PDA

View Full Version : مـــــــــــــــــــع أو ضد

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

forex4ever
07-17-2012, 02:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحية طيبة وبعد
كثر الحديث عن ظاهره جديدة علي في عالم المنتديات ربما ظهرت مع ظهور البونص في المنتديات وانتشاره بين العرب اكثر بفضل منتدانا الغالي فوركس مصر
بالاصح هي مجموعة من الظواهر ظاهرتين على وجه التحديد

1- ظاهره بيع البونص واحتاج فيها رأي قانوني سريع من احد مشرفينا الكرام :هل هذا مسموح به ولو اشتريت حساب احدهم هل هو متاح ولايسبب لي اي مشاكل مع شركة انستافوركس او مع ادارة ولوائح المنتدى

2-المتاجرة لحساب الغير والمقصود المتاجرة بالحساب البونص ان شخص يعطيك حساب البونص للتاجر له فيه
وتتقاسم معه الارباح حسب الاتفاق
الظاهره الثانية احتاج راي الاعضاء فيها وهل هيا ناجحة فعلا وهل جرب احدكم اشخاصا معينين وهل لو عرض عليكم ادارة حساب بونص ستقبلون

اترك لكم الرد اخواني وانتظر مشاركة مشرفينا الكرام

تحياتي وتقديري

elzeel
07-17-2012, 02:55
بالنسبه للاولى اخى فهذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به
يعنى الحساب ملكك وانت ممكن تتاجر بيه تبيعه تفعل ماتشاء
الامر الثانى ان المبتدئين كثير مايسعون لتشغيل البونص مع صديق محترف حتى
يحترفو الفوركس ويصبحون على علم للتعامل معه

safiforex
07-17-2012, 03:08
هو بالنسبة للامرين اخي الكرم فكلاهما كانا موجادان من قبل ما يكون المنتدى العربي
و لكن في ما يخصهما فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما
و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انالمتداول بيتداول على حساب الغير ، المهم ان يكون كل شيء وفق شروط و قوانين الشركة

زيزو
07-17-2012, 03:36
ننتظر راي الادارة ولنري ردهم علي الاستفسارين
وهل هو متاح البيع؟ ام ان هناك ضرر؟

amrmorasamir
07-17-2012, 03:40
مسأله بيع البونص دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب ابيعه لان فى شبه حرام وفى حديث عن الرسول عليه الصلاه والسلام عن الموضوع ده انه ربا فضل
اما ان واحد يشتغل فى حسابك ده برده عادى جدا وموجود كتير

forex4ever
07-17-2012, 03:47
مسأله بيع البونص دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب ابيعه لان فى شبه حرام وفى حديث عن الرسول عليه الصلاه والسلام عن الموضوع ده انه ربا فضل

مع الاعتذار لكافة الردود القادمة انت ردك اوقفني كثيرا كثيرا
وسيجعلني الغي فكرة قبولي بشراء اي حساب في المستقبل حتى وان كان بربع قيمته الحقيقية
تصدق بالله لم افكر في انه حرام او حلال وكنت انتظر رد الادارة
فحتى لو ان الادارة قالت انه غير ممنوع فلن اشتري اي حسابات !!
بارك الله فيك ونفع بك اخي الحبيب

midoali
07-17-2012, 03:54
انت عايز الحق انا في البدايه شوفت واحد كان معه 191 دولار بونص في شركه انستا وبعهم بي 100 دولار فكرت جدا في
بيع حسابي بعد عمل بونص بي نفس الثمن بس رجعت في كلامي لاني بصراحه جبيت الفوركس بعد قرائتي لكتاب فوركس العرب

forex4ever
07-17-2012, 03:57
انت عايز الحق انا في البدايه شوفت واحد كان معه 191 دولار بونص في شركه انستا وبعهم بي 100 دولار فكرت جدا في
بيع حسابي بعد عمل بونص بي نفس الثمن بس رجعت في كلامي لاني بصراحه جبيت الفوركس بعد قرائتي لكتاب فوركس العرب

جميل جميل وهذا هو المطلوب بالفعل كم اتمنى ان يفكر الجميع بطريقتك اتمنى لك التوفيق باالفعل لان من احب مجال واخلص له وتحلى بالصبر والالتزام سيصل الى مراكز عليا في مجاله
ان شاء الله
تحياتي لك ولقرارك الشجاع

Aker001
07-17-2012, 03:58
هذا يعود للمالك البونص يريد تفعيله او بيعه و المهم في الاثنين تقدير قيمة الربح في كل صفقة

nrgslawi
07-17-2012, 07:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بخصوص بيع الحسابات نحتاج الى معلومة من الشركة
ثم بالنسبة لادارة الحسابات فهناك مسؤولية ضياع الحسابات وخسارتها

osama shaban
07-17-2012, 07:42
انا ضد بيع الحسابات كيف ابيع حسابي وانني لماذا موجود في الفوركس
الذين يبيعون حسابتهم يرديون اموال فقط والسوق اجمل من ذلك بكتير
لا اعلم صراحه موقف الاداره من هذه النقطه لكن اعتقد انها لن توافق

forex4ever
07-17-2012, 18:38

مازلت تنتظر رأي الادارة ؟
لا اعتقد ان الادارة سوف تعارض اخي الكريم ولكن الموضوع اكبر من ان توافق عليه ادراة المنتدى او لا الموضوع طلع ان به شبة حرام وهي ربا وقد حرم الله الربا ولعن المتعامل به
فلماذا ننتظر راي الادارة المحترمة الذي قد لاتجد انه ممنوع ولكنه شيء قد يتعارض مع الشريعة
تقبل ردي وتمنياتي لك بالتوفيق

MrSniper
07-17-2012, 18:39
طبعا يبقى الاختيار لصاحب الحساب هو من له رأيه
و لا اظن ان هناك قانون ينص على عدم بيع الحساب او اعطائه لاحد للمتاجرة به

zahran
07-17-2012, 18:41
تحية طيبة وبعد
كثر الحديث عن ظاهره جديدة علي في عالم المنتديات ربما ظهرت مع ظهور البونص في المنتديات وانتشاره بين العرب اكثر بفضل منتدانا الغالي فوركس مصر

1- ظاهره بيع البونص واحتاج فيها رأي قانوني سريع من احد مشرفينا الكرام :هل هذا مسموح به ولو اشتريت حساب احدهم هل هو متاح ولايسبب لي اي مشاكل مع شركة انستافوركس او مع ادارة ولوائح المنتدى

2-المتاجرة لحساب الغير والمقصود المتاجرة بالحساب البونص ان شخص يعطيك حساب البونص للتاجر له فيه
الظاهره الثانية احتاج راي الاعضاء فيها وهل هيا ناجحة فعلا وهل جرب احدكم اشخاصا معينين وهل لو عرض عليكم ادارة حساب بونص ستقبلون

تحياتي وتقديري

هجاوب عليك من الاخر للاول
انا بصراحه ما احبش ان انا ادير حساب حد عشان لو خسرته التصرف هييبقى ازاى ساعتها والعمل هيبقى ايه مش عارفين
احب ادير حساب نفسى بس وبرضه ما احبش حد يديرلى حسابات لى انا بس الى ادير حساباتى تجنبا للمشاكل

ARAB_PIGEON
07-17-2012, 18:42
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري

بالنسبه للاول اخى الكريم فهذا يرجع لصاحب الحساب وليس لاحد اى تدخل به

sabre
07-17-2012, 18:46
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالنسبه لموضوع انا لم يعرض عليا احد شراء
البونص ولاكنى لا اعتقد انى ممكن ابيع البونص وافضل التجارة واذا كان مسموح البيح ممكن ابقى افكر فى هذا الموضوع

remo
07-17-2012, 19:21

انا الصراحة مش عارف راى الادارة اية فى موضوع بيع البونص رغم انى انا شايف عادى يعنى انك تبيع البونص حجاة انت تعبت عشان تعملها وغيرك هيدفعلك ثمن تعبك فى الردود وتكوين بونص يعنى تبادل منفعة

ahmed
07-17-2012, 19:27
طبعا بيع الحساب هذا حقك يا اخى لان الحساب اصلا ملكك وتستطيع التصرف فيه
ويفضل فيمن لا يعرف المتاجرة الا يتاجر بحسابه الان ممكن ان ينتظر حتى يتعلم او بيعه

forex4ever
انا الصراحة مش عارف راى الادارة اية فى موضوع بيع البونص رغم انى انا شايف عادى يعنى انك تبيع البونص حجاة انت تعبت عشان تعملها وغيرك هيدفعلك ثمن تعبك فى الردود وتكوين بونص يعنى تبادل منفعة

فعلا هي من وجهة نظرك دي اكيد مافيهاش حاجه بس احنا بنتكلم هنا هل هيا حرام وربا ؟
انك تبيع تعبك ومجهودك بنص القيمة ؟
دلوقتي بقيت احتاج راي شرعي مش موضوع راي الادارة وبس
تحياتي

safiforex
بالنسبة لبيع الجحسابات في انستا اظن اام الامر ليس فيه اي لبس او اي شيئ
فقط يجب ان يكون تراضي بين الطرفين ، و حاجة مهمة في بيع الحسابات انه الذي يشتري الحساب لابد من ان ياخذ الحساب و الايميل المشترك بهذا الحساب
وة الا فانه قد يتعرض لعملية نصب كبيرة ، لانه صاحب الحساب الذي لديه الايميل قد يقوم باعدة كلمة مرور الحساب و بكذا يصبح المشتري بين نصب و رفع

omanfx
07-17-2012, 19:29
مساله بيع الحساباات هي مساله شخصيه ترجع لصااحب الحساب نفسه ولكن ما السبب من الحاجه لشراء حسااب وانا اقدر بنفسي من فتح حسااب بونص طيب
وانا ضد ان يدير لي احد حساابي افضل التعلم والاجتهااد حتى مع الخسااره لفتره بسيطه تتبعها الاستفااادة

derfcase
07-17-2012, 20:00

بالضبط اخي الكريم
elzeel
و ان كنت انصح اي عضو ان لا يلجا لموضوع بيع البونوص هذا الذي يتكلم عنه الاخ
forex4ever
و ان يتداول به افضل له و لخبرته بالتعلم دون ان يضع راس مال حقيقي من ماله الخاص

abdello052
07-17-2012, 20:21
اما ان واحد يشتغل فى حسابك ده برده عادى جدا

kero
07-17-2012, 21:50
اعتقد مفيش اى مشكلة بالنسبة لل 3 نقاط الا ذكرتهم
لان اصلا ادارة المنتدى متواجدين معانا فى المنتديات وبيشوفو عرض الناس لبيع حسباتهم ومفيش اى مشكلة دى حاجة بترجع لصاحب الحساب وادارة الحسبات وخلافه برده عادى لان ده بونص بتاعك اعمل الا انت عايزه فيه المهم بدون مخالفة الفوانين

kingman
07-17-2012, 23:14
لكن اخى ايه علاقة البونص بالربا اعتقد انه عرض وطلب وليس له علاقة بالربا لأن البونص مس بتبقى نقود قابلة للسحب وانما بتبقى للمتاجرة فقط فتقدر تقول هو تقييم لقيمة الحساب وليس قرض بفائدة والله اعلم

