PDA

View Full Version : احنا مدمنين؟؟؟؟؟؟؟

Pages : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9

mahmoud hassan
10-28-2013, 22:02
لا احنا المصريين بنتعلق بقشه... ولكن سمعتا تحت التراب بالنسبة للمتد\اولين الاجانب وخصوصا فى سوق الوكس هدتا العالم المثير الدى ليس له كبير فهو لا يحتر الا نفسه حتى المحترفين منهم ..... فلم لا نحسن تلك النظرة من قبل الادارة

malko
10-29-2013, 16:46
بسم الله
نعم اعتقد فعلا اننا مدمنين على الفوركس ولكن يجب ان يكون هذا الادمان مفيدا ومربحا وليس ضياعا للصحة والمال والوقت
جزيت خيرا

dalmoj
10-29-2013, 16:48
ده اكيد هيختلف من متارج الى متاجر فانا مثلا اعتقد المحترف الخبير فى السوق لن يستغرق مكوثه اما المنصة كثيرا فبمجدر نتظرةو تحليلية بسيطة هيقدر يحدد اتجاه وصفقاته بسهولة ولن يضطر للمكوث طويلا فى السواق بعكس القليل الخبرة بيطول وقته امام المنصة وده طبعا

falmo
10-31-2013, 18:44
لا اعتقد انها تصل لمرحلة الادمان .. قد يكون المتداول فى بداية معرفتة للفوركس وفى بداية طريق التعليم واكتساب المهارات والمعلومات وهذا قد يتطلب وقت طويل ... ولكن بعد مرحلة معينة يستطيع المتداول ان يحدد لنفسة نظام معين يمشى علية .. قد يقوم بتخصيص عدد ساعات يوميا للدخول الى السوق والتداول

بوسي
10-31-2013, 19:14
بصراحة الفوركس انقذ ناس كتير وفاتح بيوت كتير
لانه مربحة سهل بس
فى ناس بتخسر كتير بردو

حازم ابو اسماعيل
10-31-2013, 19:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك على الابتعاد عن الحاسوب
و المشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم الوقت و هذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب

laadjal
10-31-2013, 19:17
اخي الفوركس ادمان حقيقي خاصة في بداية لانك تجد تربح لاموال لاكن بتسجيل اول خسارة و تكون كبيرة رايح تخاف وتزيد من
الحيطة و يزيد خسارتك و كل الاسباب هي التسرع و العمل على الربح السريع

cyo
11-03-2013, 14:54
بالتأكيد على المتداول ان يتغلب على اخطائه
لذلك يمكن ان نعتبر الخسارة مرآة لاكتشاف اخطائنا وتجاوزها في المستقبل

waelmma
11-03-2013, 17:43
:tie::tie::tie: شكلنا فعلا بقينا مدمنين فوركس وحتى لو خسرنا
برضه متمسكين به مفيش فايدة طيب نعمل ايه ده قدرنا :tie::ok:

forexaly5
11-03-2013, 17:44
من يحب الفروسك فانه سيتغل فيه داءما
وة بل فانه سكيون مدمنا علهي بقوة
لانه فعلا يستحق ان نكون مدمنيني علهي
لانه يعتبر عملا حقيقا

milanowolf
11-03-2013, 17:50
احنا مدمنين فعلا
حتى لو مش معاك فلوس في الحساب بتفتح ديمو
لكن بصراحة ادمان ممتع و ممكن يفيد لو مزدش عن حده
ان اردت ان تبعد عنه لا تقدر.

Mostafa Haval
11-03-2013, 17:59
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

لم اصل لمرحلة الادمان الحمد لله والشكر له

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

latraaa
11-03-2013, 18:39
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على التقييم الدي قدمته، و لكن أرى أن الإدمان الدي نحن عليه ليس بالإدمان الكبير، و الغير المحمود، و إنما يمكن أن نسميه إدمان محمود، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

gr53
11-03-2013, 18:49
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

لم اصل لمرحلة الادمان الحمد لله والشكر له

أعتقد أن حالة الإدمان قد تأتي لمن لا يكن له عمل سوى الفوركس أو الطامع دائما في ربح المزيد و المزيد دون اكتفاء
أما من يكن يومه ملئيا فهو ينظم وقته بحيث يجعل للفوركس مكانا و وقتا محددا بحيث لا يؤثر على حياته

فوركسي
11-04-2013, 13:11
الاسباب الادمان انك تريد ان تصل على اكبر قدرمن الربح فى اليوم الواحد وهذا يحتاج عدد ساعات كثيره مما يجعلك مدمن للفوركس
والحل هو ان تقوم بعمل يوم راحة على الاقل لا تفكر فيه فى الفوركس وتبعد عن جهازالكمبيوتر تمام اخرج مع اصدقائك
اعمل اى شىء بعدي عن الفوركس حتى عندما تعود تعود بذهن صافى وحماس اكبر

saklmp
11-05-2013, 13:21
بسم الله
نعم اعتقد فعلا اننا مدمنين على الفوركس ولكن يجب ان يكون هذا الادمان مفيدا ومربحا وليس ضياعا للصحة والمال والوقت
جزيت خيرا

falmo
11-05-2013, 13:25
طبعا اخي الادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك على الابتعاد عن الحاسوب
و المشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم الوقت و هذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب على طول الوقت

kalma01
11-05-2013, 14:18
السلام عليكم
بصراحة بعض المرات بحس نفسي مدمن قدام الشاشة وبكون طالع من البيت وبفكر بالفوركس
نفسي اخلص من هالادمان وارتاح من وجع راس الفوركس

waelmma
11-05-2013, 14:21
:o:)):yahoo:انا بقيت مدمن حساب ديمو وربنا يستر
وميستمرش معى حالة الادمان ده وبارك الله فيك:o

هدىابراهيم
11-10-2013, 22:24
ده على حساب حياتك العاديه وعلى حساب صحتك والتواصل مع اهلك واصحابك
والحل هنا ايجاد طريقه متاجره لا تعتمد على التواجد المستمر بحيث تقدر تتاجر وتربح وبرده ماتنقطعش عن العالم الخارجي
وحتى لو ربح صغير افضل بكتير من ربح كبير ولكن على حساب نفسك

ali mohamed
11-15-2013, 03:40
من الواضح ان سياسه الفوركس وحب المكسب تقود الانسان الى الادمان
اى نعم ادمان كسب المال فحتى لو خسرت
يكون دئما عندك الامل ان تربح فى المرات القادمه

ahawny
11-15-2013, 03:53
السلام عليكم وحمت الله
شوف يااغى الكريم انا شايف
من وجهه نظري التداول الكتير على عمله مثلا ومراقبه تصرفاتها وحركاتها باستمرار
ميزه للي عنده وقت تفرغ هيقدر يفهم آليه حركه السوق كويس اوي
وفى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

salmki
11-15-2013, 14:10
ده اكيد هيختلف من متارج الى متاجر فانا مثلا اعتقد المحترف الخبير فى السوق لن يستغرق مكوثه اما المنصة كثيرا فبمجدر نتظرةو تحليلية بسيطة هيقدر يحدد اتجاه وصفقاته بسهولة ولن يضطر للمكوث طويلا فى السواق بعكس القليل الخبرة بيطول وقته امام المنصة وده طبعا غير من عن

mohamed emara
11-15-2013, 14:17
انااعتقد حقا ان تجاه العملات الاجنبيه عتر ادما
وادا اكثر للذين استطاعواتحقيق ربح م خلالها
لانها ابح منهامجيد جدا ولا يستطيع احد مقومت

gr53
11-15-2013, 17:05
أعتقد أن حالة الإدمان قد تأتي لمن لا يكن له عمل سوى الفوركس أو الطامع دائما في ربح المزيد و المزيد دون اكتفاء
أما من يكن يومه ملئيا فهو ينظم وقته بحيث يجعل للفوركس مكانا و وقتا محددا بحيث لا يؤثر على حياته

حسن احمد بلاع
11-15-2013, 17:07
هو لا يعتبر ادمان اخي الكريم

ولكن هو سعي لكسب الرزق فهناك

اناس ليس لديهم عمل وهذا يعتبر عملهم

لكن الذي ياخذه كدخل اضافي فيعتبر مدمن شكرا

lamkol
11-15-2013, 19:34
طبعا اخي الادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك على الابتعاد عن الحاسوب
و المشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم الوقت و هذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب على طول الوقت

salmki
11-15-2013, 19:41
فعلا الموضوع بيوصل لبعض الناس الى الادمان على الرغم انه بيحقق خساير اكتر من الربح بس بيبقى عنده امل انه هيكسب
احسن حاجة ان الواحد يعرف يسيطر و ميخليش الفوركس ياخد كل عقله و و قته

balkm
11-16-2013, 03:21

gr53
11-16-2013, 08:47

الإدمان يأتي لمن لا عمل له غير الفوركس أو الطامع في مزيد من الأرباح
أما من كان يومه مليئا بأمور أخرى غير فهو ينظم وقته بحيث لا يطغى الفوركس على حياته

mohamedalshafai
11-16-2013, 11:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا ادمانى بيكون فى اوقات معينه ليس كل يوم وبعدين كل ما ادمن واغير مبادىئ فى التجاره افضل
اخد على دماغى خساره لغاية ما اقول حقى برقبتى فعلا يا جماعه بس انا من فتره بدات اتوب

