PDA

View Full Version : احنا مدمنين؟؟؟؟؟؟؟

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]

YSN
09-17-2014, 10:44
السلام عليكم
الفوركس عالم كبير يجلب الكثير من المتداولين يوميا حيث تكون البداية كتجربة و مغامرة
ثم تتطور شيئا فشيئا حيث يزداد الاهتمام بالتداول حتى تصل الى درجة التعلق و يصبح من
الصعب الاستغناء عن الفوركس و هنا نصل للادمان

ahmad bany hani
09-17-2014, 10:47
ان كثرة الارتباط الكبير بالتداول ومتابعة اخبار الاسهم والتداول هو سبب الادمان على ذالك لامر وان شاء تعالج نفسك

ProForex
09-17-2014, 12:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل أخي الكريم الإدمان مشكلة في الفوركس انه يحرمك من العائلة والأصدقاء ومتابعة الحياة الطبيعية

adamdz
09-17-2014, 20:18
هذا شعور سوف ينتابك في بداية الطريق لأنك قد تكون مندفع وتريك تكوين ثروة كبيرة
والادمان ده بيزيد يوم عن يوم وبيتهيالى مالوش علاج او مصحات خاصه بالفوركس

بيهوززز
09-17-2014, 20:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
بصراحه عندك حق والادمان ده بيزيد يوم بعد يوم
وده على حساب حياتك العاديه وعلى حساب صحتك والتواصل مع اهلك واصحابك
والحل هنا ايجاد طريقه متاجره لا تعتمد على التواجد المستمر بحيث تقدر تتاجر وتربح وبرده ماتنقطعش عن العالم الخارجي
وحتى لو ربح صغير افضل بكتير من ربح كبير ولكن على حساب نفسك ووقتك وحياتك ..

ربنا يوفق

صلاح اسعد
09-17-2014, 20:40
اخى الكريم الفوركس من وجهت نظرى ليس ادمان لانه لا يبنا عليه امانى كبيرة لمستقبل
فالكل بداية اكيد ستجد نهايتها وربنا يسترهااا مع الجميع
اتمنا لكم السعدة وشكراااااااااااااا.............

mody555
09-17-2014, 23:03
المحفوف بالمخاطر ارتفاع سوق الأسهم والطلبات على العملات ذات العائدات المرتفعة. ونتيجة لذلك، غالبًا ما تتكلّل هذه الإستراتيجية بالنجاح.

salimtec
09-17-2014, 23:08
السلام عليكم و رحمة الله
ربما تقصد بلإذمان هو تعدد عمليات المتاجرة اليومية المحدوذة بربحها و خسارتها أما أن تقصذ الإدمان أي المتاجرة اليومية الطويلة بي خسارتها الكثيرة مهما كلف الأمر فهذا نعم امر خطير

mohamed ghardallou
09-17-2014, 23:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم مشكور أخي الكريم على وضع هذا الموضوع الجيد نعم مدمنون

Hassan Owen
09-17-2014, 23:33
المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

Mazek
09-18-2014, 11:17
السلام عليكم اخي. الكريم انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول تتعلم كل شي عن الفوركس. و ابعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الاول و الاخير. بالتوفيق للجميع.

forexii
09-18-2014, 12:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى اعضاء المنتدى الكرام
في الحقيقة يمكن القول اننا مدمنين لكن الحمد لله لسنا مدمنين على شيئ سيئ هههه

Fixou
09-18-2014, 14:11
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا لا اسمى التجارة ادمان بل ان التجارة هدف متحرك يبعد عننا باستمرار
وهذا الهدف متمثل فى المكاسب اما عن الجزء الخاص بالخسارة فان لا توجد
تجارة بدون خسائر ولكن يجب ان تسعى دائما للمكاسب
تقبل مروري

kamal001
09-19-2014, 14:05
مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

ayb
09-19-2014, 14:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

hamouz14
09-22-2014, 20:36
بالتأكيد يا اخي احنا مدمنين على الفوركس ، انا اصبحت كل ما افعله في الانترنت هو القرائة عن الفوركس
ولكن هل لو كان لك عمل تقوم به كل يوم فهذا يعنى انك مدمن على هذا العمل

lover-death145
09-22-2014, 20:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الغالي بالفعل سوق الفوركس هو محط إدمان واقعي كبير و محط تأثير على أعصاب المتاجر
المهم هو أن لا تضيع الكثير من ا وقت فيه و أن لا يلهيك عن واجباتك مثل الصلاة

hunter_world
09-23-2014, 14:50
انا بالنسبالي عادي مش ادمان ولا شي ولكن انا بتاجر علشان اعيش مش عايش علشان اتاجر وهنا في فرق اخي الكريم بين المتاجرين وبعضيهم

