PDA

View Full Version : وظيفة

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

masry928
09-29-2013, 23:45
سلام عليكم
هل هناك من يعمل فى الفوريكس فقط ام الفوريكس بمثابة شغل جانبى لشغل اخر
وكيف توفق بين شغلك الاساسى والفوريكس

لمياء
10-29-2013, 02:30
انا عن نفسى اعمل بالفوركس بمفرده ولا يوجد عمل اخر بجانبه
وهذا يسمح لى ان اتفرغ له حتى استطيع التعلم والدراسه بشكل كبير
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما

abdouabdou
10-29-2013, 17:03
السلام عليكم و رحمة الله
ادا كان لك شغل اساسي فعليك بالاستمرر به لان
الفوركس به خطروة كبيرة جدا حيث يمكن ان تخسر كل راس مالك
بالتوفيق اخي العزيز

abo heba
11-04-2013, 01:19
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
يحتاج الى سنوات لاتقانه واعامله على هذا لان اتعلم باذن الله ويمكن تخصيص مساحه له
تحياتى لك

tazi larbi
11-04-2013, 01:27
السلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

alaatreka
11-04-2013, 07:37
الشخص المحترف الذي يقضي حياته كلها للفوركس ده من الممكن ان يكون وظيفته الاساسية هي الفوركس
اما بعض الناس تكفيها ساعة او ساعتين في اليوم ليبدأ المتاجرة اي ليست وظيفته الاساسية
وده بيرجع لطبيعة كل واحد وظروفه

سيف الحق
11-04-2013, 07:51
سلام عليكم ورحمة الله
جزلك الله خيرا على طرح الموضوع نعم انا اعمل فى مجال الفروكس وهذا عملى الوحيد.

waelmma
11-04-2013, 08:02
:)):o:yahoo: مفتكرش ان فيه احد بيعتمد على الفوركس فقط
واكيد الفوركس بيكون عمل جانبى بجانب العمل الاساسى

malak_maloka
11-04-2013, 10:59
انا اعمل بالفوركس عمل خاص واريد ان يكون هو عملي الخاص
ولكن اعتقد ان يوجد الكثير يعمل بجانب الفوركس عمله
الخاصه والذي لا يستغل عنه لانه يصبح رئيسي ومضمون عن الفوركس

محمود مرعى
11-04-2013, 18:44
سلام عليكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بطبيعة الحال وبصراحة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى بتاعى وده طبعا لان الربح
فيه مش مضمون بخلاف الشغل الاساسى اللى دخله ثابت شهريا وازاى بوفق بينهم دى لسه معرفهاش لانى طالب فى اخر سنة دراسة بس اكيد ليها حل

latraaa
11-06-2013, 20:50
و الله يا أخي الكريم، الفوركس هو بمثابة شغل ثاني للكثير من المشاركين، و هدا لأن المستوى لم يرقي غلى المصاف التي لابد له من أن يكون فيها، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

waelmma
11-06-2013, 21:15
:o:accute::happy: الفوركس الهدف منه التحويش فقط
لكن مينفعش يكون مصدر دخل دائم او مصدر دخل وحيد فخلوا بالكم

farfor821
11-06-2013, 21:19
الوظيفة العمل التي يمكن ان يعلم فهيا المتداول فهو الافضل
و لانه ممكن يعمل على الفوركس فانه ممكن يوفق بنيهما
و هذا الافضل له لانه يكمكمن ان يربح منهما الاثنين

القاائد الجريح
11-06-2013, 21:36
يجب أن يكون المرء خبيراً أو حتى جيداً لكي يستخدم الفوركس
وإذا توفر هالأمرين كل شيئ راح يكون تمام وطبعاً بالممارسه ومتابعة الشروحات
تح ــيااتي لك.

nihed trabelsi
11-06-2013, 22:37
أنا لا أرى تعارض بين العمل في الفركس و العمل لذلك أحافظ على عملي و أحاول التنسيق و التوفيق بين الأمرين
لكن اذا ازدادت خبرتي في مجال الفوركس و نقصت المخاطرة ربّما أفكّر في ترك العمل لأن العمل من المنزل أفضل بكثير
أمّا في الوقة الرّاهن فإني أسعى لتنمية رأس المال

nour7
11-06-2013, 23:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
تحية طيبة لجمي اعضاء المنتدا الكرام
اذا كنت محترف الفريكس يمكن ان تضع الفريطس كا وضيفة
وشكرن على كرمك وموضوعك المميز
واتمن التوفيق لجميع

mohamedsimo
11-06-2013, 23:30
فوركس هو احد الاعمال التي تمكن الشخص من الاعتماد عليها فضلا عن الاعمال اليومية العادية ادا كنت محترفا و دو خبرة تمتد لسنوات ولاكن يجب الحدر من الفوركس لانه قد يجعلك تخسر اموالك في وقت قصير وهدا كل ما اعرفه عن الفوركس رغم انني جديد في هدا المجال

alaatreka
11-06-2013, 23:37
الفوركس بالنسبة الي يعتبر عمل جانبي ولن يكون عملي الاساسي
وذلك لانه غير مضمون بالمرة من الممكن ان تلاحقني الخساير حتي لو كانت التحاليل تتم بشكل صحيح
السوق غدار حذاري ان تثق فيه

yara alaa
11-07-2013, 00:08
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي العزيز
انا لا اعتقد ان الفوركس واظيفة اساسية فهي فيها مكسب وخسارة
هو يعتبر عمل جانبي لا اكثر
مع تحياتي والله المستعان

samardahab
11-07-2013, 00:21
كن واثقا من نفسك ولا تدع أي خبر أو أي شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك.
لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها وهو متعلم بذاته.............. الفوركس حياتنا

nabile
11-07-2013, 00:30
لسلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق..
شكراا..

gr53
11-11-2013, 18:15
الفوركس في ظل الظروف الاقتصادية من الصعب الاعتماد عليه كعمل أساسي و وظيفة لدخل ثابت
أتعامل مع الفوركس على أنه عمل إضافي يزيد من رأس مالي و قد أحقق معه حلمي يوما ما

elmadry
11-11-2013, 18:38
الافضل انك تجعل الفوركس الشغل الثانى فى حياتك لانك طبعا وراك مسؤليات مفروضةعليك فى حياتك اليومية ولكن فيه بعض الناس الفوركس عندها الشغل الاول .

zino16
11-11-2013, 18:39
السلام عليكم
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما

salimned
11-11-2013, 18:42
السلام عليكم
طبعا لا يمكن ان اجعل الفوركس وظيفة اساسية
لان دخلها غير مضمون و في الوقت الراهن
انا اعمل عليه لاني كطالب جامعي هو يساعدني في
تحقيق دخل و لكن عندما احصل على وظيفى لن اتداول كثيرا
موفق اخي.

WASEM DALLOUL
11-11-2013, 18:54
السلام عليكم
انا شخصيا في الوقت الحالي يا أخي الكريم متفرغ للفوركس وتعلمه بسبب ظروف خاصة وليس أختيار مني
وشكرا

mansar
11-12-2013, 03:47
السلام عيكم ورحمة الله وبركاته وشكرااا علي
الموضوع الجميل وعلي الردود الجميلةة وشكرااا كتيراا
ومعيالسلامة يااخي الكرممم وشكرااا

joker7diaa
11-12-2013, 03:50
الفوركس يمكن العمل عليه في اي وقت لذلك من السهل ان توافق بين الفوركس وبين اي عمل مهما كان
والفوركس لا يأخذ الكثير من الوقت لاكن يجب ان تفرغ له عدد من الساعات للعمل يومياً

halim07
11-12-2013, 12:37
الفوركس بالنسبة لي كمبتدئ

---------- Post added at 10:37 AM ---------- Previous post was at 10:36 AM ----------

هواية و حب معرفة كما أني طالب جامعي و أعمل ليلا كحارس ليلي

yassoo011
11-12-2013, 19:21
هناك من يتفرغ للفوركس كتجارة له او وظيفة هناك من يدير
الحسابات لو يعمل في شركات وساطة

rami007
11-12-2013, 20:11
السلام و عليكم
انا لا اعمل في شئ اخر غير الفوركس
هو وضيفتي يا اخي الكريم
و انا احب هده الوظيفة
سلام تحياتي
بالتوفيق

ahmed abozeid
11-12-2013, 21:55
السلام عليكم
اخى العزيز من الممكن ان اعتبر الفوركس عمل اضافى يمكن من خلالة تحقيق دخل اضافى وهناك من يعتبرة كدخل اساسى

NISOG
11-12-2013, 22:02
انا بصراحة حاليا متفرغ للتعلم والعمل على الفوركس ولكن مازلت بمرحلة التعلم والتدريب ومن الباكر ان اصبح عامل متفرغ

محمد عبادة
11-12-2013, 22:11
نحن ننصح دائماً التجار المقبلون على هذا المجال ان يتفهموا بأنه من الصعب ان تجعل الفوركس وظيفتا الاساسية الوحيدة وذلك
لانه مجال صعب جداً وغير مضمون العواقب بالمرة لذلم من الافضل ان نجعله عمل جانبى بجانب العمل الاساسى .

samar mahmood
11-12-2013, 22:15
انا اعمل في المجال الصحي وايضا احاول العمل في الفوريكس
بجانب عملي لان اعتقد انو مجال مذبذب في الربح والخساره

هدىابراهيم
11-13-2013, 22:08

ahmedhawash
11-13-2013, 23:43
والله الموضوع صعب جدا لسبب بسيط ان السوق متقلب وصعب الاعتماد عليه