ابوالفتوح موسى مدين
11-16-2013, 11:29
السلام عليكم اتفق معك اخى العضو فى لفظة الادمان لان من كسب وخسر وعاد فانه ادمن الفوركس ولن يستطيع البعد عنه ابدا

crazyfrag1
11-16-2013, 11:32
الــــسلام عــــلــــيــــكـــم و رحــــمــــة الــــلــــه و بـــركـاتـه اخى الكثيرين فى هذا السوق هم هكذا بالـــتـــوفـــيـق لـــنــا و لــكــم ان شــاء الـــلــه

mohamed alsaead
11-16-2013, 11:41
فعلا اخى كلامك سليم الناس الان مدممنين الفوركس انا شخصيا بقيت كل ما اتمرجن ارجع تانى للمنتدى اعمل بونص جديد وابداء تانى م عارف ابطل الموضوع دة بقة حاجة بتجرى فى الدم بس طبعا بشتغل فى الفوركس بالظوابط الشرعية يعنى ادمان حلال

nabile051
11-16-2013, 11:42
والقصة هي قصة الشاعر أغاثون الذي أقام في منزله مأدبة للاحتفال بنجاح أول عمل مسرحي له. وفي هذه المأدبة طُلِبَ من كلِّ المدعوين، ومن بينهم سقراط، أن يلقوا كلمة تمجِّد إله الحب – وخاصة أريستوفان الذي طوَّر أسطورة الخنثى البدئية. ويقوم سقراطمن تقريظ الجمال، بمحاولة لتحديد طبيعة الحب، متجنبًا الوقوع في شرك الجدال، أخيرًا إلى حبِّ العلم. لأنه، وبسبب كونه رغبةً في الخلود وتطلعًا إلى الجمال في ذاته، يقودنا الحبُّ الأرضي إلى الحبِّ السماوي. وهذا هو معنىndel– الذي هو أحد أجمل الحوارات – لم تتدنَّ خلال تاريخ الفلسفة كلِّه: حيث نجد صداه، مثلاً، في العقيدة المسيحية للقديس أوغسطين، الذي كان يعتقد بأن "كلَّ فعل محبة هو، في النهاية، حب للإله".

SheShe
11-16-2013, 14:34
الفوركس سوق ممتع وحر يجلب اليه الكثير بسبب انه اكبر سوق فى جمع المال وسرع سوق فى تحقيق الارباح
يجب الانتباه اثناء التداول فهو ايضا سوق مخاطر ويجب البعد عن التسرع والتهور فى التداول ويجب ان يكون
عقل حكيم فى تصرفاته.

رفيق محمد
11-16-2013, 14:35
لا ياعزيزى العملية مش ادمان
وصدقنى ان لو الواحد لقى حاجة احسن هيختارها على طول
ويترك الفوركس وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

gr53
11-18-2013, 23:02
أما من كان يومه مليئا بأمور أخرى غير التداول فهو ينظم وقته ما بين الفوركس و حياته الخاصة

bibdi
11-21-2013, 17:24
الاكثار من الفوركس وعدم الاستسلام رغم الخسارة لا اعتبره ادمان
لكن الفشل وعدم نية التطور رغم الاستمرار في الخسائر بالتأكيد ذلك هو الادمان على الفوركس

juve4ever
11-22-2013, 12:18
بـــسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع
المشكله فى البدااايه الخاطئه والتعليييم الخاطئ فكل منا فى بدايته يجلس امام الشاشه 20 ساعه فى اليوم ويعتقد ان هذااا هو مايحقق الربح

kamal2014
11-22-2013, 12:41
في بداية اي مجال يكون هناك ادمان عليه لمعرفة اهم اسراره و لاكن بالمرور الوقت و تعلم المجال يصبح الشخص
منظموقته و يدخل للمجال على حسب الحاجة فقط

nany_lola
11-22-2013, 15:23
اعتقد ان سبب ادماننا للفوركس هو جحبنا الشديد للتجارة في هذا السوق الممتع والشيق والذي يساعدنا على تحقيق احلامنا عندما نحقق الارباح ولكن تحقيق الارباح ليس بسهل بينما يحتاج الى عمل جاد وجهد شاق وتعلم لاكتساب الخبرات اللازمة

nasser9050
11-22-2013, 15:25
والقصة هي قصة الشاعر أغاثون الذي أقام في منزله مأدبة للاحتفال بنجاح أول عمل مسرحي له. وفي هذه المأدبة طُلِبَ من كلِّ المدعوين، ومن بينهم سقراط، أن يلقوا كلمة تمجِّد إله الحب – وخاصة أريستوفان الذي طوَّر أسطورة الخنثى البدئية. ويقوم سقراطمن تقريظ الجمال، بمحاولة لتحديد طبيعة الحب، متجنبًا الوقوع في شرك الجدال، أخيرًا إلى حبِّ العلم. لأنه، وبسبب كونه رغبةً في الخلود وتطلعًا إلى الجمال في ذاته، يقودنا الحبُّ الأرضي إلى الحبِّ السماوي. وهذا هو معنىndel– الذي هو أحد أجمل الحوارات – لم تتدنَّ خلال تاريخ الفلسفة كلِّه: حيث نجد صداه، مثلاً، في العقيدة المسيحية للقديس أوغسطين، الذي كان يعتقد بأن "كلَّ فعل محبة هو، في النهاية، حب للإله".

farouk guermazi
11-22-2013, 15:46
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته تحية طيبة المهم في التجارة هو الحفاظ على التوازن و ابعاد كل العواطف

damlop
11-22-2013, 19:10
جزيت خيرا

gr53
12-14-2013, 12:35
أما من كان يومه مليئا بأمور أخرى غير التداول فهو ينظم وقته و و لا يصل به الحال للإدمان

ابو امير
12-14-2013, 13:01
نعم انه ادمان حقا لاكنه ادمان من نوع خاص اخي العزيز ادمان منه
الاموال وهذا شي حلو مره هذا ممتع الي كذالك وشكرا

مصطفى الشنديدى
12-14-2013, 13:16
فعلا الادمان ده مشكلة كبيرة يؤثر على حسابنا فى شركة الافوركس
وخصوصا ادمان الخسارة وابحت الان لا استطيع عن الفوركس يوميا
فلازم ادخل ابص على الشارت يوميا حتى فى ايام الاجارة والموضوع بقى صعب قوى

amr0taha
12-14-2013, 13:17
السوق مغرى فعليا لو دخلت السوق مش هتقدر تخرج يمكن عشان الفرص الكتير اللى بتشوفها .............. اهم حاجة الحكمة فى الدخول وبلاش الدخول العشوائى والطمع

boshboshking
12-14-2013, 15:31
فى ناس بتقول ان العمل عباده و هو مش ادمان ما هو علشان نقدر نعيش كويس لازم نشتغل و انا بعتبر ان الفوركس ده زيه زى اى شغل لازم نروح الشغل كل يوم
و نأخد بدل من يوم اجازه لأ كمان يومين

sameh elemam
12-14-2013, 15:34
السلام عليكم ورحمتة الله وبركاتة
بصراحه عندك حق والادمان ده بيزيد يوم بعد يوم
وده على حساب حياتك العاديه وعلى حساب صحتك والتواصل مع اهلك واصحابك
والحل هنا ايجاد طريقه متاجره لا تعتمد على التواجد المستمر بحيث تقدر تتاجر وتربح وبرده ماتنقطعش عن العالم الخارجي
وحتى لو ربح صغير افضل بكتير من ربح كبير ولكن على حساب نفسك ووقتك وحياتك
وتحياتى للجميع

zidan
12-14-2013, 17:15
نحن لنسا مدنين لان الفوركس يحتاج الى عمل وتركيز وايضا وقت كثيرا
ولكن عدم التدالو بكثرة حتى لا نصل الى حالة من التعب والرهاق

khaled saad
12-14-2013, 17:31
إذا كان الشخص مدمن مخدرات فهذا الشيء سيىء طبعا اما شخص مدمن فوركس بدون طريقة مدروسة هذا سوف يؤدي إلى الخسارة بنسبة 99%

Asmaa_sema
12-14-2013, 17:34
اعتقد ان الفوركس فعلا ممكن يكون فية ادمان لانك تجد ان هناك اشخاص بالرغم من انها تخسر الكثير من الاموال الا انها لازالت تعمل فى هذا السوق
ومن الممكن ان تكون رغبة لديهم فى تعويض الخسارة

ashrafko
12-14-2013, 17:36
اخى الكريم بالفعل انا اعشق هذا العمل واتمنى العمل بة طوال الوقت والبعد عن الجميع وانا بالفعل مدمن فوركس

nile line
12-14-2013, 18:25
انا شايف ان سبب الادان الوحيد هو الطمع اللى بيخلينا مش قادرين نتحكم فى نفسنا
وانا شايف ان الحل الوحيد انك تحدد لنفسك مكسب معين كل يوم ومش تزيد عليه.

latraaa
12-14-2013, 18:29
و الله يا اخي الكريم،مادا اقول لك، صحيح المصطلح الدي استعملته يمكن أن يقع علينا، نعم نحن مدمنون و لكن أرى أنه ادمان محمود و لا أثر له، و يحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

adamtamer
12-14-2013, 18:31
بصراحه ادمان ممتع فانا عندى معرفتى بمعلومه جديده
او استراتجيه او مؤشر واكتشف حاجه جديده لا اعلمها من قبل هذا قمه المتعى وياه ولو ختمت اليوم بربح ممكن منمش

randa
12-14-2013, 20:02
كنت بسمع عن فكرة الادمان دى وفعلا كانت بتقلقنى وتخيلت انها زى القمار
بس بالتجربه لقتنى فعلا بستمتع جدا بالتداول لكن بقدر اتحكم كتير فى نفسى مش سايبه الموضوع كدا

koussila
12-19-2013, 23:11
- تاريخ شيوخ ابن عبد البرّ.
43- كتاب في أخبار القضاة.
44- تواليف الفقيه الحافظ ابن عبد البرّ، وجمع رواياته عن شيوخه.
45- فهرسة الشيخ الفقيه الحافظ أبو عمر بن عبد البرّ.

amoune
12-19-2013, 23:12
- الذبّ عن عكرمة البربري.
47- محن العلماء.
48- كتاب الجامع.
49- الأمثال السائرة والأبيات النادرة.
50- رسالة في أدب المجالسة وحمد اللسان.

koussila
12-19-2013, 23:12
- مختارات من الشعر والنثر.
52- نزهة المستمعين وروض الخائفين.
53- الإنصاف في أسماء الله.
54- الرقائق.
55- رسالة في الأنواء أومنازل القمر.

amoune
12-19-2013, 23:13
- وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان – ابن خلكان 7/66-67
- هوسليمان بن خلف بن سعد الأندلسي القرطبي الباجي المالكي، ولد بمدينة بطليوس عام 403هـ وتوفي سنة 474هـ بالمرية، كان فقيها متقنا وأصوليا بارعا. (ترتيب المدارك 4/804).
- وفيات الأعيان، ص:66.
- تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، الذهبي 28/136.