Forex Eyes
07-17-2012, 23:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا اعمل من جل جمع بونص و المتاجرة و ليس بيع البونص
و كل واحد حر في البونص الدي سيحصل عليه
هدا ادا لم يكن معارض لقوانين المنتدى

hesham1046
07-17-2012, 23:17
شوف بخصوص بيع البونص دة شىء يرجع لصاحب الحساب وبخصو ان الواحد يشغل حساب صديقو دة بردو يرجع لصاحب الحساب
مافهاش اى حاجة خالص

aminos
07-17-2012, 23:21

السلام عليكم
نعم يا أخي رأيي مثل رأيك
و نتمنى الخيرا لجميع أعضاء المنتدى

sky44
بالنسبة لي اخي انا ضد الذين يبيعون حساباتهم لانهم يبيعونها بنصف الثمن بالمقارنة مع الجهد و التعب المبدول في جمع البونص لذلك افضل تعلم الفوركس و المتاجرة به و لما لا مضاعفته اضعافا

realyone
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري
بخصوص بيع البونص اعتبره تجاره مثل اي تجاره,لأن هناك أشخاص يمتلكون اكثر من اسم بالمنتدى ويريد ان يستفيد من هذه الأسماء ببيع حسابه البونص,وكذلك هناك سبب أخرى قد يكون لايمكلك الخبره في الفوركس لهذا السبب يبيع البونص
بخصوص المتاجره بحساب الغير فلا يوجد اي مشكله في ذلك دام هناك اتفاق بين الطرفين في تقسيم الأرباح

asmoshaa2012
07-17-2012, 23:23
يا اخى ظاهرة بيع البونص انت مش بتبع حسابك انا اعتقد انك بتعمل حساب على الشركة والحساب ده مش انت الى بتستخدمه ده الى بيحاسبك على البونص هوه الى بستخدمه وللعلم الحساب ده ممكن يتغير كل شهرين من المنتدى وهيه البونص بتتبعت عليه اتوماتيك بص شراء البونص بيكون بنصف الثمن

os-x
07-17-2012, 23:35
اخي في كلا الحالتين الحساب يبقى ملكك يمكنك بيعه او اعطائه لاي شخص ليتاجر لك به والعلم لله
وافضل شيى ان تسال ادارة الشركة

mahmoud1
07-17-2012, 23:38
فى ماس بتاخد بنوص ومش بتحب انها تتاجر عليه خوفا من الخسارة لكن لما يبيع البونص ممكن بنص الثمن
بالنسبة لى انا فى المجال دة عشان ان شاء الله اربح واتعلم عشان كده البونص بالنسبة لى مش مجرد مال فقط لانه هو اللى هايخلنى اتعلم ومن المنتدى الواحد باخد معلومات بتساعدة على انه يتعلم بشكل جيد

forex4ever
07-17-2012, 23:43
اخوتي لقطع الشك باليقين ولكي ندخل في فتاوى من عندنا نتحمل وزرها سيتم ارسال سؤال ان شاء الله لدار الافتاء او مشيخة الازهر الشريف للسؤال في هذا الموضوع
تقبلوا تحياتي

mido
07-18-2012, 03:14
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 05:45
من الممكن اعتماد طريقة العمل بحساب الغير او الاعتماد على الغير فى المتاجرة بالحساب
والعمل على اخذ نسبة من الارباح لمكل مبثدىء ليس لديه معرفة بالفوركس

top2milan
07-18-2012, 05:50
الموضوع الاول دا انا الحمدلله مش بعمله ولا التاني كمان وبحب اتاجر بنفسي واعتمد على نفسي
اما رأيي فيها فكل واحد حسب ظرفو في ناس متعرفش في الفوركس او جديده وهكذا

mohamed yossef
07-18-2012, 10:43
انا ارى انه لا يوجد اى خطأ فى اى من الحلول او البدائل التى قمت بطرحها اخى الكريم
الحساب ملكك انت ومن حقك التصرف به باى اسلوب تشاء سواءا بالبيع او حتى بخسارته فى السوق

2x1
07-18-2012, 10:50

اخي ما معني ربا الفضل حتي اكون مستوعب ما تقولة واقدر احدد انة ينطبق علي حالة بيع البونص ام لا لان لا اعتقد ان لة علاقة بهذا الامر من الاساس

kimoboy
07-18-2012, 11:43
شخـصيـا أنـا مـع هذه الأفكـار لأن هـذا يعود بالفائدة للمـبتدأ
وبيـع الحسـاب يلزمـه ثقـة كبيرة مـن الطرفيـن

---------- Post added at 08:43 AM ---------- Previous post was at 08:25 AM ----------

بالنسبة لي اخي انا ضد الذين يبيعون حساباتهم لانهم يبيعونها بنصف الثمن بالمقارنة مع الجهد و التعب المبدول في جمع البونص لذلك افضل تعلم الفوركس و المتاجرة به و لما لا مضاعفته اضعافا

أفضـل أن أبيع البونص بنصف الثمـن عـلى أن أقـوم بالمتاجرة بـه وخـسارتـه

كريم
07-18-2012, 11:48
هما فعلا ظاهرتين سيئتين

ليه ؟

عشان كده عمر ما الواحد هيتعلم حاجه خالص

و هيفضل مكانه

مالها الخسارة اذا كانت هتوصلك الى نجاح كبير

و الله يوفق الجميع

2x1
07-18-2012, 11:54
هما فعلا ظاهرتين سيئتين

ليه ؟

عشان كده عمر ما الواحد هيتعلم حاجه خالص

و هيفضل مكانه

مالها الخسارة اذا كانت هتوصلك الى نجاح كبير

و الله يوفق الجميع

طيب لية منحسباهش ونشوف احنا فعلا قد المتاجرة دة بالنسبة لمبتدئ زيي وبيحلم فيوم من الايام انة يكون مضارب ناجح وفنفس الوقت اللي بدل ما اضيع الوقت والجهد دون استفادة حتي تتاكد من امكانيتك

Mohamed90
07-18-2012, 13:38
السلام عليكم اخي شكرا لك على الموضوع و فعلا ظاهرة غير مفيدة لكل مبتدأ
و لا انصح ب ذلك الأفضل تتاجر بحسابك بالنفسك و تتعلم لكي لا تعتمد على اي احد او ياخد منك نصف ماتتعب عليه

safiforex
07-18-2012, 13:53
السلام عليكم اخي شكرا لك على الموضوع و فعلا ظاهرة غير مفيدة لكل مبتدأ
و لا انصح ب ذلك الأفضل تتاجر بحسابك بالنفسك و تتعلم لكي لا تعتمد على اي احد او ياخد منك نصف ماتتعب عليه
نعم صحيح ما قلت اهخي الكريم فاحسن شيء للواحد ان يتاجر بنفسه و ان يحاول ان يتعلم اسس التجارة الصحيحة في الفوركس
و بهذا فانه سيخطو خطوات كبيرة نحو الاحتراف لان الاحتراف ياتي بالممارسة الفعلية

dodovedo
07-18-2012, 14:10
اخى الكريم
انا افضل انى اتاجر بيه
ولا ابيه ولا استريه اعمله
واتاجر
بيه تقبل مرورى

theboy2226
07-18-2012, 14:52
هو الظاهرتين مسموح بيهم عادي لان الحساب بتاعك و تعمل فيه اللي انت عايزه
لكن بصراحة انا برفض الاتنين لان بيع البونص تسرع لانك لو بعته ب100دولار مثلا و هو 200 دولار انت ممكن تعمل ال100 دولار دي في كام اسبوع او يوم كمان لو انت محترف
و انك تخلي حد تاني يتاجرلك برده مش حلوه لانه ممكن يخسر مثل ما انت ممكن تخسر بس خسارتك انت بتتعلم منها انما خسارته هو مش حتفيدك بل حتضرك فقط

safiforex
07-18-2012, 15:06
هو الظاهرتين مسموح بيهم عادي لان الحساب بتاعك و تعمل فيه اللي انت عايزه
لكن بصراحة انا برفض الاتنين لان بيع البونص تسرع لانك لو بعته ب100دولار مثلا و هو 200 دولار انت ممكن تعمل ال100 دولار دي في كام اسبوع او يوم كمان لو انت محترف
و انك تخلي حد تاني يتاجرلك برده مش حلوه لانه ممكن يخسر مثل ما انت ممكن تخسر بس خسارتك انت بتتعلم منها انما خسارته هو مش حتفيدك بل حتضرك فقط
كلامك صحيح اخي الكريم فالذي يبيع حسابه مثلا 200 دولار ب 100 دولار فانه بامكانه ان يربح من هذا المبلغ اكثر مما سيربحه من بيعه
و هذا ان فكر في هذا جيدا و تعلم جيدا التداول و حاول معها بافضل ادارة كمالية و اتباع استراتيجية جيدة بالحرف

bousshimin
07-18-2012, 15:11
أنا أحبد لو ينتطر ويجمع فلوس من المنتدى وكذلك يتعلم شهر شهرين كذا بيضرب عصفورين بحجر
واحد وجد رأس مال وكذا تعلم أساسيات الفوركس

عزبز 18
07-18-2012, 15:22
انا ضد بيع الحسابات او اعطائها للاخرين والمتاجرة بها
وتقاسم الارباح يعني ممكن الشركة لا تحب بيع الحسابات انا افضل المتاجرة بنفسي و لا ابيع حسابي للاخرين

magic777
07-18-2012, 18:22
اعتقد ان بيع البونص هنا مافيهوش اي مشكله هنا للشركه طالما كده كده لا البايع ولا حتى المشترى
هيقدر يسحب البونص هنا فالشركه هنا مش هتخسر حاجه
لكن اللي هيخسر هو البايع اللي باع حسابه بنص تمنه
اما بالنسبه لاداره الحسابات افضل ان يتعلم المتاجر ويتاجر بنفسه افضل بكتير

deadlyfox
07-18-2012, 18:59
بيع الحساب دى حاجه من حقك لان الحساب فى الاصل هو ملك لك وتستطيع التصرف فيه
وده بيعطيك حق التصرف فيه سواء بالبيع او غير ذلك واعتقد انها مافيهاش اى مشكله

dodovedo
07-18-2012, 19:36

هى فعلا مفيهاش مشكله
بس الافضل انك تتاجر بيه وتكبره باذن الله
تقبل مرورى

forex4ever
07-18-2012, 20:00

سؤال لمن يقبل شراء اي حساب بونص ؟
هل تقبل ان تشتريه بنفس سعره الحقيقي ؟
الجواب بالتاكيد لا يمكن ان تشتريه بنفس سعره بل يجب ان تشتريه بنصف الثمن لان تعب من يبيع حسابه لا يعنيك كل مايعنيك هو مصلحتك انت فقط
اما مجهود من تعب في الحصول على البونص فهو لا يعنيك اطلاقا وسوف تحاول ان تشتريه بنصف الثمن على الاكثر وتحاول ان تفاصل في السعر
لمصلحتك
قمة الانانية ان نستغل حاجه الناس
هذا رايي وتقبلوا كل التقدير والاحترام

theprince
07-19-2012, 00:29
بيع البونص عادي ياأخي بس فيه ناس استغلالية
بتشتريه بنص تمنه انا مش بفضل حكايه بيع البونص دي