يمكنك الاعتماد عليه فى حاله واحده فقط انك تصل فيه الى درجه الاحتراف وده بتطلب سنوات

والله المستعان

djamel
11-15-2013, 14:58
الاخوة العالمية الشاملة في الإسلام، بغض النظر عن اختلاف العنصر أو المذهب السياسي أو اللون أو الإقليم فقد ثبت ذلك عندي بكل يقين واقتناع مرات ومرات ... وهذه ظاهرة أخرى كانت ضمن الدوافع التي قادتني إلى الإيمان بالإسلام.

ashrafshawky
11-15-2013, 14:59
اخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربح وبالتوفيق

milanowolf
11-15-2013, 18:02
بالنسبة لي فلي عمل قار ودخلت للفوركس كي اكتشف، لكن انا أنصح المبتدئين على هذا المجال ان يتفهموا بأنه من الصعب ان تجعل الفوركس الوظيفة الاساسية الوحيدة وذلك
لانه مجال صعب جداً وغير مضمون العواقب بالمرة لذلك من الافضل ان نجعله عمل جانبى بجانب العمل الاساسى أو كهواية وبالتوفيق.

crazyfrag1
11-15-2013, 18:19
الــــسلام عــــلــــيــــكـــم و رحــــمــــة الــــلــــه و بـــركـاتـه اتعامل مع الفوركس لان ربحه كبير بالـــتـــوفـــيـق لـــنــا و لــكــم ان شــاء الـــلــه

ahmedshetos97
11-15-2013, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة
اكيد في وفيه كتير كمان لكن الناس الخبيرة بس اما الناس المتوسطة او المبتدئة لازم يشتغلو شغلانة بجانب الفوركس

حسن احمد بلاع
11-15-2013, 18:36
هناك من الحترفين من يعتبره دخل اساسي له

لانه تمرس في هذه الشغل وقد يدخل عليه

اكثر من الوظيفة بكثير

وهناك من يجعله دخل اضافي

Spiderweb2015
11-15-2013, 18:38
انا اعمل بالفوركس فقط واحاول ان اثقل نفسي فيه حتي اصل الي ما اريد منه وهو بالتاكيد الربح اللذي نطمح اليه جميعا من اي عمل سواء كان الفوركس او غيره

yota
11-15-2013, 18:58
بالنسبة لى لا امتلك اى شعل حاليا وبالتالى فالفوركس بالنسبة لى هو عملى الوحيد ولكن هذا لا يمنعنى من العمل فى اى مجال اخر
ولكن انا اصلا مش لقية اى شغل حاليا

gr53
11-18-2013, 22:58
الفوركس في ظل الظروف الاقتصادية من الصعب الاعتماد عليه كعمل أساسي و وظيفة لدخل ثابت
أتعامل مع الفوركس على أنه عمل إضافي أسعى أن أحقق فيه دخل شهري شبه ثابت

رفيق محمد
11-18-2013, 23:00
انصح الجميع ان الفوركس لازم يكون شغل جانبى
ومينفعش يكون ذو وظيفة اساسية وبالتوفيق للجميع ان شاء الله فى هذا السوق
وربنا يوسع على الجميع

khalilfitt
11-18-2013, 23:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة
اكيد في وفيه كتير كمان لكن الناس الخبيرة بس اما الناس المتوسطة او المبتدئة لازم يشتغلو شغلانة بجانب الفوركس واتعامل مع الفوركس لان ربحه كبير بالـــتـــوفـــيـق لـــنــا و لــكــم ان شــاء الـــلــه

Rema Saab
11-18-2013, 23:04
سلام عليكم

اخي الكريم تحية طيبة .. الفوريكس خطير جدا رغم مرابحه العالية ولذلك لا يمكنك الاعتماد عليه بشكل كامل والغاء عملك الاصلي الا لو لم يكن لديك عمل في الاساس
لهذا فارى من الافضل جعل الفوريكس عملا ثانويا اعمل به بعد انهاء التزاماتي باعمالي الاصلية

gr53
11-19-2013, 18:46
بالنسبة لى لا امتلك اى شعل حاليا وبالتالى فالفوركس بالنسبة لى هو عملى الوحيد ولكن هذا لا يمنعنى من العمل فى اى مجال اخر
ولكن انا اصلا مش لقية اى شغل حاليا

وفقك الله .. لكن سيحتاج الأمر منك مجهودا مضاعفا و إدارة صارمة لراس المال حتى يمكنك تحقيق ربح شبه ثابت تعتمد عليه
و إن كنت أرى أنك من الأفضل البحث عن عمل ثابت حتى تثبت أقدامك و تكتسب الخبرة التي تعينك على تحقيق أحلامك

MrMM
11-20-2013, 03:36
انا شخصيا و بصراحة أعمل بالفوركس بمفرده
و هذا يسمح لي أن أعطيه معظم وقتي
أما الذي له عمله اساسى و يعمل بالفوركس في نفس الوقت
فلابد و ان يجتهد أكثر و إلا خسر إحداهما

abdallahqadr
11-20-2013, 04:17
السلام عليكم أعضاء المنتدى الغالي انا عن نفسي ليس لدي عمل لكن اتمنى ان أضبح خبير الفوركس ويكون هو عملي
بالتوفيق أخي الكريم و لاعضاء المنتدى الغالي.

ayman.shosha
11-20-2013, 04:23
يا غالى كلا الامرين يمكن حدوثه
والتوفيق بين العمل والمتاجرة امر ليس بالصعب
المهم ان تكن مقتنع بالفوركس والمتاجرة
ومسألة تنظيم الوقت يتعلمها المتاجر من بداية تعامله مع السوق
وبعد فتره ستجد نفسك فى حالة تمكنك من التعامل مع الفوركس تحت اى ظروف ولو مع اكثر من عمل تقوم به..

mouhammed
11-20-2013, 05:26
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى فى الله اعتقد ان سوق الفوركس قد انتشر لدرجه جعلت الجميع يعمل فى الفوركس حتى من العمل
فالبعض يمكن ان يتداول فى سوق الفوركس فقط بالموبايل المحمول .. او اللاب توب من اى مكان
اصبح سوق الفوركس موجود معنا اينما ذهبنا ... والله الموفق

geem2000
11-20-2013, 05:29
انا بسمع ان الفوركس خطر ومخاطره وانا لسه جديد وبتعلم هل الفوركس كده فعلا ياجماعه خطر زي مابنسمع وهل ممكن نكتفي به ويصبح وظيفه للواحد

Mohamed Morsy
11-20-2013, 14:19
أنا لا أرى تعارض بين العمل في الفركس و العمل لذلك أحافظ على عملي التنسيق و التوفيق بين الأمرين
لكن اذا ازدادت خبرتي في مجال الفوركس و نقصت المخاطرة .. أفكّر في ترك العمل لأن العمل من المنزل أفضل بكثير
أمّا في الوقة .. فإني أسعى لتنمية رأس المال

waleedhafez
11-20-2013, 14:20
انا عن نفسى الان اصبحت هاوى لمجال الفوركس مع انى خسرت فيه ولكنى عندى الارادة ان استمر فيه
بجانب وظيفتى بالطبع ويمكن ان يكون فى يوم ما بديل او مساعد لى بجانب عملى

arrow
11-20-2013, 16:25
بالرغم من ان الفوركس هى وظيفة احلامى حيث اننى احب ان اكون مدير نفسى اعمل فى الوقت الذى اريد وبالطريقة التى اريد وفى خدمة الاهداف التى احددها انا ولكن الاعتماد على الفوركس من اجل المعيشة يعتبر مغامرة كبيرة خصوصا عندما يكون لديك مسئوليات .

zakamessi
11-20-2013, 16:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
انا اخي اعمل في الفوركس فقطلاني اصلا مو شغال

الباحث
11-20-2013, 16:42
لايمكن الاعتماد على الفوركس كوظيفة اساسية الا في حالة ان تمتلك راسمال كبير
للتداول ذائد خبرة ناجحة والا افضل ان تكون لك وظيفة اخرى تعتمدها

AshrafQassim
11-20-2013, 16:44
السلام عليكم يا اخوتى واخواتى الفضلاء الاعزاء فى منتى فوركس مصر ازيكوا يا شباب انا لسه مبتدى هنا
انا لا اعتقد ان الفوركس يغنى عن الوظيفة لا ن الفوركس مصدر للمال فقط ولكن لا قيمة للحياة بدون عمل

noura nona
11-20-2013, 17:22
لا افضل فكرة العمل فى الفوركس كوظيفة اساسية فهو غير مضمون بالمرة كدخل شهرى ثابت
وبيكون العمل فى الفوركس فى وقت الفراغ

ahmadinho10
11-20-2013, 18:54

نعمك اخي انا اعمل في الفركس و ليس لدي اي عمل افعله كون بلادي لا توفر لجميع الناس مناصب شغل

magic777
11-20-2013, 21:03
أنا لا أرى تعارض بين العمل في الفركس و العمل لذلك أحافظ على عملي التنسيق و التوفيق بين الأمرين
لكن اذا ازدادت خبرتي في مجال الفوركس و نقصت المخاطرة .. أفكّر في ترك العمل لأن العمل من المنزل أفضل بكثير
أمّا في الوقة .. فإني أسعى لتنمية رأس المال

