PDA

View Full Version : النجاح في الفوركس

Pages : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12

dana abu alinine
12-25-2013, 22:23
اكيد يوجد الكثير من الناجحين في الفوريكس والحمد الله الكثير منهم موجود هنا في المنتدى ويقدمو خبراتهم وتجاربهم ويشاركوها مع باقي الاعضاء في المنتدى التعلم والتجربة يصنع النجاح لا يوجد طرقة نجاح او اسلوب ناجح واحد نما العديد منها

Rajae
12-26-2013, 02:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي بالنسبة لي يعني أرى مصطفى بالخياط التاجر المغربي المشهور عاليما في الفوركس و له استراتيجية خاصة به
تجدها في منتدى الإستراتيجية ربما و هي جيدة جدا

nalopm
12-26-2013, 15:28
نعم اعرف اشخاص نحجوا واحترفوا هذه التجاره لكن هذا يحتاج الي الصبر يا اخي فكلنا نتعلم والعلم لا ينتهي والطريق الصحيح الذي ادلك عليه هو ان تتعلم بنفسك ولا تقف عند ان تبحث علي احد يتاجر لك في الفوركس

zikou
12-26-2013, 15:29
سلام عليكم

بالنسبة للناس اللى ناجحه فى سوق الفوركس كتير ولكن اغلبهم من الاجانب
لان العرب يخافون ان يستثمروا اموالهم على النت او لا يقوموا بتوفير الوقت للتعليم

بالتوفيق

remas
12-26-2013, 17:00
النجاح فى اى مجال اخى الكريم بيعتمد على اشياء لازم تكون على علم بيها
يعنى الفوركس اول طريق النجاح فى السوق ده هو التعلم من الاساس وعدم الاعتماد على الحظ

YOU HABIB
12-26-2013, 18:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعرف اشخاص نحجوا واحترفوا هذه التجاره لكن هذا يحتاج الي الصبر يا اخي فكلنا نتعلم والعلم لا ينتهي والطريق الصحيح الذي ادلك عليه هو ان تتعلم بنفسك

ramadankarim
12-26-2013, 18:44
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم
التعلم من خلال الحساب التجربي اذا ضروري هذا فهمت
قبل المشاركة الحقيقية لكم كل التقدير اخواني الكرام
بارك الله فيكم تحياتي

عبدو محمد
12-27-2013, 01:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
نعم أخي هناك ناس كثير ناجحين في المجال وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شيء التعلم وعدم التسرع في المتاجرة بالحساب الحقيقي عليك التعلم وقت كافي على الحساب التجريبي

gr53
12-28-2013, 19:20
النجاح في الفوركس يعتمد على الخبرة و التحلي بالصبر و البعد عن الطمع و التسرع
إدارة صارمة لرأس المال و الالتزام بالاستراتيجية المتبعة و التخطيط الجيد

xanlom
12-29-2013, 00:41
في الحقيقة النجاح في الفروس يتطلب عدة شروط كالخبرة و هي ضرورية و كذلك رأسمال كبير ثم إشاء الله
مع إستراتيجية ناجحة ستنجح في المجال

saadaoui hichem
12-29-2013, 01:37
السلام عليكم ورحمة الله

نعم أخي هناك ناس كثير ناجحين في المجال وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شيء التعلم وعدم التسرع في المتاجرة بالحساب الحقيقي عليك التعلم وقت كافي على الحساب التجريبي و اغلب الناجحين الدي اعرفهم مش طريقتهم هي السبب بل الخبرة و المعرفة و الاقدمية و السنوات الطوال هي سبب نجاحهم مش طريقتهم

devman
12-29-2013, 02:09

هناك العديد والعديد من التجار العرب الذين ربحو من الفوركس طبعا

وهناك أعضاء معنا هنا في المنتدى نجاحهم بارز في الفوركس

gr53
01-06-2014, 01:15
في الحقيقة النجاح في الفروس يتطلب عدة شروط كالخبرة و هي ضرورية و كذلك رأسمال كبير ثم إشاء الله

النجاح في الفوركس لا يتطلب رأس مال كبير بقدر ما يحتاج لتعلم جاد و تدريب جيد
مع الخبرة التي تكتسب مع مرور الوقت و المداومة على المتاجرة

saad197920
01-06-2014, 01:46
ان طريق النجاح واحد ومعروف سواء فى الفوركس او اى مجال من مجالات الحياة عموماً لكى تنجح وتكون انسان ناجح
عليك بالالتزام والصبر والعمل الدؤب والعزيمة وعدم اليأس فأن النجاح هو الفشل تلو الفشل مع عدم اليأس .

ATLAS
01-06-2014, 01:56
اعتقد اخى الكريم ان طريق النجاح معروف بشكل
كبير جدا ودلك سواء كان الامر يتعلق بمجال الفوركس
او غيره من المجالات المتعلقة بالحياة بشكل عام ومن اجل
تحقيق هدا النجاح لابد من الالتزام بالصبر مع العمل الدؤب
والمستر اظافة الى عدم اليأس والخوف من الوقوع في الفشل

Amr elgezery
01-06-2014, 02:06
السلام عليكم
شكرا على معلوماتك وجهوداتك
واتمنى لك التوفيق

---------- Post added at 01:06 AM ---------- Previous post was at 01:05 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك اخى وارجو من اللله لك التوفيق

---------- Post added at 01:06 AM ---------- Previous post was at 01:06 AM ----------

السلام عليكم
شكرا لمجهوداتك الرائعه

youzix
01-06-2014, 02:22
الف شكر لك اخى الكريم على هذا الموضوع الرائع بجد . بارك الله فيك وجزاك الله عنا كل خير
جميل ان يفيد الانسان الاخرين وهذا ان دل على شئ فيدل على نبل وكرم اخلاق من حضرتك فالف شكر لك مره اخرى وربنا ويوفقنا يا رب ............................اللهم امين

balou1991
01-06-2014, 03:02
السلام عليكم و صلاة و سلام على مححمد و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد انا شخصيا لا اعرف لكن موجود من ينجح في فوراكس ولا احد يعطي سر مهنته يا اخي اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

salahshow16
01-06-2014, 03:10
بالتاكيد هناك الالاف من الناس ناجحين في مجال الفوركس لكن فقط يجب علينا كمبتداين
ان نتعلم ابجدياته وطرق النجاح فيه ولكل مجتهد نصيب

skayblog
01-06-2014, 03:15
يا أخي العزيز الطرق كثيرة ولكن التحليل السلسم والاستراتيجية المنظمة هما الاسرار في النجاح,
وشكرا على الطرح الرائع, بالتوفيق انشاء الله

Ali Mahmoud
01-06-2014, 08:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ..

النجاح يكون طبعا بالالتزام بالخطط والاستراتيجيات الناجحة وتجنب الاخطاء التي تودي بنا للخسارة

---------- Post added at 05:30 AM ---------- Previous post was at 05:29 AM ----------

اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ..

هناك كثير ينجحون فى الفوركس وهم الذين بيحددوا عدد من النقط ويكتفوا بها مثلا عمل 10 نقط ناجحة يوميا ممكن يعملوا عدد من الصفقات رابحة وخاسرة وتنتهى الحال على غلق كل الصفقات بربح 10 نقط يوميا مكتفين بذلك وتجمع عدد النقط أخر الشهر بمكسب جيد

mostafa hamed
01-06-2014, 08:35
النجاح فى الفوركس يعتمد على اسس ومن اهم هذ الاسس ان تتعلم كيف تتعامل مع الخبر
وكيف تتعامل مع التحليلات الفنيه والاساسيه واهم الامور ان لاتتدخل السوق وانتى لديك
اى مشاكل لابد ان تيكون ذهنك صافى تماما

hossam samak
01-08-2014, 18:57
الآن وبعد أن قمت بالتجارة في الفوركس على الطبيعة مستخدماً حساباً افتراضياً لعدة أشهر مثلاً وأصبح لديك الحد الأدنى من الخبرة وبعد أن طورت أسلوباً في المتاجرة يعتمد على طريقه معينة في تحليل حركة الأسعار وأثبتت لك هذه الطريقة فعاليتها بنتائج عملية جيدة في الحساب الإفتراضي ولفترة طويلة نسبياً . لقد أصبحت الآن جاهزاً من حيث المبدأ للتجارة الفعلية في الفوركس لكنك تعتبر حتى الآن مستثمر جديد ولا زالت تنقصك خبرة المستثمرين الخبراء، لهذا نخصص هذا المقال لأهم النصائح و القواعد الأساسية في الفوركس، حيث أجمع المستثمرون الخبراء في السوق بأن هذه القواعد الأساسية في الفوركس تساعد في نجاحك كـ مستثمر جديد وإطالة حياتك في سوق الفوركس.

وتطبيقاً للقواعد السابقة قمت بتحديد مبلغ من المال للمتاجرة به وقمت باختيار شركة الوساطة وفتحت معها حساباً مصغراً لتبدأ منذ الآن رحلتك الحقيقية في عالم المضاربة بالبورصة الدولية للعملات .

من خلال الممارسة التي قمت بها في الفترة السابقة أصبحت على دراية جيدة بطبيعة حركة أسعار العملات وبالتالي أصبحت على دراية بطبيعة المخاطر في العمل بهذا المجال , فكيف يمكنك الحد من هذه المخاطر لأقصى حد ممكن ؟

هناك الكثير من القواعد التي يجب أن تتبعها قبل وأثناء دخولك في صفقة ما نذكر منها :

القاعدة الأولى : استخدم أمر الحد من الخسارة .

القاعدة الثانية : لا تخسر أكثر من 2 – 2.5 % من حسابك في الصفقة الواحدة .

القاعدة الثالثة : اعتمد على التحليل في الدخول والخروج .

القاعدة الرابعة : لا تدخل في صفقة بعكس ميل السعر .