---------- Post added at 09:13 PM ---------- Previous post was at 09:13 PM ----------

وقال أبو الحسن بن القطان : " أبو عمر فقيه حافظ، محدث، متقن، عالم بالخلاف والآداب، قديم السماع كثيره" .
وقد ذكره أبو محمد بن حزم الظاهري في رسالته في فضل الأندلس وعلمائها وما صنّف بها من كتاب، فأثنى عليه وعلى تآليفه، وقال: "لصاحبنا أبي عمر تواليف لا مثل لها في جميع معانيها" .

walidos
12-19-2013, 23:15
أنا بصراحة لست مدمن أبدا والفوركس بالنسبة لي مجرد أداة لتذيع الوقت
بعد أن فقد الأمل في أن أرباح شيئا وأضحى أصبحت اشتغل سوف أنساه

forexbroker
12-19-2013, 23:16
السلام عليكم
هو ينطبق علينا صحيح هذا التعبير فعلى نفسي أعتقد أني
أصبحت مدمن على الفوركس لكن إنشالله لا يروح تعبك
على الفاضي.

عدي
12-19-2013, 23:17
اكيييييد مدمنين .. المكسب ده ادماااان و الخساره نتيجه حتميه و مع ذلك الواحد مبيهموش و بيدخل بقلب جااامد نسمي ده ابه ملوش غير اسم واحد ادماااان. .. يتوب علينا ربنا

اياد مطر
12-20-2013, 02:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الفاضل فعلا كلامك ده صحيح 100% ده ينطبق عليا و علي ناس اخرين
انا فعلا كل ما اخسر رصيدي كله اقول خلاص عمري ماهشغل دماغي واتعب الاعصاب ده و الائي بحاول مره تانيه
و ربنا يرزقنا جميعا
نعــــم اخــي معــك حــق نحــن مدمنيــن بـس لازم نرتــب كــل شيــئ فـي حياتنــا

hatem
12-20-2013, 02:10
الادمان هو شئ واقع لامحال
اذ لا يمكنني ان يمر الوقت دو ان انضر الى الشارت
ويتجلى الاذمان في يومي السبت والاحد
اذ تشعر ان هنالك شئ ينقصك وتبقى تنتضر متى سيعاود السوق الفتح

poop3
12-20-2013, 02:34
السلام عليكم ورحمه اللع وبركاته
اتمنى ان تكون بخير اخى الكريم واعضاء المنتدى
انا بالفعل مدمن حاجه اسمها فوركس ولن احققه الى ارباح

بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الكبير

houssine61
12-20-2013, 02:39
اعتقد ان الفوركس فعلا ممكن يكون فية ادمان لانك تجد ان هناك اشخاص بالرغم من انها تخسر الكثير من الاموال الا انها لازالت تعمل فى هذا السوق
ومن الممكن ان تكون رغبة لديهم فى تعويض الخسارة

---------- Post added at 11:37 PM ---------- Previous post was at 11:36 PM ----------

اخي الفاضل فعلا كلامك ده صحيح 100% ده ينطبق عليا و علي ناس اخرين
انا فعلا كل ما اخسر رصيدي كله اقول خلاص عمري ماهشغل دماغي واتعب الاعصاب ده و الائي بحاول مره تانيه
و ربنا يرزقنا جميعا

---------- Post added at 11:37 PM ---------- Previous post was at 11:37 PM ----------

---------- Post added at 11:38 PM ---------- Previous post was at 11:37 PM ----------

اكيييييد مدمنين .. المكسب ده ادماااان و الخساره نتيجه حتميه و مع ذلك الواحد مبيهموش و بيدخل بقلب جااامد نسمي ده ابه ملوش غير اسم واحد ادماااان. .. يتوب علينا ربن

---------- Post added at 11:39 PM ---------- Previous post was at 11:38 PM ----------

3- الإنصاف في أسماء الله.
54- الرقائق.
55- رسالة في الأنواء أومنازل القمر.

roua
12-20-2013, 02:50
فى اختبار بسيط تقدر تعرف بيه نفسك مدمن ولا لا وهو جرب متبصش لشارت ولا تدخل منتدى فوريكس ولا تسمع اى
حاجة عن الفوركس لمده اسبوع وشوف هل انته مدمن ام لا من خلال شعورك هل ناقصك حاجة هل حاسس انك مش مظبوط

wafmpl
12-21-2013, 18:39
انا شخصيا شايف كده لاني لحد دلوقتي مكسبتش من الفوركس وكل مره اضارب اقول هكسب المره دي حتي لو كسبت بتفضل تضارب لغايه ما تخسر الاموال كلها اعتقد اننا اصبحنا مدمنين فوركس

Elrayes
12-21-2013, 20:54
هما بالنسبة للناجحين في سوق الفوركس و الي بيحققوا ارباح لازم يكونوا مدمنين و انهم يسيبوا المجال دا او يبعدوا بالنسبالهم خساره و الادمان دا
بيكون بالنسبة للي بيتعلموا او بيدوروا علي طريقهم للنجاح

فاتح
12-21-2013, 22:49
نحن لسنا مدمنين علي الفوركس اخي نحن كبشر مدمنين علي حب المال هل تتخيل ان العمل في الحياة اليومية ادمان لا بل هو من اجل المال فقط
تقبل مروري

canjk
12-22-2013, 19:27
اى شئ بتحبه بعدة كدة تلاقى نفسك بتدمه
بس لازم ناخد بالنا من سلبيات الفوركس وادمانه
وللاسف اننا بنقعد نتابع معظم اليوم
وبنهمل حجات كتير فى حايتنا

dr.eman abdallah
12-22-2013, 21:42
مبدايا احنا مدمنين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايوة مدمنين .....و الأدمان بقي للتجارة و من وراها الخسارة

و كل ادمان و ليه علاج

بس في الأول اعرف انك فعلا مش قادر تسيطر علي نفسك و مش قادر تبطل

و مع بعض ان شاء الله نقدر نحول الخسارة لمكسب

لكن تفتكر ايه الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تعالو نتشارك ونكتب الاسباب والعلاج

دا ادمان و عشق

xabgo
12-24-2013, 18:35
شوف ياغالى
الموضوع ببساطة أنه مثلما قيل أن من كثر كلامه كثر غلطه
تمام ينطبق هذا القول على الفوركس فمن أفرط فى تداوله كثرت خسارته وكبرت
ولم أجد فى هذا السوق أفضل من الدخول قليلا ولكن من فرص مؤكدة

reus
12-24-2013, 18:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
ادمان ايه بس يا ماو هو الواحد عارف يكسب دولار حتى وتقبل مرورى
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

heroo252
12-24-2013, 19:11
انا فعلا ممكن اقول انى بقيت مدمن للمتاجرة مش بنتظر فرصة
انما ديما بدخل صفقات على امل الربح واول ما احقق الرح دة ممكن اضيعة تانى نتيجة للطمع

walid08
12-24-2013, 20:26
السلام عليكم
نعم اخي انت على حق نحن في حالة ادمان الان على الفوركس
ولكن اعتقد الادمان على الفوركس احسن من الادمان على التدخين مثلا او على الشيئ السلبي

samoz
12-24-2013, 21:11
ده شئ طبيعي بالنسبة لانسان وثق في مصدر نقل للجميع الثقة في معاملته مع الناس
وكل ما الانسان يربح فمن داخلة رافض فكرة التوقف عنه حتي ولو خسر منه

sasoo2012
12-25-2013, 00:57
السلام عليكم
اخى الكريم الحقيقة ان معظمنا بيدفع ضريبة فى هذا السوق من صحته ووقته فمن منا لايجلس بالساعات امام البى سى وهكذا كل يوم حتى اصبح عادة مستمرة معه وعلى اثرها نتعرض لبعض المشاكل الصحية كأرهاق العين والعمود الفقرى من كثرة الجلوس امام البى سى انا انتبهت بفضل الله

dalmpoi
12-25-2013, 03:17
انا في اول الطربق وفعلا فكرت مسبقا في امكانية الادمان على هذا المجال
اذا استطعت تحدي نفسك وتخصيص مدة معينة خلال اليوم للتداول فانك لن تكون فريسة سهلة للادمان

poop
12-25-2013, 06:44
بدايه ارحب بك اخى الكريم وباعضاء المنتدى الكرام
لا يا اخى الكريم انا فعلا مدمن للفورك سولكن بحبه وبكسب منه لحمد لله