بس الاول لازم تكون حطيت قاعده للعمل في المجال ده علشان تقدر توفق بينه
وبين اي مجال اخر خاصه انه بيحتاج لمتابعه طويله في البدايه

ashraf500
11-21-2013, 00:02
اعتقد انك تستطيع ان تستغنى عن اى وظيفة اخرى اذا تعلمت الكثير فى هذه التجارة التى قد تعطيك ارباح كبيرة جدا انت فى غنى عن اى مجال شغل او وظيفة اخرى فى حياتك لتتفرغ للفوركس فقط

حلم
11-21-2013, 06:15
الفوركس هو ليس وظيفة ولكن من الممكن ان يكون هناك وظائف فيها ولكن ليست فى مصر ولكن م فى دولة الكويت او الامارات

mohamedalshafai
11-21-2013, 09:52
الفوركس يجب علينا ان لا نضعه نصب اعيننا على طول لان هذا يؤدى الى الملل والى الخروج من المجتمع بصوره واضحه فنحن علينا التزامات
تتمثل فى العمل والبيت فانت يا صديقى لبيتك عليك حق فلا تكون منعزل عن دنياك بالفوركس
انا مش بامنعك لكن الفوركس لا يحتاج كل هذا الوقت منك انها لعبة الذكاء والاحتراف فيها يجعلنا ناخذ منها مابريد فى اقل من الوقت المطلوب والله الموفق

nahla safwt
11-21-2013, 09:55
هناك من يتفرغ للفوركس فقط وايضا يوجد من ياخذة الى جانب عملة فالميزة فى الفوركس انها ليست لها ساعات عمل معينة ولا انك نعمل طر شخص اخر فيكون لك مواعيد حضور وانصراف
فانت وماتملك من ةقت لك حسب ماترى فهى تعمل طوال الاربع والعشرين ساعة

msamir2013
11-21-2013, 10:14
هو انا لسة مبتدا زى كتير فى هذا المجال

وعن نفسى يعتبر عمل تانى لعدة اسباب

ان لو هو عمل اساسى الضغط النفسى هيكون كبير جدا على المضارب ودا ممكن يجليك تتجه للخسارة فى وقت قصير

وفى قاعدة مهمة انا قريتها وفعلا انا مقتنع تماما بيها انك لا تضارب الا بمبلغ لا تحتاجة وممكن تستغنى عنوا

magic777
11-21-2013, 15:40
هناك من يتفرغ للفوركس فقط وايضا يوجد من ياخذة الى جانب عملة فالميزة فى الفوركس انها ليست لها ساعات عمل معينة ولا انك نعمل طر شخص اخر فيكون لك مواعيد حضور وانصراف
فانت وماتملك من ةقت لك حسب ماترى فهى تعمل طوال الاربع والعشرين ساعة

هو ده الافضل اخي التفرغ في البدايه لاكتساب الخبره العمليه ده الصح هنا ومش مع التقطيع
في فتره التعلم لان هنا التعلم مبني على تجميع معلومات لا يوجد بها فصل افضل

mohamed alsaead
11-23-2013, 05:50
طبعا الفوركس عندى الان هوة وظيفة مع وظيفة اخرى على الانرتنت ايضا لكن الفوركس هوة الاساسى لدى مفيش وظيفة عدلة الاقيها تغنينى عنة وهوة غير مضمون اة وخطير بس شغالين فية

حلم
11-23-2013, 06:02
انا خبير فى الفوركس اعمل فى الفوركس من حوالى بعة سنوات واقول وانصحك بانك يجب ان يكون لديك عمل اخر

---------- Post added at 03:02 AM ---------- Previous post was at 02:58 AM ----------

طبعا الفوركس عندى الان هوة وظيفة مع وظيفة اخرى على الانرتنت ايضا لكن الفوركس هوة الاساسى لدى مفيش وظيفة عدلة الاقيها تغنينى عنة وهوة غير مضمون اة وخطير بس شغالين فية
الفوركس ليس وظيفة امنة نهائيا فالفوركس تم تصنيفه من اخطر وظائف العالم واقها امانا بسبب خسائرها الكثيرة جدا

forexmania
11-23-2013, 06:18
هناك العديد من الاشخاص يعتمدون على الفوركس فقط لكن بالنسبة لي اعتبره شغل اضافي ولدي وظيفتي الخاصة التي احصل منها على معاشي

Ahmed2020eg
11-23-2013, 12:12
انايا اخي الفاضل لا اجمع بين الفوركس وغيره فهو الان شغلي الشاغل وان شاء الله يكون فيه مستقبلي الوظيفي
اسال الله العلى العظيم النجاح لي ولكم
تقبلوا تحياتي

3adore
11-23-2013, 12:27
إذن هذه التعاليم المسيحية قد اتضح بطلانها وافتراؤها بنص صريح من الكتاب الموصوف بـ (المقدس) نفسه.
وهناك البديهية الثالثة في التعاليم النصرانية التي تقول: إن ذنوب بني البشر لا تغفر حتى يصلب عيسى عليه السلام ، لقد أخذت أفكر في هذه البديهية ، وأتساءل: (هل هذا صحيح؟) وكان الجواب الذي لا مفر منه: بالطبع لا ، لأن النص الآنف الذكر من العهد القديم ينفي مثل هذا الاعتقاد بقوله: (فإذا رجع الشرير عن جميع خطاياه التي فعلها ، وحفظ كل فرائضي ، وفعل حقاً وعدلاً ، فحياة يحيا ولا يموت ، كل معاصيه التي فعلها لا تذكر عليه) ، أي أن الله يغفر ذنوبه دون حاجة إلى أية وساطة من أحد.

محمد رجب
11-23-2013, 12:28
ا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا

morado
11-23-2013, 12:49
وعليكم السلام ورحمة من الله وبركات انا للاسف الشديد لم اجد عمل
لهذا انا اعمل في الفوركس متفرغ ليه لكن اذا وجدت عمل فساعمل لانه
لا بديل للعمل

محمد رجب
11-23-2013, 12:54
من نفسك ولا تدع أي خبر أو أي شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك.
لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها وهو متعلم بذاته

yassoo011
11-23-2013, 13:39
الفوركس بالنسبو لي عمل اضافي بالنسبة لعملي ولكن عاملة ممكن اعتمد
عليه بشكل كبير في حال وجود رأس مال كبير وخبرة في السوق

mimoforex
11-23-2013, 13:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالنسبة لي لدي العمل الخاص و اعمل بالفوركس بشكل جانبي فقط لكن اعرف من اصدقائي من ليس لديهم عمل الا الفوركس

walidos
11-23-2013, 13:43
لا دهون أنه يكن لشخص أن يتفرغ للفركس على حساب عمل قار إلا إن كان
طبعا من أصحاب الإختصاص كأن يكون الفوركس عمله أو جزء من عمله

ramym
11-23-2013, 13:47
فيه وفيه يا اخي يعني فيه ناس بتشتغل في الفوركس فقط وبتكتفي انه يكون عملها الاساسي ويكون مصدر الدخل
وفيه بتعتبره اكنه عمل اضافي يساعد في زيادة الدخل شوية

rami007
11-23-2013, 14:17
السلام و عليكم
يا اخي انا هنااااااا ههه
انا اعمل الا في الفوركس
ليل نهار لا اتخلى عنه و لو لدقيقة
سلام تحياتي

zouzza
11-23-2013, 15:12
هناك من احترف الفوركس ويعتمد عليه في الدخل وهناك من جعل من الفوركس وضيفة
ثانية ليزيد من دخله اما بالنسبة لي سأجعله دخلا اساسيا وانشط في هواية اخرى

salim telecom
11-23-2013, 15:22
السلام عليكم أخي الكريم
انا اراه فرصة جيدة لمن تعلم و وفقه الله
و الله أعلم و الله الموفق

MOHAMED HASSAN MAHMOUD
11-23-2013, 15:25
قلة غير كبير من يعمل بالفوركس فقط حيث انها لا تحتاج الى كثير من الوقت فمن الممكن العمل بها كل ساعة فترة وجيزة
فلذلك فمعظم العاملون بها يجدون الوقت لممارسة وظيفة بجانبها
ذلك بالنسبة لغير المتخصصين بها
فالمتخصص يعمل بها وظيفة كاملة

mohamed bnali
11-23-2013, 15:47
تشكر الاخ العضو المحترم على طرح هدا السؤال القيم الفركس
الفركس ليس وظيفة ولكنه لعبة دكية وعلم واستفادة والالمام به يتطلب الشهور والسنين لدى لا اتخده وظيفة
احتفظ بوظيفتيا لتي هي قوت يومي ورزق اولادي واتعاطى الفركس في اةقات فراغي
وفي المستقبل عندما انال المعرفة والخبرة والتجربة واستقي من كتب الفركس الكتير والتحليل الفني والاقتصادي وارتوي من الخطوط البيانية والشموع اليبانية
واكون في مثصافا لخبراء انداك قد افركر في امتهان االافركس ولكن بروية واتزان والاحتفاظ على ادارة راسا لمالل
وتقبل مروري

barhoma881
11-23-2013, 16:30
في العادة يكون الفوركس بمثابة عمل جانبي ،وتتم المداولة في وقت الفراغ , انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى

ashraf500
11-23-2013, 19:13
اعتقد ان الفوركس اكثر من وظيفة بالنسبة لى لاننى لا اعمل فى اى مجال اخر غير التجارة فى الفوركس وايضا استطيع الوصول الى ارباح كبيرة التى تجعلنى اكمل حياتى فى هذا المجال من التجارة