Rami
07-19-2012, 00:31
انا سمعت عن بيع البونص واستغربت من هذا العمل
فالافضل العمل بنفسه على البونص
بارك الله فى جهودكم الكريمة

madoxegy
07-19-2012, 00:32
اخي في كلا الحالتين الحساب يبقى ملكك يمكنك بيعه او اعطائه لاي شخص ليتاجر لك به والعلم لله
وافضل شيى ان تسال ادارة الشركة

zahran
07-19-2012, 00:34

بص هيا بتبقى قناعات ووجهات نظر . بس انا وجهه نظرى بصراحه ان كل اللى داخل فى المنتدى هنا يبقى اكيد فاهم شيئ فى الفوركس او مبتدا
عشان يقدر يكتب ردود لازم يكون عنده فكره ولو بسيطه . فلازم يتعلم والتعلم يجى من هنا لان احنا كدا مش دافعين فلوس فيه هو مجهود الواحد بيبزله

salah.bmw
07-19-2012, 01:19
انا عن نفسي ارفض بيع البونص مهما كان لأنني اعتبر ان مجهود جمع البونص اكبر من مجهود التداول
واما عن ادارة حساب انا رافض بكلا الحالتين لا ان اعطي حسابي لكي يديه احد ولا ادير حساب احد وكل انسان وله وجهة نظر

Thepatriot
07-19-2012, 01:30
السلام اخي
انا ليا راي متواضع في بيع الحسابات لا اظن انه ربا لان الربا انت بتقرض واحد محتاج لفلوس علي انه يردلك المبلغ ده بفوايد او بمبلغ اعلي من اللي اديتهولو
اما بالنسبة لادارة الحسابات فلا اظن ان بها مشكلة ولكني لا افضلها وربما الاشتراك في مشاريع الانستافوركس من الباام او الفوركس كوبي افضل من ادارة الحسابات والمشاكل اللي ممكن تحصل منها
الف تحية

ma90do
07-19-2012, 01:32
بص هذا يرجع الي حريه الشخص وكذلك احتياج الاموال لو واحد مش عايز يتاجر يبيع حسابه وهوا حر فيه اما السؤال الثاني لو انت مبتعرفش تتاجر نهائي يوجد فعلا اشخاص جيدين تتاجرلك بالحساب

nrgslawi
07-19-2012, 01:43
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
انا اقول لكل من يبيع حسابه ان لا داعي لذلك يمكن ان يحقق يعض الارباح
ان انستا فوركس لها نظام فوركس كوبي يمكن ان تختار احد المتاجرين وتنقل صفقاتهم

mage
07-19-2012, 02:30
ضد طبعا لان كل واحد بيبيع حسابه مش كويس وهو ممكن ميلقيش فرصة زى دى تانى لان شركة انستا من الممكن ان تلغى البونص فى اى وقت وهو ساعتها هيندم ندم كبير جدا على هذه الفرصة التى كان من الممكن ان يحقق من خلالها نسبة كبيرة من الارباح

aboualy
07-19-2012, 02:37
اعتقد اخى العزيز ان بيع الحسابات غلط ومش فى مصلحة الشخص الى بيبيع ولكن اغلب الى بيعملو كده بيكونوا مش مهتمين بالفوركس اصلا وبيتعملوا مع المنتديات على انها شركات ربحيه وعاوز يجمع منها فلوس يستخدمها فى اشياء اخرى

forex4ever
07-19-2012, 03:06
ضد طبعا لان كل واحد بيبيع حسابه مش كويس وهو ممكن ميلقيش فرصة زى دى تانى لان شركة انستا من الممكن ان تلغى البونص فى اى وقت وهو ساعتها هيندم ندم كبير جدا على هذه الفرصة التى كان من الممكن ان يحقق من خلالها نسبة كبيرة من الارباح

فعلا
والله لو حصل لا سمح الله لا سمح الله وشركة انستا الغت البونص في اي وقت سيتاثر الكثير منا بالتاكيد

اعتقد اخى العزيز ان بيع الحسابات غلط ومش فى مصلحة الشخص الى بيبيع ولكن اغلب الى بيعملو كده بيكونوا مش مهتمين بالفوركس اصلا وبيتعملوا مع المنتديات على انها شركات ربحيه وعاوز يجمع منها فلوس يستخدمها فى اشياء اخرى
احييك على رايك الصحيح مية في المية
المنتدى هنا اعتقد انه لايحب هذه النوعيات من الاعضاء والله اعلم
حتى وان سمح ببيع الحسابات ولكنه لايفضل هذا العمل

waleed adel
07-19-2012, 23:06
ولكن ما الحرمانيه فى انى ابيعه يعنى انا تعبت وعملت حساب بونص
ايه المشكله الشرعيه ببيعه والله اعلم

ARAB_PIGEON
07-21-2012, 12:32

hunlion
07-21-2012, 12:57
بالنسبة لبيع الحسابات لا أظن أنه مسموح بالإضافة إلى أن الحساب سيكون بإسم صاحب البونص و لا يمكن للمشترى السحب إلا عن طريق بنوك بإسم صاحب الحساب إلا إ{أ كانت أنستا تسمح بتغيير البيانات
بالنسبة لإدارة الحسابات أفضل العمل على حسابي شخصيا حتى و إن خسرته على أن يخسره أحد غيري على الأقل سأتعلم شيئا جديد من الخسارة
تحياتي

Mohamed90
07-21-2012, 13:06
السلام عليكم اخي انا ضدد بيع الحسابات و لكن توجد استثناءات كاحتياج الشخص للمال بسرعة للغرض مهم
و هذا معذور ولكن البيع من اجل المال فقط وعدم التداول ذلك خطأ بل يجب تعلم فيه و الاستفادة و مع مرور الوقت ستحقق ارباح جيدة

KOGI
07-21-2012, 13:30
انا شايف ان الامرين مفهمش اى مشاكل
اول حاجة انك تبيع البونص الخاص بيك بنص التمن ده ترجعلك انت لكنى مش بحبها لانك لو عملت الموضوع التانى افضل بكتير وهتستفاد اكتر
بانك تربح كل شهر من البونص وف ىنفس الوقت راس المال موجود متاخدش منك

markk
07-21-2012, 13:40
انا ضد بيع الحسبات للاخرين وناس كترية من البيع بتستافيت لاكن انا ضدة

HOUSAMMI
07-21-2012, 13:54
صحيح ايه علاقة الفوركس بالربا

؟؟؟

لو انت مش بتعرف تتاجر هيبقى احسن انك تبيعه طبعا مع الاحتفاظ

انك بضيع علىنفسك فرصة تطوير نفسك

والاستفادة من عرض المنتدى

alkatom
07-21-2012, 13:54
على قول المثل العربي الدارج ... إلي أوله شرط أخره نور ... أعتقد أنه لا ضرر ولا ضرار من هذه الطريقة لأنها تتم عن تراضي تام
والفائدة متبادلة بين الطرفين وهذا الأمر لا يشكل مشكلة لشركة أنستا فوركس لأنها هي الأخرة مستفيدة من هذه العملية

yassoo011
07-21-2012, 14:42
في رايي المتاجره لشخض اخر بحساب البونص
ومشاركة الارباح معه شيئ عادي ولا مشاكل فيه اما بيع الحساب بالبونص بنصف ثمنه فلا اعلم

m_fekry
07-21-2012, 14:54
اعتقد انه لا توجد مشكله فى الامرين لأنها ترجع الى الحريه الشخصيه وليس هناك مانع قانونى فى ذلك وهذ يرجع الى صاحب الحساب يتصرف فيه كما شاء

remo
07-21-2012, 15:05
صحيح ايه علاقة الفوركس بالربا

؟؟؟

لو انت مش بتعرف تتاجر هيبقى احسن انك تبيعه طبعا مع الاحتفاظ

انك بضيع علىنفسك فرصة تطوير نفسك

والاستفادة من عرض المنتدى

انا معاك فعلا الفوركس وسيلة جامدة جدا للتزويد الربح او الدخل الاساسى والبونص فعلا ضروروى انك تستفيد منة لتحسين مستواك فى الفوركس عشان كدا انا مببعش البونص بتاعى بحاول استفيد منة

compaq0
07-21-2012, 15:13
و ماذا سيكون وجه اعتراض الاداره و كيف ستعرف اساسا بهذا انا مثلا ابيع لك حساب البونص اللى باسمى و عندما تربح اسحب لك الارباح لان الحساب باسمى اذا كان هناك ثقه بين البائع و المشترى فلا مشكله من هذا

eng2012
07-21-2012, 15:57
اعتقد اننا اذا قمنا بالمتاجره من خلال ذلك البونص سوف نحصل على الكثير جدا من الارباح وذلك افضل بكثير جدا من بيع هذا البونص

delpi
07-21-2012, 19:18
هي مساله شخصيه ترجع لصااحب الحساب نفسه ولكن ما السبب من الحاجه لشراء حسااب وانا اقدر بنفسي من فتح حسااب بونص طيب
وانا ضد ان يدير لي احد حساابي افضل التعلم والاجتهااد حتى مع الخسااره لفتره بسيطه تتبعها الاستفااادة

Rami
07-21-2012, 19:19
والله الموضوع بخصوص بيع الحسابات انتشر فى الفترة الاخيرة
لا اعلم مدى مشروعيته عند شركة انستا
بارك الله فى جهودكم الكريمة

sara123
07-21-2012, 19:27
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري

بالنسبة للظاهرة الاولى انا مش شايفة اي مشكلة في بيع الحسابات وخاصة للناس اللي عندهم اشغال او مس بيتاجروا او معندهمش المهارة اللي تخليهم يحققوا ارباح فبالتالي هم بيبعوا حساباتهم بسعر اقل من قيمة البونص فيها علشان يستفيدوا من الفلوس بدل ما يتاجروا بيها ويخسروها ..بالنسبة للظاهرة التانية دة كمان عادي جدا وتقريبا بيبقى لنفس السبب يعني علشان ممكن الشخص دة مش بيعرف يتاجر او معندهوش خبرة .. على كل انا بنصح الجميع يتعلموا احسن ويتاجروا علشان يقدروا يحققوا ارباح عالية فيما بعد عن طريق الخبرة دي .