القاعدة الخامسة : لا تتاجر في الأوقات والظروف غير الملائمة .

mny45
01-16-2014, 00:14
شاكر الفضل لصاحب الموضوع يا أخى طبعا المتاجرة فى الفوركس لها أسس ومبادىء ويجب عليك أولا
تعلم مبادىء الفوركس واستخدام اسلوب ادارة حساب التداول ودخول صفقات من تحليل فنى وليس دخولا عشوائيا
وكل هذا يجعلك تحقق الارباح

mohcin
01-16-2014, 22:02
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز

واتمنى الإفادة للجميع ان شاء الله
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
والله الموفق

mga202020
01-16-2014, 22:09
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم الخسارة واردة على جميع الاشخاص ولكن يحب ان تتعلم من خطأك لكى لا تقع فى نفس الخطأ مرة اخرى للخسارة دور محوري في تحسن مستوى المتاجر لانه بدون الخسارة المتاجر لا يتعلم

كامل
01-16-2014, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته طبعا ياأخي يوجد الكثير والكثير من الناجحين في عالم الفوركس يوجد في هذا المنتدى الجميل دروس تعليم الفوركس

transakshan6
01-16-2014, 22:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا يا اخي تسلم علي الموضوع
اولا تتعلم جيدا من المنتدي التعليمي او من صديق او من اليوتيوب
ثت تدخل تداول
تحياتي لك

mohcin
01-16-2014, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز

واتمنى الإفادة للجميع
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
اخى الفاضل تحياتى
والله الموفق

محمد صلاح
01-16-2014, 23:03
النجاح فى الفوركس محتاج الى يكون فى التزام وصبر وعشان المتاجر يكون ناجح لازم يكون بيتعلم وبياخد خبرة اكتر ويقدر انة يسيطر على مشاعرة والعواطف اللى ممكن تاثير علية لازم يكون التاجر الناجح يكون عندة خطة عمل يشتغل بيها ويكون ملتزم بيها

asafiforex
01-16-2014, 23:07
لتنجح في الفوركس عليك بالتعلم و ذلك عن طريق الكتب و الكورسات التعليمية
ثم التطبيق الحقيقي عن طريق الحساب التجريبي و تطبيق ما تعلمته و في نفس الوقت تتعلم .

salim telecom
01-16-2014, 23:23
السلام عليكم أخي الكريم
شكرا لك اخي الفاضل بارك الله فيك
اري ان تسال الخبراء و المشرفين علي المنتدي ليجبوك كون انا لسة مبتدئ
و الله أعلم و الله الموفق

ashrafko
01-16-2014, 23:40
اخى الكريم انا لا اعرف احد على وجة الخصوص ولكن هناك العدجيد من الاعضاء تحدثوا عن الربح والسحب من الشركة وهذا ما يطمئننى الى حد ما وبالتوفيق

moradovitch
01-16-2014, 23:48
أنا عضو جديد لقد سمعت عن الفوركس
أوصيك بالصبر وطلب المعرفة
لا تكن متسرعا هذا هو شعاري

forexman3
01-17-2014, 17:39
شوف ياغالى
بالنسبة للمتداولين الناجحين فى مجال الفوركس فكثير جدا
ولكن لم اجد اى متداول ناجح يفصح عن طريقته فى التداول

fillane
01-17-2014, 17:49
بسم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالطبع في اناس ناجحين على الفوركس و هم كثر
لكن من اهم استراتيجياتهم هي التعلم و فن ادارة راس المال

nour7
01-17-2014, 17:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
اولا تحية طيبة لجميع اعضاء المنتدا الكرام
اعتقد ان انشاح يجب ان تشتهد كثيرا ثم الالتزام بما تعلمته
وشكرن على هذا الموضوع المميز
واتمن التوفيق لجميع

saramag
01-17-2014, 18:07
بص النجاح فى الفوركس مش صعب بس هو محتاج لمجهود كبير وللصبر يعنى لازم فى البدايه
تتعلم وتدرس وتكون صبورجدا وبعد كده لابد انك تعمل حساب ديموا وتشتغل من خلاله كويس
ولمده معقوله تكون عرفت فيها الحكايه ماشيه ازاى وكمان تكتسب الخبره اللازمه للتعامل مع
الحساب الحقيقى الللىانت هتفتحه بعد كده وتق\ر تتحمل مشئوليته جيدا وتكون صبور ايضا

latraaa
01-17-2014, 18:28
يا اخي الكريم، هناك العديد من الإخوة اللدين حققوا و الحمد لله الكثير من الأرباح، سواء من العرب أو م نالغرب، و من العرب هناك المشهورون أيضا، ادكر منهم المغربي بلخياط و السعودي الوافي الدي قدم استراتيجية ناجحة جدا، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

joker7diaa
01-17-2014, 18:34
شوف ياغالى
بالنسبة للمتداولين الناجحين فى مجال الفوركس فكثير جدا
ولكن لم اجد اى متداول ناجح يفصح عن طريقته فى التداول

لا اوفقك الرئي الكثير من الذين في المنتدى قامو بشرح طريقتهم في المتاجرة ومعظمهم اكد ان طريقته ناجحة
وهناك من قام بوضع كتاب حول الطريقة المخاصة به في المتاجرة لذلك لا اوفقك الرئي

ahmed abozeid
01-17-2014, 18:38
السلام عليكم اخى الكريم
اعتقد اخى العزيز ان هناك الكثير من المتداولين الناجحين فى الفوركس ونتمنى اتن نكون منهم ان شاء الله ونحقق المزيد من الارباح ان شاء الله

---------- Post added at 05:38 PM ---------- Previous post was at 05:35 PM ----------

السلام عليكم
اخ الغالى اعتقد ان من اكثر المتداولين الذى اعرفة هو علية رحمة الله عبد الرحمن الوافى الذى عمت استراتيجيتة بالخير على الجميع واتمنى المزيد للجميع ان شاء الله

reus
01-17-2014, 18:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
لازم تكون فكره كبيره عن الفوركس علشان ده مجال كبير بجد وتقبل مرورى
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

waleedhafez
01-23-2014, 17:14
نعم اعرف الكثير الناجحون في الفوركس
يجب ان تتعلم وتتدرب جيدا
لك تستطيع النجاح في هذا المجال

النجاح فى الفوريكس يعتمد على الخبره والتعليم الجيد لهذا النوع من التجاره والتركيز التام ومتابعة هذا السوق الواسع الذى يلزمه خبره عاليه

ahmedibrahim258259
01-23-2014, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو دورت في نفسك هتلاقي نفسك فيك مقومات النجاح بس في شوية تركات صغيرة اتخلص منها وانت تبقى ناجح ان شاء الله
تقبل مروري

milanowolf
01-23-2014, 18:15
محتاج الى يكون فى التزام وصبر وعشان المتاجر يكون ناجح لازم يكون بيتعلم
وبياخد خبرة اكتر ويقدر انة يسيطر على مشاعرة والعواطف اللى ممكن تاثير
علية لازم يكون التاجر الناجح

عماد النجار
01-23-2014, 18:18
تجارة الفوركس هي واحدة من أكثر الطرق إنتشاراً بين جيل الشباب المسلمين والعرب، ولربما هي إحدى أكثر الطرق للكسب السريع للمال
الربح من الفوركس هي آليه معقّدة، كلما تعمقت بها أكثر سوف تجد ان هنالك الكثير ما لا تعرفه بعد. فأن تجارة العملات الرابحة بحاجة إلى علم ومعرفة مؤثرات السوق المالية، إستراتيجيات فوركس حكيمة، والصبر ثم الصبر ثم الصبر.

yopibianco
01-23-2014, 18:20

الفوريكس يعتمد على الخبره والتعليم الجيد لهذا النوع من التجاره والتركيز التام ومتابعة هذا السوق الواسع الذى يلزمه خبره عاليه

latraaa
01-23-2014, 18:36
يا اخي الكريم، الفوركس مليئ باللدين حققوا النجاحات الباهرة و الحمد لله، و منهم العرب بالطبع، أما طريقة التداول التي قاموا بها، فليس هناك أي أحد قدم طريقته الخاصة به، و التي يعتبرها للأسف على أنها سر خاص به، هناك من قدم مجرد معلومات

tarek ben mansour t
01-23-2014, 18:40
لكي تكون ناجح اولا لازم يكون عندك زاد معرفي مهم
ثانيا الصبر ثم الصبر ثم الصبر
ومن ثم ربح ان شاء الله
تفبل مروري
وأسأل الله لي ولك التوفيق أن شاء الله

korbosli
01-23-2014, 18:46
نعم أخي هناك ناس كثير ناجحين في المجال وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شيء التعلم وعدم التسرع في المتاجرة بالحساب الحقيقي عليك التعلم وقت كافي على الحساب التجريبي هناك العديد من الناجحين في مجال الفوركس، ما عليك سوى الإجتهاد و التعلم و الإتقاء للوصول إلى أرقى المصاف و تكون أحد الناجحين إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

heroo252
01-23-2014, 18:58
النجاح فى الفوركس ملوش طريقة ثابتة واى حد بيتاجر بطريقة وحدة ممكن يتعرض لخساير كتير
السوق بيتغير ومحتاج واحد زكى يكيف اوضاعة مع تغيرات السوق

محمود مرعى
01-23-2014, 19:02
السلام عليكم
اود ان اسئل
هل تعرف اي احد ناجح في الفوركس
ماهي الطريقة التي اتبعها
بص يا اخى طبعا فى تجار كتير اوى ناجحة فى عالم المال والاعمال الخاصة بالفوركس ومن غير اى مجاملة ان شاء الله انا هقدر انى افيدك بشوية نصائح مهمة جدا ياريت تمشى عليها وهى انك اولا تتعلم الفوركس بجد وتدى التعليم وقته وكمان تفتح حساب تجريبى علشان تشوف نتيجة اللى انت اتعلمته وكمان متستعجلشى الربح ولا تستعجل زيادة ولا مضاعفة الرصيد حتى لا تخسر وخد بالك من حسن ادارة رأس المال وحجم اللوت المستخدم طبقا لحجم المحفظة فى كل مدة

salim telecom
01-23-2014, 19:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اتمني ان تكون بالف خير اخي الحبيب
كما اشكرك اخي الكريم علي طرحك الموضوع
و اسمح لي ان ارد عليه
اليك الخبراء و المشرفين هم اكبر الرابحين و الناجحين
و في الاخير تقبل احترامي

elnosa
01-23-2014, 19:33
النجاح فى الفوركس يعتمد على المحترفين وذو الخبرة والذكاء والتركيز حتى تكسف بأستمرار وتجنب الخسارة دائما يجب ان تكون واخد كرس من الفروكس

محمود مرعى
01-23-2014, 20:18
السلام عليكم
اود ان اسئل
ماهي الطريقة التي اتبعها

انا حتى الان والله يا اخى عن تجربة شخصية لا زلت لا استطيع انى اقول على نفسى انى اصبحت تاجر ناجح بالعكس انا حتى الان حققت ارباح معقولة الحمدلله انا راضى بيها واتمنى انها تزيد مع مرور الايام وبدعى ربى بكده بس اكيد لو حضرتك عندك هدف ومحدده انت عايز تعمل ايه فى مده قد ايه وبدا فيها بجد ان شاء الله سوف تصبح تاجر ناجح بشوية تعب فى الدراسة وصبر فى السوق وكمان حسن ادارة رأس المال ممكن تخليك تعمل كل ده

moumi20081
01-23-2014, 20:33
السلام هليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي اعرف اشخاص ناجحون وعندي صديق ناجح في سوق الفورك طبعا ليس ناجاحا باهرا ولكنه يجني ارباحا معتبرة وعند سؤاله عن الطريقة والاسترتيجي يجيب ببساطة ويقولي اعتمد على اشياء بسيطة كنقاط الدعم والمقاومة والكسور

bombasasa
01-23-2014, 20:40
هناك الكثير من الطرق من أجل التاجر لتكون قادرة على معرفة المزيد عن
تداول العملات واحدة من أهم الأمور وأكثرها شعبية هو الإنترنت التي توفر المعلومات والتدريب للتاجر في العام كافية.

