:04
مبدأيا اخى لا يوجد فى الفوركس شئ مضمون ولن تتيقن 100 % ان كانت
مقاومة قوية او دعم قوى ولكن بالتجربة بالنسبة لى المقاومة القوية هى اللى
وصل لها السعر اكثر من مرة وارتد وبتكون فى وقت سابق دعم ... وايضا
النقاط القوية هى اللى بتوصل ليها السعر وقت خبر ويرتد يعنى بتلاقى شمعة
طويلة واخرها ديل والسعر بيرتد فبتكون نقطة قوية فى حالة ان السعر وصل لها مرة اخرى
... راجع الشارت وانت هتفهم كلامى

noureddineb
04-24-2014, 01:43
انا لازلت مبتدئ لكن اعتقد ان الدعوم والمقاومات لا تكفي فقط للتداول او بمعني ادق لا تكن كافيه للتحليل الفني فهناك ادوات اخري مع الدعوم والمقاومات
اسال الله لي ولكم التوفيق

samoray13
04-30-2014, 13:26
انا لا استطيع الشرح باللهجة المصرية اخي لكن اكيد انت سوف تستوعب كلام المهم اننا نعرف ان المنطقة قوية من خلال قوة ردها او دعمها للسعر وكلما كان الفريم كبير يكون افضل

boshboshking
04-30-2014, 14:33
المقاومة القوية او الدعم القوى هو اساسا يتحدد بعدد لمس الترند
يعنى يلمس مرتين او 3 مرات او 4 مرات كل ما تكرر عدد مرات الأرتداد اصبح افضل

gr53
05-04-2014, 03:57
الدعوم و المقاومات من أدوات التحليل الفني الهامة و التي يعتمد عليها كثير من المتاجرين
و هناك الكثير من الفيديوهات التي تشرحها و كيفية تحديدها

INTHENAMEOFALLA
05-04-2014, 12:36
بعد اذن حضراتكوا ..
تحياتي لكم..

واضح ان حضرتك لك طلبات كتير اوى
يبقى حضرتك بنفسك تشوف النت عليه مليون وتريح دماغك من ردود الشكر والنسخ اللى حضرتك مش عايزه فى موضوعك وكمان هتلاقى الشرح بالالوان زى ما حضرتك عايز يعنى مش ابيض واسود وربنا يساعدك

dqngers
05-04-2014, 12:41
سلام عليكم

أخي الكريم تستطيع أن تجد فالمنتدى كل تفسير بدور عليه و أيضاً فيديوهات بلغة مصرية

وشكراً :)

ahmed morsy
05-08-2014, 01:16
فى الواقع انا افضل التجارة فى اوقات يـتوافر الى فيها فرص للتـجارة مثل الدعم و المقاومة
التى هى اساس اى ربح فى الفـوركس و الدعم و المقاومة من المـمكن ان يربحنا العديد من النقاط يوميا
تقبل مروري

chomehdi
05-09-2014, 21:13
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته شكرا ولنا ولكم التوفيق
والتفوق في هدا المجال تحياتي وأطيب التهاني مني لناشري المعرفة

didaaass
05-09-2014, 21:18
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
بتمنا لك كل خير وموضوع جيد وبشكرك على طرحة
وخصوصا انك بتنفذ وتستنفد من خلال الرد مقابل البونص خطوط
بيرتد منها السعر وميقدرش يخترقها

abdelaziz 10
05-09-2014, 21:23
فى الواقع انا افضل التجارة فى اوقات يـتوافر الى فيها فرص للتـجارة مثل الدعم و المقاومة
التى هى اساس اى ربح فى الفـوركس و الدعم و المقاومة من المـمكن ان يربحنا العديد من النقاط يوميا
تقبل مروري
طبعا فالدعم والمقاومة واي ارتكاز قوي اخر ممكن يخلينا نربح ارباح كبيرة وفي نفس الوقت درجة الخطورة غير عالية طبعا
من جهة اهم الستوب لوز والارجت يسهل تحديده بدقة لو نتداول بالارتكازات ويكون الستوب اصغر من التارجت بشكل كبير

ahmedibrahim258260
05-09-2014, 21:23
بسم الله الرحمن الرحيم عاوز تستفيد اخي الكريم ممكن بدل ماتفتح موضوع هتلاقي اجابتك في المنتدي ابحث عليها وهتلاقيها
تقبل تحياتي

lluis
05-09-2014, 21:27
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

BrahimForex
05-09-2014, 21:59
الدعوم و المقاومات من اهم المفاهم في عالم الفوركس و تحديدهم يكمن في التعلو و الخبرة لذلك اخي العزيز عليك فقط بالتعلم

ssesko42
05-11-2014, 06:16
الدعوم هى قيعان متكررة وتكراريتها تحدد مناطق الأرتـداد وكلما تكررت كلما كانت دعم قوى
وكذلك المفاومات هى قمم متكررة وكلما تكررت يعـنى مقاومات سعرية

sara ali
05-11-2014, 06:58
بسم الله
باختصار شديد جدا
الدعم بيدعم السعر للصعود وعدم الهبوط
والمقاومه م اسمها تجعل السعر لا يصعد وتتقاومه وينزل

ruse
05-13-2014, 16:07

mahmoudgalal
05-13-2014, 16:08
دعم والمقاومه بالفعل اساس عمل الفوركس لكن تحديدهم والعمل عليهم مش سهل خالص لانك لو اتقنتهم بالمعنى الصحيح

MAZROUR
05-13-2014, 16:10
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الشرح كتابيا لن يفيدك بشكل كبير احسن انك تشوف فيديوهات لأنك
من خلالها سوء تضهر لك الاشكال من خلال الشارتات لكن طبعا الدعموم هي المناطق التي كلما وصلها السعر
ارتفع للاعلى والمقاومات هي المستويات التي كلما وصلها السعر اندفع مجددا للاسفل بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ebram
05-13-2014, 16:44
المهم في العمل بالدعوم والمقومات ان ننظر الي الفوليومل ان هنا بيكون مفتاح العمل بالسوق
فلا يمكن ان نتعامل مع الدعوم والمقومات ونفتح صفقات دون ان نعلم فوليوم التداول بيكون كبير ولا صغير علشان نحدد الاتجاه