MRN2014
09-23-2014, 15:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
والله يا اخى انا اشعر انى بقيت مدمن
لم استطيع من اطرق هذا المجال يوما ما
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

mohmed121
09-24-2014, 16:16
انا في البدايه كنت داخل السوق هوايه كده وبعد كده تحول الي ادمان مبالغ فيه لدرجه اني بستني السوق لما يفتح بفارغ الصبر حتي لو مش هشتغل ديه هتبقي مشكله في المستقبل ان السوق هيبقي كل حاجه في حياتنا

mida2014
09-24-2014, 16:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم اخي نحن مدمنون على الفوركس كل ماتخسر تعود من جديد واكثرة قوة من قبل لدالك وجب التعلم من الخسارة السابقة كي لانقع في نفس الاخطاء السابقة

radhoc
09-25-2014, 15:12
مايدخلش غير الصفقات القوية التى يستطيع ان يحقق منها ربح واذا اراد ان يدخل صفقات من باب الخبرة والممارسة يبقى عنده الديمو او مثلا حساب صغير بلوت صغير يقضى الغرض ويكون منه تدريب اكثر من تداول من اجل الربح

malika
09-26-2014, 20:12
اى شئ بتحبه بعدة كدة تلاقى نفسك بتدمه
بس لازم ناخد بالنا من سلبيات الفوركس وادمانه
وللاسف اننا بنقعد نتابع معظم اليوم
وبنهمل حجات كتير فى حايتنا

payza
09-27-2014, 13:33
هو التعلم الخاطئ فمن شب على شئ شاب عليه فكل منا فى بدايته يجلس امام الشاشه 24 ساعه فى اليوم ويعتقد ان هذا هو مايحقق المكسب مع العلم ان التجار المحترفين ربما لايدخلون الا فى صفقه واحده اسبوعيا وربما شهري.......

malopm
09-27-2014, 16:45
و الله انا في الأول كنت بقعد كتير اوي خاصة في بداية تعليمي و تحول الى ادمان بعض الشيئ و لكن من الممارسة و التدريب صرت اجلس وقت قليل جدا لأني بكون عارف الاتجاهات و الشارتات بتكون فين من التحليل و كل ما تكون عارف اكتر كل ما يروح الادمان لكن لاب من متابعة و الله يوفقنا

فريــــد
09-27-2014, 18:56
فعلا الموضوع بيوصل لبعض الناس الى الادمان على الرغم انه بيحقق
خساير اكتر من الربح بس بيبقى عنده امل انه هيكسب
احسن حاجة ان الواحد يعرف يسيطر و ميخليش الفوركس ياخد
كل عقله و و قته

karimbattah
09-28-2014, 15:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
بارك الله فيك اخي الكريم , يمكن القول أننا مدمنين لكن بشكل جيد المهم لا أعرف :p

abokarem
09-28-2014, 16:42
السلام عليكم
لم نصل الى مرحله الادمان ولكن الفوركس مجال جيد وممكن ان يحقق زياده للدخل ولما لا نجرب وان نستمر ونحاول التعلم
وان لم نصل يكفينا شرف المحاوله ونتمنى ان نصل الى هذه الدرجه من الارباح

fte2020
09-28-2014, 17:45
من الواضح ان سياسه الفوركس وحب المكسب تقود الانسان الى الادمان
اى نعم ادمان كسب المال فحتى لو خسرت
يكون دئما عندك الامل ان تربح فى المرات القادمه

reda86
09-29-2014, 18:24
طبعا الادمان له عدة علامات كالتفكير في الفوركس طوال الوقت
لا يا اخي الكريم لا اعتقد انني مدمن شخصيا لاني لا اتاجر دائما لكن فقط عندما اريد

mary01
09-30-2014, 23:57
الفوركس بقى فى دمنا بيجيلى هاجس انى ابص على الشارت كل شوية حتى فى ايام الاجازة ببص على الشارت مش عارفة هشوف اية بس اهو بب واقعد افكر الزوج الفلانى هيصعد ولا يهبط

payoneer
10-01-2014, 01:46
بسم الله الرحمن الرحيم
لااخي بل نقضي اوقات فراغ فارغة على شي قد يربحنا حسب اعتقدانا وانشالله يتحقق

haffoudhi
10-01-2014, 11:59
الادمان لنا يكون على اليات كسب الاموال يا مرحبا بيه كامتن حلووكويس والمهم في الاخر نلاقي ارواحنا كسبانين وفيه فائده من وراء وجع دماغ الفوركس

rafik23
10-01-2014, 13:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احنا فتنا الادمان
أشكرك أخي على طرحك موضوع الرائع اللذي من شأنه أن يساعدنا على النجاح أكثر
أتمنى للجميع حض موفق و السلام عليكم ورحمة الله