mohamed alsaead
01-23-2014, 20:41
النجاح فى الفوركس يحتاج طبعا الى الصبر والدارةس والتدريب الجيد بدون الاشياء دية لا يمكن ان تنجح فى الفوركس والفوركس عمل صعب وليس كما يعتقد الجميع

الفنان الاسمر
01-23-2014, 20:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته --اخي في ناس اهواي رابحين او كاسبين والا لم يستمر فوركس لحد الان وعليك ان تبدي العمل في الحساب التجريبي وبع ان تكون تدربت جيدا عليك بالحساب الحقيقي

mohamed alsaead
01-23-2014, 20:51
انا اعرف ناس كثير ناجحة فى سوق الفوركس لكن لا احد يعطى سر نجاحة للاخرين لابد ان تتعلمؤبنفسك لكى تستسطيع ان تنجح بدون اى تخسر راس مالك

adam09dz
01-29-2014, 12:45
السلام عليكم

نعم أخي هناك حوالي 30 بالمائة هم الناجحين و 70 بالمائة هم الخاسرون

بخصوص الرابحين و الناجحين ب خصوص هدا المجال فعم من تعلمو و صبرو و اتبعو طرق صارمة في هدا المجال

أما الخاسرين فهم الدين اتخدوه لعبة أو زي قمار

و بالتوفيق للجميع

yassoo011
01-29-2014, 13:35
النجاح في الفوركس يحتاج الى ادارة محكمة لرأس المال والتعلم
الجيد وتطبيق ما تعلمت على الواقع بشكل جيد وملتزم

على
01-29-2014, 14:25
-----------------------------------

أخى الفاضل العزيز
-----------------------------
شكرا لك اخي العزيز على هذه المعلومات القيمة
وننتظر باقى الاعضاء للتوضيح اكثر
--------------------------------------
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير-
تقبل مرؤى
---------------
:bravo:

Abdallah Ibrahim
01-29-2014, 14:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الصفقات ممكن تظل لشهور حسب ثقة المستهلك لكنها سلاح ذو حدين وطبعا هما بيتحملوا لانهم رأس مالهم كبير ومش مستعجلين على المكسب اصلا

mayssa_mahouachi
01-30-2014, 22:32
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع المتميز و الرائع ،
في الحقيقة أنا مبتدأة في مجال الفوركس إلا أنني عزمت على أن أتعلم من منتديات فوركس مصر.
شكرا أخي الكريم مرة أخرى و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته.

saro123
01-30-2014, 22:35
الطريقة هى انك تدرب نفسك كويس وتتعلم ازاى تفهم تحركات السوق وتتعامل معاها وتحافظ على حسابك ان تقوم بوضع خطة مناسبة للدخول
والخروج من السوق فى الوقت المحدد

khaled05
01-30-2014, 22:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
النجاح فى الفوريكس يعتمد على الخبره والتعليم الجيد لهذا النوع من التجاره والتركيز التام ومتابعة هذا السوق الواسع الذى يلزمه خبره عاليه

loka
01-30-2014, 22:56
لا يأتى النجاح بسهولة فى الفوركس لان التاجر لا يستطيع ان يصل الى ربح كبير بدون خسارة الا اذا تعلم جيدا و عنده ما يكفيه من الخبرة التى سوف تساعده على جنى المزيد من الارباح

اخر النهار
01-30-2014, 22:59
الفوركس اعتقد يحتاج فى البداية التعلم و الدراسة لمدة طويلة ثم فتح حساب ديمو و التدرب علية بشكل كافى ثم فتح حساب لايف بمبلغ معقول

earklom
01-31-2014, 04:41
عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة ..
اهلا بك اخى الكريم احب ارد على حضرتك نعم يوجد اشخاص كثيرون يربحون من الفوركس ومش ممكن اوضح ليك اى حد لأنهم كثر طبعا
لكن الطريقة المتبعة هوا التحليل الجيد مع اختلافة اذا كان كلاسيك او مؤاشرات او هارومونيك او خلافة مع الأخذ فى العلم ادارة راس مالك
ادارة جيدة والصبر والحكمة من الأساسيات ويجب ان توجد فى كل المضاربين . تحياتى

gna28
01-31-2014, 16:10
شكر خاص لصاحب الموضوع الدخول فى سوق العملات يلزمه التعرف على مبادىء التداول من اسلوب ادارة حساب التداول والدخول من مناطق قوية باستخدام التحليل الفنى والاعتماد على الاستوب لوز لحد الخسارة وعدم الطمع والصبر على الوصول للهدف وتحقيق الربح المراد .

im30h
01-31-2014, 23:24
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان النجاح في الفوركس
كما قلنا سابقا له قواعد و اسس و شروط يدجب اتباعها لكي
يكون المتداول ناجحا فعلا في السوق الفوركس
و بطبيعة الحال ان هناك ناجحين فيه ما دام انهم يلتزمون بقواعد النجاح
و شخصيا اعرف متداول كنت وضعت له اثبات هنا في المنتدى عمل
سحب ل 10000 دولار على البنك مباشرة ، منذ ايام
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

farouk100082
01-31-2014, 23:31
بص لا اعرف من الناجح فى الفوريكس لكنى اعرف انه بالتعلم والصبر تستطيع ان تصل الى تحقيق النجاح المرجو
فعليك بها لتحقق النجاح

oneman
02-01-2014, 12:26
عن عبد الله بن أبي طلحة عن أبيه ـ رضي الله عنه ـ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم جاء ذات يوم، والبشرى في وجهه، فقلنا: إن لنرى البشرى في وجهك، فقال: "إنه أتاني الملك، فقال: ولا يسلم عليك أحد، إلا سلمت عليه عشراً؟". عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه
عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ـ قال: "أول ما يحاسب به العبد صلاته فإن كان أكملها، وإلا قال الله ـ عز وجل: انظروا هل لعبدي من تطوع، فإن وجد له تطوع، قال: أكملوا به الفريضة".

---------- Post added at 12:26 PM ---------- Previous post was at 01:42 AM ----------

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "إِذَا تَوَضَّأَ الْعَبْدُ الْمُسْلِمُ أَوْ الْمُؤْمِنُ فَغَسَلَ وَجْهَهُ خَرَجَ مِنْ وَجْهِهِ كُلُّ خَطِيئَةٍ نَظَرَ إِلَيْهَا بِعَيْنَيْهِ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ فَإِذَا غَسَلَ يَدَيْهِ خَرَجَ مِنْ يَدَيْهِ كُلُّ خَطِيئَةٍ كَانَ بَطَشَتْهَا يَدَاهُ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ فَإِذَا غَسَلَ رِجْلَيْهِ خَرَجَتْ كُلُّ خَطِيئَةٍ مَشَتْهَا رِجْلَاهُ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ حَتَّى يَخْرُجَ نَقِيًّا مِنَ الذُّنُوبِ". أخرجه مالك (1/32 ، رقم 61) ، والدارمى (1/197 ، رقم 718) ، ومسلم (1/215 ، رقم 244) ، والترمذى (1/6 ، رقم 2) وقال : حسن صحيح . وابن حبان (3/315 ، رقم 1040) . وأخرجه أيضًا : ابن خزيمة (1/5 ، رقم 4) ، وأبو عوانة (1/207 ، رقم 669) ، والبيهقى (1/81 ، رقم 386) . وعزاه البيهقى فى المعرفة (1/307 رقم 735) للشافعي

DREAM-99
02-01-2014, 12:29
اخى ادخل على المنتدى الرئيسى هتلاقى كتير من الاعضاء موجودين بكل الاقسام واعداد كبيره
معقوله كل دول بيضيعو اوقاتهم ببلاش اكيد الموضوع مربح وسهل انصحك اتعلم هنا بالاول وجمع بونص

latraaa
02-01-2014, 12:58
يا اخي الكريم، النجاح في الفوركس ليس وهمان بل هو حقيقة، و يمكنك أن تحقق الملايين منه، و هناك من وصل إلى هده المرحلة و من العرب أيضا، و لكن المشكل الدي يكمن في هدا الأمر هو أن العرب لا يؤمنون بنقل المعلومة، و يرونها أنها سر خاص بهم

millions
02-02-2014, 13:49
هناك العديد من الناجحين في مجال الفوركس، ما عليك سوى الإجتهاد و التعلم و الإتقاء للوصول إلى أرقى المصاف و تكون أحد الناجحين إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

finga1
02-02-2014, 16:50
الخسارة امر طبيعى جدا فى الفوركس وهى مهمه للجميع لانه تعتبر كجرس الانذار الذى ينبهك لوجود اخطاء فى طريقتك فى التداول ولابد ان تبحث عن هذه الاخطاء وتصلحها
حتى يقل معدل الصفقات الخاسرة لديك ويزيد معدل الصفقات الرابحه كما يجب ان تتدرب على حساب ديمو لكى تكتسب الخبره وتتجنب الاخبار فى المستقبل ان شاء الله
اهم حاجه متدخلش بنيه الانتقام وابعد عن العاطفه دى خالص لان عندما تكون مضاربتك في السوق مبنية على اعتقادات عاطفية وليس أفكارا حقيقية ،
تأكد أن العواطف تكون قاعدة فقيرة وتذكر أنه لا يمكن أداء الأشياء الهامة والجيدة في الحياة بناء على عواطفنا.. قد يتغير رصيدك ويرتفع من خلال صفقات دخلت بها من غير
تخطيط أو دراية وهذا لا يعنى أنك كنت ناجحا خلال تلك الصفقات وليست كل الحكاية بل ربما كان الحظ حليفك لفترة التداول السابقةشسؤءئشسؤ

finga2
الخسارة امر طبيعى جدا فى الفوركس وهى مهمه للجميع لانه تعتبر كجرس الانذار الذى ينبهك لوجود اخطاء فى طريقتك فى التداول ولابد ان تبحث عن هذه الاخطاء وتصلحها
حتى يقل معدل الصفقات الخاسرة لديك ويزيد معدل الصفقات الرابحه كما يجب ان تتدرب على حساب ديمو لكى تكتسب الخبره وتتجنب الاخبار فى المستقبل ان شاء الله
اهم حاجه متدخلش بنيه الانتقام وابعد عن العاطفه دى خالص لان عندما تكون مضاربتك في السوق مبنية على اعتقادات عاطفية وليس أفكارا حقيقية ،
تأكد أن العواطف تكون قاعدة فقيرة وتذكر أنه لا يمكن أداء الأشياء الهامة والجيدة في الحياة بناء على عواطفنا.. قد يتغير رصيدك ويرتفع من خلال صفقات دخلت بها من غير
تخطيط أو دراية وهذا لا يعنى أنك كنت ناجحا خلال تلك الصفقات وليست كل الحكاية بل ربما كان الحظ حليفك لفترة التداول السابقةسشؤئءشصس

finga3
تخطيط أو دراية وهذا لا يعنى أنك كنت ناجحا خلال تلك الصفقات وليست كل الحكاية بل ربما كان الحظ حليفك لفترة التداول السابقةسشؤءشصسؤ

finga4
تخطيط أو دراية وهذا لا يعنى أنك كنت ناجحا خلال تلك الصفقات وليست كل الحكاية بل ربما كان الحظ حليفك لفترة التداول السابقةسشؤءشسؤشسسؤء