بالتوفيق لك اخى الفاضل انت وباقى الاعضاء الكرام

jalmpo
12-25-2013, 14:21
ده اكيد هيختلف من متارج الى متاجر فانا مثلا اعتقد المحترف الخبير فى السوق لن يستغرق مكوثه اما المنصة كثيرا فبمجدر نتظرةو تحليلية بسيطة هيقدر يحدد اتجاه وصفقاته بسهولة ولن يضطر للمكوث طويلا فى السواق بعكس القليل الخبرة بيطول وقته امام المنصة وده طبعا

Rajae
12-25-2013, 16:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي فعلا ربما يمكن أن نطلق على أنفسنا مصطلح مدمنين على الفوركس لأنه تجدنا نتاجر كل يوم و نترقب
الأسعار و أيضا نتعلم يعني تجد الفوركس يحتل جزء من حياتنا

wsabnt
12-26-2013, 19:08
المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

halom
12-27-2013, 02:50

اياد مطر
12-27-2013, 03:26
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور كل الشكر ولك تحياتيولكل اعضاء المنتدي الكرام اما بعد لمعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

vabho
12-27-2013, 14:20
الفوركس بقى فى دمنا بيجيلى هاجس انى ابص على الشارت كل شوية حتى فى ايام الاجازة ببص على الشارت مش عارفة هشوف اية بس اهو بب واقعد افكر الزوج الفلانى هيصعد ولا يهبط

khaledqbdr
12-27-2013, 14:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم اللي انت بتقوله دا مش صح الفوركس مش ادمان ولا حاجة بس لازم يكون فيه مثابرة
وتحدي واصرار علي النجاح وحتي لو كان ادمان بس ميكونش ادمان للخسارة

hoda11
12-27-2013, 23:59
لادمان فىا لفوركس متمثل فى اننا لا نستطيع ان نترك هذا المجال واحنا مش عارفين نسيب الفوركس لانه طريق مسدود ان حققت منه ربح تريد ان تستمر فيه حتى تحقق المزيد من الارباح وان خسرت فيه تريد ان تستمر ايضا لكى تعوض هذه الخسارة

transakshan6
12-28-2013, 00:07
لا يا اخي مش ادمان ولا حاجه الادمان ده بيوصل لمرض نفسي
و احسن شئ محاوله تحويل الخساره لمكسب ولكن بالصبر و الجد و الاستمرار في المعافر مع الصفقات و الفوركس في حدود القوانين
العلاج هو قرائه المزيد و التركيز في الصفقات عشان تكسبها .
تحياتي لك.

zikou
12-28-2013, 00:09
سلام عليكم

بالتوفيق

اياد مطر
12-28-2013, 00:30
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل تحياتي لك و لكل اعضاء الكمندي الكرام منتدي الفوركس العرب الجميل اما بعد المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

hamada mady
12-28-2013, 01:10
قد يكون المتداول فى بداية معرفتة للفوركس وفى بداية
طريق التعليم واكتساب المهارات والمعلومات وهذا قد
يتطلب وقت طويل
ولكن بعد مرحلة معينة يستطيع المتداول ان
يحدد لنفسة نظام معين يمشى علية

اياد مطر
12-28-2013, 02:22
اخي الكريم جزاك الله خيرا كثيرا علي مشاركتك معانا
وتحساتي لك ولجميع اعضاء الفوركس العرب الكرام اما بعد المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

waelmma
12-28-2013, 10:49
:accute::dance::o الفوركس تحول عند بعض الناس اخى الكريم الى ادمان فعلا
والمهم ان لايتحول الى قمار اى الكريم فيجب مراعاة الله فى تجارتنا

zinga3
12-28-2013, 15:07
كلما زاد الفاصل الزمني هو، على نطاق أوسع حركة السعر سيكون. على سبيل المثال، يجب أن تتوقع
لرؤية مكاسب سعر أعلى من دخل التجارة باستخدام الرسم البياني اليومي مما كنت انظر عادة عندما
15 دقيقة باستخدام الرسوم البيانية

عالم فوركسي
12-28-2013, 15:32
الحل هو التعلم الكافي للبدء في المداولة
ثانيا انتظار الفرص الجيدة للدخول في صفقات بعد التحليل طبعا
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

gr53
12-30-2013, 07:15
أما من كان يومه مليئا بأمور أخرى غيرالتداول فهو ينظم وقته بحيث يكون للسوق وقت محدد لا يتعداه

arnold
12-30-2013, 11:20
,,,,السلام,,,عليكم,,,ورحمة,,,ال ه,,,تعالى,,,وبركاتـــــــــ ه,,,,
وهل من يعمل ...يكون مدمن...هل المل ادمان ...اذا الكل مدمنون ........

YOU HABIB
12-30-2013, 12:21
قد تجد المتاجريخسر ويعا ند ويريد ان ينتقم من السوق بدخوله عدد من الصفقات ويخسر
ولكن الادمان دا طريق اخر انك لا تستطيع ترك المتاجره نهائيا وتعزل نفسك وحياتك
لهذا الفوركس .

abdallah01
12-30-2013, 13:42
السلام عليكم
وجهة نظر رائعة للاخ في التعليق السابق حين قال
قد تجد المتاجريخسر ويعا ند ويريد ان ينتقم من السوق بدخوله عدد من الصفقات ويخسر
لهذا الفوركس .
الى القاء في مناسبة اخرى

sadz2
12-30-2013, 14:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم
نعــــم اخــي نحــن مدمنيــن و لكل إدمان علاج كما قلت في نظري فإن العلاج هو الصبر و الإلتزام و عدم التسرع و إدارة رأس المال بشكل صحيح
وشكرا لك على الموضوع اخي الكريم وارجو التوفيق لك

alemdar92
12-30-2013, 14:04
اخي انا علي حساب حياتك العاديه وعلى حساب صحتك والتواصل مع اهلك واصحابك

falopm
12-30-2013, 14:16
لا اعتقد انها تصل لمرحلة الادمان .. قد يكون المتداول فى بداية معرفتة للفوركس وفى بداية طريق التعليم واكتساب المهارات والمعلومات وهذا قد يتطلب وقت طويل ... ولكن بعد مرحلة معينة يستطيع المتداول ان يحدد لنفسة نظام معين يمشى علية .. قد يقوم بتخصيص عدد ساعات يوميا للدخول الى السوق والتداول

abdelhak redouane
12-30-2013, 15:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم ليمكننا ان نقول ان هذا هو الادمان لان الادمان يكون في المخذرات والمسكرات اما التجارة في الفوركس هي طريقة للعمل ووطريق لتحقيق مكاسب مالية والوصول الى فهم التجارة عامة والتجارة الدولية خاصة وطريقة التجارة بالاسهم والاموال بالتوفيق للجميع

remas
12-30-2013, 15:51
بالتاكيد اخى الكريم معظمنا وصل فى مرحله من المراحل الى الادمان خاصة لما كنا
فى اول الطريق لكن بعد كده الموضوع اختلف واصبح فيه توازن

صديق المنتدى
12-31-2013, 16:03
شكرا على الطرح الجميل اخي
لكني مازلت مبتدىء و ينقصني الكثيرررر من التعلم
بالتوفيق و السلام
------------------------------

hamada mady
12-31-2013, 19:04
لا اعتقد انها تصل لمرحلة الادمان .. قد يكون المتداول فى بداية معرفتة للفوركس
وفى بداية طريق التعليم واكتساب المهارات والمعلومات وهذا قد يتطلب وقت طويل
... ولكن بعد مرحلة معينة يستطيع المتداول ان يحدد لنفسة نظام معين يمشى علية
.. قد يقوم بتخصيص عدد ساعات يوميا للدخول الى السوق والتداول

el andaloussi
12-31-2013, 19:08
أخي الكريم فعلا المتاجرة إدمان ولكن الحمد لله أن جعلنا
مدمنين على عمل مفيد ولكن لا يجب أن يشغلنا ذالك عن علادة الخالق ةهذا هو المهم

mohd
12-31-2013, 19:11
نعم صحيح هذا الكلام فعلا انه ادمان حتي مع الخسارة المستمرة لا تستطيع ان تنصرف عنه
تخسر وترجع مرة ثانية

heroo252
12-31-2013, 19:17
انا موافقك فى نص كلامك بس ممكناة نكون مدمنين للتجارة
انما عشان الربح لكن لو بخسر اكيد مش هتاجر بشراهة كدة
انا مدمن للربح وليس الخسارة

ahmed13dz
12-31-2013, 19:32
ى شئ بتحبه بعدة كدة تلاقى نفسك بتدمه
بس لازم ناخد بالنا من سلبيات الفوركس وادمانه وللاسف اننا بنقعد نتابع معظم اليوم
و الهدف متمثل فى المكاسب اما عن الجزء الخاص بالخسارة فان لا توجد تجارة بدون خسائر ولكن يجب ان تسعى دائما للمكاسب.