iforex1
10-01-2014, 16:03
السلام عليكم اخوتي الكرام اعضاء المنتدى الكرام
اعتقد صحيح ان احنا مدنين بس الحمد لله محناش مدمنين على حجات ثانية

w3ad
10-01-2014, 18:09
انا ادمانى بيكون فى اوقات معينه ليس كل يوم وبعدين كل ما ادمن واغير مبادىئ فى التجاره افضل
اخد على دماغى خساره لغاية ما اقول حقى برقبتى فعلا يا جماعه بس انا من فتره بدات اتوب

awa
10-04-2014, 16:45
انا مش مدمن للفوركس و لكن حسبة العقل تقول ان الفوركس
تجارة كويسة حتى لو خسرت فى الاول لذلك انا متمسك بها

hichamyj
10-04-2014, 16:59
الكل في مجال الفوركس مدمن على التجارة والبعض مدمن أكثر لدرجة كل ماله يضعه في الفوركس بدون تفكير
مدام الفوركس ليس بحاجة خطيرة . الإدمان فيها ليس خطيرا ههه سواء ربخت أو خسرت
هذه حياتنا

mohammed hussien
10-06-2014, 17:30
الادمان فىا لفوركس متمثل فى اننا لا نستطيع ان نترك هذا المجال واحنا مش عارفين نسيب الفوركس لانه طريق مسدود ان حققت منه ربح تريد ان تستمر فيه حتى تحقق المزيد من الارباح وان خسرت فيه تريد ان تستمر ايضا لكى تعوض هذه الخسارة

downlaod1
10-06-2014, 19:12
طبعا اخي الادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك على الابتعاد عن الحاسوب
و المشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم الوقت و هذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب على طول الوقت

haythem89
10-06-2014, 19:16
الادمان فىا لفوركس متمثل فى اننا لا نستطيع ان نترك هذا المجال واحنا مش عارفين نسيب الفوركس لانه طريق مسدود ان حققت منه ربح تريد ان تستمر فيه حتى تحقق المزيد من الارباح وان خسرت فيه تريد ان تستمرالمشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم الوقت و هذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب على طول الوقت

مجنون الفوركس
10-06-2014, 19:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، اخي الكريم ان الفوركس لا يمكنني الابتعاد عليه ، و ذلك لادمانه ، و الوقت الكبير الذي بقيت اتعلم فيه ^_^

محمود مرعى
10-06-2014, 19:57
بسم الله الرحمن الرحيم

مبدايا احنا مدمنين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايوة مدمنين .....و الأدمان بقي للتجارة و من وراها الخسارة

و كل ادمان و ليه علاج

بس في الأول اعرف انك فعلا مش قادر تسيطر علي نفسك و مش قادر تبطل

و مع بعض ان شاء الله نقدر نحول الخسارة لمكسب

لكن تفتكر ايه الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تعالو نتشارك ونكتب الاسباب والعلاج

والله يا اخى عمرو انا لا اتفق مع حضرتك فى عنوانك ده خالص ولا حتى الموضوع وكل ما فى الموضوع انك كده بتكون تاجر مضغوط على طول المفروض على حضرتك
انك تحدد مواعيد خاصة بيك للتجارة وكمان للازواج المناسبة ليك وكمان تختار نوع الصفقة لما يكون فيه اشارة دخول قوية سواء كانت بالبيع او الشراء وربنا يوفقك

anwarladmhammad
10-06-2014, 20:19
هذا هو الذي نعانيه الادمان في التداول لي مدة وانا اخسر واقنع نفسي اني سوف اربح
اصبح حالي كالمقامر الذي ادم على ان يحقق ربحا ما لكن هيهات
انا احاول جاهدا كل يوم ان اهتدي الى حل

payza
10-07-2014, 12:42
اوافقك اخي احنا مدمنين فعلا حتى لو مش معاك فلوس في الحساب بتفتح ديمو بس بصراحة ادمان ممتع و ممكن يفيد لو مزدش عن حده انما الحل فى الادمان............

ahmedamr
10-07-2014, 15:47
المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

nassim1994
10-08-2014, 15:54
قال عليه السلام: ((من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له به طريقا إلى الجنة، وما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله يتلون كتاب الله ويتدارسونه بينهم إلا نزلت عليهم السكينة وغشيتهم الرحمة وحفتهم الملائكة وذكرهم الله فيمن عنده))

mody555
10-08-2014, 15:56
ليس من الضروري أن يكون تداول الإتّجاه مع إيشيموكو أمرًا مربكًا لأنّ الإسم غير مألوف. يفضلّ العديد من التّجار