SheShe
02-10-2014, 23:35
الالتزام هو مفتاح النجاح ، قد لا يكون الأمر مثيراً دوماً و لكنه يساعدك في الاستمرار
لا يهم بأي زوج من العملات قررت أن تتداول أو حتى كم عدد هذه الأزواج فالخطة هي الأمر الرئيسي.
.. تقبل مروري ...

youzix
02-10-2014, 23:47
لا تفكر أن النجاح في الفوركس مستحيل لو فكرت بهذه الطريقة لن تنجح يجب عليك أن تبذل جهد في التعلم والتدريب لأكتساب الخبرة وهناك كثير من المتداولين يربحون أموال كثيرة من الفوركس أنت تحتاج فقط للتعلم ورأس المال للنجاح

cabot
02-12-2014, 16:20
اكيد من اهم اسباب النجاح فى الفوركس هو الصبر والتعلم لوقت طويل على الحساب الديمو

وانا اعرف ناس كتير بدات حياتها من العمل فى الفوركس حتى اصبحو رجال اعمال كبار

valmp
02-13-2014, 04:28
نعم اعرف اشخاص نحجوا واحترفوا هذه التجاره لكن هذا يحتاج الي الصبر يا اخي فكلنا نتعلم والعلم لا ينتهي والطريق الصحيح الذي ادلك عليه هو ان تتعلم بنفسك ولا تقف عند ان تبحث علي احد يتاجر لك في الفوركس

poop4
02-13-2014, 05:17
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
نعم الحمد لله اعرف الكثيريين ناجحيين فى الفوركس
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

loka
02-13-2014, 06:19
لا شك فى ان النجاح فى الفوركس لا يكون صعب فى اى حال من الاحوال لذلك يجب علينا التعلم الجيد فى هذه التجارة حتى نصل الى مستوى جيد و خبرة تساعدنا على التجارة الجيدة و الصبر احد وسائل الربح

salimabla
02-13-2014, 10:28
النجاح فى الفوركس محتاج الى يكون فى التزام وصبر وعشان المتاجر يكون ناجح لازم يكون بيتعلم وبياخد خبرة اكتر ويقدر انة يسيطر على مشاعرة والعواطف اللى ممكن تاثير علية لازم يكون التاجر الناجح يكون عندة خطة عمل يشتغل بيها ويكون ملتزم بيها

abdelaziz 10
02-13-2014, 13:39
الغريب في الامر يا اخي ان اغلب الذين اعرفهم انهم نجحوا في الفوركس من كل اصدقائي تعلموا في امريكا او اوربا
بالتالي اصبحت متيقنا ان مصدر المعرفة هو اساسي في تحديد نتيجة تداول المتداول ايضا حجم راس المال مهم

hajarforex
02-13-2014, 13:44
النجاح ف يافوركس فهو يكون عبر الطرق الفعلاة ف يالفوركس
و لهذا فانه يجب التفكير ف يعمل على الطرق العفالة و التي تعمل النجاح
و انا متيقن من اي شخص انه ان عمل فيه بجد فانه سينجح

nalmp
02-13-2014, 13:49
هناك العديد من المتداولين الناجحين فى الفوركس .. ولكل منهم طريقته الخاصه فى التداول .. منهم مثلا الوافى رحمه الله وله طريقه مشهوره جدا فى التداول يمكنك البحث عنها من خلال جوجل على الانترنت

فوركسي تونسي
02-13-2014, 14:17
في الحقيقة النجاح في الفروس يتطلب عدة شروط كالخبرة و هي ضرورية و كذلك رأس مال كبير ثم إشاء الله
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

خبير فوركسي
02-13-2014, 14:26
الصبر مفتاح النجاح في الحياة
وهنا في مجال الفوركس ياتي الصبر علي اول درجات الاهمية والذي يجب التحلي به بدرجة كبيرة جدا لكي تصبح من الناجحين
بالتوفيق و السلام

magic777
02-13-2014, 15:04
الغريب في الامر يا اخي ان اغلب الذين اعرفهم انهم نجحوا في الفوركس من كل اصدقائي تعلموا في امريكا او اوربا
بالتالي اصبحت متيقنا ان مصدر المعرفة هو اساسي في تحديد نتيجة تداول المتداول ايضا حجم راس المال مهم

اخي لا مش شرط على فكره لان المعلومات واحده وهنا اللي بينجحك في الفوركس هيا خبرتك العمليه مش بس المعلومات اللي انت اتعلمتها لا الاتقان نفسه للمجال اللي بتشتغل فيه وطريقه عملك

Proba
02-13-2014, 15:09
حاليا لا اخي و لكن يوجد الكثير منهم على النت و بطرق مختلفة و لكل شخص طريقة معينة يشتغل عليها
تحياتي لك

payza
02-14-2014, 18:28
في النجاح كبير في الفورس وحققوا
ارباح كبيرة جدا
اتمني للك للك

.................................................. .................................................. ....

wsabnt
02-15-2014, 17:47

oo0khaled0oo
02-15-2014, 18:32
اه انا واوا و اسهل نصيحه مني الي كل الناس تعرفها و لكنها لا تعلم منها هي المشي مع نفس اتجاه الترند ووضع الاستوب لوز الاتنين اهم من بعض

brahimtrader
02-16-2014, 20:59
سلام عليكم
يا أخي الكريم، هناك العديد من الناجحين في مجال الفوركس، ما عليك سوى الإجتهاد و التعلم و الإتقاء للوصول إلى أرقى المصاف و تكون أحد الناجحين إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

nivenomar58
02-16-2014, 21:02
اخى الكريم النجاح فى الفوركس يعتمد بشكل كبير جدا على الاستراتيجيات المحكمة والتحليلات الدقيقة وقراءة الاخبار. فعند اتباعك اى من استراتيجيات تداول الفوركس عليك اولا بالتحليل الجيد للاخبار واختيار الوقت المناسب لفتح صفقة رابحة تجعلك ناجحاً فى الفوركس ومجالاته.

Mahmoud Ali
02-16-2014, 23:24
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

اخي اعرف الكتيرين وخطتهم كانت التعلم اولا واخد مبادئ المعرفة والتقيد بها وكداللط ادارة راس مالهم

harimeche
02-16-2014, 23:30
يا صديقي أي شخص يمكنه الوصول إلى المراكز العلى في هدا المجـــال

شرط أن يكون متزم يعني الإلتزام في التعلم المستمر والتدريب الجيد

والدخول إلى هدا الســـوق بواسطة خطة وسط هده الخطة تكون إدارة مــالية

صـــارمة جيدة وإدارة للوقت وإدارة للنفس

Abo Hamdy
02-19-2014, 05:05
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
انا اعرف ناس كتير بتنجح بس محدش بيقول طريقته
وانا مع كده لازم تجتهد وبنفسك تعمل طريقتك للتداول

dont
02-19-2014, 08:06
يوجد طيقة واحدة فقط يجب ان تعرفها وهى اك تتعلم افوركس
ولا يوجد مفر من تلك الطرقة لانه لا يوجد اى طريقة مختصرة فى الفوركس

fatma abdelhay
02-19-2014, 08:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أستاذى الفاضل اى تاجر بيرضى بالقليل ولا يطمع وبيعرف يدير رأس ماله
ومعاه طريقه ويسه اكيد ده بيربح وليه دخل شهرى كويس
تقبل مرورى :)

Abo Hamdy
02-19-2014, 08:53
المنتدي هنا مليان ناجحين , وبيعرضو احيانا ارباحهم
ممكن تسألهم عن الاستراتيجية وهما هيقولهالك

brahimtrader
02-19-2014, 14:32
سلام عليكم
بالنسبة للناس اللى ناجحه فى سوق الفوركس كتير ولكن اغلبهم من الاجانب
لان العرب يخافون ان يستثمروا اموالهم على النت او لا يقوموا بتوفير الوقت للتعليم .
بالتوفيق للجميع

milanowolf
02-19-2014, 14:33
فى متاجرين ناجحين فى هذا المجال لكن اعتقد ان القليل منه
هو من يقول على طريقة فى الناجح من لدية طريقة جيدة للربح
من هذا السوق لا يبوح بيها فى الغالب انا لا ابحث عن طرق ناجحة

vabho
عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة ..
اهلا بك اخى الكريم احب ارد على حضرتك نعم يوجد اشخاص كثيرون يربحون من الفوركس ومش ممكن اوضح ليك اى حد لأنهم كثر طبعا
لكن الطريقة المتبعة هوا التحليل الجيد مع اختلافة اذا كان كلاسيك او مؤاشرات او هارومونيك او خلافة مع الأخذ فى العلم ادارة راس مالك

tayaa1256
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخ هناك ناس كثير ناجحين في المجال وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شيء التعلم وعدم التسرع في المتاجرة بالحساب الحقيقي

ahmedsoliman
02-19-2014, 14:35
اعرف الكثير اخي الكريم الذين نجحوا ف الفوركس واغلبهم قد بدأو بالايداع وليس البونص .. لكن هناك من نجح من خلال التداول بالبونص
وحققوا ارباحا ليست بالكبيره جدا ولكنها بالمعقوله .. وبالتوفيق دوما

xanlom
02-20-2014, 18:30
كأي مشروع عمل أخر، فإنك بحاجة إلى استراتيجية فوركس، و لا يمكن أن تكون الخطة هي "ربح الكثير من المال"، فهذه الخطة نادراً ما تؤدي إلى النجاح في الفوركس. لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال، لذلك، فإن العكس لا يكون جيداً جداً.