عدي
12-31-2013, 22:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ... فعلا الفوركس بقي ادماااان للكثير من الشباب هذه الايام ... بس اكيد ادمان عشان المكسب اومال بقي لو خساره مظنش اني يهيبقي في اي ادمان ولا ايه... و بالتوفيق ان شاء الله

mou3taz
12-31-2013, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انه بلفعل ادمان خاصتا عند الربح فانه يزيد حبك للمتاجر ويزيد شغفك والعكس صحيح
لهذا يجب تنضيم الوقت والسلام عليكم

devman
12-31-2013, 23:07

هناك متاجرين مدمنين بالمعنى الحقيقي على الفوركس والشارت بصفة خاصة

لكن بالنسبة لي لا يوجد إدمان لأني لا أتاجر بشكل دائم

heroo252
12-31-2013, 23:42
ومين قال ان كل واحد مدمن التجارة يبقى مدمن للخسارة
طيب اانا فعلا بتاجر بشراهة لكنى بحقق ارباح الحمد لله
مش خساير

salim telecom
01-01-2014, 00:57
السلام عليكم أخي الكريم
شكرا لك اخي الفاضل بارك الله فيك
يجب ان ترتاح من التجارة لهاذا السكالبينغ هو الجيد
و الله أعلم و الله الموفق

monimox
01-11-2014, 17:11
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
اشكر كل من ساهم في نشر معلومات او اعتاء شرح في سابيل تعاون في ما بيننا من اجل النجاح .....
وليوفقكم الله

saad197920
01-11-2014, 17:51
نعم يا اخى والله كلامك صحيح نحن ادمنا هذا المجال بالفعل رغم تكرر الخسارة نجد انفسنا نرجع اليه مرة اخرى وبلهفة اكبر
لا اعرف لماذا ربما لان هذا المجال اصبح بالنسبة لنا هو الملاذ الوحيد من الفقر ربما .

samoz
01-13-2014, 19:36
هوا الصراحة افضل حاجة اللي تخليك متقولش علي نفسك انك مدمن فوركس انك تتداول بالسوينجات
او الصفقات الطويلة الاجل دي افضل حاجة تخليك تنسي الفوركس لحد مالصفقة تحقق

عاشق الفوركس
01-13-2014, 19:44
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

السلام عليكم والله الحكاية مش ادمان ولا حاجة بل هي تجارة كباقي التجارات التى سمعت بها المهم عند الخسارة لازم علينا ان نتقبلها اخي الكريم لكي نتطور في المجال العملات ,بالتوفيق لك وللجميع ان شاء الله

salim telecom
01-14-2014, 00:44
السلام عليكم أخي الكريم
شكرا لك اخي الفاضل بارك الله فيك
و الله انا اتخد من الفوركس فرصة عملة الله يوفقنا ان شاء الله
و الله أعلم و الله الموفق

draygar4
01-14-2014, 00:45
بصراحه عندك حق والادمان ده بيزيد يوم بعد يوم
وده على حساب حياتك العاديه وعلى حساب صحتك والتواصل مع اهلك واصحابك
وحتى لو ربح صغير افضل بكتير من ربح كبير ولكن على حساب نفسك ووقتك وحياتك

aziz.alger
01-14-2014, 00:52
نحمد الله أنه ليس ادمان على المخدرات ولا الخمر ولا حتى الأنترنت وانما هو ادمان على التجارة واصل يا أخي فأنت في الطريق الصحيح

maghribia
01-14-2014, 01:15
الادمان للفوركس فهو ادامن جيد ان كان به ربح
لانه على الاقل سكيون فيه ربح مالي
و لهذا فانا لا اعتب رهذا ادامانا

basem hamdy
01-14-2014, 01:27
انا معرفش حاجه نهااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااائي في الفوريكس وهل انا ممكن اتعلم في مده اد ايه بالظبط ارجو انكم تفيدوني اي نااااااااااااس

korbosli
01-14-2014, 01:36
المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرةالادمان فىا لفوركس متمثل فى اننا لا نستطيع ان نترك هذا المجال واحنا مش عارفين نسيب الفوركس لانه طريق مسدود ان حققت منه ربح

prof2014
01-14-2014, 02:23
تحياتى لجميع اعضاء المنتدى . فعلا موعظة جميلة جدا ولازم الواحد يتحلى
بالصبر والقاعة وعدم الطمع علشان منخسرش كل حاجة واتمنى التوفيق لاحلى اعضاء احلى منتدى

monimox
01-14-2014, 02:38
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
اشكر كل من ساهم من اجل مساعدة الا خرين في فهم كل ما يتعلق بتداول في فوركس وعلى هاده الفرص التي لا تعوض انا شخسيا مبتدئ
و أحاول ان استفيد منها قبل بدئ في هد المجال .....
و اتمنى لي ولكم اتوفيق

mohcin
01-15-2014, 16:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام
))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))(((((((( ((((((((((((((((((((((((((((((((((

mga202020
01-15-2014, 17:09
ما هو المقصود بهيروهايد ياماجوتشي Hirohide Yamaguchi ؟

نائب محافظ بنك اليابان الحالي.

---------- Post added at 04:09 PM ---------- Previous post was at 04:08 PM ----------

ما هو المقصود بهيئة تنظيم المتاجرة في السلع الآجلة cftc ؟

هي هيئة فيدرالية أنشأها الكونجرس الأميركي عام 1974 لتنظيم عمليات المتاجرة في العقود المستقبلية وحماية الأطراف المشاركة في السوق من عمليات التلاعب والخداع التي قد تحدث.

Abdallah Ibrahim
01-15-2014, 17:10
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز

واتمنى الإفادة للجميع ان شاء الله
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
اخى الفاضل تحياتى

mohcin
01-17-2014, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى العزيز
اتمنى أن أكون أفدتك فى سؤالك وننتظر باقى العضاء للتوضيح اكثر

تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

* لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام

reer
01-17-2014, 22:29
المعلومات مفيده جدا و على الاشخاص الاستفاده منها مهما كانت اقتصاديه و علميه او سياسيه لكي يستطيع ان يتكيف مع ثورة التكونلوجيا موضوع مهم وجدير بذكر وهو علمي ايضا اسئل الله ان يوفقنا جميعا انشا الله واحب ان اخص بذكر ادارة الموقع

---------- Post added at 08:29 PM ---------- Previous post was at 08:25 PM ----------

انا هذا الموقع مليء بلمعلومات القيمه و المثيره للعجاب واسئل الله ان يمد الجميع بللاراده القادره على بناء المستحيل و لاتزام بقوة االجاش و العمل الخالص لله تعالى جل جلاله وانا اخص بشكر اصحاب الموقع وشكرا

magickabo
01-22-2014, 21:35
هو مش ادمان هو تعود وبصراحة اللى يخش الفوركس ويبتدى يربح منة ولو القليل يبقى خلاص حط ايدة على اول السلم والطريق الى النجاح بالتوفيق للجميع

waleedhafez
01-22-2014, 21:56
بالنسبة للفوركس فهذا يحصل فعلا لنا ، الان اصبح الكل يتداول على الفوركس و من يعرف حلاوته فانه لن يستطيع التخلي عنه و حتى ايام السبت و الاحد يحس الواحد بنقص فييومه ، و هذا يعتبر ادمان ن لكنه ادمان مفيد

nour7
01-23-2014, 02:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
اولا تحية طيبة لجميع اعضاء المنتدا الكرام
اخي لا يمكنوا ان نقول مدمين ونحن نحاول ان نكس رزقنا من الفريكس
وشكران على هذا الموضوع المميز
واتمن التوفيق لجميع

galmpo
01-23-2014, 14:56

reus
01-24-2014, 19:06
ربنا مايجيب خساره يا اخى وبعدين المنتدى هنا بيعملنا بالبونص الاول

alemdar92
01-24-2014, 20:51
ان بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق

---------- Post added at 06:51 PM ---------- Previous post was at 06:44 PM ----------

ان بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق و السلام...

Mostafa_ali
01-24-2014, 20:58
ياسلام على هذه المعلومات الرائعة أخي الكريم ويجب أن نأخذها بالحسبان حتى نضمن الاستمرارية في سوق تجارة العملات الفوركس

magic777
01-25-2014, 00:13

فعلا اخي هو المجال ده فعلا اشبه بالادمان وكل مره تقول خلاص انا اتعلمت ويتضح انك بتكرر
اخطاءك اول باول للأسف ولازم نتعلم ازاي نتخلص من ده

amoune
01-25-2014, 00:59
شوف ياغالى
الموضوع ببساطة أنه مثلما قيل أن من كثر كلامه كثر غلطه
تمام ينطبق هذا القول على الفوركس فمن أفرط فى تداوله كثرت خسارته وكبرت
ولم أجد فى هذا السوق أفضل من الدخول قليلا ولكن من فرص مؤكدة
وأفضل التجار يدخلون 3-4 فرص خلال الأسبوع رابحة
ومن ثم ستدمن ولكن نوع جديد من الادمان اسمه ادمان المكسب

---------- Post added at 10:59 PM ---------- Previous post was at 10:44 PM ----------

ياسلام على هذه المعلومات الرائعة أخي الكريم ويجب أن نأخذها بالحسبان حتى نضمن الاستمرارية في سوق تجارة العملات الفوركس

nour7
01-25-2014, 00:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
اولا تحية طيبة لجميع اعضاء المنتدا الكرام
انا ا اوافقك الرئي في تسمية المدمنين لي اللذين يتاجرون الفريكس
وشكرن على هذا الموضوع المميز
واتمن التوفيق لجميع

dont
01-25-2014, 02:14
التداول فى الفوركس ليس ادمان ولكن الوركس مثل اى عمل يحتاج الى متابعة ومن لضروى ان نهتم بالفوركس حتى نحقق ارباح وكذلك لا نخسر
ولا انا لافضل الدخول فى صفقات كثيرة

wsabnt
01-25-2014, 02:23
ولكن من وجهه نظري التداول الكتير على عمله مثلا ومراقبه تصرفاتها وحركاتها باستمرار

Wdiaa41
01-25-2014, 02:30
تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى/