Elrayes
11-23-2013, 20:26
انا لدي اعمال اخري و لقيت ان الفوركس هو افضل عمل يناسبني و فضلته عن باقي الاعمال لما فيه من خير و مزايا ملقتهاش في اي شغل تاني و عن قريب سيبدا التعمق اكثر و اكثر علشان يصبح الاساس

juve4ever
11-23-2013, 20:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الفوركس يمكن العمل عليه في اي وقت لذلك من السهل ان توفق بييييين الفوركس وبين اي عمل لكن لا يمكن ان اجعل الفوركس وظيفة اساسية لان دخلها غير مضمون

Asmaa_sema
11-24-2013, 02:17
انا عن نفسي ليس عندي اي شغل او وظيفة اخرى غير الفوركس لذلك فكرت بالالتحاق به وتعلمه لاني كان عندي وقت فراغ كبير وفي نفس الوقت عندي احتياجات كتيرة نفسي احققها واحلام كبيرة واعتقد ان الفوركس هو السبيل الوحيد لتحقيقها

ahmed lord
11-24-2013, 02:19
الفوركس ممكن يبقي مضمون لو درسته كويس واخدته باحترافيه زي اي شغل لكن اذا كنت تعتبره جيم وبتجرب فممكن تخسر وممكن تكسب لكن الاكيد انك مش هتستمر فيه زي اي شيء في الدنيا لازم تهتم بيها علشان تقدر تاخد عائد منها

abdallahqadr
11-24-2013, 02:22
السلام عليكم إخوتي أعضاء المنتدى الغالي
أنا عن نفسي أفضل العمل في الفوركس لأن العمل و تعلم ستسير نحو الربح الوفير و ستصبح محترف في الفوركس.

ahawny
11-24-2013, 02:22
السلام عليكم ورحمت الله
اخى العزيز

abdallahqadr
11-24-2013, 02:23
و بالتوفيق للجميع.

ATLAS
11-24-2013, 02:24
انصحك بالاستمرار في شغلك او وضيفتك الاساسية ان كانت عندك اصلا
اما تجارة الفوركس فبها خطروة كبيرة جدا حيث يمكنك ان تخسر كل شيء في رشة عين
شكرا لك على هدا الموضوع
بالتوفيق للجميع

abdallahqadr
11-24-2013, 02:27
إن الله في عون العبد ما دام العبد في عون أخيه.

---------- Post added at 11:27 PM ---------- Previous post was at 11:24 PM ----------

بانسبة لي الفوركس آدا تمكنت من التعلم و الإستفادة
من الإخوة أعضاء المنتدى الغالي و كيفية المتاجرة فلماد سأبحت عن عمل فالفوركس سيصبح عملي.

bsmarwen
11-24-2013, 02:43

anassdr2
11-24-2013, 02:51
السلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

halim05
11-25-2013, 16:07
فيه من هناك جعلها الدخل الوحيد له
لكن فيه من يعمل في وظيفة و دخل الفوركس اضافي لتحسين الوضعية
لكل منا اهدافه

محمد أبو بكر
11-25-2013, 16:50
السلام عليكم و رحمته و بركاته
الموضوع الجميل وعلي الردود الجميلة ..... مشكوووووووووووور كتيرا
و اتمنى المزيد من المواضيع الجميلة دى
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

---------- Post added at 03:50 PM ---------- Previous post was at 03:17 PM ----------

السلام عليكم و رحمته و بركاته
الفوركس في ظل الظروف الاقتصادية من الصعب الاعتماد عليه كعمل أساسي
و وظيفة لدخل ثابت أتعامل مع الفوركس على أنه عمل إضافي يزيد من رأس مالي
و قد أحقق معه حلمي يوما ما

adamtamer
11-25-2013, 17:01
عند احتراف الفوركس بشكل كامل ممكن ان يكون وظيفه واحده
لكن بالنسبه لمبتدا يحتاج فتره طويله ليصل لمرحله متقدمه فى الفوركس ولهذا يفض ان يكون له عمل اخر

swin
11-25-2013, 17:04
انا مازلت ادرس لذلك لا شغل لي غير الفوركس
وانا احاول ان اجعل الفوركس في كل وقت فراغي وبالتالي افضل فقط العمل في الفوركس

ebram
11-25-2013, 17:06
علشان تجعل العمل في سوق العملات فوركس وظيفه مستمره
لازم يكون عندك المقومات للعمل في السوق
ودي حاجه مش سهله
لازم تتعلم ازاي تربح وتتاجر وكل ده عن طريق الخبره في التعلم
وشكرا

nany_lola
11-25-2013, 20:24
كل شخص حسب ظروفه فيوجد من يعمل عمل اخر بجانب الفوركس ويتاجر في الفوركس لساعتين او ثلاثة ساعت يوميا فقط ويوجد من ليس لديه عمل اخر غير الفوركس فيعمل في الفوركس لمدة اطول

khaled saad
11-25-2013, 20:30
بالنسبة لي الفوركس هو بمثابة شغل جانبى إلى الشغالي الاساسي وهذا ايضا يطبق على حوالي اكثر من 95 % من المتداولين والسبب ان الفوركس غير مضمون الربح

ssnsafi
11-25-2013, 20:31
من يعملون في الفوركس فقط هم المحترفين والخبراء الذين يكسبون منه مبالغ كبيرة تجعلهم في رغد من العيش لكن في بدايتهم لم يكونوا يعتمدون على الفوركس
بل بدأ الفوركس بالنسبة لهم كعمل ثانوي بجاني عمل حقيقي واقعي وبعد نجاحهم الكبير فيه تركوا اعمالهم وتفرغوا للفوركس واصبح وظيفتهم

Moro_Mezo
11-25-2013, 20:32
الافضل اخي التفرغ في البدايه لاكتساب الخبره العمليه ده الصح هنا ومش مع التقطيع
في فتره التعلم لان هنا التعلم مبني على تجميع معلومات لا يوجد بها فصل افضل

haroun43
11-25-2013, 20:56
في سابق كان الفوركس بمثابة شغل اساسي بالنسبة الي لاكن ان الحمد الله وجدت وظيفة في محل للتجارة الملابس لاكن لم استغني على الفوركس بعد اصبح بمثابة الشغل اضافي لي يساعدني من الناحية المادية والمعرفية

Hamadidou
11-25-2013, 21:36
.. أمر التداول بالفوركس قناعة ليس إلا .. وإذا ما تعدى الأمر بمراتبنا خاصة نحن المبتدؤون من الهواية إلى الإحتراف رغبنا
في التوسع في الأمر باعتبار ميول المرء منا إلى الربح .. ومن منا لا يرغب بالربح
ولذا سواء أكنا عاملين أو عاطلين عن العمل فالرغبة باقية لا محالة في دواخلنا وتلح إصرارا على القبول بالمضاربة وجني الأرباح..
دامت الأرباح للجميع

medo323
11-25-2013, 21:42
أخى الفوريكس يكون شغلك فقط عندما تكتسب الكثير من الخبره وتصبح محترفاً
ساعتها بس تقدر تعتمد على الفوريكس كوظيفة لك

walid08
11-25-2013, 21:43
انا بالنسبة لي الفوركس هو هواية فقط يمكن ان اجني بها اموالا تفيدني و يمكن ان اخسر بدون اي مشكل اي لا اعتمد عليه اساسا
و حتى لو كنت محترف فيه فسيبقى هواية فقط بالنسبة لي

mohamed alsaead
11-25-2013, 21:44
طبعا ناا اعمل فى الفروكس وفية وظيفة تانية مع الفوركس ايضا على النت لكن الفوركس هوة الاساسى لى ولا اجد وظيفة تغنينىعنة الان هوة الوظيفة المتوفرة امامى

magic777
11-25-2013, 22:16
طبعا ناا اعمل فى الفروكس وفية وظيفة تانية مع الفوركس ايضا على النت لكن الفوركس هوة الاساسى لى ولا اجد وظيفة تغنينىعنة الان هوة الوظيفة المتوفرة امامى

اكيد المهم ان لا يكون الفوركس هو مصدر الدخل الوحيد هنا ده الافضل علشان المجال ده
مهما احترفت فيه عمره ما هيديك نسبه ربح ثابته

gmhd
11-25-2013, 22:39
السلام عليكم
هناك من يعمل في الفوركس وبعتمد علية كـ دخل اساسي لة لانة يمتلك الخبرة الكافية التي جعل ارباحة اكثر من خسائرة
ولاكن لايمكن الاعتماد علي الفوركس ك دخل اساسي بالنسبا لنا
فتح ما زلنا في بداية الطريق وبالتوفيق لك

ilyes chaieb
11-25-2013, 22:42
السلام عليكم
الفوركس ليس بوضيفة و يمكن ان توفق بين شغلك الاساسي و الفوركس

بتنظيم وقتك و ممكن تتاجر باليل او تعمل صفقات معلقة

بالتوفيق

waelmma
11-27-2013, 06:42
:))::yahoo: معتقدش انه فيه حد بيعمل فقط فى الفوركس الا اذا كان خلص دراسة ولسة بيدور على شغل
ومينفعش التفرغ للفوركس لان شغل الفوركس غير مضمونo

egyptian200100
11-27-2013, 09:47
بسم الله الرحمن الرحيم
اعتقد ان الفوركس فى مصر امر ثانوى وليس اساسى بالمره
ولا يوجد الكثير يعتمد على الفوركس حيث الامر الهام هو الشغل العلمى
الذى يدر دخل ثابت .. اما بخصوص سوق الفوركس اعتقد انه امر ياتى فى المرتبه الثانيه
وليس اساسيا فى حياه المتداولين ... اتمنا التوفيق للجميع

dodovedo
11-27-2013, 10:07
اخى الكريم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الفوركس عمل فرعى بشتغله بعد مبخلص شغلى الفوركس
شغال 24 ساعه ففى اى وقت بشتغل فيه عادى
تقبل احترامى

halim07
11-27-2013, 14:09
هناك من اختار الفوركس كوظيفة
انا عن نفسي اعمل في وظيفة و ادرس بالجامعة
اما الفوكس فهو عمل جانبي

mohamed emara
11-27-2013, 14:16
اعتقد ان تعلم تجاره العملات الاجنبيه
من الممكن ان تحقق لنا ارباح جيده جدا ولكن علينا ان نتعلم اولا
وبعد ذلك نقوم بالعمل بها حتى نصل الى النجاح بها

midou
11-27-2013, 14:17
سلام عليكم

لا دهون أنه يكن لشخص أن يتفرغ للفركس على حساب عمل قار إلا إن كان
طبعا من أصحاب الإختصاص كأن يكون الفوركس عمله أو جزء من عمله