Rhizlane Bouajaj
02-20-2014, 18:37
مرحبا اود ان اعرف لو سمحتم ان كانت هناك استراتيجية للربح من الفوركس بدون اي مجازفات او اي مخاطرة خصوصا للمبتدئين في هذا المجال , وهل هناك مساعدات يقدما الفوركس للذين لا يملكون مبالغ مالية للئيداع تساعدهم على البدء وشكرا

norur
02-20-2014, 18:57
السلام عليكم
و الله ممكن ان تعرف دلك و دلك في الجزء التعليمي و دلك بفضل الخبراء لي منضمين معنا في هدا المنتدرى يعطو النصائح
و حتى الاستراتيجيات التي يستعملونها

sabirdaba
02-20-2014, 18:59
اعرف الكثير اخي الكريم الذين نجحوا ف الفوركس واغلبهم قد بدأو بالايداع وليس البونص .. لكن هناك من نجح من خلال التداول بالبونص
وحققوا ارباحا ليست بالكبيره جدا ولكنها بالمعقوله .. وبالتوفيق دوما أنا من الناس التي كانت بدايتهم من خلال الايداع في حساب حقيقي وهذا كان قبل ما يكون فيه منتدى لدفع بونص للأعضاء لكن بعد التعرف على المنتدى انا احاول النجاح من خلال البونص لانني لم استطع الحفاض على حسابي الحقيقي

adilrabah72
02-20-2014, 19:04
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
لفكرة رائعـــــــة يا صديقي وإن كنت تفكر كدلك هدا يعني أنك

تتميز بروح التحدي لكن لا تفكر في أن تفعل هدا ب هدف الشهر المقبل

لكن خلي الفكرة مركز على التعلم المستمر والتطوير وخلق طرق جديدة
شركات تقوم بإصدار أسهمها وعرضها للجمهور للبيع في البورصة نقدا لتمويل استثماراتها وأنشطتها التجارية لتنمو وتتطور عبر توسيع النشاط في أسواق جديدة وتطوير منتجات جديدة، وشراء

ya7oo43
02-20-2014, 19:04
السلام عليكم
انا لحد الان اعتبر فاشلا في الفوركس اي انك لن تاخذ طريقتي لانك فعلا لو تطبقها ستخسر
ولكن اعتقد انه بالتعلم الجيد و الالمام بكل متطلبات الفوركس ستجد ان شاء الله ما تحتاجه و ستحقق الكثير باذن الله

OLSOPIDRO
02-20-2014, 19:28
السلام عليكم ..اخي الكريم في الحقيقه اعرف شخصين استفادو من الفوركس وطريقتهم في التدوال اعتمدو فى حد سؤالي لهم على التركيز في الوهلة الاولى على الحساب التجريبي ومشاهدة بعض الفيديوهات التي
تمرنو عليها دون ملل ..فطرقتهم الصبر والقناعه بالقليل .وشكرا

mohamed teama
02-20-2014, 20:13
بالطبع هناك الكثير من الناجحين فى الفوركس ولكن ذلك يتطلب الدراسة الكافية لمفاهيم واستراتيجيات الفوركس
والتحلى بالصبر والقناعة وعدم الطمع او اليأس

forex90
02-20-2014, 20:15
النجاح طبعا فى الفوركس يحتاج الى تدريب جيد ويحتاج الى دراسة كبيرة لابد ان تتعلم التحليل الفنى والاستراتاجيى وتتعلم من اليوبت او من قراءة الكتب الالكترونية دة هوة مصدر تعليم الفوركس

baite
02-20-2014, 20:32
اهي القليل هو من ينجح في هذا المجال لنالكثير من المتداولين في الفوركس لا يراعون ادارة راس المال

zakaria11
02-20-2014, 20:44
التزم بالخطة، لا تتوقع أن تكون جميع التداولات التي سوف تقوم بها ناجحة، فتجاوز عن هذا الأمر، إذا ما غضبت و أردت أن تلقن السوق درساً، سوف تتلقى أنت الدرس.

AMLAK
02-20-2014, 20:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد انه كاي مشروع عمل اخر فانك بحاجة إلى استراتيجية فوركس، و لا يمكن أن تكون الخطة هي "ربح الكثير من المال"، فهذه الخطة نادراً ما تؤدي إلى النجاح في الفوركس. لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال، لذلك، فإن العكس لا يكون جيداً جداً.والسلام

brahimtrader
02-20-2014, 20:58
سلام عليكم اكيد يوجد الكثير من الناجحين في الفوريكس والحمد الله الكثير منهم موجود هنا في المنتدى ويقدمو خبراتهم وتجاربهم ويشاركوها مع باقي الاعضاء في المنتدى التعلم والتجربة يصنع النجاح لا يوجد طرقة نجاح او اسلوب ناجح واحد نما العديد منها . تحياتي

ahmed abdalla 2020
02-20-2014, 21:03
السلام عليكم
النصائح وهي كتالي :
التعلم من مصدر موثوق فيه التجربه براس مال البونص
التحليل الفني الخبره وهي تأتي من التدوال بنفسك

Murad
02-20-2014, 21:09
( التعلم , التدرب , الممارسة )
هي الطرق الصحيحة للوصول الي النجاح في سوق الفوركس

TheDevils
02-20-2014, 21:13
السلام عليكم
بالفعل اخي اعرف الكثير من المتاجرين الناجحين و يقلون ان سبب نجاحهم هو خبرتهم التي اكتسابوها بعد سنين من
التعلم و الجهد و الخسارة و ينصحون بعدم التسرع و الطمع و التدرب بحساب تجريبي لووقت كافي

hunter_world
02-20-2014, 23:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم الموضع دا طبعا مش سهل زي ما انت فاكر يعني ولو سهل ما كانو كلو عمل كدا بس يلا زي بعضو ادينا بنتعلم وربنا المستعان

---------- Post added at 08:09 PM ---------- Previous post was at 07:43 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وربكتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم طبعا اخي الكريم الموضع مش سهل انت علشان تكسب في الفوركس مش بسهوله زي ما انت فاكر لازم تتعب وتصبر كتير

maao2004
02-20-2014, 23:10
انا اعرف ناس كتير بتنجح بس محدش بيقول طريقته
وانا مع كده لازم تجتهد وبنفسك تعمل طريقتك للتداول

والهله كلامك صح هو ده ال انا دايما بقوله
صعب تلاقى حد عرف مفتاح النجاح ويقل عليه ببلاش او حتى بفلوس
زى الاكسبرتات التى تباع بمبالغ طائلة

fares300
02-20-2014, 23:21
نعم يوجد الكثير من الناس ربحوا بالفوريكس لكن
قبل ان يربحوا تعلموه جيدا وقاموا بتسيير رأس مالهم
بدون المخاطرة وهذه هي اساسيات الفوريكس الصبر وعدم المخاطرة

adilrabah72
02-20-2014, 23:24
انت الان في منتدى افظل شركة تداول ممكن تشترك معاها الانستافوريكس صادقة و الكثير من المتعاملين معها يأكدون ذالك
من الجيد انك بدئت مشوارك مع هذه الشركة الرائعة انا اسمع عن الفوركس من زمان وكنت بقول زيك ولكن

الموضوع حقيقى وكبير جدا اكبر مما كنت مفكر

ويحتاج الى دراسه وخبره

yopibianco
02-20-2014, 23:31
يوجد اشخاص كثيرون يربحون من الفوركس ومش ممكن اوضح ليك اى حد لأنهم كثر طبعا
لكن الطريقة المتبعة هوا التحليل الجيد مع اختلافة اذا كان كلاسيك او مؤاشرات
العمل علية بادراة راس مال صارمة بالكتير اوى 5 فى المية هذة العوامل هامة لتحقيق النجاح

lampom
02-21-2014, 13:46
يا أخي الكريم، هناك العديد من الناجحين في مجال الفوركس، ما عليك سوى الإجتهاد و التعلم و الإتقاء للوصول إلى أرقى المصاف و تكون أحد الناجحين إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

afillane
02-21-2014, 14:19
انا لا اعرف اي شخص ناجح في الفوركس معرفة شخصية ولكن قرأت قصص كثيرة عن اشخاص ناجحين نجاحا كبيرا وعظيما

payza
02-21-2014, 17:08
اه في كتير ناس بيحققوا ارباح رهيبة جدا
منهم عرب كتير جدا
موفق اخي

-----------------------------------------------------------------------------

AMLAK
02-22-2014, 19:58
اعتقد انه كاي مشروع عمل اخر فانك بحاجة إلى استراتيجية فوركس، و لا يمكن أن تكون الخطة هي "ربح الكثير من المال"، فهذه الخطة نادراً ما تؤدي إلى النجاح في الفوركس. لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال
والسلام

afillane
02-22-2014, 20:11
نعم اعرف اناس كثر نجحوا في الفوركس وحققوا مالا يصدق لكنهم اذكياء وملتزمين بالقواعد الاساسية للنجاح وغير متسرعين ابدا

abnalex
02-22-2014, 21:04
نعم أخي هناك ناس كثير ناجحين في المجال وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شيء التعلم وعدم التسرع في المتاجرة بالحساب الحقيقي عليك التعلم وقت كافي على الحساب التجريبي

forex90
02-22-2014, 21:05
طبعا احدى الناجاح فى الفوركس هية اولا ان تتاجر بطريقة امنة ان تتاجر بناء على استرا تجية مش تتاجر عشوئيا كدة ان تتاجر بعد ان تتتعلم الاول مش تتاجر وانت لا تعلم اى شئ

Bouani
02-22-2014, 21:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته و الصلاة و السلام على رسول الله و أهله و صحبه و من واله و من تبعهم باحسان ليوم الدين
أخي الكريم أنا أعرف شخصا مغربيا اسمه مصطفى بالخياط ناجح في الفوركس و قد كان يحقق قرابة المائة ألف دولار في اليوم و له مؤشرات معروفة منها مركز الثقل
ربنا يجعلنا من الناجحين

mohamed teama
02-22-2014, 21:36
بالطبع اخى الكريم هناك الكثير من الناجحين فى الفوركس ولكن ذلك عن طريق الدراسة والتعلم الكافى
والتدريب عاى حساب تجريبى ثم تقوم بفتح حساب حقيقى وتطبق ما تعلمته

poop3
02-22-2014, 21:36
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
اعرف الكثير ويعملون بطريقه الوافى
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

forex90
02-22-2014, 21:38
عايز تعرف اى حد ناجح فى الفوركس والطريقة التى يتابعها اولا مش هتلاقى حد ناجح يعرفك طريقت عملة الا ناس فاشلة وبتعرض فشلها على الناس ثانيا لو عايز تتاجر اتعلم التحليلا الكلاسكيى افضل لك

ahmed2014
02-22-2014, 23:51
كثير منن قد جرب الخسارة كثير وتعلم منها وبعد للك اتة النجاح بعد معانة وتعلممن الفوركس ومن الممكن لم يكون درس بل عن طلاريق الخبرة واخدها هواية من احد الاشخاص اللي بجانبة فعلا الطمع يقل ماجمع اياك والطمع
واكيد المسالة مسالة وقت كما ذكرت يااخي ...... تقبلوا مروري

abdotitim
02-22-2014, 23:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع يهم الجميع مشكور على طرحه
بارك الله فيك يا اخي بالنسبة لي اخي انا مغربي واعترف بمصطفى بلخياط فهو ناجح الفوركس بالتوفيق لك