MixMax
07-21-2012, 20:19
سلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم يعني الموضوع المطروح بين ايدينا فعلا مهم ولدلك انا اتعلم مثلي مثلك واستفيد من ردوود الاخوة وان شاء الله نرى حلول الخبراء المطروحة هنا الف شكر لك وتحية ياغالي بارك الله فيك اتـــــحفنا بكل جديدك

ramid
07-21-2012, 20:23
بالنسبة للموضوع الاول اعتقد ان الادارة وصاحب الحساب هي الجهات المسؤولة عن التصرف في الحساب
اما الموضوع التاني فأنا افضل الاعتماد على النفس والتعلم خير من الاتكال على شخص اخر بالاضافة الى احتمال سرقة الحساب

magic777
07-22-2012, 01:47
بالنسبة للموضوع الاول اعتقد ان الادارة وصاحب الحساب هي الجهات المسؤولة عن التصرف في الحساب
اما الموضوع التاني فأنا افضل الاعتماد على النفس والتعلم خير من الاتكال على شخص اخر بالاضافة الى احتمال سرقة الحساب

فعلا اخي الواحد لما يتعلم ويعتمد على نفسه ويتعلم من الاخطاء هيلاقي في النهايه انه كسب مجال جديد
يقدر يحقق منه ربح جيد وحتى لو اشتغل في اي مجال اخر هيكون مكسب اضافي ليه في كل الاحوال
غير اللي بيكسل ويبيع الحساب وماياخدش حتى تمن تعبه كله في العمل هنا

Mahmoudnashaat
07-22-2012, 01:49
بصراحه انا افضل التعلم الجيد جدا جدا للفوركس

ثم العمل على الحساب الحقيقى

افضل كثير جدا جدا من ترك احساب لاحد يدير الحساب فهو افضل كثير

madoxegy
07-22-2012, 01:49
هذايعود لمالك البونص يريد تفعيله او بيعه والمهم تقدير قيمة الربح فى الصفقة

chuchab
07-22-2012, 01:50
مساله بيع الحساباات هي مساله شخصيه ترجع لصااحب الحساب نفسه ولكن ما السبب من الحاجه لشراء حسااب وانا اقدر بنفسي من فتح حسااب بونص طيب

Shady Moustafa
07-22-2012, 01:51
أنا عن نفسى شايف انه كل واحد يتعب بنفسه افضل واللى بيتقاسوا فى الارباح الافضل انهم يجربوا نظام البام بتاع انستا افضل لضمان المصداقيه وعدم نصب الشخص اللى حيتاجر على المستثمر فنظام انستا بيتمم العمليه بدون تدخل احد

kaka2
07-22-2012, 01:54
انا ضد مثل هذة الافكار من حيث المبدئ وليس القانون
يجب ان نتعلم حتى لو خسرنا الحساب يبقى تعلمنا شي
اما لو خسر من طرف غير صاحب الحساب ما بتستفيد اي شي
وبيبقى على جهله

مع في حالة واحدة فقط
ان يكون الشخص مش لاقي وقت للمتاجرة اما بسبب ساعات العمل الطويل
او ارتباطة بالدراسة
عندها اؤيد هذة الفكرة

pimo
07-22-2012, 02:15
انا ضد مثل هذة الافكار من حيث المبدئ وليس القانون
يجب ان نتعلم حتى لو خسرنا الحساب يبقى تعلمنا شي
اما لو خسر من طرف غير صاحب الحساب ما بتستفيد اي شي
وبيبقى على جهله

مع في حالة واحدة فقط
ان يكون الشخص مش لاقي وقت للمتاجرة اما بسبب ساعات العمل الطويل
او ارتباطة بالدراسة
عندها اؤيد هذة الفكرة

اجل المهم كسب الخبرة من البونيص ولايهم ان لم تحقق الربح في اول مرة لك وانا انصح الاعضاء الذين يرون ان الفوركس طريقتهم لربح من النت ان ينسو هذه الفكرة وان يتعلموا الفوركس احسن من ان يبيعو البونيص ويتركوا اشخاص اخرين يعملون به من اجل ان ياخذو نسبة قليلة من الفائدة

zizo_a_86
07-23-2012, 03:45
انا ضد بيع البونص لان تجميع البونص شيئ مجهد جدا وليس مربح لكن المضاربة به هى التى تربح لذلك ارفض هذا المبدا

i5land_man
07-23-2012, 05:12
انا بصراحة مش مع بيع حساب البونص لاي شخص لانه اساسا البونص ميندفعش فيه اي مبلغ لان اللي حيدفع مبلغ في شراء البونص مش ضامن انه يقدر يجيب 1 سنت مكسب من البونص
ولكن اذا كان صاحب الحساب عنده ظروف خاصة تمنعه من استغلال البونص فوارد انه يعرضه للبيع ويتراضي مع المشتري

mannon
07-23-2012, 05:19
انا بصراحة مش مع بيع حساب البونص لاي شخص لانه اساسا البونص ميندفعش فيه اي مبلغ لان اللي حيدفع مبلغ في شراء البونص مش ضامن انه يقدر يجيب 1 سنت مكسب من البونص
ولكن اذا كان صاحب الحساب عنده ظروف خاصة تمنعه من استغلال البونص فوارد انه يعرضه للبيع ويتراضي مع المشتري

لا ياخى اسمحلى اختلف معاك ، الناس بتتعب فى جمع هذا البونص وييجى الى هيشترى اللحساب جاهز ، يبقى ازاى بقى مش ضامن ، لو هو مش ضامن يبقى بلاش يشترى احيسن لكن لو واثق يبقى لية لأ

fx-man
07-23-2012, 05:25
انا اعرف واحد اشترى اكتر من حساب بونص وفى الاخر كان البونص بيتلغى اول ما الشركة تكتشف .بالنسبة للظاهرة التانية انا رايي ان من الافضل ان التاجر يتعلم وبعد كدا يتاجر بالبونص بنفسه لان معظم اللى بيديرو الحسابات اللى اعرفهم بيخسرو فى النهاية ويقولك السوق هو السبب .

al7oot
07-23-2012, 05:35
بخصوص السؤال الاول
ممكن اخي تبيع الحساب او تتاجر فيه هذا امر برجعلك وانت حر فيه وما في حد بدخل فيك
وبخصوص السؤال الثاني
طبعا بتلاقي كثير من المبتدئين من يجعلون اصدقاء لهم ان يتاجروا بحساباتهم

gemmy
07-23-2012, 05:40
فكرة بيع الحساب البونص انا شايف مفيهاش حاجة و بالفعل هى كترت شوية اليومين دول بس البونص بقى بيتباع بمبالغ قليلة على مااعتقد
التانية بقى انا لا افضلها اللى هى المتاجرةلحساب الغير انا افضل المتاجرى بخسابى و لى انا بس الارباح من غير التقاسم مع احد

All 4 You
07-23-2012, 06:07
استفسار جيد أخي
ننتظر رأي الإدارة لنري ردهم علي الإستفسارين

al7oot
07-23-2012, 06:22

يا عيني عليك يا ريس على كلامك الطيب
صحيح والله لماذا ابيع حسابي وانا تاجر واحب التجارة في الفوركس
الذين يبيعون الحساب يريدون فقط الحصول ع المال وليس ذوق طعم التجارة

madman
07-23-2012, 13:20
اول مره اسمع الكلام بيع البونص والحوارات دى وهو اانا بشتغل عشان ابيع اعتقد الموضوع دا مش مظبوط وانه فيه تلاعب

ashraf
07-23-2012, 13:24
انا سمعت عن بيع حسابات البونص وطالما هناك مشترى فاعتقد انه متأكد ان هذا مسموح به والا لما سيضع امواله فى حساب بونص وهى وسيلة يلجأ اليها الميتدئين حتى يتعلموا الفوركس فيحاولوا الحصول على الاموال بسهولة بدون المتاجرة

dr noga
07-23-2012, 13:27

رد حضرتك استوقفني جدا
واظن ان الافضل اتقاء الشبهات في موضوع البيع والشراء
وشكرا

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 13:29
امر بيع البونص لا يتعارض مع قوانين شركة انيستا فوركس
وانا راح ابيع البونص لانو 70 في المية خاسر عند المتاجرة
واذا رحت بعت البونص فانا قد اخسر فقط 30 في المية
سياية تخفيض الخسارة

alkatom
07-23-2012, 13:38
بالفعل ردك إستوقفني وجعل عقلي يبدأ بطرح التساؤلات ... فجأة أصبح الموضوع شائك وفيه شبهة كبيرة
وبطبيعة الحال فمن إتقى الشبهات إستبرئ لدينه وعرضه

al7oot
07-23-2012, 13:50
سياية تخفيض الخسارة

اظن انه في حالة انك تخاف من الخسارة
فالافضل انك تبيع البونص

الخسارة القليلة ولا المكسب البعيد

Ahmed Salama
07-23-2012, 15:16
انا مع بيع الحساب حيث ان انا اللى تعبت فى تجميع البونس
وانا شايف ان دة من حقى انى ابيعة

kanzsea
07-23-2012, 16:49
اعتقد بان بيع الحسابات شى خاص بك وليس بالشركة فلك حرية المتاجرة او بيع الحساب

اما بالنسبة لتشغيل الحسابات اعتقد انهو من الافضل ان يتاجر صاحب الحساب حتى ولو خسر حتى يتعلم من الاخطاء السابقة

magic777
07-23-2012, 17:15
سياية تخفيض الخسارة
طيب وليه اخي النظره التشاؤميه دي ليه متحاولش تجرب على الاقل انك تتعلم المجال
وتجتهد وتشتغل بنفسك وتتاجر بالحساب على الاقل تجربه
ولو خسرت ابقى بعد كده بيع الحساب التاني

waleed adel
07-24-2012, 01:44
بيع الحساباات هي مساله شخصيه ترجع لصااحب الحساب نفسه ولكن ما السبب من الحاجه لشراء حسااب
وانا اقدر بنفسي من فتح حسااب بونص

osama shaban
07-24-2012, 01:45
انا مع بيع الحساب حيث ان انا اللى تعبت فى تجميع البونس
وانا شايف ان دة من حقى انى ابيعة

انا مختلف معك في الراي الهدف من تجميع البونص في الاساس هو الربح وليس بيع الحساب
علي الاقل يكفيك شرف المحاوله والخساره تاتي بعدها مرحله الربح انشاء الله والسوق ملئ بالارباح

Single phase
07-24-2012, 02:17
بيتهيالي الامرين مفيهمش حاجه تخالف قوانين المنتدى
ياريت لو حد تبع المنتدى يدخل يعرفنا

Spiderhoof
07-25-2012, 19:36
اما ان واحد يشتغل فى حسابك ده برده عادى جدا وموجود كتير والله اعلم

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 03:24
اظن يا غالى انه دى حاجه ترجع للمستثمر نفسه
بمعنى انك انت حابب تبيع الحساب تتاجر بيه دى حاجه بتاعتك انت
واظن الكل شغال بيع او متاجرة من قبل المنتدى العربى

aggg
07-28-2012, 14:19
المهم رضا الطرفين فقط ولا اى مشكل فى هذا لان بيع حساب هو ملك لك ويأخذة طرف اخر وبستطيع اعادة ترتيب وحذف مايناسبة من كلمات مرور وتغير بيانات ولا ضرار فى هذا
اما ان يدير لك اخرون حسابك فهذا ايضا لاضرر فية سواء كان بمقابل وهو الاعم والاكثر انتشار او بدون مقابل وهذا غير متواجد

ايه الجديد
07-28-2012, 14:35
الموضوع يتعلقوا بالفرد نفسة
ان باع حسابة فربما يريد اعتزال الفوركس وهو أمر راجع له
الأمر الثانى لقلة خبرتة يجعل اى فرد يدير له حسابة فهو أمر راجع له
وشركة انستا نفسها قامت باصدر خدمة ربط الحساب مع المتداوليين

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 14:38
والله لو انت شايف انك سئمت التعلم وخلااص مفيش فايده فيك خالص وفقدت الامل فى نفسك