بالتوفيق

magic777
11-27-2013, 16:31

اخي اهم حاجه اتقان المجال وانك تقدر تحقق ولو دخل شهري شبه منتظم من المجال ده
غير كده سيبك من احلام الملايين وغيرها

alilojuba
11-27-2013, 18:28
السلام عليكم
الى اصحاب الخبرة يمكنكم جعل الفوركس مصدر رزقكم على ان يكون حلال بالطبع حيث يمكن التفريق بين اوقات العمل على النت و في الحياة الحقيقة
بالتوفيق للجميع و شكرا

مصطفى حمدان
11-27-2013, 18:48
بصراحة اخى الفاضل انا اعمل شغل اضافى الى جانب الفوركس لانى لسه مبتدىء لكن فى حالة تحقيق ارباح منه ممكن اعتمد عليه كشغل اساسى

latraaa
11-27-2013, 19:12
يا أخي الكريم، الأنترنت سوق كبيرة و مليئة بالفرص القيمة، و عليه أقول لابد من التحري، و أدكر على سبيل الدكر لا الحصر الفوركس و البورصة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mohamed amine
11-27-2013, 19:25
هنالك خبراء في الفوركس عملهم الوحيد هو الفوركس و هو يدر عليهم ارباحا كبيرة
الفوركس هو مجال هام جدا للربح لكن يحتاج تعلما كبيرا
اللهم اجعلنا من هؤلاء الرابحين يا رب

devman
11-27-2013, 19:35
الفوركس طبعا لا يمكن الإعتماد عليه كوظيفة
والكثير من المتاجرين ليهم وظائف رئيسية ويبقى الفوركس شيئ ثانوي
أنا حاليا لا أملك وظيفة أنا الآن لا زلت أدرس

ahmedhd35
11-27-2013, 19:38
في الحقيقة لا يجب الاتكال على وظيفة واحدة لأنه من الممكن تخسر ف\غن كانت لديك عدة طرق تجني منها المال وخسرت طريقة اة اثنين فلا بأس بها ممكن تعوضها من الطرق الاخرى اما مدخول واحد فلا اراه مناسب لأي شخص كان

ahmed abozeid
11-27-2013, 19:39
السلام عليكم
اخى لكريم يعتبر الفوركس عند بعض المتداولين كمصدر دخل اساسى ويعتبرة البغض الاخر مصدر دخل اضافى لتحقيق الارباح

ashraf500
11-27-2013, 20:08
انا احب او افضل ان يكون الفوركس بجانب شغلى الاساسى فى حياتى لاننى افضل العمل فى اكثر من مجال و الفوركس يعتبر مجال سهل التعلم و التجارة فيه لانه يعتمد على الخبرة الجيدة و الصبر

cezayir
11-27-2013, 20:39
الفوركس هو أساسي للذين بدون عمل و جانبي للعاملين ، هذا من المنطق ،
لكن الفوركس حسبما أرى فهو أداة مهمة لولوج عالم جديد مليئ بالمتناقضات ،
أنا دخلت لا أعلم كيف و لماذا ن انا جديد و الامور متلخبطة معايا شوية ، أتمنى من الإخوة ان يوجهونا مشكورين .

anass44
11-27-2013, 20:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعم اخي انا احسب
الفوركس كعمل ثاني لي فقط لانني في البداية اما عندما
اتعلم الفوركس و احصل علي راسمال جيد ساتفرغ اليه

magic777
11-27-2013, 21:15
الفوركس طبعا لا يمكن الإعتماد عليه كوظيفة
والكثير من المتاجرين ليهم وظائف رئيسية ويبقى الفوركس شيئ ثانوي
أنا حاليا لا أملك وظيفة أنا الآن لا زلت أدرس

طبعا اخي علشان اساسا المكسب منه بيرجع لحاله السوق ومهما حاولت انك تحترف المجال ده صعب و
هتحتاج لوقت كبير على ماتقدر تحقق منه ربح شهري منظم

كمال الحمادي
11-27-2013, 21:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بالطبع اخى الكريم الفوركس عمل ثانوية ولا يمكن الاعتماد عليه كوضيفة اساسية
تــــحيااااتـي لك يــا عزيزي الــكريــــم

ysf4
11-28-2013, 03:51
لا غنى عن الوظيفة الاساسية على الاقل لحد الان الفوركس يحتاج الى سنوات لاتقانه ولاكتساب الخبرة
الكافية التي تمكنك من إعتماده كمصدر دخل رئيسي اما الان فانا احاول التعلم اكثر مما احاول الكسب

ESLAMMAN91WORK@YAHOO.COM
11-28-2013, 04:11
الفوركس بالنسبة لي وسيلة عمل اخرى بجانب وظيفتي، وهذا السوق ليس له امان وانا ارى ان من يحقق في الفوركس راس مال جيد عليه ان يبدا بعمل خاص به ويقطع جزء من ذلك المال للفوركس ويحاول تنميته

maged mohamed
11-28-2013, 04:19
بسم الله الرحمن الرحيم
ان العمل فى الفوركس قد يسحب معظم الوقت لذلك اذا كان لديك عمل اخر فلابد
ان تعمل فى حالة توازن بين العمل الاساسى والعمل فى الفوركس لان غصفور
فى اليد خير من 10 على الشجرة

ramym
11-28-2013, 05:25
فيه وفيه يا اخي يعني فيه ناس كتير تفرغت للعمل في الفوركس وسابت شغلها الحقيقي اللي هو مضمون شوية عن
الفوركس ولجات لتداول العملات اللي لو طلب سحب كبير شوية من شركة ما هتوقفله حسابه وهتنصب عليه

halim07
11-28-2013, 13:42
بالنسبة لي الفوركس عمل جانبي فقط
فانا الحمد لله املك وظيفة ... ليست بالوظيفة ذات الدخل الشهري الممتاز لكنها وظيفة
هناك من يمثل الفوركس لهع كل شيء

vandersar197
11-28-2013, 14:05
السلام عليكم
بالنسبة لي أخي اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
يحتاج الى سنوات لاتقانه واعامله على هذا لان اتعلم باذن الله ويمكن تخصيص مساحه له

walid-c3
11-28-2013, 15:25
اخي الفاضل اذا كنت انت محترف في هذا المجال وعارف انو باذن الله راح تكون اغلب صفقاتك فيه اخر الشهر مربحة بما يكفيك فلا داعي لعمل اخر اما غيرو من الافضل انك تكسب خبره باعمال تليق فيك مو المال كل شئ الخبره والمكانه الاجتماعية مهمين ايضا تقبل مروري ياغالي

osamamamoon
11-28-2013, 18:49

doola2020
11-30-2013, 16:35
طبعا من الأفضل أن أعمل في وظيفة ثابتة ويكون الفوركس وظيفة جانبية لكن أنت تعرف الآن أن البطالة تملأ البلدان العربية فأنا أتخذ الفوركس دخلي الأساسي

mazen2508
11-30-2013, 20:47
اخى الفاضل تحياتى
ان شخصيا لا افضل ان يكون الفوركس هو الوظيفه الاساسيه التى تجلب الدخل
خاصة للمبتدئين وغير المحترفين للمخاطره العاليه التى ينطلى عليها

محمد السيد محمد
11-30-2013, 20:52
الأمر يختلف من شخص الى شخص فالذي يعمل في عمل حر يمكنه ممارسة التجارة في أي وقت دون تقيد
أما من كان في وظيفة فانه ينتظر غالبا حتى يعود من عمله الوظيفي لأن السوق فاتح طول النهار والليل ..وهذا شئ طبيعي ..

ya7oo43
11-30-2013, 20:56
سلام عليكم

هدا يختلف من شخص الى اخر هناك من يضع الفوركس كعمل اساسي ومصدر دخل رئيسي له وهناك من يراه اضافة للشغل الدي يشغله في الواقع التوفيق يعتمد على تنظيم الوقت فقط

karam22
11-30-2013, 21:08
انا في جهاد لكي اوفق بين عملي والعملفي الفوركس
هناك صعوبة تاخر الارباح ونمو الحساب
واي ان هناك اشخاص تخلو عن العمل واصبح التجارة عملهم الاساسي