اميرة نفسى
02-23-2014, 00:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخى الفاضل يوجد كثير من الناجحين فى مجال الفوركس وهذا لانهم اجتهدوا كثيرا فى التعليم والمعرفه بمجال الفوركس واهم شيئ هو الصبر الذى سيقودك حتما للنجاح والله ولى التوفيق

lamine1200
02-23-2014, 00:23
يا أخي الكريم، هناك العديد من الناجحين في مجال الفوركس،
ما عليك سوى الإجتهاد و التعلم و الإتقاء للوصول إلى أرقى المصاف و تكون أحد الناجحين إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

YaRa Ahmed
02-23-2014, 01:22
يوجد اشخاص نحجوا واحترفوا هذه التجاره لكن هذا يحتاج الي الصبر يا اخي فكلنا نتعلم والعلم لا ينتهي والطريق الصحيح الذي ادلك عليه هو ان تتعلم بنفسك ولا تقف عند ان تبحث علي احد يتاجر لك

Murad
02-23-2014, 01:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس عمل شاق جدا ليس من السهل ان تصبح تاجر ناجح ومحترف
هذا يحتاج الي شهور وسنوات من التعلم والتدرب والممارسة في سوق الفوركس لاكتساب الخبرات

Hossam Samy
02-23-2014, 01:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العضو
ملايين الناس والمتاجرين هتلاقيهم ف المنتديات
وفي المواقع اللي ف الفوركس
والفيس بوك ومواقع التواصل بيقولو طرقهم وطرق كتير جدا

mohamedazab
02-23-2014, 01:44
السلام عليك ورحمة الله وبركاته
طبعا فى ناس كتير ناجحه والامر لا يتعلق بالاستراتيجيات فقط وما الى ذلك
ولكن يجب عليك التعلم بجد واجتهاد حتى تصل الى الربح المرجو

raafat
02-23-2014, 01:51
السلام عليكم لاحلى اعضاء لاحلى منتدى . تجارة الفوركس مربحة جدا بس زيها زى اى
شغل فيها مكسب وفيها خسارة واتمنى انك تجتهد فيها وربنا هيكرمك

nobleboy
02-23-2014, 01:59
من تعلم شيئا واتقنه اصبح سهلا في يده. الاحترافية والتبحر في عالم الفوركس هي طريق النجاح ودائما تحلى بالصبر

Hossam Samy
02-23-2014, 02:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العضو
روح قسم توصيات في اي منتدي
وهتلاقي مرفق الطريقة او تابع ورشات
لمتابعة العملات وانت هتلاقي طلبك

anamoody
02-23-2014, 02:16
اخى الفاضل توجه الى القسم التعليمى وابدأ بقراءة كتب الفوركس
وشاهد الفيديوهات التى تخص الفوركس وان شاء الله تحقق النجاح المطلوب فى الفوركس

ahmed2014
02-23-2014, 02:23
الفوركس بصراحة محتاج تشغيل دماغ جامد قوي وتركيز عشان تقدر تتوصل وتعرف الدنيا ماشية ازاي ولزم تتخل علي النت عشان تتفرج علي كورسات وتتعلم كويس قوي

zinga7
02-23-2014, 16:55
فائز واضح هو العميل. المنافسة بين المؤسسات الطوب وقذائف هاون و
الشركات القائمة على الإنترنت قد خفضت بشكل كبير من تكاليف الاستثمار، وتمكين

AMLAK
02-23-2014, 21:06
اعتقد انه كاي مشروع عمل اخر فانك بحاجة إلى استراتيجية فوركس، و لا يمكن أن تكون الخطة هي "ربح الكثير من المال"، فهذه الخطة نادراً ما تؤدي إلى النجاح في الفوركس. لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال، لذلك، فإن العكس لا يكون جيداً جداً

midosafwat
02-23-2014, 23:40
هناك الكثير من الطرق من أجل التاجر لتكون قادرة على معرفة المزيد عن
تداول العملات واحدة من أهم الأمور وأكثرها شعبية هو الإنترنت التي توفر المعلومات والتدريب للتاجر في العام كافية.

ahmed kabo
02-24-2014, 00:52
فى كثير من الاخوة العرب محترفين عن حق فى الفوركس ولاكن ماعرفش حد على المستوى الشخصى بس اعرف علامات زى مصطفى بالخياط وغيرهم بالتوفيق للجميع

kalopm
02-24-2014, 12:29
اكيد من اهم اسباب النجاح فى الفوركس هو الصبر والتعلم لوقت طويل على الحساب الديمو
وانا اعرف ناس كتير بدات حياتها من العمل فى الفوركس حتى اصبحو رجال اعمال كبار

forex90
02-24-2014, 12:30
النجاح فى الفوركس طبعا يحتاج الى اشخاص لديها مهارة خاصة وفية ناس كثير ناجحة لكن مش مع انستا لان انستا لديها شروط تعجيزة فى التدالو لا يستطع ان يتعمل معاه المحترفين

AMLAK
02-25-2014, 21:30
اعتقد انه كاي مشروع عمل اخر فانك بحاجة إلى استراتيجية فوركس، و لا يمكن أن تكون الخطة هي "ربح الكثير من المال"، فهذه الخطة نادراً ما تؤدي إلى النجاح في الفوركس. لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال، لذلك، فإن العكس لا يكون جيداً جداً.

lema
02-25-2014, 21:40
لا انا للاسف لا اعرف اى شخص ناجح فى الفوركس لانى كل الناس الى حوليا لا يوجد اى شخص يعمل بة اصلا
انا على العكس الى دخلت ناس تشتغل فية

hajarforex
02-25-2014, 21:44
النجاح ف يالفوركسفهو الغاغية التي يردي اي متداول
ان يصل الهيا و يرديها ف يافوركس لانه
بالنجاح فيه فانه سيصل الى درجة مميزىة ف يالربح منه اكثر فاكثر

حسنى صادق
02-25-2014, 21:47
يااااااااة انة ل موضوع حقا هام
فكيف تحقيق النجاح فى الفوركس و كيف لنا ان كون من ضمن الناجحين فى الفوركس
باتلصبر و عدم الطمع و التعب فى التعلم

AHMEDALAA
02-25-2014, 21:50
الناجح فى سوق الفوركس يكون عنده الالتزام
3 بادارة راس المال وهى الا يتاجر باكثر من 10
فى المية من حسابه وعدم المخاطرة وعدم الطمع والالتزام والصبر وغيرهم

casan
02-26-2014, 17:56

AMLAK
02-27-2014, 00:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد انه كاي مشروع عمل اخر فانك بحاجة إلى استراتيجية فوركس،
و لا يمكن أن تكون الخطة هي "ربح الكثير من المال"، فهذه الخطة نادراً ما تؤدي إلى النجاح في الفوركس.
لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال، لذلك، فإن العكس لا يكون جيداً جداً.والسلام

casan
02-27-2014, 03:05
السلام عليكم
يا اخي النجاح لا ياتيك لوحده ادا اردت ان تنجخ قي شيئ اعمل بجد وانتظلر النتيجة
لا احد ينجح بدون عمل وجهد مبدول فالصبر مفتاح الفرج
بالتوفيق يا اخي

Heisenberg
02-27-2014, 03:13
السلام عليكم
لا يوجد طريقة سحرية ااخي الكريم او سرية
المهم هو تعلم نوع من التحليل او استرااتيجية و التشبث بها للاشهر و سنوات الي ان تتقنها تمام الاتقان
تحياتي لك

AMLAK
02-27-2014, 19:57
اعتقد انه كاي مشروع عمل اخر فانك بحاجة إلى استراتيجية فوركس، و لا يمكن أن تكون الخطة هي "ربح الكثير من المال"، فهذه الخطة نادراً ما تؤدي إلى النجاح في الفوركس. لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال.

im30h
02-28-2014, 21:07
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان هناك ناس كثير
ناجحين في المجال وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شي
التعلم وعدم التسرع فيطريقتهم تجدها عادية جدا دعم و مقاومة و ترند
الى اخره لكن بواقع التجربة و الخبرة يعرف يوضفهم و يعرف يربح بابسط الطرق

زياد غاوي
02-28-2014, 21:34
السلام عليكم
اود ان اسئل
ماهي الطريقة التي اتبعها

بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالئ و بركاته
نعم هناك من نجح بالفوركس و اصبح يعتمد عليه في حياته اليومية الطريقة المتبعة هي الصبر و الانتضار و البدايت بالحساب التجريبي و دراسة الفوركس و تعلمه
مشكور اخي

tayaa1256
02-28-2014, 21:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم احب ارد على حضرتك نعم يوجد اشخاص كثيرون يربحون من الفوركس ومش ممكن اوضح ليك اى حد لأنهم كثر طبعا
لكن الطريقة المتبعة هوا التحليل الجيد مع اختلافه

Feelo
02-28-2014, 21:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوه اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام .. مرحبا بكم
اخى الكريم مازلت اعمل على الحساب التجريبي حتى تكون لى الفرصه فى التعلم والعمل على الحساب الحقيقي بقوه وقلب جامد
مع خالص التوفيق والنجاح .. والله الموفق والمستعان

noura2014
02-28-2014, 22:18
لكى تنجح يجب ان تذاكر فلبد التدريب قبل انا تقوم باى صفقات على الفروكس من خلال الحساب الوهمى حتى تتمكن من ذلك ثم تتاجر بحساب حقيقى
اتمنا ان اكون فى كلامى اى افاده

AMLAK
03-01-2014, 01:52
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه كاي مشروع
عمل اخر فانك بحاجة إلى استراتيجية فوركس، و لا يمكن أن تكون الخطة هي ربح الكثير من المال فهذه الخطة نادرا
ما تؤدي إلى النجاح في الفوركس. لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال تحياتي للجميع

tigera51
03-01-2014, 14:54
اكثر واحد ناجح في الفوركس عرفته هو الوافي رحمه الله له كتب واستراتيجيات كثيرة وله الفضل في انجاح كثير من المنتديات العربية المختصة اللهم اسكنه فسيح جنانك يارب

ahmed2014
03-06-2014, 20:06
المتاجرة باستخدام تحليل التقارير الإخبارية هي وسيلة المحترفين والأفضل في أسواق تبادل العملات الأجنبية لأننا نرى أن أزواج العملات تتحرك من 50 إلى 100 نقطة في دقائق معدودة بل في ثواني وخاصة وقت صدور البيانات الاقتصادية في جدول الأخبار.
إن 90% من التجار بعدما يقومون بتحليلاتهم التقنية والنفسية للسوق ويعتقدون بمستويات معينة للشراء أو البيع عند سعر معين ، ثم ينتظرون تأكيد التحليلات الأساسية بصدور البيان الاقتصادي لبدأ الدخول في الصفقة.
أن هدفنا في هذا الدرس نزودك باستراتيجية للمتاجرة بالأخبار و أيضا نساعدك لمعرفة الاتجاه الصحيح للعملات بناء على الأخبار ، ولترى ما هي الأخطار المرتبطة بالمتاجرة بهذا النوع من التجارة المتعلق بتحليل الأخبار

afillane
03-06-2014, 20:26
لن يفيدك التعرف على شخص ناجح او استراتيجيته لانها ممكن ان تنجح معه ولا تنحج معك واسف على هذا التدخل الا انها الحقيقة

el andaloussi
03-06-2014, 20:32
أخي لا أعرف أي أحد ولكني أعرف الطريقة
وإليك إياها... توكل على ربك ... حصل العلم الكافي في المجال ثم إنطلق

ssnsafi
03-06-2014, 20:36
انا شخصيا لا اعرف ولكني قرأت عن الكثيرين من يحققون الالاف يوميا من الفوركس ومنهم من ترك اعماله وتفرغ للفوركس واصبح هو الاساس في معيشته ويعتمد عليه وانا اتمنى ان اصل الى هذه المرحلة التي احقق بها دخلا يوميا يساعدني في معيشتي ويرفع من مستواها وهو طموح كل من يعمل في الفوركس ولست انا فقط ولذلك اتمنى لنفسي ولكل الاعضاء تحقيق النجاح في الفوركس و تحقيق الالاف ان شاء الله