ممكن تبيع الحساب غير كده حاول تتعلم وتخطأ مره واتنين وتتعلم من الخطا بتاعك

Aker001
07-28-2012, 14:40
فكرة بيع الحساب البونص انا شايف مفيهاش حاجة و بالفعل هى كترت
شوية اليومين دول بس البونص بقى بيتباع بمبالغ قليلة على مااعتقد

mohaned
07-28-2012, 14:40
والله انا كمان سمعت عن موضوع بيع البونص ده
بس مش عارف هل لما ابع البونص مثلا ادى البيانات للمشترى ولا ايه
طب ما انا كده هبقى عارف بيانات الحساب وممكن اخد الربح تانى ولا ايه بصراحه انا مش عارف ده بيتم ازاى
ومش ناوى ابيع البونص اتاجر بيه افضل

morx123
07-28-2012, 15:03
لا اعتقد ان هذا يسبب اي مشكلة
لان البونص هو حر مالك
فانت بيدك الامر تفعل به ما تشاء

ahmed
07-28-2012, 15:08
والله انا كمان سمعت عن موضوع بيع البونص ده
بس مش عارف هل لما ابع البونص مثلا ادى البيانات للمشترى ولا ايه
طب ما انا كده هبقى عارف بيانات الحساب وممكن اخد الربح تانى ولا ايه بصراحه انا مش عارف ده بيتم ازاى
ومش ناوى ابيع البونص اتاجر بيه افضل

ان طبعا بتديله بيانات الحساب بتاعك بعد لما بتتفقو
وهو بعد لما بياخد البيانات بيغير طبعا الباسورد

mehdy
07-28-2012, 15:12

اخي الكريم اظن انه لا مشكلة في البيع او الشراء لكن هنا يطرح مشكل الخصوصية اد من يضمن ان الدي سيبيعك لن يعود مطالبا بحسابه

i2am
07-28-2012, 15:13
أدهشني كثيرا موضوع الأخ الدي قال بأن بيع الحسابات حرام
أرجو منه الدليل فأنا قد أقدم علا هذا الفعل

ameer
07-28-2012, 15:16
انا مع الناس الي يربوحنا وتوصياتهم جيدة وضد الاشخاص الجدد في سوق الفوركس ويقولون انهم يضمنون لانجاح لك

mohamed hamdy
07-28-2012, 15:18
انا اظن ان ذلك يرجع لشخصيه
كل واحد فينا واحد حابب يتاجر وواحد حابب ميتاجرش

forexawy
07-28-2012, 15:21
بصراحة اسئلة رائعة
الف شكر على الاسئلة الجامدة
وبصراحة اجابات كمان ممتازة

ahamed ali
07-28-2012, 15:22
عادى فى ناس مش بتعرف تدير الحسبات وملهاش فى التداول وبيعتمد على مشاركات المنتدى وانا شايف ان لو اتعلم
واشتغل بالبونص هيبقى اريح بس كل واحدة وحسب حريتة

Mohamed90
07-28-2012, 16:47
فكرة بيع الحساب البونص انا شايف مفيهاش حاجة و بالفعل هى كترت
شوية اليومين دول بس البونص بقى بيتباع بمبالغ قليلة على مااعتقد

السلام عليكم اخي العزيز فكرة البيع الحساب فهي مقبولة في حالات استثنائية كاحتياج للمال بسرعة
او امر طارئ ام بيع من اجل فقط حصول على مال فلا انصح به بل يجب التعلم و تداول بالنفسك و تحقيق ارباح جيدة منها

عزبز 18
07-28-2012, 16:50
السلام عليكم انا لا اشاطرك الراي بخصوص بيع الاعضاء لحساباتهم او اعطائها لاي احد للمتاجرة بها انا ضد هدا القرار الخاطيء يجب علينا التعلم و الاجتهاد و نتاجر بحساباتنا نحن و لا اي احد اخر بالتوفيق

HARRY POTTEER
07-28-2012, 17:09
اخي الكريم اظن انه لا مشكلة في البيع او الشراء لكن هنا يطرح
مشكل الخصوصية اد من يضمن ان الدي سيبيعك
لن يعود مطالبا بحسابه

Mido0o
07-28-2012, 17:20
انا مع الأثنين سواء بعت البونص .. او قمت بأدارة حساب أحد أخر مادام الأمر بالأتفاق ..
فى الحالة الأولى مادام سيحصل على البونص مقابل السعر الذى ترتضية فهو غالبا متاجر جيد و سيربح ان ان شاء الله
و انت أيضا أستفدت و كذلك أستفادت الشركة من السبريد فى حالة أستمرار الربح ..

الكل فائز فى كل الحالات

adamnb1
07-28-2012, 17:23
السلام عليكم و رحمة الله بخصوص بيع البونص انا اضن ان الشركة لا تمانع حيت ان الانسان حر بما يفعله من املاكه
ام بالنسبة للشراكة فهدا جيد لانه يسمح بمساعدة خاصة للمبتدئين لدلك انا مع العرضين

HARRY POTTEER
07-28-2012, 18:03
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري

السلام عليكم
اعتقد ان مسالة بيع البونس هو امر يعود لصاحبه هو حر فيه يفعل ما يشاء به

magic777
07-29-2012, 02:15

اخي الكريم اظن انه لا مشكلة في البيع او الشراء لكن هنا يطرح مشكل الخصوصية اد من يضمن ان الدي سيبيعك لن يعود مطالبا بحسابه

لا اخي اطمن اللي بيبيع الحساب بيدي للبايع كل المعلومات المطلوبه هنا وطبعا البايع بيغير براحته كل المعلومات دي
حتى كمان كلمات السر والاميل بحيث ميقدرش اللي باع الحساب يرجع يقول عاوزه بعد قبض تمن بيعه

jans
07-29-2012, 02:36
هذا القرار سوف يعود لي صاحب الحساب
و بالنسبة لي انا ضد بيع الحساب لأنه الفوركس مجال جميل و رائع و ممكن الشخص يربح منه اذا اجاد التداول بشكل صحيح .

uventene
07-29-2012, 08:38
والله لو كنت مبتديء وعرض عليا شخص محترف ادار حساب البونص الخاص بيا فلا يوجد مانع اذا كنت واثق فيه لانه هيفيدك ويستفيد في نفسس الوقت

Tips™
07-29-2012, 09:12
موضوع حلو والله اوى و شكرا لصاحب الموضوع و المشرفين
بس اهم حاجه مالك البونص(صاحبه) لو عايز يبيع يبيع
عايز يفعلو يفعلوا بس هو و ال عايزه

spectra4
08-06-2012, 04:11
لم بتكزن لدى الكثير من الخبرات لاقول مع اوضد
بس اتمنى مستقبلا ان تتكون لدى الرؤية

mohamed farag
08-06-2012, 04:21
بصراحه معنديش خبره اقول اه ولا لا
بس بتهيالي ان
مع
بس ان مش خبير يعني محدش ياخد برايي

marou49
08-06-2012, 04:58
السلام عليكم
بالنسبه للأول و الثاني أعتقد أنو ما في مشااكل عادي
أنا الثالث فهذا راجع الى تسبه الثقه في الشخص + هل هو خبير أو لا و كم له من صفقه ناجه من أصل كل الصفقات التي عقدهاا

mage
08-06-2012, 06:56
انا ضد فكرة بيع البونص ولكنى مع فكرة ان يكون لك العمل المسالم على البونص مرة واحدة فقط ولا يكون لك العمل على البونص ان تستلمه وتبيعه فى النهاية وهذه مشكلة كبيرة طبعا ان يكون لك عمل مستمر على البونص على انك تبيعه فقط

sofiane
08-06-2012, 07:06
لا اظن انو ممكن ابيع البنص بتاعي مثلا والله مجال الفوركس انا حبيت و بسعى جاهدا كل يوم في تعلمه و ندمااان على الأيام لي مضت و لم اتعلمه تقبل تحياتي

MohamedAdel
08-06-2012, 07:20
انت عايز الحق انا في البدايه شوفت واحد كان معه 191 دولار بونص في شركه انستا وبعهم بي 100 دولار

tamer
08-06-2012, 07:31
بصراحه معنديش خبره اقول اه ولا لا
بس بتهيالي ان
مع
بس ان مش خبير يعني محدش ياخد برايي

السلام عليكم
وانا كمان معاه في نفس الكلام الواحد مش لزم يفتي في حاجه ميعرفهش كلامك جميل ربنا يوفقك

mostawda3
08-06-2012, 07:42
نعم قرأت عن الظاهرتين كثيرا
وأنا ممن كانو يريدون بيع البونص لكن غيرت رأيي
وقد وضعت موضوعا هنا أبحث فيه عن شخص يشتري البونص
وفي الاخر رد علي المشرف وقال لي أن بيع البونص مخالف
وبيع حسابك لشخص اخر كذلك مخالف

Mohamed90
08-06-2012, 16:29
انت عايز الحق انا في البدايه شوفت واحد كان معه 191 دولار بونص في شركه انستا وبعهم بي 100 دولار

السلام عليكم اخي يوجد كثير من هؤلاء الاصناف ممكن يكون جديد او تعب من التتبع الشارت او لم يحقق شئ الا الفشل
فالاتجاه الواحد هو بيع الحساب والاستفادة منه تحياتي اخي

kingman
08-06-2012, 16:52
انت عايز الحق انا في البدايه شوفت واحد كان معه 191 دولار بونص في شركه انستا وبعهم بي 100 دولار فيه كتير اعضاء فعلا بتقومة ببيع حساباته بنصف الثمن وده شئ مش خفى على الجميع واعتقد ان ادارة انستا تعلم ذلك ولكن هل هذا ضد قوانين الشركة والمنتدى اما عادى مافيش فيه مشكلة؟

hwida nada
08-06-2012, 16:56
[QUOTE=forex4ever;108958]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري[/QU

اخى انا اتوقع ان الموضوع ليس له علاقة بقوانين المنتدى لو حد عاوز يبيع حسابة
مثلا لانه معندهوش استطاعة انه يديره بشكل سليم فهو لو باعة احس ما يقفله او يخسره

silver
08-06-2012, 17:08
اخي الظاهرة الاولة سوف لن تفيدك

لانك عندما تربح وتريد السحب، الاموال سترسل باسم صاحب الحساب الاصلي وليس انت

وبالتالي لن يسحوا لك سحب

بالنسبة للظاهرة الثانية نعم ممكن وهناك الكثير يعمل هكذا

ahmed
08-06-2012, 17:14
يوجد الكثير ممن يعرضون حساباتهم للبعيد وايضا هناك مشترون بنصف الثمن وهناك بنسب
اكثر قليلا تصل الى 60% على اقصى تقدير ولكن السؤال هى هى مضمونه فى حاله البيع الحصول على الاموال

White Knight
08-06-2012, 17:16
قرار البيونص يعود لمالك الحساب فهذا قرار شخصى جدا
ولا يحق لاحد التدخل بيه يفعل بيه ما يريد

topfox
08-06-2012, 17:18
لو سمحتم انا لسة عضو جديد في المنتدي و عاوز اعرف طيب ازاي انا ممكن ادي حسابي لعضو محترف يتاجر بيه؟ مش المفروض انه هياخد بيانات الحساب كاملة و ممكن طبعا الترند يمشي معاه تمام و يحقق ربح كبير و ياخد الحساب لنفسه !!!! هو الكلام ده ممكن يحصل