Mr.prince
01-25-2014, 03:01
فعلا الفوركس ادمان و لا نستطيع الاستغناء عنه بس أنا حاسس حالي ليس مدمن
لأنني ابتعدت عن التداول لأكثر من 3 أشهر و الأن رجعت برغبة من صديق لي و ليس رغبتي

mr.eslam
01-25-2014, 12:41
الادمان فى حلاوه المكسب و طعم الدولارات و ربما اذا كان مبتدء و لم يحلم بهذا العمل او
ماورائه من مكاسب جيده ولاكن ضبط النفس و الممارسه العادله بينك و بين نفسك ربح فى الحقيقه

creatorman1978
01-25-2014, 13:51
لسنا مدمنيين بالمعنى المفهوم ولكن بالنسبة لى مثلا اعشق العمل على الانترنت وتحقيق الارباح منه والفوركس وجدت فيها كل ما اريد من متاجرة وقت ما اريد .... واتمنى ان احقق منه اهدافى .... بالتوفيق للجميع

midoo
01-25-2014, 13:57
لا اتمنى ان فى حد يوصل للموضوع الادمان ده
وقتها الواحد هيخسر حاجات كتير اوى فى حياته وهيتحول لمريض نفسى
كل همه التكالب على المال ... لابد من ضبط النفس

reus
01-25-2014, 18:04
مش ادمان ولا حاجه احنا بنلعب من البونص يعنى عادى لو خسرنا

fte2020
01-26-2014, 00:58
لا يا اخي لا اضن اني مدمن فوركس . لدي عام و نصف مع السوق
واحيانا انسى اني تاجر فوركس هههه يعني الدمان هو عدم التخلي عن الشيئ اطلاقا
تحياتي لك

olmpo
01-26-2014, 02:46
من يعرف حلاوته فانه لن يستطيع التخلي عنه و حتى ايام السبت و الاحد يحس الواحد بنقص فييومه ، و هذا يعتبر ادمان ن لكنه ادمان مفيد ، فهناك ادمان على القراءة و هناك ادمان على التعلم و الكصير الكثير

mohamed abdo96
01-26-2014, 02:58
اخى الكريم كلما تعلق الامر بالمال و خاصة الربح السهل بدون مجهود عضلى فستجد ذلك نوع من الادمان
فانت و كل من يعملوا فى مجال الفوركس يريدون ان يحققوا اعلى ربح ممكن

محمود مرعى
01-26-2014, 03:25
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

ايوة طبعا يا اخى حضرتك بتكلم صح جدا احنا كلنا اصبحنا مدمنين تجارة اليكترونية على النت او الفوركس بمعنى اصح وكلنا بنقعد قدام الشاشات بالساعات يوميا حتى لو احنا مش شغالين بحاب حقيقى بنقعد على الحساب الديمو وكلنا منقدرشى نستحمل يعدى علينا يوم من غير ما نفتح السوق عموما وحتى لو خسرنا بندخل تانى بس ياسلام لو التاجر فينا قدر يستغل الادمان بطريقة صحيحة جدا وقدر يفهم الفوركس صح ويحقق مكاسب

magickabo
01-26-2014, 20:27
مش بتبقى ادمان قد ما بتبقى تمنى بالفوز والمكسب بس طبعا فى متطلبات فى البداية علشان الواحد يقدر يوصل الى مستوى معين بالتوفيق للجميع

waleedhafez
01-26-2014, 21:35
هذا يا اخي خطأ جثيم يجب على كل متداول عند الخسارة ان يفكر في اسباب خسارته وتجنبها

لا يعاند السوق لانه في النهاية هيخسر السوق اكبر من ومنك ومنه السوق عايز عقل من عند

mohamed abdelnabi
01-26-2014, 22:05
يا اخى
الغرووور
الغرور بيلعب دور كبير وخصوصا مع العرب
ف كل شخص اجنى ثروته الطائلة ولا يحتاج لاحد فيتكبر ويصبح مغرورا حتى يتكبر على الرد على استفسارات الاخرين
وده اللى مرجعنا للخلف احنا العرب

eman.said
01-28-2014, 12:51
طبعا اخي الادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك على الابتعاد عن الحاسوب و المشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم الوقت و هذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب على طول الوقت

kabachi.mounir
01-28-2014, 12:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أضن أنه إدمان حقيقي لأنة كثرة المحاولات والأمل في الربح هي في نفس الوقت محفز إيجابي ما يجعلنا مدمنين

khaled05
01-28-2014, 13:05
انا منظم وقتي و احس بنفسي مدمن شوي و لكن ليس كثير

zinga4
01-28-2014, 13:07
خلال 1930s، وكان العديد من الاقتصادات الكبرى في العالم غير مستقرة أسعار صرف العملات. كما
كذلك، تستخدم العديد من الدول السياسات التجارية التقييدية. في 1940s في وقت مبكر، والولايات المتحدة والعظمى
وضعت بريطانيا مقترحات لإنشاء مؤسسات مالية دولية جديدة من شأنها أن

osamamamoon
01-29-2014, 20:34
فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة

ATLAS
01-29-2014, 20:39
شخصيا اخي الكريم اعتقد بان مسالة الادمان هده فهي
موجودة بشكل كبير جدا ولكن اضن كدلك انه تبقى بعض
الامورلاخرى في الحياة مهمة والتى تجبرك في بعض الاحيان
الى الابتعاد عن الحاسوب والمشكلة والطامة لكبرى هي عدم
الاهتمام و اهمال في تنظيم الوقت الشيء الدي يترك لنا المجال
من اجل الجلوس امام الحاسوب ودلك طول الوقت

Nader7
01-29-2014, 20:41
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)

mayssa_mahouachi
01-29-2014, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع المتميز و الشيق والي هيخليني استفيد من بعض المعلومات الي انا محتاجتها ،
في الحقيقة أنا مبتدأة في مجال الفوركس إلا أنني عزمت على أن أتعلم من منتديات فوركس مصر.
شكرا أخي الكريم مرة أخرى و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته.

midoo
01-30-2014, 01:35

mohamed alsaead
01-30-2014, 01:38
الادمان فى الفوركس طبعا دة شئ لابد ان تتعرض لة لان الفوركس مصدر سهل للحصول على امول لان انا شخصيا جربت ورايت بعينى ارباح تزيد بشكل كبير فى حسابى لكن رجعت خسرت ومنها ادمنت

cavbga
01-30-2014, 03:03
انا لا اسمى التجارة ادمان بل ان التجارة هدف متحرك يبعد عننا باستمرار
وهذا الهدف متمثل فى المكاسب اما عن الجزء الخاص بالخسارة فان لا توجد
تجارة بدون خسائر ولكن يجب ان تسعى دائما للمكاسب

creatorman1978
01-30-2014, 09:42

كاننى ان المتحدث اخى وهذا ما يحدث معى فيومى السبت والاحد بالنسبة لى قمة الملل والزهق وايضا لو حدث لا قدر الله وخسرت حسابى اجلس متضايق لفترة حتى استطيع ان اعوض الحساب بحساب اخر وابدأ من جديد ... بالتوفيق ان شاء الله للجميع

fatma abdelhay
01-30-2014, 10:45
اولا بالفعل احنى مدمنين :)
ثانيا علاج الادمان بالخساره وتحويله الى مكسب الن شاء الله
وهو الرضى بالقليل
والبعد عن الطمع
وعدم الاستعجال فى دخول الصفقات
وتقبل مرورى وبالتوفيق للجميع

lakamora221
01-30-2014, 11:03
لا أخي الكريم لا لأظن أن الفوركس أدكان
و أنما الأدمان يكون على التدخين و الحاجات الضرة بالصحة
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

saro123
01-30-2014, 12:07
فعلا هذا الشعور اعتقد ان ينتابنا جميعا اننا نشعر بان الفوركس اصبح بالنسبة لنا ادمان لا نستطيع العمل بدونة او البعد عنه
انا اول ما بصحى لازم افتح الشارت واعمل على السوق

remas
01-30-2014, 12:11
انا فعلا بتفق معاك اخى الكريم فى النقطه ده بالفعل احنا مدمنين فوركس ولو عاوز دليل
شوف انت نفسك خسرت كام مره ولسه مستمر فى الفوركس المهم اننا نستفيد منه

ahmedibrahim258259
01-30-2014, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا باقول ان من العلاج من الخسارة هيا الصبر وعدم الاستعجال في تنفيذ الصفقات والخبرة
تقبل مروري اخي الغالي

faghki
01-31-2014, 04:46
و في بعض الايام لا اهم و اجلس كثير امام الحاسوب و ايضا المجال الفوركس سهليك منعزل نوعا ما

magic777
01-31-2014, 08:22
و في بعض الايام لا اهم و اجلس كثير امام الحاسوب و ايضا المجال الفوركس سهليك منعزل نوعا ما

اغلبنا في المجال ده تقريبا كده مدمنين اخي علشان المجال فعلا وخاصه في البدايه بيشد الواحد
منا وبياخد وقت طويل ما كأنه ادمان بالضبط

samieh
01-31-2014, 19:54
فعلا يا اخى انا اصبحت ادمن الفوركس خاصة بعد ما تكون بتخسر
وبعد كدة تكتسب خبرة و تتعلم تمام و تبتدى تكسب بعض الارباح
يصبح الموضوع ادمان فعلا
بالتوفيق

hunter_world
02-01-2014, 00:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم هذا ليس ادمان انا كنت لاعب سيلك رود ومزلت لكني تخليت عنها من اجل مستقبلي وهذا هو مستقبلي ولكنو عمل وليس ادمان يمكن يكون حب

SheShe
02-03-2014, 20:27
طبعا اخي الادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك
على الابتعاد عن الحاسوب والمشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم
وهذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب على طول الوقت.
تقبل ... مروري ...