Mohammed Salah
03-07-2014, 00:28
يوجد الكثير من الناجحين فى الفوركس لادارتهم راس المال بحترافية
لان اهم شى للنجاح فى الفوركس هو اداره راس المال جيدا
والدخول بمبالغ بسيطة فى الصفقات بحد 10 فى الميه من رصيدك فى الحساب
وبتوفيق لك

ACHREFABBES
03-07-2014, 00:50
اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
نعم أخي هناك ناس كثير ناجحين في المجال
وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شيء التعلم وعدم التسرع في المتاجرة بالحساب الحقيقي عليك التعلم

zinga4
03-07-2014, 15:37
المؤشرات واستخدام مصنوعة من إعلانات الاقتصادية الأساسية. لكي نكون منصفين كان هذا النظام
أفضل، ولكن معرفة ما أعرفه الآن، لا أستطيع أن أرى كيف يمكن أن يعمل هذا النظام من أي وقت مضى،

Mohammed Salah
03-07-2014, 17:25
السلام عليكم اخى الكريم
نعم يوجد الكثير من الناجحين فى الفوركس لعتمادهم على استراتجية واحده والصبر
واداره راس المال الجيده والتخطيط الجيد فهى من اسباب النجاح للفوركس

BOULBOUL22
03-08-2014, 13:09
عوامل نجاح كثيرةو لكن اى ناجح فى الفوركس اعتقد يحتاج فى البداية التعلم و الدراسة لمدة طويلة ثم فتح حساب ديمو و التدرب علية بشكل كافى ثم فتح حساب لايف بمبلغ معقول على الاقل الف دولار و العمل علية بادراة راس مال صارمة بالكتير اوى 5 فى المية هذة العوامل هامة لتحقيق النجاح

hanane 123
03-08-2014, 20:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياأخي
ومابــعد.....
نعم اعرف اشخاص نحجوا واحترفوا هذه التجارة
بالتوفيق
وربنا يكرمنا يارب
وداعا

---------- Post added at 05:04 PM ---------- Previous post was at 05:04 PM ----------

ومابــعد.....
نعم اعرف اشخاص نحجوا واحترفوا هذه التجارة
:tie:

hellelali2
03-08-2014, 20:07
النجاح في الفوركس ممكن ولاكن من خلال استراتجية جيدة للتداول.ومن خلال مبادء معينة في التداول ونا احب التداول من خلال استراتجية جيدة

omyma
03-08-2014, 20:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. .... النجاح فى الفوريكس يعتمد على الخبره والتعليم الجيد لهذا النوع من التجاره والتركيز التام ومتابعة هذا السوق الواسع الذى يلزمه خبره عاليه

trader101
03-08-2014, 20:14
الناجحون في الفوركس غالبا لا تسمع عنهم الا القليل لانهم اناس يعملون في صمت وبحدر لكن المتداول الفاشل تجده يملا الدنيا ضجيجا فادا اردت ان تنجح حاول ان تكون من الفئة الاولى وشق طريقك بهدوء

nihed trabelsi
03-08-2014, 21:06
اخي الكريم ليس لسس احد من اصدقائي او اقاربي حقق نجاح يذكر او تغير مستوى حياته من خلال الفوركس و لكن قرأة في الانترنت عن عدة قصص مشجّعة و لكن كلّها بدأت برأس مال كبير نسبيّا

Shawis
03-08-2014, 21:21
التدريب الجيد على حسابات الديمو
الاستعانة باستراتيجية تحليل فني جيدة والالتزام بها التزاما تاما
الاهتمام بإدارة رأس مال صارمة
الانضباط في الدخول والخروج، وتجنب الدخول والخروج العشوائي

عدي
03-08-2014, 21:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... نعم انا اعرف بعض الناجحين في هذا المجال و سر النجاح هو ادارة راس المال بمعني الكلمه

walid12
03-08-2014, 21:50
اخي اعرف الكتيرين وخطتهم كانت التعلم اولا واخد مبادئ المعرفة والتقيد بها وكداللط ادارة راس مالهم.

A-Malik
03-08-2014, 21:52
النجاح بيعتمد علىمجهودك وفهمك لآلية الشووق والصبر طبعا
والبعد عن العواطفكالقل اعاوالطمع بل استخدام العقل وتووظيفه بشكلجيد
لأني أرى الفوركس لعبة ذكاء

meme^_^
03-08-2014, 23:20
انا لا اعرف احد في الفوركس وحتكنت اول مره اعرف في حاقه اسمها فوركس بيقدر كل شخص يداول وهو فالبيت عن طريق النت فقط تعلمت من تجارب الاشخاص والفيديوهات
اتمنى لك التوفيق ولكل الاعضاء
تقبلو مروري
وشكرا

ashraf2014
03-08-2014, 23:23
الاستعانة باستراتيجية تحليل فني جيدة والالتزام بها التزاما تاما
الاهتمام بإدارة رأس مال صارمة
الانضباط في الدخول والخروج، وتجنب الدخول والخروج العشوائي

abbesabidi
03-08-2014, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله ..
هناك ناس كثير ناجحين في المجال وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شيء التعلم وعدم التسرع في المتاجرة بالحساب الحقيقي عليك التعلم وقت كافي على الحساب التجريبي..

---------- Post added at 09:44 PM ---------- Previous post was at 09:43 PM ----------

هناك ناس كثير ناجحين في المجال وطريقة الوصول لذلك هي معروفة وواضحة أول شيء التعلم وعدم التسرع في المتاجرة بالحساب الحقيقي .

creatorman1978
03-09-2014, 00:53
للاسف نادرا ما تجد ناجحين يخبرونا عن قصص نجاحهم ... قليل من يخبرك ومعظم الناجحين يتكتمون على اساليبهم وطرقهم الناجحة فى التداول ... ولا اعرف السر .... تقبل مرورى

hanane 123
03-09-2014, 04:12
ياعضاء المنتدى
ومابـــــــعد.....
المتاجرة بالحساب الحقيقي عليك التعلم وقت كافي على الحساب التجريبي
والله يوفقنا
وداعا وشكرا

omyma
03-09-2014, 04:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ... النجاح فى الفوريكس يعتمد على الخبره والتعليم الجيد لهذا النوع من التجاره والتركيز التام ومتابعة هذا السوق الواسع الذى يلزمه خبره عاليه

amal500
03-09-2014, 14:53
النجاح فى الفوركس هو هدف اى تاجر و النجاح هو وسيلة للسعادة فى الحياة و يجب العمل الدئوب و السعى حول الوصول الى النجاح فى مثل هذا المجال المربح جدا عن طريق التجارة و حسن ادراة رأس المال

azeddi
03-09-2014, 14:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف المخلوقين و على اله و صحبه و سلم اما بعد
تحياتي على الموضوع الرائع و نتمنى الاستمرارية

zinga7
03-09-2014, 15:55
التي يمكن تعديلها إما يدويا أو تلقائيا استنادا إلى إعدادات التجار.
هناك العديد من المناقشات حول ما إذا كان من الضروري استخدام وقف الخسائر أم لا

amal500
03-09-2014, 16:04
من وجهة نظرى هناك طريقة واحده فقط لقياس النجاح لاى تاجر فى الفوركس و هى ان الارباح الكلية تغطى الخسارة الكلية و ايضا يفيض مال كدخل لاى تاجر فى الشهر و ذلك بشكل شهرى فى التجارة

ahmadinho100
03-09-2014, 16:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هناك اشخاص يا اخي و ليس شخص و لاكن هادا النجاح لم يأتي من فراغ يا اخي هناك عمل و خبرة كبيرة يا اخي

im30h
03-10-2014, 03:13
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان المتداولين الناجحون
فى الفوركس كثيرون جدا ومنهم من يعلن عن نفسة ومنهم من يعمل فى صمت

gehad87
03-10-2014, 03:21
اكيد اعرف ناس كتير بس اقربهم صديق قديم جدا وكان بيشتغل في ادارة الحسابات وكان بيدير محافظ لنا كلنا كل اصحابه وناس قليلين من عملاء المكتب الخاص باخوه واللي كان بيشتغل فيه
وهو كان اخد مبداء الصبر صبر على نفسه واتعلم واخد شهادات بعدها واحترف العمل في سوق الفوركس
وماشاء الله عليه كانت نتابجه كويسه في الاول وبعد كده ثبت لنا المستوى علشان يقلل المخاطر
بس كان اما نحب نناقشه في حاجة يقولنا اتعلموا الاول
واصبروا في التعليم
لان فعلا تعليم الفوركس محتاج صبر وعدم استعجال

ilyes chaieb
03-10-2014, 09:54
انا استع عن بعض الناجحين في الفوركس مثل المغربي مضطفى بالخياط
و ايضا استراتيجياته موجودة بكثرة على النت
ممكن حضرتك تدول عليها و تجربها
تقبل مرورى

masry928
03-10-2014, 09:58
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اى احد ناجح فى الفوريكس بيتبع اما استراتجيه خاص به وهى خلاصة استراتجيات سابقه مثلا او اما انه يستخدم استراتجية معروفه ولكن بعض الوقت وليس كل الوقت ومن الممكن يكون متابع جيد للاخبار

zezo-89
03-10-2014, 10:24
انااعرف اصدقاء لى نجحو فى عالم الفوركس وهم من نصحونى ان ادخل هذا المجال
ولكن عليك بالتعلم عن الفوركس لانه لايوجد طريقه معينه لكى تحقق الفوز بل بالتعلم اكثر عنه
بالتوفيق للجميع

hasan300
03-10-2014, 13:24
النجاح كلمة عميقة جدا و يحبها اى انسان فى الحياة و انا احب ان اصبح تاجر ناجح ليس فقط فى الفوركس و لكن ايضا فى حياتى الشخصية وانا اعتقد ان الوركس وسيلة للنجاح

zinga7
03-11-2014, 14:40
أحيانا توطيد يحدث قبل إعلان الأساسية الرئيسية ويمكنك
الاستفادة من التجارة امتطى. إظهار التقويمات الاقتصادية مقدما ما البيانات الاقتصادية مرة
سوف الافراج تأخذ مكان.