ROTARY28
08-06-2012, 17:22
السلام عليكم
كيف يمكن ان تشتري حساب احدهم
والحساب مسجل باسمه
كيف يمكن ان تسحب الاباح الى حسابك البنكي الشخصي ؟

tamid0
08-06-2012, 17:55

السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد ان ده الصح و برده مستنيين الادارة تفيدنا و تقولنا المفيد

magic777
08-06-2012, 20:39
فيه كتير اعضاء فعلا بتقومة ببيع حساباته بنصف الثمن وده شئ مش خفى على الجميع واعتقد ان ادارة انستا تعلم ذلك ولكن هل هذا ضد قوانين الشركة والمنتدى اما عادى مافيش فيه مشكلة؟

هو اعتقد انه مادام مافيش اي تعليمات صدرت لمنع الموضوع ده فهنا يكون عادي طالما اللي هيشتري الحساب ده
مش هيقدر يسحب منه حاجه وهيشتغل عليه ويسحب الارباح فقط فهنا مافيش مشكله للشركه

hodhod
08-06-2012, 21:07
اكيد البونص ده ملك للشخص صاحب الحساب فاعتقد انه من حقه يبيعه او يتاجر بيه
وكمان الحساب اصلا ملكية شخصية ممكن يسمح ان حد يشتغل بيه مكانه

mohamed eldamnhorey
08-06-2012, 21:20
اكيد البونص ده ملك للشخص صاحب الحساب فاعتقد انه من حقه يبيعه او يتاجر بيه
وكمان الحساب اصلا ملكية شخصية ممكن يسمح ان حد يشتغل بيه مكانه

بس انصحك ياغالى اوعى تق فى اى شخص يقوللك احقق لك ارباح

ويعملك من البحر طحينه

محدش هيخاف على مالك غيرك

safiforex
08-06-2012, 21:26
بس انصحك ياغالى اوعى تق فى اى شخص يقوللك احقق لك ارباح

ويعملك من البحر طحينه

محدش هيخاف على مالك غيرك
فعلا اخي الكريم فلا ثقة الان في اي شخص مهما كان و مهما كلنت سمغته
فالاهم ان يتداول الواحد بحسابه فقط و لكي يتعلم و ياخد الخبرة و كمان يكون جيد في المستقبل في الفوركس

mohamed saad
08-07-2012, 03:58
اعتقد ان مسألة بيع البونص شيء سيء ويخالف الهدف الاساسي للمنتدى وهو نشر العلم والمعرفة فالشخص الذي يبيع البونص بنصف ثمنه مقابل المال والاخر يستريه توفيرا للتعب والجهد فالاثنان يعتمدوا على الكسل وعدم حب العلم وبالتالي خالفوا الغرض الاساسي فهذا لا يصح اما ان اعطي الحساب لشخص يتاجرلي بيه فمعذره فهل هذا الشخص يملك في جسمة شيء لا املكه اتمنى من الاعضاء ان يتفكروا قليلا ويعلموا ان طعم النجاح وطعم الربح لن يتذوقوه الا اذا ذاقوا مرارة الجهد والتعب

adilosafae
08-07-2012, 04:02
انا مع بيع الحساب ان كان البائع لا يعرف يستطيع ادارة حسابه

saramoza
08-07-2012, 04:06
السلااام علييكم
والله انا استفدت من ردود الادارة كثيرا وساحاول المتابعةا

MrDeloma
08-07-2012, 04:40
أخي أضن أن البيع قانوني ، لكن لو فكرت سوف تجد بأن المتاجره أفضل
بحيث يمكنك تضبيل المبلغ في خلال شهر او اقل

nader
08-07-2012, 04:41
بالنسبة لي الموضوع غريب
لماذا ابيع البونص سواء بثمنه الحقيقي او نصفه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اوافق الرأي اذا تمت المتاجرة به من طرف محترف شريطة تقاسم الارباح او بنسب مئوية حتى لانني سوف اكون على اطلاع في حالة الربح والخسارة ولن الوم نفسي
هذا من جهة
اما مسألة بيعه فلا احبذها وحتى لو لم اكن اعرف كيف افتح الصفقات فسوف افتح منصة التداول واخسر البونص بدل اعطائه لاي احد
في النهاية البونص عامل مساعد على التعلم وللامد الطويل ليتنا نستفيد منه كما هو بدل التفكير في المدى القصير

AMANI
08-07-2012, 04:47
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري

انا لا مع ولا ضد من يريد بيع حساب البونص هو حر يفعل ما يشاء
ومن يريد المتاجره بحساب الاخرين هو ايضا حر

light
08-07-2012, 17:19
انا اؤيد بيع البونص بالنسبة للمبتدئين لان ذلك سينفعهم ماديا
وذلك احسن ان يتداولو به ويخسرونه بدون استفادة

dentist
08-07-2012, 19:32
والله انا موافق ع الكلام ده وشايف ان مفيش مشاكل ان المبتدئين
يتركو البونص بتاعهم لاحد المحترفين عشان يتاجر لهم مقابل نسبه معينه يتفقو عليها

Eslam Torres
08-07-2012, 19:35
بس انا اضمن منين ؟؟

forex_8
08-07-2012, 23:21
ظاهرتيين فعلا يا اخى اصبحوا منتشرين بكثرة وهذا بسبب بحث البعض عن الربح المضون وبالنسبة لحسابك على الشركة فعند استخدام الحساب لا تقوم الشركة بالتحقيق من هويتك ولكن طالما بيانات الدخول سليمة فهذا يعنى انه انت بالنسبة للشركة بغض النظر عن هو انت ام احد غيرك اما مشاركة الارباح فاعتقد انه من الافضل المتاجرة بنفسك وجنى ارباحك بنفسك وحتى خسارتك لانك لن تطور من نفسك بدون التجربة

yusef2011
08-07-2012, 23:22
اظن الموضوع هذا يعتمد على صاحب الحساب سواء يبيعه او يستثمر فيه

وانا اول شي راح اجمع بونص مناسب وافكر بالموضوع ولكن اميل للفوركس كوبي ..

tariktanjaoui
08-07-2012, 23:48
نعم اخي اوافقك الراي وانا ايضا رأي قانوني سريع من احد مشرفينا الكرام امعرفة مدى مصداقية هذا الامر وهل هو متاح البيع

marou49
08-08-2012, 00:00
نعم الظاهره انتشرت كثير
و ده غالبا ما يكونو ناس مبتدئين ما يفهمو في الفوركس كويس و كما أنهم بيخسروو و بس
بيقررو انهم يبيعو أفضل
اللهم عصفور في اليد و لا عشره في الشحره

hend
08-08-2012, 00:06
فى الموضوع التانى ده اان هعملو فى الفترة الى جاية عشان انا مش محترفه
هسيب الحساب يتاجر بية لحد متعلم واتاجر لنفسى

alaoui11
08-08-2012, 00:10
هي ضاهرة جد منتشرة اخي العزيز
بنسبة للقضية الثانية فهي حسب قناعات كل شخص و اتمني لك كل التوفيق اخي العزيز

nadir21
08-08-2012, 00:13
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري

انا لم أجرب بيع البونص صراحة لكن قرأت في بعض المقالات ان بعض الاشخاص يريدون بيع البونص لأنه غير مسموح سحبه والله أعلم

dollyabdallah
08-08-2012, 00:15

madoxegy
08-08-2012, 01:07
ننتظر راي الادارة ولنري ردهم علي الاستفسارين
وهل هو متاح البيع؟ ام ان هناك ضرر؟

ahmedeltanahy
08-08-2012, 01:09

misha
08-08-2012, 01:11
انا اظن انو كل شخص هو احر في البونص نتاعو وهو املكه لكن كما قال الخ ممكن نستشير الادارة حتى لا نقع في المحضور

bader
08-08-2012, 01:12
بالنسبة للمسالة الاولى التي تتعلق ببيع البونص فهي تتعلق بصاحبه يمكن لايجيد الفوركس وبحاجة للمال ؟
اما الامر الثاني برضو يتعلق بالشخص نفسه فهو هنا مقتدر ماديا وليس لديه الوقت والعلم الكافي

misha
08-08-2012, 01:14
هو في الحقيقة المضاربة في العمولات مربح والذهب ايضا لكن لا ننسى انو الواحد لازم يختار اي نوع يفهم فيه الذهب ام العملات لكي لا تحصل خسائر ولازم ن

rofex
08-08-2012, 01:33
يا اخي لما يبيع شخص حسابه الشركة ليس لهل دخل ستتدخل الشركة لما تشتري الحساب و تربح وتريد السحب سعتها ممكن تجد صعوبة لازم ترسل المال الى نفس اسم صاحب الحساب او ممكن تبحت عن طرق اخرى للسحب اي تقوم بتحويل الارباح من الحساب الي اشتريته الى حسابك وبعدها تسحب
ليس للشركة دخل في هدا المهم ان ينتعش الحساب لكي تنتعش الشركة

jamalsale
08-08-2012, 02:09
ليس هناك مشكل في كلا الحالتين
فالبيع أو اعطائه لشخص اخر ليتاجر فيه ليس فيه اي مشكل
مادام الكل راض

mr.wal
08-08-2012, 02:14
والله اخي الحساب ملك لصاحبه
اذا اراد بيعه فهو حر فيه واذا اراد ان يتاجر في فهو حر
بعض الناس يحتاج المال وليس عنده المقدرة على التداول فيبيع الحساب

hamzah krishan
08-08-2012, 02:15
مع علمي المتواضع بان يبيع الشخص البونص اعتقد انه لا يوجد فيه اي اشكالية في بيع الحساب هناك بعض الناس يتم البيع من شخص لاخر

ahmedyousef33
08-08-2012, 02:16
انا مع طبعا ما المانع فى ان عضو جديد مثلا يبيع البونص او يقرضة لعضو محترف يتاجر به ويستفيد الجميع من الربح

FaroukDzz
08-08-2012, 02:20
هي ظاهرة منتشرة بكثرة أخي العزيز
والقضية الثانية حسب قناعة كل شخص المهم أتمنى التوفيق للجميع ولك أيضا عزيزي

mido95
08-08-2012, 03:54
انا لا احب بيع الحساب بالبونص اطلاقا لاسباب عديدة و اولها انك مش ضامن اللى هتبيعلو الحساب دة و دة حال اى بيع على النت من غير رقابة

و كمان الواحد بيبيع البونص بتمن بخس جدا و اقل من قيمته طب ما يتعلم عليه احسنله

safiforex
08-08-2012, 04:12
انا لا احب بيع الحساب بالبونص اطلاقا لاسباب عديدة و اولها انك مش ضامن اللى هتبيعلو الحساب دة و دة حال اى بيع على النت من غير رقابة

و كمان الواحد بيبيع البونص بتمن بخس جدا و اقل من قيمته طب ما يتعلم عليه احسنله

و هذا افضل سيء اخي الكريم ان يعمله الواحد ان لا يبيع الواحد حسابه لاي احد
و يستحسن ان يتاجر به لنفسه حتى يتعرف اسس التداول بالشكل الصحيح