Elrayes
12-07-2013, 23:28
انا شغلي الفرعي هو الفوركس و الواحد ممكن يوفق بين الاتنين في اوقات الفراغ فاوقات العمل بنشتغل عادي و اوقات الفراغ ممكن نشتغل في الفوركس
و ممكن يوم الجمعه تتاجر و تحقق اهداف اسبوع كامل لو مكنتش فاضي و حبيت تعوض

skander1
12-07-2013, 23:38
لا اعتقد انه يوجد شخص له الفوركس عمل اول او اساسي و لكن انا اعتقده لي عمل ثاني و في امان الله اخي

gr53
12-13-2013, 12:52
أتعامل مع الفوركس على أنه عمل إضافي يساعد على زيادة رأس المال
و لا يمكن الاعتماد عليه كمصدر دخل أساسي لتقلباته الكثيرة

ahmed kabo
12-15-2013, 13:42
هو المفرود اخى الكريم الفوركس يبقى حاجة اضافية للعمل الخاص بتاعك انما لو مش بتشتغل او لسة بتدرس بيبقى حاجة كويسة جدا بالتوفيق للجميع

Abdallah Ibrahim
12-15-2013, 13:44
السلام عليكم ورحمة اله
يومكم مبارك وسعيد اعزائى
الفوركس لوحده لايمكن الاعتماد عليه كمصدر دخل لانه بندرج تحت طاولة المكسب والخسارة
احترس من الفكرة بهذه المتاجرة لكى تكون اساس لك
مشكوور وتقبل مرورى

حلم
12-15-2013, 14:07
لا انت يجب عليك ان تبحث عن وظيفة اخرى فانت بذلك تستطيع ان تملك كل شىء فى الفوركس وفى الحياة عموما

مصطفى الشنديدى
12-15-2013, 14:13
انا عن نفسى مازلت مبتدئ فى الفوركس
ولكن سوف يكون الفوركس بجانب شغلى الاساسى وان شاء الله لن اتخلى عنه لان الفوركس ممكن فى لحظة تخسر اموالك
وهو سوق غير مستقر

rayeswahbi2
12-15-2013, 14:28
في الحقيقة أنا أعمل على الفوركس بصورة اساسية و لكنني أريد من خلاله القيام بمشروع في حياتي لأنني مازلت ادرس في المجال الاقتصادي

randa
12-15-2013, 14:30
انا مليش شغل تانى غير الفوركس ولذلك بحاول انجح بانى اتعلم اكتر واكتر
لكن الفوركس بشكل عام مش محتاج تفرغ وممكن يكون ليك شغل تانى الى جانب الفوركس بدون مشكله

mr.dragon
12-16-2013, 01:28
نعم اخي الكريم الفوركس انا تخدته عمل ثاني لي فقط وانا لحد الان
اتعلم واتمنى من الله ان اوفق فيه
اتمنى التوفيق للجميع

gr53
12-16-2013, 04:35
سلام عليكم

يمكن أن تجد من يتخذ من الفوركس عملا أساسيا يعتمد عليه وحده
لكن أنا أعتبر الفوركس مصدر دخل إضافي فمن الصعب الاعتماد عليه وحده و بتنظيم الوقت يمكن التوفيق بين العملين

حلم
12-16-2013, 07:18
سلام عليكم
انا عن نفسى اعمل بمجال اخر لانى اعمل فى الفوركس واتاجر فيه منذ حوالى مدة وعرفت انه لابد لى ان اعمل فى عمل اخر

waelmma
12-16-2013, 10:04
:yahoo::ok::accute: محدش بيعملفى الفوركس فقط الا الى لسة مشتغلش
ومينفعش الاكتفاء بالفوركس كعمل علشان ربحه غير مستمر

محمد رجب
12-16-2013, 10:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا تدع أي خبر أو أي شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك.
لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها وهو متعلم بذاته

hasback
12-16-2013, 10:49
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته تحياتي اخي الكريم مصري بالنسبة للفوركس فليس الشغل الاساسي للكثير من تعظاء المنتدى فهناك البعض مازال يدرس واخرون عاطلون عن العمل وجدو انفسهم في الفوركس وهناك من يعتبر الفوركس مصدر ذخل ثاني

ahmedibrahim258259
12-16-2013, 10:53
انا عن نفسي اعتبر ان الفوركس وظيفة ثانوية وليست اساسية وبعض الناس يعتبرها وظيفة اساسية وده خطأ

-Mehdi-
12-16-2013, 13:15
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نعم هناك من يعمل بالفوركس ودخله الأساسي من الفوركس فقط
ولكن تجد من يعمل بوظيفة ويتاجر بالفوركس وتجده ناجح في كلا العملين

gr53
12-21-2013, 06:45
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نعم هناك من يعمل بالفوركس ودخله الأساسي من الفوركس فقط
ولكن تجد من يعمل بوظيفة ويتاجر بالفوركس وتجده ناجح في كلا العملين

فعلا هناك من يتخذ من الفوركس عملا أساسيا له و يعتمد عليه كليا
و أغلبنا يعتبر الفوركس وظيفة إضافية تزيد من الدخل و الناجح في العملين هو التاجر المنظم المتوازن

ابو امير
12-21-2013, 09:24
نعم انا اشتغل عليه كما سئلت وهو افضل من وضيفتي ان شاء الله
بس شرص ان ياخذ منك الكثير من الوقت لاتستعجل

Dola Karuky
12-21-2013, 09:54
جزاك الله الف خير على هذا الموضوع موضوع ممتاز تواصل فى ابدعاك وشكرا وجزاكم الله الف خير والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ارجو الافاده من اصحاب الخبرات العاليه وشكرا وجزاكم الله الف خير والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

saad forex
12-21-2013, 10:16
د8ه بيرجع لظروفك الشخصيه يعنى ممكن تلاقى نفسك عندك وظيفه
بمرتب كويس ومرتاح فيها يبقى تسيبها ليه وبكده يبقى الفركس زياده فى الدخل
اما لو مفيش يبقى اهتم بتعليم الفوركس وطور نفسك وبأذن الله ربنا هيكرمك

Dola Karuky
12-21-2013, 10:20
انا لسه مبتدأ ياجماعه فارجو من الاخوه الكرام انا يفيدونى بشرح ويرسلوه على الخاص وشكرا وجزاكم الله الف الف الف خير والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

magickabo
12-21-2013, 15:38
حاليا انا بدرس ومش بشتغل يعنى الفوركس هو اللى امامى دلوقتى ولاكن فى المستقبل باذن الله ساحاول التحصل على وظيفة بالتوفيق للجميع

فاتح
12-21-2013, 18:33
انا عن نفسي استعمله كشغل اضافي فقط لاغير ولدي عملي الخاص بي ولكن اذا كان جيد لملا الواحد يعمله كشغله الاول ويحقق به ارباح
تقبل مروري

ahmad lord
12-21-2013, 18:34
اخى اكيد كل واحد كنا يخصص وقت محدد يعمل فيه سواء كان كثير او قليل كل منا على قد مقدرته وبذل جهده وتقبل مرورى وشكرا

bodse
12-21-2013, 18:56
انا عن نفسى اعمل فى الفوركس فقط بس لو جتلى اى وظيفة هشتفل فيها لغاية ما يكون الفوركس شغلى الرسمى
او انى اعمل فى مجال البورصة ودا طموحى

waelmma
12-21-2013, 18:58
:)):p:dance: الفوركس اخى الكريم لاينفع التفرغ له
وهو الغرض منه فقط هو التوحيش وليس الاعتماد على دخله اعتمادا كليا يااخى فهذا خطأ كبير

sososammor
12-21-2013, 18:59
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخي الكريم على طرح الموضوع لعلنا نستفيد من خبرة
الاخوة الاعضاء الخبراء في المنتدى
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق باذن الله

imaddine1986
12-21-2013, 19:14
اخي العمل شيء ضرور فهو فيه خير للفرد والوطن
اما الفوركس اعتباره كعمل اضافي فلا يمكن ان تامن شره اخي
بالتوفيق لك في تجارتك

wolfryn
12-21-2013, 19:17
اشهد ان لااله الا الله واشهد ان محمد رسول الله
الحمد لله سبحان الله الله اكبر
سبحن الله و بحمده سبحان الله العظيم

kacem53
12-21-2013, 19:25
انا طبيب و اشتغل ايضا بالفوركس ههه
من باب الهواية و حب المغامرة لا اكثر و لا اقل
تحياتي

-Mehdi-
12-21-2013, 19:39
من الأفضل ان تكون لك وظيفة بجانب تجارتك بالفوركس
لأنه من الممكن ان لا تحقق مدخول جيد في سنواتك الأولى
ولك هذا الأمر سيتحسن مع الوقت بإذن الله

heroo252
12-21-2013, 19:59
هو فى ناس شغلها الفوركس بس انما دة خطر لان لو خسرت مش هتلاقى مصدر دخل ليك
انما الفوركس لازم يبقى مصدر للدخل بس بجانب وظيفة مضمونة تعيش منها

transakshan6
12-21-2013, 20:06
التوفيق بين الفوركس و العميل يكون بعد انهائك لاعمالك و كل شئ و واجباتك نحو العباده و الصلاه وهكذا الخ , في وقت فراغك تفتح الفوركس لتتاجر وتحاول ان تزيد دخلك من الربح
تحياتي لك

alvarix1987
12-21-2013, 20:10
انا شغلي الفرعي هو الفوركس و الواحد ممكن يوفق بين الاتنين في اوقات الفراغ فاوقات العمل بنشتغل عادي و اوقات الفراغ ممكن نشتغل في الفوركس
و ممكن يوم الجمعه تتاجر و تحقق اهداف اسبوع كامل لو مكنتش فاضي و حبيت تعوض

sasoo2012
12-21-2013, 20:31
السلام عليكم
اخى الكريم الشخص المحترف الذي يقضي حياته كلها للفوركس ده من الممكن ان يكون وظيفته الاساسية هي الفوركس
اما بعض الناس تكفيها ساعة او ساعتين في اليوم ليبدأ المتاجرة اي ليست وظيفته الاساسية

nihed trabelsi
12-21-2013, 20:48
أنا حاليا ما زلت اتعلّم و احاول فتح كل أغوار الفوركس و من ثمّ اذا ما اصبحت
متمكّن أرى ما يكفي احتياجاتي في الشهر و اقوم بإيداع 10 أضعافه في الشركة
حتّى اذا ما حققت 10% ارباح شهريّا يكون كافي