killer007
03-11-2014, 14:54
النجاح يكون بالتعلم الجيد للفوركس
وكذلك بالتدرب الجيد على الحساب التجريبي

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

saad197920
03-13-2014, 13:59
ان الامر ليس لغزا يا اخى الفاضل ان النجاح فى الفوركس نابع من العمل الدائم والمستمر ومن التعب والصبر
وعدم اليأس ...

a7med84
03-15-2014, 08:51
لا عارف حد بشكل شخصى بس فى ناس مميزه هنا فى المنتدى كمان

واكيد انه سعى الى التعلم بشكل كبير اللى بيتعب اكيد هيلاقى مقابل لتعبه فى اى شئ ومجال

brahimtrader
03-15-2014, 17:23
اهلا بيك اخي .بالنسبة للناس اللى ناجحه فى سوق الفوركس كتير ولكن اغلبهم من الاجانب
لان العرب يخافون ان يستثمروا اموالهم على النت او لا يقوموا بتوفير الوقت للتعليم .بالتوفيق

MAZROUR
03-15-2014, 17:28
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه يوجد الكتير من الناس حققو نجاح
كبير في هدا السوق او خدا المجال بالفعل تغيرت حياتهم الى التراء ليسو بعدد قليل بل الكتير ممن تابرو و دالك بالعمل المتواصل و فهم
اساسيات السوق والعمل عاليه واهم الخطوات للتداول بطريقه الصحيحه تحياتي للجميع

gr53
03-15-2014, 19:24
النجاح في الفوركس لا يتطلب رأس مال كبير بقدر ما يحتاج لتعلم جاد و تدريب جيد
مع الخبرة التي تكتسب مع مرور الوقت و المداومة على المضاربة و الالتزام بإدارة رأس المال

crazy
03-15-2014, 20:09
انا اللي اعرفوا لحتي الان الاستاذ ابو عبد الله قائد استراتجيه الترند المكسور
وقدر يحقق المليون دولار منها والاستاذ مصطفي الخياط حقق ثروه من الفوركس

brahimtrader
03-16-2014, 23:36
بالطبع اخي يوجد ناجحين فى الفوركس كثيرين واشهرهم جون ميرفى
وفى العرب المغربى مصطفى وابو جواد و الوافي رحمة الله عليه

moto1
03-17-2014, 00:08
اود ان اسئل
ماهي الطريقة التي اتبعها

اعرف اشخاص نحجوا واحترفوا هذه التجاره لكن هذا يحتاج الي الصبر يا اخي فكلنا نتعلم والعلم لا ينتهي والطريق الصحيح الذي ادلك عليه هو ان تتعلم بنفسك ولا تقف عند ان تبحث علي احد يتاجر لك في الفوركس

kaa
03-17-2014, 00:31
يوجد اشخاص كثيرين حققوا نجاح كبير جدا فى الفوركس ويوجد اشخاص حققوا ملاين الدولارات
ولكن لكى نصل الى الخبرة يجب ان نتعلم الفوركس

startlife
03-17-2014, 00:42
عني شخصيا لا أعرف أحد لكن بالتأكيد هذا لا يمنع من ان تجرب وانا شخصيا لي استراتيجية اتبعتها على الديمو لمدة 3 أشهر وهي ناجحة 90 في المائة

im30h
03-18-2014, 01:21
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان الطريقه التى تتبعها
لتكون ناجح هى التعلم المستمر والصبر والثقه فى انك ستبلغ
الهدف لا محاله والتفكير خارج الاطار
بعد محاوله الالمام باغلب المؤشرات
ومعظم الاستراتيجيات ولا سبيل اخر للنجاح

shimaa33
03-18-2014, 01:39
اخي الكريم اللي اعرفه ومشهور جدا يا اخي الكريم هوه مصطفي بلخياط وهوه مغربي الجنسية
وفعلا يا اخي الكريم انا شايفة انه من الناس الناجحين جدا في سوق الفوركس
وفعلا بحاول اقرا كتير اوي عنه واشوف طريقته واستراتيجيته في التداول

DABDOUB
03-18-2014, 01:44
السلام عليكم
لا اعرف اي شخص ناجح في الفوركس
لكن تععرفت على الفوركس عن طرييق شخص
في اول المشوار و هو شجعني حتى ادخل و
احاول التعلم و ننجح مع ان شاء الله:yahoo:

forex90
03-20-2014, 12:34
النجاح فى الفوركس ططعبا يحتاج الى ع=دة اشياء منها اولا ان تكون لديك خبرة والخبرة تاى من اولا التدريب
والدرلاسة وتطبيق ما تعلمتة على الحسابا لدينمو لمدة حتى تستطع ان تتغلب على الخخسارة وتستطع ان تنجح

ahmedmomen
03-25-2014, 02:03
طبعا في اي مكان بتلاقي ناس ناجحة في الفوركس لان النجاح في الفوركس مش شيء مستحيل لكن يحتاج الى بعض القواعد
واهمها هو عدم الطمع واختيار استراتيجية جيدة والاستمرار في التعلم والصبر عليه وعدم الجذع من التعلم

aboubakeur_m12
03-25-2014, 02:09
اكيد فيه ناس ناجحين في الفوركس و استفادوا منه في تحقيق اموال كبيرة لما عن الطريقة فصعب جدا ان تستفيد منها لانها ببساطة استراتيجية شخصية نابعة عن تفكير و جهد جهيد للوصول اليها .

forex_lionz
03-25-2014, 10:58
هل الطريق سالك امام السعر ام لا وولا يهمنا شكل القناة حاد ولا عريض ولا باى شكل
شغلنا الرئيسي على الفيبو+ الزيكو
باختصار
عندنا 2 فيبو مهمين فى شغلنا
38 و61

magic777
03-25-2014, 15:43
هل الطريق سالك امام السعر ام لا وولا يهمنا شكل القناة حاد ولا عريض ولا باى شكل
شغلنا الرئيسي على الفيبو+ الزيكو
باختصار
عندنا 2 فيبو مهمين فى شغلنا
38 و61

اخي على فكره لازم المتاجر ياخد بما يرى مش كما يتوقع وعادي بس اهم حاجه ان توكون فيه فرص قويه وواضحه ليك هنا يعني
تدخل في الصفقات القويه فقط مش الضعيفه

abdelhalim
03-25-2014, 15:45
اخي انا عن نفسي استخدم الطريقة اقبل بالقليلو لا اطمع في المال لان الفوركس ليس بالسهولة
وكل التوفيق لكم يا رب

MR.JPY
03-25-2014, 16:00
السلام عليكم
اود ان اسئل
ماهي الطريقة التي اتبعها

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم
يوجد الكثير من الناجحيين في الفوركس قاموا بنشر طرقهم مثل اخونا الوافي رحمه الله وغيرهم الكثير

bachinga
03-25-2014, 16:31
هناك ناجحين بالطبع واعتقد ان الطريق الذي سلكوه هو في البداية المعرفة الجيدة والتعلم المستمر
النجاح في الفوركس يحتاج الى وقت كبير والتزام وصبر ومتابرة حتى تصل الى بر

anassdr2
03-25-2014, 17:00

bombasasa
03-25-2014, 17:02
اي حد عايز ينجح في هذا المجال لازم يتعلم اكتر ويتعب علي نفسة اكتر ويسال كتير عن اي
حاجة مش فاهمها والمنتدي هنا ملي بالخبرا اللي هيجاوبوا علي اي سوال

eletrebi
03-25-2014, 17:24
انا الحقيقة معرفش حد شخصيا ناجح فى الفوركس
واتعقد ان النجاح فى هذا المجال شيئ ليس بالسهل

magic777
03-25-2014, 21:59

اكيد اخي الالتزام في المجال ده هو احد اسباب اي نجاح او مكسب بيحققه المتاجر وكل لما يكون المتاجر ملتزم بطريقه عمل تكون
من الاساس مناسبه له هنا هيكون سهل عليه الثبات والمتابعه

ansaldo
03-26-2014, 16:37
ادارة جيدة والصبر والحكمة من الأساسيات ويجب ان توجد فى كل المضاربين . تحياتى

احمدل سالم 22
03-27-2014, 19:07
اي ناجح في سوق الفوركس
فهو ناجح بسبب الجهد الذي بذله
في التعلم والممارسة لذلك نجح
في سوق الفوركس

lyes1977
03-27-2014, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالىوبركاته
نعم يا أخي الكريم انا اعرف بعض الناجحين في مجال الفوركس ربما ليس لدرجة كبيرة ولكنهم يسحبون ارباحا لاباس بها ونحن نتطلع الى ان نكون كلنا من الناجحين إنشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء من الله

bombasasa
03-27-2014, 19:29
انا لا اعرف حد بعينية ناجح في الفوركس لكن اعرف ان اي حد عايز ينجح في الفوركس
لازم يعرف ويتعلم ما هو الفوركس ويتعلم اساليبة

houdabluegolden
03-27-2014, 19:57
انا شخصيا معرفش حد ناجح بصفة شخصية لكن هناك الكثير من قصص النجاح في كثير من المواقع والمنتديات
لكن المشكلة ان الشخص الناجح مش بيبقى عايز يقول طريقة نجاحه بالتفصيل والاستراتيجية اللي استخدمها في النجاح ومش عارف السبب الصراحة

محمد مؤمن
03-27-2014, 20:11
بالتأكيد هناك العديد من الناجحين في سوق الفوركس وهناك العديد من النماذج لنجاحات كبيرة جداً وأشخاص حققوا
أرباحاً وفيرة من الفوركس وعلى المستوى الشخصي أعرف أحد الأصدقاء يحقق دخل شهري جيد جداً من مجال الفوركس

bombasasa
03-27-2014, 20:47
لازم كل واحد يخلق من نفسة تاجر ناجح يعرف ازاي يستفاد من السوق ويستخدمة الاستخدام الامثل
وازاي يحقق نجاح مبهر في الفوركس لازم نتعلم زنزود معرفتنا اكتر

walid08
03-27-2014, 21:24
السلام عليكم
هناك العديد من الطرق التي تؤدي الى الربح في الفوركس
في الحقيقة انا مازلت اتعلم و لا يمكن ان افيدك
ولكن جرب ان تتعلم طريقة الاسكالبينغ سوف تتعلم

laurent1979
03-27-2014, 21:37
الصلاة والسلام على سيدنا محمد أشرف المرسلين
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هناك العديد من الطرق التى يسلكها المتاجرين فى الفوركس لتحقيق