finga5
02-04-2014, 17:57
شركات الوساطة بالمتاجرة بالعملة ستتعامل معك كما يتعامل الصراف تماماً . ستبيعك العملة بسعر وتشتريها منك بسعر أقل قليلاً ويكون هذا الفارق هو ربحها .

mlopk
02-05-2014, 17:12
فعلا الموضوع بيوصل لبعض الناس الى الادمان على الرغم انه بيحقق خساير اكتر من الربح بس بيبقى عنده امل انه هيكسب

gr53
02-08-2014, 12:47
أما من كان يومه مليئا بأمور أخرى غيرالتداول فهو ينظم وقته بين حياته و عمله و بين المتاجرة

abdelaziz 10
02-08-2014, 14:01
طبعا يا رايس مدمنين بقوة على الفوركس والسبب اننا لا نستطيع لااعتراف بالخسارة وايضا لا نشيع من الربح
الانسان بطبعه لما يربح يطمع في المزيد ولما يخسر تلاقيه تكثر اصرارا على الانتقام من السوق وهنا الخطا

walid12
02-08-2014, 14:49
عالم الفوركس هو فعلا ادمان بس ادمان لذيذ عشان بتحس انك عن طريقه حتقدر تحقق هدفك ومن فينا مش بيسعا للمكسب الفوركس محتاج صبر وخبره عشان تقدر نحقق ربح منه ونتجنب الخساره على اد ما نقدر.:tie:

Abo Hamdy
02-08-2014, 15:00
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
فعلا احنا مدمنين فوركس واغلب الناس بتبقى مدمنة
خسارة اهم حاجة انهم يعترفو ويعالجو اخطائهم وميعملوهاش تاني

waleedhafez
02-08-2014, 15:12
بالنسبة للفوركس فهذا يحصل فعلا لنا ، الان اصبح الكل يتداول على الفوركس و من يعرف حلاوته فانه لن يستطيع التخلي عنه و حتى ايام السبت و الاحد يحس الواحد بنقص فييومه ، و هذا يعتبر ادمان ن لكنه ادمان مفيد ، فهناك ادمان على القراءة و هناك ادمان على التعلم و الكصير الكثير

latraaa
02-08-2014, 16:22
نعم أخي الكريم، اوافقك على المقترح و الرأي و أقول أنه نعم الإدمان الدي نحن فيه، و هدا هو الأهم ، لابد من العمل على تعريف الإدمان، الإدمان في مجال مثل لافوركس ارى أنه محمود بدل الإدمان على التدخين أو المخدرات، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

kabachi.mounir
02-08-2014, 16:32
بسم الله الرحمن الرحيم
بكل صراحة كلامك أخي الفاضل هو عين الصواب
كل الوقت أقضيه في الفوركس وكل ما أغتح الحاسوب اول شيئ هو الفوركس الله يستر علينا

menoer1248
02-08-2014, 17:28
صحيح ان الفوركس له جاذبية توصل الى الادمان عليه لكن علينا ان نحول الادمان الى ربح وهواية لا مجرد السعي وراء ربح سعير
اتمنى لكم حظا موفقا

fillane
02-08-2014, 17:32
بسم الله الرحمان الرحيم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالفعل صدقت نحن مدمين على الفوركس
انا ادخل يوميا لارى المنصة حتى في الوكند

batna
02-09-2014, 17:49
لا اسمى التجارة ادمان بل ان التجارة هدف متحرك يبعد عننا باستمرار

med.abd
02-09-2014, 17:53
تجارة الفوركس جعلتنا مدمنين فعلا لان رغبتنا في رح الأموال أقوى ونريد التعويض عن خسائرنا .
وأجد أنا الحل في علاج هذا الإدمان هو أن نخصص أوقات لمmارسة هوياتنا والخروج من المنزل لوقت أكثر وتقسيم أوقاتنا بنظام

enghusain
02-09-2014, 18:00
سبب ادماننا فى هذا المجال يرجع لعده اسباب اهمها مثلا حلم الثراء الفاحش لكل شخص هذا حافز كبير جدا وكافى ليجعلنا مدمنين لتداول الفوركس اكثر من اى ادمان للمخدرات مثلا
ثانيا كل شخص يريد ان يكون ناجح وربما ولو 50 بالمئه منا يرى نفسه ناجح فى هذا المجال ولا يريد تركه بعدما علم خباياه وعرف مزاياه نعم نحن مدمنين اخى العزيز ونسال الله
ان كان لنا نفعا دنيا واخره ان يقربنا وان كان نفعا دنيا بلا اخره ان يبعدنا عن كل شئ

fillane
02-09-2014, 18:15
بسم الله الرحمان الرحيم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالفعل اخي الكريم فالادمان انواع
انا احب فتح المنصة حتى في ايام الوكند

reus
02-10-2014, 19:25
تمام قوى وعندك حق بس الواحد لازم يعالج نفسه ويتعود يكسب

cabot
02-12-2014, 16:49

aljabal
02-12-2014, 16:53
ربما نحن مدمنين الفوركس...لكن ان لم احقق النجاح ساتركه حفاظا على مالي ..مالفائده اذا كنت اخسر باستمرار....
هذا يعني اني لم اتعلمه بشكل صحيح ...فاما اناعيد مراجعة نفسد واتمكن من فهمه واعو للتجاره ولال فلا...

valmp
02-13-2014, 03:56
هو صحيح فعلا ما تقوله
ولكن من وجهه نظري التداول الكتير على عمله مثلا ومراقبه تصرفاتها وحركاتها باستمرار

salimned
02-13-2014, 05:16
السلام عليكم
نعم اخي اغلب من يتعلم الفوركس يصبح مدمنا له
لانه علم كبير و يحتاج خبرة دائمة كي تستطيع النجاح فيه
لدلك يجب علينا الحفاظ على راس المال و التعلم دائما كي نستمر فيه
موفق اخي.

poop4
02-13-2014, 05:35
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
حاول السيطره على نفسك وابتعد عن دائره الادمان للفوركس
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

salimabla
02-13-2014, 11:00
هههههههههههههههه عندك حق احنا مدمنين فعلا
حتى لو مش معاك فلوس في الحساب
بتفتح ديمو
بس بصراحة ادمان ممتع
و ممكن يفيد لو مزدش عن حده انما الحل فى الادمان
انك تبعد عنه و اعتقد مش هتقدر

عاشق الفوركس
02-13-2014, 11:11
السلام عليكم , اخي الكريم ،نعم هذه كل الافكار التى ترافق كل منا في بدايته في السوق ،وانا اعتقد ان هذا المجال لا يستحق كل هذا العناء في الانتباه بل يجب ان تخصص وقت للتدوال ،أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

Proba
02-13-2014, 11:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ممكن ذالك اخي كون الشخص باقي لساعات كثيرة مقابل الشاشة و يقوم بي تحليليلات ممكن تكون خاطئة او صحيحة و هذا مما يؤدي الى تعب الشخص
و ربنا يستر يا اخي

milanowolf
02-13-2014, 12:42
الادمان فىا لفوركس متمثل فى اننا لا نستطيع ان نترك هذا المجال واحنا
مش عارفين نسيب الفوركس لانه طريق مسدود ان حققت منه ربح تريد
ان تستمر فيه حتى تحقق المزيد من الارباح

magic777
02-13-2014, 15:31

للأسف كتير بيحصل معاهم ده في البدايه علشان الحماس وعاوزين ثروه في وقت قليل وكده وطبعا ده مش
سهل اكيد ومش اي حد بيقدر يواصل بالادما ن ده للنهايه

alaatreka
02-13-2014, 15:47
ادمان لو كانت الارباح تفوق الخساير هذا اهو الادمان
اما غير ذلك فلا يعتبر ادمان يعتبر هوس بيتحقيق حلم بعيد المنال رغم الخساير التي تحدث
وعدم التعلم من الاخطاء

motaha
02-13-2014, 16:24
بسم الله الرحمن الرحيم
حقا اخي هو اكثر من ادمان فالفوركس كلما اخطات تعلمت من خطؤك وكلما
ادركت الخطأاردت ان تدرك تصحيحه وكلما ربحت اردت ان تربح ثانية
وكلما خسرت اردت ان تعوض خسارتك شيئ عجيب

dont
02-13-2014, 17:18
لا ولكن الفوركس يحتاج متابعة ووايضا الى ان نتعلم الفوركس
وكذلك نحتاج الى وقت كافى لانه اذا لم يوجد متابعة

afillane
02-13-2014, 17:38
اسحنت ومعك كامل الحق فالادمان انواع
وليس فقط متعلق بالمخدرات
بل منا من لا يرتاح ان لم يدخل للشارت

BILALBEN
02-13-2014, 21:21
اخي الادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك على الابتعاد عن الحاسوب

poop1
02-13-2014, 22:06
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
انا لو مشفتش الشارت يومياً

اعصابى تتعب واحس انى نقصنى حاجه
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

naklop
02-14-2014, 12:52
اعتقد ان الخبير نفسه في بداياته كان برده زينا كده معتكف امام الكمبيوتر لكن الاختلاف هنا انه هو عرف يوظف وقته ده
ومتابعته دي في ايجاد طريقه عمل جيده يقدر يتاجر بيها وكمان يتعامل معها بالاوامر المعلقه بحيث كل يوم
كده زي ماانت بتقول يحلل في ساعه ويضع الاوامر ويشوف حياته

payza
02-14-2014, 16:42
الفوركس اصبح ادمان
وفي ناس عندها رغبة بالتحدي لهذا السوق بعد الخسارة:accute::accute::accute::accute:

ِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِ.......... .................................................. .............................................

naklop
02-14-2014, 17:28
نعم اخى كلامك صحيح قد تجد المتاجريخسر ويعا ند ويريد ان ينتقم من السوق بدخوله عدد من الصفقات ويخسر
لهذا الفوركس وهذا ليس جيد على النفسيه او الصحه

oo0khaled0oo
02-14-2014, 18:11
ادمان ايه وعلاج ايه انا الحمد لله كسبت اكثر مما خسر انا مش فاهم انتا بتتكلم عن ادمان ايه وعلاج ايه الخساره ليها اسباب و مش معني اننا بنتاجر حتي بعد الخساره ده معناه اننا مدمنين ب ناقصين خبره

afillane
02-14-2014, 18:14
نعم اخي الفاضل انا كمان بحاجة لعلاج حالة ادملن فوركسية وسعرية
احب قرائة التحليلات ودراسة السعر دون الرغبة في التجارة

payza
02-15-2014, 19:44
الفوركس يجعل منك تتعود عليه
وميعديش يوم الا وانت تتاجر ادمان بجد ههههه

............ ........ ............... ..................... ................ ............