The soul slayer
08-08-2012, 04:16
طبعا لا ضرر في بيع الحساب طالما كان هناك تراضي بين الطرفين
وهذا أمر عادي أراه يوميا في المنتديات

madoxegy
08-08-2012, 04:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ثم بالنسبة لادارة الحسابات فهناك مسؤولية ضياع الحسابات وخسارته

walied
08-08-2012, 07:50
انا رايي ان اتعامل انا واجرب ولو مكسبتش مش هخسر لانه حساب ديمو وفي نفس الوقت هتعلم كويس واوصل بسرعه

elfate72012
08-08-2012, 08:01

heropero
08-08-2012, 08:08
و لكن في ما يخصهما فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما
و الثانية فهي كذلك لا مشكل فيها مادام انالمتداول بيتداول على حساب الغير ، المهم ان يكون كل شيء وفق شروط و قوانين الشركة

اتفق مع هذا الرأى مع انى افضل ان يقوم كل متاجر بالمتاجرة بالحساب الخاص بيه حتى يتعلم
حتى بالنسبة للمبتدأين لانه لا يوجد تعلم بدون ان تمر على التعرض للخسارة لان حتى المبتد|أ حتى لو فضل
سايب الاكونت بتاعه وبيتاجرله حد واستلم الاكونت بعد ما تعلم كثيرا هل مش هايخسر بالعكس هايخسر كتير
لانه لم يجرب ان يخطىء ويتعلم من خطأه ويقدر يحدده ومعدش يعمله تانى ودى بتكون فائدة ان تتاجر بنفسك وتخطىء حتى تصيب هكذا تتعلم

salix2006+
08-08-2012, 11:32
لماذا لا نتاجر بالبونص عوض بيعه.
فلا ننسى ما حدث لجورج هاريشن الدي باع مزرعته إلى شركة تنقيب بعشرة جنيهات فقط لعدم صلاحيتها للزراعة ،
وحين شرعت الشركة في استغلالها ، اكتشفت بها أكبر منجم للذهب على الإطلاق ، أصبح بعدها هذا المنجم مسؤولاً عن 70% من إنتاج الذهب في العالم.

Mohamed90
08-08-2012, 11:37
لماذا لا نتاجر بالبونص عوض بيعه.
فلا ننسى ما حدث لجورج هاريشن الدي باع مزرعته إلى شركة تنقيب بعشرة جنيهات فقط لعدم صلاحيتها للزراعة ،
وحين شرعت الشركة في استغلالها ، اكتشفت بها أكبر منجم للذهب على الإطلاق ، أصبح بعدها هذا المنجم مسؤولاً عن 70% من إنتاج الذهب في العالم.

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز مثال جميل و بيع الحساب ياتي بعد عدة اسباب صراحة
و هو عدم الاجتهاد و الكسل و عدم اعاج النفس بتعلم وهم يفضلون بيعه بالنصف ثمن على ان يخسروه كله هذه هي الفكرة
لانه اصلا نفسيا مستسلم على انه يحقق شئ من الفوركس بنفسه

Tips™
08-08-2012, 12:11
فى ناس كتيير بتقول الامريين بس عايزين حد يدخل من الادراه و يقول
ايه الحل ؟!؟!؟
تقبل مرورى و بالتوفيق

rafat
08-08-2012, 12:14
لا ارى بها اي مشكله فهي ايضا تعتبر نوع من انواع التجاره
ويستفيد منها المبتدئين والذين لا يريدون المخاطره

حسين العطيوى
08-08-2012, 12:44
هذا يعود للمالك البونص يريد تفعيله او بيعه و المهم في الاثنين تقدير قيمة الربح في كل صفقة

انا طبعا مع الكلام ده :bravo:

thehulk3
08-08-2012, 13:13
أعتقد والله أعلم ان الفوركس تجارة مثلها مثل أي مشروع ربحي
فهو يعرف إمكانياته ويرى أنه لا يمكنه المتاجرة فيبيع الحساب البونص بتاعه

طيب لو مثلا عايز حد يديرهوله ويتقاسموا الأرباح
أيه المشكلة برضه
هو شايف انه حيربح من الطريقة دي يبقى مفيش مشاكل

zakariasec
08-08-2012, 13:16
نعم المسالة داخلة فيها عمليةربا ولله خرم الربا ارجوا ان يبقي الكل رصيده عنده و الا يقوم ببيعه لشخص لم يقم باي عمل شاق وياخذ حساب به مبلغ متواضع

mahyfxxx
08-08-2012, 13:40
طبعا هذا بيتغير طبقا للظروف التى تسود الاعالم وارتفاع اسعار ونزول اسعار مثل رفع سعر الذهب والنفط وكثير من ذلك وايضا حركة البيع والشرا داخل السوق وايضا من الازمات التى تؤثر هنا فى الوقت الحاضر

dent
08-08-2012, 14:05
موضوع مهم ومنتشر فعلا بنسبه كبيره فى
المنتديات وننتظر راى العلماء فيه

مالك قلبى
08-08-2012, 14:24
فى الحالتين هو اتفاق بين اثنين
الاول اذا كان صاحب البونص ليس لديه درايه بالتداول او ليس لديه الوقت الكافى ..
والثانى يرجع لعدم الاحتراف

saidyousef
08-08-2012, 14:25
اعتقد مفيش اى مشكلة بالنسبة لل 3 نقاط الا ذكرتهم
لان اصلا ادارة المنتدى متواجدين معانا فى المنتديات وبيشوفو عرض الناس لبيع حسباتهم ومفيش اى مشكلة دى حاجة بترجع لصاحب الحساب وادارة الحسبات وخلافه برده عادى لان ده بونص بتاعك اعمل الا انت عايزه فيه المهم بدون مخالفة الفواني

osama00971
08-08-2012, 14:57
اعتقد ان هذا جائز
لانك تعطي حسابك لشخص اخر يديره
وهو يغير الباس ويتاجر عليه

Gravity
08-08-2012, 15:11
كلها على حسب رأيك
لكن الادارة او الشركة ليس لها دخل فيما تفعليه ..
فمثلا شخص سرق الحساب منك .. لا احد سيعوضك
ولو اعطيت احد يدخل حسابك .. ايضا .. اذا اخذ منكي شيئا لا احد سيعوضك

لذلك فكر .. او ابحث عن شخص ثقة .. وبعدها افعل ماتريد من بيع او مشاركة

kingman
08-08-2012, 15:54
كلها على حسب رأيك
لكن الادارة او الشركة ليس لها دخل فيما تفعليه ..
فمثلا شخص سرق الحساب منك .. لا احد سيعوضك
ولو اعطيت احد يدخل حسابك .. ايضا .. اذا اخذ منكي شيئا لا احد سيعوضك

لذلك فكر .. او ابحث عن شخص ثقة .. وبعدها افعل ماتريد من بيع او مشاركة
اكيد اى شركة لن تعوض المتاجر اذا كانت الخسارة ليس ناتج بسبب تتحمله الشركة واى خسارة بسبب العميل بالتاكيد لن يعوضه احد عليه سواء سرقة وهكر او ادارة من قبل احد آخر

بسمة الحياه
08-12-2012, 15:59
السلام علكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة للأخ عمر الذي قال بأن بيع الحساب فيه شبهو و هو يعتبر ربا فضل
ممكن أخي تشرحلي كيف اريد ان استفيد و أبعد عن الحرام
و شكرا مسبقا

FaroukDzz
08-12-2012, 16:51
أخي الكريم كل أحد حر في ما يفعل صراحة لا يمكنني الفتوى في بيع الحسابات فالذي يعرف يقوم بذلك ليس انسان بسيط مثلنا جميعا

Noah
08-12-2012, 17:57
أخي الكريم كل أحد حر في ما يفعل صراحة لا يمكنني الفتوى في بيع الحسابات فالذي يعرف يقوم بذلك ليس انسان بسيط مثلنا جميعا

انا بالرغم انى لا اعرف فتواها ولكنى ارى اهنها فكرة خاطئة ويجب على كل متاجر فى الفوركس ان يفكر جيدا قبل ان يبيع الحساب الذى يعمل به لانه فرصة امام عينه قد لا تعتعوص مرة اخرى

husamart
08-12-2012, 18:36
قصة بيع البونص لا احبذها واقول لمن يجمع البونص ليبيعه الافضل لك التعلم
او ترك المجال والبحث عن عمل انفع لك
وموضوع ان تعطي حسابك لاي شخص يتاجر لك فهو مضيعة لمالك لانه لن تجد في مجال الفوركس احد اخوف منك على مالك غيرك

skiimer
08-12-2012, 18:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد ،

magic777
08-12-2012, 19:50
اكيد اى شركة لن تعوض المتاجر اذا كانت الخسارة ليس ناتج بسبب تتحمله الشركة واى خسارة بسبب العميل بالتاكيد لن يعوضه احد عليه سواء سرقة وهكر او ادارة من قبل احد آخر

طبعا ازاي العميل يخسر بسبب سوء ادارته او طمعه او عدم التزامه بقواعد الشركه او العمل ويطالب الشركه انها تعوضه
والشركه اصلا ذنبها ايه في الموضوع ده
اللي عاوز ينجح يعتمد على نفسه ويتعلم ويسير على القواعد الصحيحه للنجاح

register
08-12-2012, 20:28
لا اعتقد ان في الامر اي اشكال ان يبيع احدهم حساب البونص ، او يتاجر بحساب عميا آخر.
بالنسبة لي فلا أحبذ هذه الفكرة ، أريد أن اجمع رصيد البونص بمجهودي ، وأتاجر لحسابي ، دون أن يتهمني احدهم بتعريض حسابه للخطر

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 20:30
الفكرة الثانية ممتازة ومفيدة للمبتدئين لكن ينبغي التحلي بالصبر والقة والهدوء وليس التسرع في التكسب

mahmoudemam
08-12-2012, 20:31
انا ضد الذين يبيعون حساباتهم لانهم يبيعونها بنصف الثمن بالمقارنة مع الجهد و التعب المبدول في جمع البونص لذلك افضل تعلم الفوركس و المتاجرة به و لما لا مضاعفته اضعافا

izalid
08-12-2012, 20:31
لا اطن يوجد مشكل فى كلتا الحالتينن الان الامر موجود من قبل سواء بيع الحسابات التداول او ادارة الحسابات

لكن مخالف ربما هو تعدد الحسابات و الله اعلم

amyou
08-12-2012, 20:34
لا أعتقد بأنه ممنوع فهو ليس به أدا لأحد
أما بخصوص الأخ الذي قال إنه حرام فالمرجو الدليل الشرعي

lovemoon
08-12-2012, 20:36
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري
اولا اخي الكريم لابد ان تعلم ان بورصة العملات مازلت غير معترف بها في مصر و بالتالي البنوك الالكترونية غير معترف بها في مصر لذلك بيع البونص لا اجد فيه مشكلة طالما تتعامل في البيع و الشراء من خلال وسيط معتمد
اما بالنسبة للنقطة الثانية انا اري فيها الأمر حرية شخصية لمن يريد ان يعطي حسابه لمتاجر جيد و لكن هذا لا يعني الثقة العمياء في من يديروا أموالك

meroo
08-12-2012, 20:39
انا مع بيع البونص بالنسبة لشخص مبتدا جدا يستفيد منه افضل
بدلا من خسارته .اما لو شخص متوسط ف الافضل انه يتاجر بيه وحتى لو خسر هيتعلم حجات كتيره من الخسارة

mssforex
08-12-2012, 21:49
انا شايف انها حريه شخصيه وكل واحد بيعمل الى بيرحيه اخى وعمتا هو اتفقات وديل وكل واحد بيمعمل ما بدو لكن انا عن نفسى بحب التداول اكتر

simple risk
08-12-2012, 22:01
السلام تصدق بالله لم افكر في انه حرام او حلال وكنت انتظر رد الادارة وشكرا

ebtehag
08-15-2012, 17:24
وليه يا اخوانى بتحجروا على غيركم فى ناس مبتعرفش يعنى ايه تضارب ودول بيكون الاسهل ليهم بيع البونص لشخص اخر صحيح باقل من تمنه لكنه عاوز فلوس ولو انى شايف انه الافضل يتعلم ويخلى البونص يتاجر بيه ودا الافضل