عدي
12-21-2013, 20:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. طبعا الفوركس مينفعش شغل او وظيفه ثابته .. لانه من الاخر ربحه مش مضمووووون خالص و مره كسبات و مره خسران فيمينفعش وظيفه

forexman55555
12-22-2013, 18:28
السلام عليكم , الفوركس لابد ان يكون عمل جانبى و وظيفة فرعية
و ليست اساسية لانها غير مضمونة ولن تضمن لك دخل ثابت

dr.eman abdallah
12-22-2013, 19:49

اظنها مراحل , فى اول الامر جانبى ولو احترفت ممكن يكون رئيسى

عالم فوركسي
12-22-2013, 20:13
الفوركس يجب ان يكون عمل ثانوي
اما التوفيق بين الاثنين يكون باعتماد الاوامر المعلقة
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

heroo252
12-22-2013, 20:23
طبعا لازم يكون الفوركس وظيفة بجانب شغلك الاساسى
لانة مش ضمون ومينفعش يبقى مصدر دخلك الاساسى
لازم حاجةتانىمعاة

sara ali
12-22-2013, 21:36
عن نفسى اعمل بالفوركس بمفرده ولا يوجد عمل اخر بجانبه
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر

adoui chabane
12-22-2013, 21:41
اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
تحياتى لك

tamer al abboushi
12-22-2013, 22:02
السلام عليكم نعم اخي هناك بعض الاشخاص واعرف الكثير منهم يعملون على الفوركس كمهنه رأيسية ورصيدهم في سوق الفوركس ملايين الدولارات ويربحون الملايين وفي نفس الوقت يخسرون الملايين ولكن بالطبع نسبه الربح تكون اعلى من نسبه الخساره وبالنسبه لي شخصيا فانا اعمل محاسب في شركه وفي اغلب الوقت يكون متاح لي مراقبة السوق

adoui chabane
12-22-2013, 22:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكراا كثيرااا اخي الكريم على الموضوع المطروح ننتضر منك المزيد
شكرااااااااا...

zidan
12-23-2013, 22:04
الفوركس الان بالنسبة لى عمل اضافى ولكن فى لمستقل قد كون عمل اساى ولكن لكى يكون الفورك عمل اساسى لابد ان يتوفرلى لدى التاجر شروط كثيرة منها انن نكون خبرة وايضا يكون التاجر فى حسابه اموال كثيرة

forexbroker
12-23-2013, 22:07
السلام عليكم
طبعا هناك من يعتبرالفوركس وظيفة أساسية له و بإمكانه أن
يعتمد عليه في موارده المالية لكن هذه الفئة قليلة و تكاد تكون
منعدمة في العالم العربي.

sososammor
12-23-2013, 22:49
السلام عليكم
اخي بالنسبة لتجارة الفوركس هي عبارة عن عمل ثانوي ولابد لك ان تحدد اهداف بأرباح محدودة
وتحجم طموحك في البداية ولكن بعد الاحتراف بامكانك ان تطلق العنان لقدراتك و قد تتمكن من جعلها
تجارتك الاساسية
مع تمنياتي بالتوفيق

-Mehdi-
12-23-2013, 22:55
وعليكم السلام ورحمة الله وتعالى وبركاته
أنا الآن تقريبا متفرغ للفوركس وبالنسبة لشغلي
فلا اعلم هل أرجع أم أبقى متفرغ للفوركس حتى يفتح الله

Rajae
12-23-2013, 23:11
أخي بالنسبة للعرب صراحة أظن أن أغلب المتاجرين هم فقط في الفوركس كوظيفة ثانية أو لا حتى
ليس كالتجار الكبار في أمريكا و أوروبا يعني تجده عملهم الأساسي

احمد سويد
12-23-2013, 23:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا انا لسه مبتديء ولكني عندي عمل اخر ملتزم به وبالنسبه للفوركس فهو سيكون بجانب عملي الاساسي لاني اعتقد انه به خطوره كبيره جدا اني اعتمد عليه فقط الا اذا اتقنته واستطيع الاعتماد عليه فقط واترك شغلي الاساسي

poop3
12-24-2013, 01:15
السلام عليكم ورحمه اللع وبركاته
اتمنى ان تكون بخير اخى الكريم واعضاء المنتدى
هناك من يعمل بالفوركس فقط اخى الكريم ولكن انا افضل ان تكون عمل ثانى

بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الكبير

beladjelmohamed
12-24-2013, 01:20
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
و أشكر كل من رد على الموضوع

roua
12-24-2013, 01:35
بالنسبة لي الوظيف الاساسية " الامومة " الحمد لله بحاول اوفق بينها وبين تعلم الفوريكس ولكن مش هانكر انى لما ادخل صفقات في اوقات الفرص وليس الاوقات المععدة مسبقا
... بكون مربكة حبتين ... لذلك اهتم بمواعيد الصفقات في الفترة المناسبة لظروفى ...

poop
12-24-2013, 05:57
بدايه ارحب بك اخى الكريم وباعضاء المنتدى الكرام
اخى الكريم نصيحه منى ان تعمل فى الفوركس كوظيفه ثانيه

بالتوفيق لك اخى الفاضل انت وباقى الاعضاء الكرام

iam_is
12-24-2013, 06:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم
الفوركس لايعتبر وظيفة لاندخلة غير ثابت
الفوركس يعتبر دخل اضافي
تقبل مروري والله الموفق للجمييع

magickabo
12-24-2013, 18:01
انا حاليا لا اعلم سوى فى الفوركس نظرا لدراستى وكمان مفيش مهنة او شغلانة كويسة او ثابتة ازا صح التعبير بالتوفيق للجميع

gr53
12-28-2013, 02:22
لا أظن أني من الممكن مع تقلبات السوق و تغيراته السريعة أن أعتمد عليه كمصدر دخل
لكن يعتبر الفوركس مصدر دخل لإضافي

waelmma
12-28-2013, 10:48
:accute::yahoo::dance: مينفعش اخى الكريم ان يكون الفوركس هو عملنا الوحيد
لان الربح فى الفوركس بيكون غير مضمون ودائم التذبذب

zinga3
12-28-2013, 14:15
إمكانية الربح في كل من ارتفاع وهبوط الأسواق
في كل موقف ** مفتوحة، مستثمر طويل في عملة واحدة وقصيرة من جهة أخرى. A-posi قصيرة
نشوئها هو الذي يبيع التاجر عملة تحسبا أنه سوف يتراجع. هذه الوسائل

midouknight
12-28-2013, 14:17
أهلاً بك أخي الغالي أما بعد
أنا لا اساند فكرة أن يكون الفوركس مصدر رزقنا الوحيد فهذا المجال فيه الكثير من المخاطرة

YOU HABIB
12-28-2013, 14:40
السلام عليكم و رحمة الله
المحترف الذي يقضي حياته كلها للفوركس ده من الممكن ان يكون وظيفته الاساسية هي الفوركس

nabile26
12-28-2013, 15:10
اخي انصحك بان تتخد الفوركس كوظيفة ثانوية
لان الفوركس هو سوق متدبدب
و قد تخسر كل شيء و لن يتبقى لك اي شيء و يني انك مفلس
و ارجو من الجميع التوفيق الو سلام عليكم.

hesham elsayed abouelnaga
12-28-2013, 15:12
فى الوطن العربى هناك من يمتهنون هذا العمل فقط لكن الغالبية العظمى تأخذة كعمل مساعد لزيادة الدخل
لان الاعتماد على الفوركس كعمل اساسى يجب ان يكون مع رأس مال جيد كذا خبرة كبيرة فى المجال تمكنك من ادارة رأس مالك

azizhaddad2013
12-29-2013, 19:51
أنا الى جانب الفوركس لا زلت طالب و أعتمد على الفوركس فقط للحصول على
مصروف اضافي و لكن أواجه بعض المشاكل في التوفيق بين دراستي و الفوركس و الحمد لله على كل حال

fifititi
12-29-2013, 19:54
السلام عليكم رحمة الله تعال وبركاته لا يكن الإعتماد على الفوركس بشكل كامل خاصة في البداية المشوار و يجب أن توفق بينهم أنا مثلا أعطي 3 ساعات يومية للفوركس 2ساعتين لجمع البونص و التداول و ساعة للتعلم أكيد أخي بالتوفيق للجميع

nawfel
12-29-2013, 20:01
اذا كنت تريد التوفيق بالعمل الاساسي وتجارة الفوركس فالامر بسيط
لان عمل الفوركس ليس متبعد حتى يتطلب منك الجهد الكبير
سواء معلومات ت؟أخذها عن سوق السعر والقليل من الدراسة
وتضع اوامر وتبقى معلقة ولا تتطلب منك المكوث الدائم امام الجهاز
وبالتوفيق للجميع هذه وجهة نظر فقط

dr.eman abdallah
12-29-2013, 20:14
أنا الى جانب الفوركس لا زلت طالب و أعتمد على الفوركس فقط للحصول على
مصروف اضافي و لكن أواجه بعض المشاكل في التوفيق بين دراستي و الفوركس و الحمد لله على كل حال