محمود مرعى
02-15-2014, 19:57
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

لا يا اخى الموضوع مش ادمان ولا الكلام ده خالص لكن كل الحكاية اننا اتعودنا عليه اوى واصبح شئ اساى فى حياتنا انك تتابع السوق وتفتح صفقات سواء كانت رابحة او خاسرة المهم انك تحس انك فى هذا السوق القوى وجزء منه وان شاء الله تكون تجارة ناجحة علينا وعليكم كلكم باذن الله

mgw
02-15-2014, 22:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد شكرا لطرحه وياريت الكل يستفاد منه
انا مش مدمن وبعدين اللى بيخسروا كتير دول بيكونوا
حاجه من اتنين لاما طنع لاما قله خبره وعلام وتقبل مرورى

anamoody
02-17-2014, 14:44
فعلا موضوع يشغل الكثير ويريد ان يحول الخسارة الى مكسب ولكن اى استراتيجية تربح دائما اعتقد ان كل شخص له استراتيجية يجب العمل بها ويكون مصممها
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

milanowolf
02-17-2014, 17:12
مدمنين حلو فى الفوركس لكن فى ناس مش مدمنين فوركس مدمنين خسارة تلاقى
المتاجر بيخسر ويفضل يخش على امل انة يعوض ويخسر ويخش تانى
يمكن يعوض الخسارتين ويخسر

baite
02-17-2014, 17:53
ادمان نعم فمن كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق

Feelo
02-17-2014, 18:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
مازلت اعمل على الحساب التجريبي والتعلم من الاستراتيجيات
والله الموفق والمستعان . . والنجاح والتوفيق للجميع بأذن الله

waelmma
02-17-2014, 20:06
:p:)):yahoo: فعلا يااخى الفوركس تحول عند معظمنا الى حالة ادمان فعلا
ولك جزيل الشكر يااخى ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله

like
02-19-2014, 16:08
بالفعل حبنا لسوق الفوركس تحول الي ادمان
وهذا الامر سئ للغايه
لان ذلك يدفعنا لدخول السوق لمجرد المتاجره بغض النظر عن الربح او الخساره

مصعب نمر ابراهيم جراد
02-19-2014, 16:15
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ادمان نعم فمن كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق

zakaria11
02-19-2014, 16:19
لا ابدا مش ادمان ولا شيئ من هذا القبيل
حبيبي : الي يدخل على سوق الفوركس
, مفروض عليه يعتبرها مهنة متل الدكتور والمهندس والنجار والفران ,
والبائع على الرصيف , مش ممكن يتركها ويقعد في البيت عاطل عن العمل
,,,, حتى لو خسر فيها
هذا رايي

xanlom
02-20-2014, 17:06
الفوركس بقى فى دمنا بيجيلى هاجس انى ابص على الشارت كل شوية حتى فى ايام الاجازة ببص على الشارت مش عارفة هشوف اية بس اهو بب واقعد افكر الزوج الفلانى هيصعد ولا يهبط

im30h
02-22-2014, 02:14
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان الادمان يكون
فى بداية التداول فقط ولكن بعد الاستمرار فيه ستجد ان تجارة الفورك
س شئ عادى جدا تاخذ من وقتك جزء منه ولكن ليس كل الوقت
وخاصة مع احترافك التعامل مع الشارت فلن تحتاج
الجلوس امام الشارت حتى تحقيق الهدف
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

Murad
02-22-2014, 02:41
اعتقد بالفعل اننا اصبحنا مدمنين للتداول في سوق الفوركس
بالنسبة لي انا غير قادر عن الابتعاد عن التداول في سوق الفوركس

galmpo
02-22-2014, 16:53
انا لا اسمى التجارة ادمان بل ان التجارة هدف متحرك يبعد عننا باستمرار

Hossam Samy
02-22-2014, 17:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
اللي كل لما يخسر يدخل عشان يعوض خسارته
ودي ادمان وقمار كمان
اما اللي بيدخل ولما يخسر عادي ده اللي بيحب الفوركس

AHMEDALAA
02-22-2014, 17:07
السلام عليكم
اكيد نحن اصبحنا مدمنين للفوركس لانه اكبر تجارة يوجد بيها ربح
والجميع يسعى للربح من الفوركس لذلك نحن يوميا امام شاشة الجهاز
نتابع ما يحدث يوجد من يكسب ومن يخسر شكر لك على الموضوع

Bouani
02-22-2014, 17:55
حياكم الله تعالى
السلام عليكم و رحمة الله
بالفعل أخي الكريم أصبحنا مدمنين و أن عن نفسي لا أستطيع ترك الشاشة و أنا نفسي و توتري يطلع و ينزل مع كل شمعة و الحل أظن أنه صعب بعض الشي أمنا دوائي هو مستشفى الأمراض العقلية
تقبل احترامي

houdabluegolden
02-22-2014, 18:29
بالتأكيد التداول في الفوركس بيتحول بعد فترة إلى إدمان بالنسبة للمتداول وفعلا المتداول بيحس إنه مش قادر يسيطر على نفسه
ومن ش قادر يبطل التداول لأنه في حالة تحقيق ارباح بيكون عاوز يعمل أرباح أكبر وفي حالة حدوث الخسارة بيكون المتداول عايز يعوض الخسارة

gakol
02-24-2014, 16:27
الادمان هو عدم القدرة على التخلي عن الشيئ ، و بالنسبة للفوركس فهذا يحصل فعلا لنا ، الان اصبح الكل يتداول على الفوركس و من يعرف حلاوته فانه لن يستطيع التخلي عنه و حتى ايام السبت و الاحد يحس الواحد بنقص فييومه ، و هذا يعتبر ادمان ن لكنه ادمان مفيد ، فهناك ادمان على القراءة و هناك ادمان على التعلم و الكصير الكثير

SaeedEgypt
02-25-2014, 01:47
بالنسبة للفوركس فهذا يحصل فعلا لنا ، الان اصبح الكل يتداول على الفوركس و من يعرف حلاوته فانه لن يستطيع التخلي عنه و حتى ايام السبت و الاحد يحس الواحد بنقص فييومه ، و هذا يعتبر ادمان ن لكنه ادمان مفيد ، فهناك ادمان على القراءة و هناك ادمان على التعلم و الكصير الكثير`

محمد عز الدين عيد خضري
02-25-2014, 01:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
بصراحه انا لا احبذ لم يحب العمل بالفوركس بالمدمن فهي تجارة كاي تجارة
اتمني لك التوفيق
تحياتي

falopm
02-25-2014, 14:24

trader101
02-25-2014, 14:33
بالفعل اخي نحن مدمنين وعلاج الادمان صعب جدا ويحتاج المواظبة ومتابعة المريض من طرف مختص لكن الحمد لله فنحن مدمنين على الفوركس ولا اعتبره ادمان سلبي ,الادمان السلبي هو الذي يؤتر على الصحة كالمخدرات متلا

SaeedEgypt
02-26-2014, 01:51
بصراحه لا انا لسه مبتدئ وعمرى ان شاء الله ماهكون مدمن للتجاره
انا بحدد ليها وقت معين ومعينها كشغل اضافى
ومش هى كل اهتمامى بل هى فى الطابق الثانى`

Hossam Samy
02-26-2014, 04:27
بسم الله الرحمن الرحيم , اخي الكريم
لا مش ادمان ولا حاجة
انت بس تلاقيك ارتبطت بيه فترة كبيرة
ولما سبته لازم يوحشك وتحب ترجعله
غير كده متبقاش بتحس يا اخي

harimeche
02-26-2014, 04:35
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

وهداعــــــادي جدا لكن مش نفتح الشارت

ونجلس نتفرج عليه يجب أن نتعلم لكي يكون

هدا الإدمــــــان إجابيا وتغييره لبرنامج جيد

meknes01
02-26-2014, 16:33
انا شخصيا شايف كده لاني لحد دلوقتي مكسبتش من الفوركس وكل مره اضارب اقول هكسب المره دي حتي لو كسبت بتفضل تضارب لغايه ما تخسر الاموال كلها اعتقد اننا اصبحنا مدمنين فوركس

azizhaddad2013
02-26-2014, 20:17
حقا أخي الفوركس ادمان و هواية قبل أن يكون ربح و خسارة المهم أنه مجال
يرضي الله و ليس ادمانا محرما على العموم ان شاء الله نتمكن من تحقيق طموحاتنا باستغلال هذا الادمان