Mohamed Osman
08-17-2012, 23:16
لن اكثر ف الكلام الخبراء ف المنتدى تفضلوا بوضع كل شئ ف هذا الموضوع وانا كمبتدئ فهمت كتير اوى من الردود دى ومتابعة الردود خلتنى افهم كتير

osama.star012
08-17-2012, 23:21
الافضل طبعا انه يتعلم ونصيحتنا له بالتعلم وعدم بيع البونص ليست حجرا على رأيه وكمان مفيش حاجه اسمها ميعرفش الى ميعرفش يعرف ويتعلم ذى مالكثير اتعلموا وفى مثل قدبم بيقول ان تعلمنى الصيد خبرا من ان تعطينى سمكه كل يوم فمن يريد السمكه بدون تعلم هو شخص كسول لن يحقق النجاح فيما يريد

mido75
08-17-2012, 23:25
رأى الشخصى لا احبذ بيع حسابات البونص بل ارى بونص المنتدى فرصة لدخول هذا المجال و تعلم الفوركس وبشعور حقيقى انك تعمل بمالك الحقيقى فتقدر تقدر نفسك هل ستنجح فى الفوركس ام لا
اما بالنسبة لجعل ادارة الحساب من خلال شخص آخر فلا اراه ايضا صحيحا ولكن ان كنت مبتدأ و لفترة قصيرة فقط ممكن يشترك فى الفوركس كوبى حتى يتقن ما تعلمه و ينفذ فى حسابه بنفسه و هو الافضل فى جميع الاحوال

abdellatif2013
08-18-2012, 04:17
:tie:و لكن في ما يخصهما فالاول يمكن الواحد ان يبيع حسابه فلا اظن ان هناك مشكل في هذا ان تراضي بينهما

salah-alhoot
08-18-2012, 05:40
البيع امر مطروح لصاحب الحاب بس لما تبيع بنص الثمن اولا ده ربا وتانيا هذا اعتبر استغفال ازي حد يرضى بحاجة زي ده ( ده راي الشخصي طبعا

no1forex
08-18-2012, 06:30
اخى الكريم عادة العرب انهم يجرو وراء اى شئ يجيب فلوس فهتلاقى البونص الى ضيعه وقلله مننا الاسبام الى ميعرفوش يعنى ايه فوركس

اتيتن بيع الحسبات دا بسبب الى انا قلت الاسبام الى مش فهمينت يعنى ايه فوركس وعيزين يعملو فلوس وخلاص

الظاهرة التانيه موجود من زمان وهى ادارة الحسبات للغير بمعنى اصح المحافظ

3 ادراة الحسبات شئ كويس وممكن تعملها من خلال نظام فوركس كوبى وتحياتى لك

abdellatif2013
08-18-2012, 06:32
للامرين اخي الكرم فكلاهما كانا موجادان من قبل ما يكون المنتدى العربي

hossam hossam
08-24-2012, 17:42
اعتقد ياباشا عادي الواحد يبيع عضويته بس تقريبا لما تبيع عضويتك وتعمل عضويه تانيه عيبقه ليك
عضويه اخري بي الاي بي وبالتالي تكون مخالفه

sami
08-24-2012, 18:06
بالنسبة لي أنا ضد بيع البونص،لأنه من غير المعقول أن يبيع العضو البونص و لا يستغله في المتاجرة
فربما يحقق به أرباحا مهمة،و كذلك لا أحب أن أدير أي حساب بونص و أفضل التداول على حسابي
الخاص،و نصيحتي لكل من يبيع البونص،حاول يا أخي الكريم أن تتعلم إستراتيجية بسيطة تكسب منها،و
حاول أن تستغل البونص في تنمية رأس مال كبير يفيدك في متاجرتك فماذا لو قررت شركة إنستا إيقاف
حملة البونص كيف يمكنك أن تحصل على رأس مال بالشكل السهل المتاح الآن؟

Mohamed Diab
08-24-2012, 18:32
السلام عليكم
بخصوص بيع الحسابات فهو عادى جداااا و حاجة تخص الطرفين بس ...المشترى و البايع
و بخصوص المتاجرة مع الاخر ! فيه ناس بتعمل كداا عشان بتكون لسه مبتدأه و عاوزة تحترف

aladdensima
08-24-2012, 18:55
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
احب انوه ان ردى هذا هو رأي الشخصي في الموضوع لانى لم اعرف ما هو موقف الاداره من هذا الامر
اولا بالنسبه لبيع الحساب فهو يتم بطريقه صوريه اي لا يوجد دليل عليها لذلك حتى لو مخالف فلن يكون هناك اي دليل على المخالفه لان الحساب ملك من يملك حق الدخول عليه وطبعا اللي باع عطى كل المعلومات اللازمه للشخص اللي هيشتري
ثانيا ادارة الحساب للغير فهي ايضا تتم بين صاحب الحساب والمتاجر المحترف الذي يدير حسابه وهو ايضا يدخل الى الحساب بمعرفة صاحبه بعد ان اعطاله بيانات الدخول لذلك فالامر لا يوجد به شئ وفي النهايه انتظر رد الاداره الكريمه على هذه النقطه

gimyyy
08-24-2012, 19:04
انا عضو مبتدىء لكنى تعودت اما ابيع شىء ربحتة او تعبت فية
انا مثل غيرى احاول ازود البونص وراس المال وادخل بية كتاجر
وربنا يوفق الجميع

hesham itch
08-27-2012, 15:09
انا ضد الاولى ومع الثانية فانا ضد بيع البونص لانه مخالف ولكن هناك نظام لشركة انستا فوركس يدعم
الظاهرة الثانية وهو الفوركس كوبى الذى يتيح لمتاجر محترف ان يتاجر بحسابات متاجرين مبتدئين

ghanooo
08-27-2012, 15:10
تحية طيبة وبعد

تحياتي وتقديري
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا اعمل من اجل جمع بونص و المتاجرة و ليس بيع البونص
و كل واحد حر في البونص الدي سيحصل عليه
هدا ادا لم يكن معارض لقوانين المنتدى

hend
09-06-2012, 01:49
لا معنديش خبرة فى الموضوع ده والله انا لسة
جديدة فى السوق ولسة بتعلم وتقبل مرورى اخى الكريم

eng2012
09-06-2012, 01:51
اعتقد ان اى شخص يحتاج الى الاستفاده من البونص بالتداول حتى يستطيع ان يحقق الربح
وانا اعتقد انه اذا كان لا يستطيع التداول فلابد وان يقوم بالاستفاده منه باى شكل من الاشكال

samiam2012
09-06-2012, 01:54
انا ضد موضوع بيع البونص ده لكن مفيش مشكلة ان اتنين يشتغلو على حساب واحد او اكتر

m.o.b
09-06-2012, 02:49
مساله البيع دى اعتقد ان هيا عاديه جدا يعنى كل واحد هو حرف حسابه يعمل بيه الى هوا عايزو

يكمل او يبيعه ف ده رائى شخصى يعنى

moha55
09-06-2012, 04:33
بيع البونص متداول كثيرا و هذا راجع لظروف الشخص الذي يبيع البونص انا في نظري ان جعل شخص محترف يدير عنك الصفقة احسن من بيع البونص
كذلك اظن ان بيع البونص في نواقص او سلبياتت اذا باعه الشخص اقل بقيمته بكثير
و ننتظر رأي الادارة

otakon
09-06-2012, 04:53
اعتقد انه لايوجد اي مشكله اذا بعت البونوص مع ذلك لا انصح بذلك لانه انت تتعب وتشارك في منتدى فوركس
وتحاول تكسب الخبرات وتتعلم اساسيات الفوركس الرصيد اللي ينضاف لك اخر الشهر هو تطبيق ماتعلمته
يعني افضل شي انك تتداول وتتتعلم في الفوركس

dina
09-06-2012, 05:07
انا اول مرة اعرف كده بس عايزة اتأكد هو حقيقى ولا فى ضرر فعلا؟
ياريت حد يجاوب ممكن حد فعلا ياخد يتاجرلى والارباح بالنص ولا غلط ولا ايه ياريت حد يفيدنا فى الموضوع ده

dalia
09-06-2012, 05:19
اعتقد ان النقطتين عادى دا انك تقوم بيهم
فى النهايه الحساب بيكون ملكك وانت حر فيه
لكن كنصيحه الافضل انك تتعلم وتتاجر
لان الطرق دى عمرها مهتخليك تتعلم دايما هتكسل وتعتمد على غيرك

sagda
09-06-2012, 05:25

meeco
09-06-2012, 05:34
انا اعتقد ان من يبيع حسابه بيضيع فرصة كبيرة للربح من مصدر للدخل مهم زى الفوركس
ارجو من كل من يريد ان يبيع حساب لمازا يتسارع الجميع على شراء الحسابات
الجواب انه ها يكسب اضعاف اللى هايعطيه لك

y4x
09-06-2012, 07:24

حضرتك متاكد من كلامك ده

يعنى لو حد باع البونص علشان ميعرفش يتاجر او يخاف يتاجر يخسر البونص يبقى ربا طيب ازى؟

طيب لو اعطيت البونص لصديق ليتاجر لى ونتفق على النسبة هل ده كمان حرام؟؟

mohamed amin
09-06-2012, 07:26
اشكرك اخى على هذاالسوال الرائع ولكنى اظن انا لمبتدئين كثرا ما يسعون وراء البونص ثم بعد
ذلك يتركون الحساب للمحترفيه لتشغيلو نظرا لخوفهم من الخسارات

gr53
09-18-2012, 15:35
هناك من دخل الي هنا لكي يجني ربح وهو لا يعلم اي شئ عن تجارة الفوركس من الاساس كل همه هو التعليقات وهذه هي اصل المشكلة

kramziie444
09-18-2012, 16:31
السلام عوليك اخي الكريم اعتقد ان ذلك حرية شخصية لكل شخص فهنالك من لا يجيد المتاجرة
و التداول و يتجه لبيع حسابه عسى ان يربح القليل من المال الحلال .

ziko
09-18-2012, 16:53
انا افضل المتاجره بذاتى وذلك لانها تعطينى خبرات عميقه وفهم اكقر للسوق فانا لا ابحث عن المال ولكنى ابحث عن المعرفه

كونان
09-21-2012, 18:55
مسأله بيع البونص دى عاديه جدا ياباشا بس انا مش بحب ابيعه لان فى شبه حرام وفى
حديث عن الرسول عليه الصلاه والسلام عن الموضوع ده انه ربا فضل