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اخى الكريم

والله برافو عليك

شكرا جزيلا
تقبل مرورى
جزاكم الله خيرا
السلام عليكم و رحمة الله

heroo252
12-29-2013, 21:00
هو اكيد فى ناس بتشتغل فى الفوركس بس انما دة مش صحيح
الاضمن ان لفوركس يكون وظيفةبجانب مصدر دخلك الرئيسى

forex4
12-30-2013, 00:54
اخى الكريم
اظن ان كثير من الشباب فى ظل هذه الازمة الطاحنة فى البطالة
كثير منا ليس له الا العمل بالفوركس وانا ارى اذا اتقن المتاجر
كيفية التداول الصحيحة يمكنه الاستغناء عن اى عمل اخر

zikou
12-30-2013, 00:55
سلام عليكم

انا مازلت ادرس لذلك لا شغل لي غير الفوركس
وانا احاول ان اجعل الفوركس في كل وقت فراغي وبالتالي افضل فقط العمل في الفوركس

بالتوفيق

monimox
01-12-2014, 18:24
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
اشكر كل من ساهم في نشر معلومات أو إعتاء شرح لكل مبتدء في سابيل تعاون في ما بيننا من اجل النجاح
و اتمنى لي ولكم اتوفيق

latraaa
01-12-2014, 18:41
و الله يا اخي الكريم، هدا الأمر متروك لك ، انت من يحدد هده الصفة، هل تريد أن تكون في الفوركس كمحترف أم تريد أن تصبح كمبتدأ و تبقى مبتدئ، ارى أنه من الواجب العمل على الموازنة بين الفوركس و بين العمل، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Nader7
01-12-2014, 18:42
ياسلام على هذه المعلومات الرائعة أخي الكريم ويجب أن نأخذها بالحسبان حتى نضمن الاستمرارية في سوق تجارة العملات الفوركس

latraaa
01-12-2014, 18:47
و الله يا اخي الكريم، انا شخصيا لا ارى أي تعارض بين في الموضوع، يمكنك العمل على الفوركس و في نفس القوت يمكنك أن تتعامل مع العلم العادي و من دون أي مشكل، فقط هي مسألى تنظيم للوقت، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

waelmma
01-12-2014, 19:09
:)):o:o الفوركس اخى مينفعش يكون وظيفة ثابتة لكن ممكن يكون وظيفة مساعدة
بجانب العمل الاصلى لان سوق الفوركس متقلب وخطر

sofien 003
01-12-2014, 19:18
السلام عليكم اعضاء منتدانا الغالي
اخي العزيز نعم هناك من عمله الأساسي في الفوركس وهم اشخاص محترفين تمكنو من مسك جميع خيوط الفوركس
وواصبحت صفقاتهم الرابحة اكثر بكثير من الخاسرة
فكل من يصل الي هذه المرحلة والتي تتطلب الكثير من العمل يمكنه اتخاذ الفوركس عمله الأساسي والأعتماد علية
والله الموفق.

beauty_cat
01-12-2014, 19:25
السلام عليكم

midoo
01-12-2014, 20:23

simoha
01-12-2014, 20:41
اكيد الفوركس ماراح اعتمد عليه بشكل اساسي
بس يكون عمل ثانوي بشرط التوفيق بينهما
سلامي

mr.eslam
01-12-2014, 22:06
فى الوقت الحالى اعمل كاعمل جانبي و لاكن انوى الاعتماد على الله اولا ثم عليه
فى العمل فأنا لم اجد نفسي فى اى عمل اديته من قبل و اتمنى الثبات فى التجاره

maghribia
01-12-2014, 22:09
العمل في وظيفة فهي الاضمن ف يالفوركس د
و لهذا فاننا مع الذي يعمل على الوظيفة و على الفوركس د\
لان هذا الامر سيكون له وقع ايجاب يعلى المتدجاول

basem hamdy
01-12-2014, 22:13
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على سيد الخلق اجمعين انا شايف انها بالنسبه لي في الاول شغل جانبي اللي ان اربح واعتمد عليها بشكا اساسي وكل واحد بيوفق امورة حسب مواعيده

الفنان الاسمر
01-12-2014, 22:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته --بالنسبة للسوق في فوركس لانجعله اساسي في عملنا بل العمل في فوركس يكون عمل ثانوي في وقت الفراغ ممكن ان نفيد نفسنا به وممكن ان نصبح منه شي لامع في حياتنا في التسويق الشبكي فالارتكاز عليه بعد ان تكون شي من لاشي في السوق

monimox
01-13-2014, 00:03
بسم الله الرحمان الرحيم
اشكر كل من ساهم في نشر معلومات أو إعتاء شرح لكل مبتدء في سابيل تعاون في ما بيننا من اجل النجاح
و اتمنى لي ولكم اتوفيق

samoz
01-13-2014, 18:31
اه يا اخي انا اعرف سابت الوظيفة الحقيقية الخاصة بيهم لمجرد انهم حققوا ربح كويس من الفوركس
ومش عاملين حسابهم علي ان ممكن يحصل اي ظرف طارئ والفوركس مش بيامن مستقبل احد

saramag
01-13-2014, 18:57
انا عن نفسى بحكم انى مبشتغلش اصلا ف انا بشتغل فى الفوركس بشكل اساسى
لكن لو عندى وظيفه تانيه اكيد لفوركس بالنسبه ليا هيكون عمل جانبى ...
الفوركس على اد ما هو مجال جيد جدا وشيق وممتع فى العمل من خلاله الا انه
مجال مش مضمون وملوش اى قواعد ولا ضمانات يعنى مينفعش انك تعتمد عليه فى
دخلك اللى انت بتعيش منه لكن اتمنى انه يتنظم

monimox
01-14-2014, 03:39
بسم الله الرحمان الرحيم
اشكر كل من ساهم من اجل مساعدة الا خرين في فهم كل ما يتعلق بتداول في فوركس وعلى هاده الفرص التي لا تعوض انا شخسيا مبتدئ
و أحاول ان استفيد منها قبل بدئ في هد المجال .....
و اتمنى لي ولكم اتوفيق

weet
01-14-2014, 04:33
الفوركس ربحه كبير جدا وسريع كمان بس لزم يكون لك شغل اساسى تانى
غير الفوركس علشان الفوركس فيه خطوره كبيره على الفلوس بتعاتك وممكن تخسره كل حاجه فيه الحلو والوحش

iam_is
01-14-2014, 04:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي الفوركس ليس بعمل ولا يمكن الاعتماد علية كدخل ثابت بل هو دخل اضافي
لانة متقلب جدا وليس لة نسبة ثابتة ولا مبلغ متوسط
تقبل مروري والله الموفق للجميع وشكرا

prof2014
01-14-2014, 04:48
مرحبا للجميع .
هذه فكرة خاطئة أخي لا يجب التفكير في ترك الشغل والتفرغ للفوركس
لأن الفوركس أصلا غير مضمون نهائيا عكس العمل العادي

hema2013
01-14-2014, 04:55
والله يا اخى انا اعمل فى مجال الفوركس كعمل اضافى وليس كعمل اساسى ده ان شاء الله لحد ما اتعلم التحليل الفنى واعمل فى مجال الفوركس والبورصة
و السلام ورحمة الله وبركاته

harimeche
01-14-2014, 06:07
الســـــــــــلام عليكم ورحمة الله

أنا الآن أشتغل في الفوركس

لكن أبحت على وضيفة ولحد الآن لم

أجدهـــا وهدا مـــا جعني أتفرغ تمام

للفوركس

تحياتي وباتوفيق

magickabo
01-14-2014, 18:53
هو الموضوع مش عويص اوى اخى الفاضل هو الفوركس بس فى البدايات بيبقى حاجة صعبة شوية لانة بيبقى مجال جديد وبياكل الوقت منك انما مع الوقت والتدريب المكثف هتلاقى نفسك اخترت وقت معين وطرقة معينة فى التحليل والشغل وربنا يوفق الجميع

forexman3
01-14-2014, 20:24
شوف ياغالى
ممكن يكون مجال الفوركس فرصة لم لم يجد عمل يربح منه
ولاكن لايمكن ان يكون مجال الفوركس عمل اساسى
يعتمد عليه الشخص فى الدخل

abdelhak redouane
01-14-2014, 20:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا السؤال انا ارى ان الفوركس عبارة عن شغل جانبي ولا نستطيع اعتبارهشغلا ووظيفة حقيقية انا ارى ان العضو فيه يدخل لتحسين مردوده الاجتماعي اضافة الى عمله الدائم الآخر
بالتوفيق للجميع

samoz
01-15-2014, 03:39
اه يا اخي احنا كلنا يعتبر وظيفتنا هي الفوركس ولككنت تختلف هدف كل واحد مننا يعني انا
مثلا بصرف علي نفسي من الفوركس حاليا وفيه غيري معتمد اعتمادا كليا

alaeddine
01-23-2014, 01:02
فيه من هناك جعلها الدخل الوحيد له
لكن فيه من يعمل في وظيفة و دخل الفوركس اضافي لتحسين الوضعية
لكل منا اهدافه.

naklop
01-23-2014, 15:46
كن واثقا من نفسك ولا تدع أي خبر أو أي شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك.

ashrafko
01-23-2014, 16:00
اخى الكريم انا اتمنى ان يكون الفوركس هو العمل الاساسى لى ولكن لابد من الخبرة الجيدة للعمل فى هذا المجال والاعتماد علية وبالتوفيق